Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Förmodligen är det höger regel som gäller men jag tycker det borde bara utfartsregel så jag hade trots det inte släppt förbi personen

Det är ju därför det sker rätt allvarliga olyckor, för att folk "tycker".

Jag vet att utfartsregeln/högerregeln är svår att tolka rätt.
Men om man ser det så här:

Utfartsregeln
Utfartsregeln innebär att du alltid har väjningsplikt när du ska köra ut på en väg eller gata
-från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller liknande
-från stig, ägoväg eller liknande
-från eller när du korsat cykelbana eller gågata
-från terräng eller gångfartsområde

Den grusvägen skulle kunna vara en ägoväg eller liknande, men eftersom man inte ser några angränsande fastigheter, P-plats eller skyltar som indikerar att det är något av detta ovan listat, måste man tolka det som en allmän väg.
Bara för att det är grus innebär inget speciellt, mer än att det inte är asfalterat. Det gör det inte mindre väg för det.

Samtidigt så hade jag kommit från grusvägen så hade jag inte slängt mig ut heller, då det finns grundregler till att man ska göra allt för att undvika en olycka. Och att man måste anta att det finns fartdårar som inte förstår att bara för de kör på en "större väg" så betyder inte det ett skit.

Det finns även en annan grundregel i trafiken som säger att du inte får köra snabbare än att du kan stanna för oväntade hinder. Så ÄVEN om det är en utfart, så ska du ändå ha lite beredskap till att stanna om personen kör ut utan att tänka på det.

Därför kan man inte bara dåna på i 70(+) på dessa landsvägar och tycka livet är härligt...

Permalänk

Ett tips kan ju vara att fråga din trafiklärare. Han om någon bör i sin yrkesroll kunna svara på detta utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knypplarn:

Ett tips kan ju vara att fråga din trafiklärare. Han om någon bör i sin yrkesroll kunna svara på detta utan problem.

Jobbar på trafikskola som receptionist, frågade en av lärarna och han bara skrockade undrande och sa "varför skulle INTE högerregeln gälla?"

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd

Solklart fall av högerregel.

Hoppas ni som tvivlar inte har körkort.

Och uppstår det en situation är det bästa att tillämpa regeln även om man inte är tvungen, istället för att bara brassa på.
Att stanna några ögonblick är trevligare än plåtskador.

Permalänk
Medlem

Konstigt att den vägen inte har en triangel. Åtminstone i Finland används de flitigt och jag har nog aldrig stött på den situationen.
Där jag bodde tidigare fanns det till och med triangel i ett bostadsområde med bara små grusägar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jobbar på trafikskola som receptionist, frågade en av lärarna och han bara skrockade undrande och sa "varför skulle INTE högerregeln gälla?"

Du kan hälsa honom (om han inte redan vet), därför att folk älskar att hitta på en ursäkt att "inte" behöva stanna

Har haft detta problem med min elev också, men hon har fattat

Skrivet av ArcticFire:

Konstigt att den vägen inte har en triangel. Åtminstone i Finland används de flitigt och jag har nog aldrig stött på den situationen.
Där jag bodde tidigare fanns det till och med triangel i ett bostadsområde med bara små grusägar.

Är samma som jag inte förstår varför typ större delen av EU (utom oss) har väjningsplikt när man kommer på motorväg heller. Då blir det inget, "jag ska ut, släpp in mig" utan motorvägens trafik hade fungerat bättre, och när trafiken blir tjock så får de vänta lite vid påfarterna, precis som alla andra vägar.

Tror det det är för att det är enklare (och billigare) att säga "högerregeln", istället för att faktiskt ordna skylt

Permalänk
Medlem

Här har jag ett exempel på en väg jag passerar ibland, och här får jag många som tutar på mig och tror
jag är alldeles galen som vill svänga ut framför dem.
Eller när jag tutar på dem då de inte ger mig företräde för högerregeln och tycker jag är ett riktigt stolpskott

Stora vägen här är ingen huvudled, och högerregeln gäller när man kommer från den mindre vägen från höger
från bilden sett.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan hälsa honom (om han inte redan vet), därför att folk älskar att hitta på en ursäkt att "inte" behöva stanna

Har haft detta problem med min elev också, men hon har fattat

Är samma som jag inte förstår varför typ större delen av EU (utom oss) har väjningsplikt när man kommer på motorväg heller. Då blir det inget, "jag ska ut, släpp in mig" utan motorvägens trafik hade fungerat bättre, och när trafiken blir tjock så får de vänta lite vid påfarterna, precis som alla andra vägar.

Tror det det är för att det är enklare (och billigare) att säga "högerregeln", istället för att faktiskt ordna skylt

Alltså jag tror att trafiken skulle flyta betydligt sämre om folk inte visade hänsyn i trafiken, vilket sammanvävningsprincipen på påfarter på motorvägar ju är ett exempel på. Tycker högerregeln i praktiken fungerar ganska dåligt t.ex. vid utfarter till större parkeringsplatser, i villaområden med "huvudgata" t.ex. Väjningspliktsskyltar brukar för övrigt sitta på platser där det kan uppstå allvarliga olyckor (dubbla påfarter t.ex) Tror inte det skulle vara bra om de satt överallt. Då är det ju bättre att det som kallas trafikvett gäller istället. Dvs visa hellre hänsyn än följ lagen till punkt och pricka (förutom där det tydligt påbjudes) Nu kanske jag är ute och cyklar, vilket jag inte är så ofta som jag borde kanske, men t.ex. väjningsplikt kan ju upphävas och ersättas av sammanvävningsprincipen vid köbildning t.ex.?

"I korsningar är först och främst gällande föreskrifter att sväng, oavsett åt vilket håll, endast får ske om det kan ske utan fara och onödigt hinder av trafiken på vägen du svänger in på."

Så då kan man ju undra, tex om man anser om man har företräde enligt högerregeln, bara för att vägen man svänger in på/korsar inte råkar vara huvudled?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Alltså jag tror att trafiken skulle flyta betydligt sämre om folk inte visade hänsyn i trafiken, vilket sammanvävningsprincipen på påfarter på motorvägar ju är ett exempel på. Tycker högerregeln i praktiken fungerar ganska dåligt t.ex. vid utfarter till större parkeringsplatser, i villaområden med "huvudgata" t.ex. Väjningspliktsskyltar brukar för övrigt sitta på platser där det kan uppstå allvarliga olyckor (dubbla påfarter t.ex) Tror inte det skulle vara bra om de satt överallt. Då är det ju bättre att det som kallas trafikvett gäller istället. Dvs visa hellre hänsyn än följ lagen till punkt och pricka (förutom där det tydligt påbjudes) Nu kanske jag är ute och cyklar, vilket jag inte är så ofta som jag borde kanske, men t.ex. väjningsplikt kan ju upphävas och ersättas av sammanvävningsprincipen vid köbildning t.ex.?

Jo, självklart ska man visa hänsyn. Men problemet är trafikflödet. Detta är mycket svårt att hålla uppe i Svenska vägnät.
Länge upp i landet skapade man ju en "avfarts/påfarts fil" för att "fixa detta". Men här nere lever vi fortfarande på tvåfiliga motorvägar.

När bilarna på en motorväg måste börja nödbromsa, med risk för olyckor, folk slänger sig ut i yttre filen för att en massa folk "ska på" en påfart så ser jag tydligt att sammanvävningsprincipen inte fungerar som regel. Den skapar ändå köer, och dessutom fara för hela motorvägen.

Hela inre filen kommer till en kryp takt @ 20-30km/h och faktiskt sänker effektiviteten på hela motorvägen, rejält.
Då är det bättre att man gör som i Tyskland, Spanien, Italien osv, med väjningsplikt från påfarten. Du måste du följa denna och visst kan folk vara snälla och släppa in, vilket också fungerar bra när trafiken flyter bra, men det viktiga är att folk måste verkligen trampa på och komma upp i fart. De kan inte smyg kasta sig ut i 60km/h på 90 vägen...

Om du har sett avfarterna i Tex Italien, de är kortare, och vägen går från 130km/h på motorvägen till 40km på påfarten. Du får verkligen använda bilen, både bromsar och gas. Ändå fungerar detta bättre i rusning än något jag sett i Sverige.
Sen kan man se en annan sak, vägarbete. I Tyskland, vägarbete där tex 3 filer blir 2, så sätter de heldragen linje lååångt bak mellan den filen som försvinner och den bredvid. Sen precis i slutet får sammavävningen ske. Resultatet? Det flyter...

Sammanvävningsprincipen fungerar utmärkt som hänsynsprincip, men reglerna är väldigt tydliga i andra länder och där har du betydligt mer trafik än vi någonsin har i Sverige. Det fungerar, i 100Km/h+, när vi i Sverige försöker få det att fungera i 30km/h.

Svenskarna skulle kunna lära sig en hel del smått sånt genom att titta på hur resten av EU gör. Där finns städer med halva vårt lands befolkning, och trafiken fungerar. Vad som fungerar i teorin fungerar inte alltid så bra i praktiken... tyvärr. (I teorin är Sveriges sätt bättre, men det kräver typ självkörande bilar med mm precision.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, självklart ska man visa hänsyn. Men problemet är trafikflödet. Detta är mycket svårt att hålla uppe i Svenska vägnät.
Länge upp i landet skapade man ju en "avfarts/påfarts fil" för att "fixa detta". Men här nere lever vi fortfarande på tvåfiliga motorvägar.

När bilarna på en motorväg måste börja nödbromsa, med risk för olyckor, folk slänger sig ut i yttre filen för att en massa folk "ska på" en påfart så ser jag tydligt att sammanvävningsprincipen inte fungerar som regel. Den skapar ändå köer, och dessutom fara för hela motorvägen.

Hela inre filen kommer till en kryp takt @ 20-30km/h och faktiskt sänker effektiviteten på hela motorvägen, rejält.

....

Fast det beror ju på att det i Sverige, liksom i andra länder antar jag, på att den större majoriteten på t.ex. motorvägarna inte håller hastighetsbegränsningarna och inte håller korrekt avstånd till framförvarande. Varför skulle man annars tvingas "nödbromsa" på en motorväg? Och, som du ju är inne på, att påfartssträckorna i regel är för korta.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Med anledning av vissa svar här är det ett under att det inte sker fler olyckor ändå...

Vi kan väl passa på att påminna om att den som gör ett filbyte har väjningsplikt. Blinkers är fortfarande standard i alla bilar och cyklister har inte företräde på övergångsställen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om inte sammanvävningsprincipen finns så flyter det ju på bättre för de på motorvägen medan de som ska på får stå stilla. Totalt sätt så flyter det sämre.

Lever i rondellernas huvudstad och de i rondellen har ju alltid företräde. Tror ni det flyter när det stockar sig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Tycker högerregeln i praktiken fungerar ganska dåligt t.ex. vid utfarter till större parkeringsplatse

Fast där gäller ju inte högerregeln, utan utfartsregeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Här har jag ett exempel på en väg jag passerar ibland, och här får jag många som tutar på mig och tror
jag är alldeles galen som vill svänga ut framför dem.
Eller när jag tutar på dem då de inte ger mig företräde för högerregeln och tycker jag är ett riktigt stolpskott

http://i.imgur.com/mEPlWz1.jpg

Stora vägen här är ingen huvudled, och högerregeln gäller när man kommer från den mindre vägen från höger
från bilden sett.

Typisk triangelkorsning i Finland.
Likvärdiga korsningar stöter man nästan endast på i städer. Inte ens då överallt. Jag vet en gata i en stad där ena halvan har trianglar medan den andra inte har. Den delen som har triangel flyter mycket bättre. Svårare att svänga in på den från sidogatorna förstås.
I de likvärdiga korsningarna blir det ofta dödlägen då ingen vet vem som har förkörsrätt. Och medan man försöker räkna ut det kommer någon eller några ge upp och köra iväg oberoende av vem som borde köra först.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det är högerregeln som gäller, och du skall lämna företräde.

Du ser en vägskylt som i mina ögon visar att vägen till höger är en väg, och inte en utfart.

I dagliga trafiken används ofta "större väg har företräde".

Dvs som i detta fall att det kommer någon från en liten väg, och den lämnar automatiskt företräde när det kommer bilar från vänster för att de har en större väg.

Jag har varit nära att smälla många gånger när jag hävdat min rätt att ha företräde enligt högerregeln.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om du har en skylt på den väg som du är på som säger att det är en huvudled så är det bara att köra på. Annars är det högerregeln som gäller. Här i Sverige är vi extremt dåliga på att följa den regeln, om många svenskar skulle köra i länder som Tyskland eller Frankrike skulle det smälla stup i kvarten...

Permalänk
Medlem

Solklar högerregel, förutsatt att det inte finns huvudledsskylt på asfaltsvägen. Som många säger så är svenskar ofta ganska dåliga på att följa regeln i vissa situationer.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Fast det beror ju på att det i Sverige, liksom i andra länder antar jag, på att den större majoriteten på t.ex. motorvägarna inte håller hastighetsbegränsningarna och inte håller korrekt avstånd till framförvarande. Varför skulle man annars tvingas "nödbromsa" på en motorväg? Och, som du ju är inne på, att påfartssträckorna i regel är för korta.

Njae, tror du missuppfattat mig lite.

Oavsett hur lite eller mycket avstånd du har så lär folk få bromsa kraftigt när trafiken plötsligt går från 90-110km/s till 20-30km/h. Skillnaden är så klart att inga olyckor sker så länge folk håller avstånden.

Sen har du samma problem när du kommer till en påfart, du kör 90km/h på motovägen säger vi, lagligt. När en precis framför dig kastar sig ut i 60km/h från påfarten, vad gör du då? Jo du måste bromsa. Om du har bra uppmärksamhet så är du beredd på detta. Faran är den bakom dig, som då slänger sig ut i andra filen. Detta orsakar rätt stor störning och fara, som inte borde finnas. Felet ligger ju i den som kör på, men pga ingen tydlig väjningsplikt finns, så tycker det att man kan slänga sig ut ändå.

Och som sagt, tyskarna hade allt från 100km/h till obegränsat på sina vägar, beroende på område, väglag och trafik. Men de kan väva samman 2 motorvägar @ 100km/h och det fungerar. Och detta kan då vara 4+2 motorvägar som vävs.

Ang påfarterna så menade jag faktiskt tvärt om. Italiens påfarter är ofta typ 2/3 eller mindre än vad våra brukar ha. Våra har mer än nog med avstånd att få upp en maskin i 90km/h, även en liten 1.0 lit mini bil. (Vet för jag har gjort detta, utan problem).
Problemet är att folk inte fattar att de ska vara uppe i fart. De får inte slänga sig ut i 60...

Som sagt, i teorin fungerar det, men i praktiken har jag allt för ofta tvingats bromsa på motorvägar som man normalt inte ska behöva, och aldrig hade behövt göra i andra EU länder som inte har detta.

Rondeller är nog det mest effektivaste sättet att få trafik att flyta, och den bygger också på väjningsplikt, så det fungerar, även med tung trafik, i praktiken, så länge folk vet vad som gäller, och tydligt gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det är högerregeln som gäller, och du skall lämna företräde.

Du ser en vägskylt som i mina ögon visar att vägen till höger är en väg, och inte en utfart.

I dagliga trafiken används ofta "större väg har företräde".

Dvs som i detta fall att det kommer någon från en liten väg, och den lämnar automatiskt företräde när det kommer bilar från vänster för att de har en större väg.

Jag har varit nära att smälla många gånger när jag hävdat min rätt att ha företräde enligt högerregeln.

Ja, problemet är ju de flesta svenskar går efter "större väg har företräde" principen. Om man då ändå försöker köra ut för att visa att "jag har företräde" så riskerar man en krock med efterföljande papperstrassel med försäkringsbolag och helt enkelt en jäkla massa tid som man kunde göra något bättre med, inte värt någonstans.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Jag är så satans trött på alla dessa ollon som verkar ha fått sina körkort i sitt flingpaket. Jag bor på en väg som sedan ansluter en annan väg i 90 grader, solklart att det är högerregeln. Det har hänt 1 gång på 10 år att någon stannar.

Permalänk
Hjälpsam

Kört för länge för att jag skall lägga mig i diskussionen.

Men vill bara ge en komplimang till tråden, kreativ diskussion inför lektioner. Inte bara "detta är rätt" utan resonemang kring, bättre inlärning på det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

I allmänhet verkar den oskrivna regeln vara "störst väg har företräde".
Rent lagligt så är det dock givetvis högerregeln som gäller om den större vägen inte är huvudled.
Folk verkar utgå ifrån att om vägen är större så är det en huvudled.

Skrivet av Slap:

Ja, problemet är ju de flesta svenskar går efter "större väg har företräde" principen. Om man då ändå försöker köra ut för att visa att "jag har företräde" så riskerar man en krock med efterföljande papperstrassel med försäkringsbolag och helt enkelt en jäkla massa tid som man kunde göra något bättre med, inte värt någonstans.

Ah, såg att du skrivit i princip samma sak precis när jag postat mitt inlägg..

För övrigt verkar det här skilja sig en del mellan länder. I Sverige är mentaliteten "störst väg först" betydligt vanligare än i tex Finland. Där håller man, enligt min erfarenhet, mycket striktare på högerregeln. Det kan leda till problem för svenskar som kör där när folk där knappt alls bryr sig om att se sig för när de utnyttjar sin rätt enligt högerregeln, eftersom de utgår ifrån att alla följer den.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Hur är det på motorväg. Man kommer i 110 och framför kör ett fordon i 70. Du titttar i backspegeln. Ett fordon kommer i 150 långt borta. Bromsa, vänta och släppa förbi eller blinka i god tid, köra om och bakomvarande fordon får sänka till 110 och tuta som faen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Hur är det på motorväg. Man kommer i 110 och framför kör ett fordon i 70. Du titttar i backspegeln. Ett fordon kommer i 150 långt borta. Bromsa, vänta och släppa förbi eller blinka i god tid, köra om och bakomvarande fordon får sänka till 110 och tuta som faen?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väjningsplikt vid filbyte. Spelar ingen roll om medtrafikanten bakom kör i 1000km/h, väjningsplikt gäller.

EDIT: Trafikanten som kör i 70km/h gör mest troligt fel eftersom det är olagligt att köra omotiverat långsamt och hindra andra trafikanter, men det ger dig ändå ingen rätt att strunta i väjningsplikten.

Permalänk
Medlem

Högerregeln är så rolig, när man lär sig köra på körskola så är de nitiska på att man ska följa den, samtidigt som andra bilister blir helt ställda när körskolebilen stannar för dem. Sen så fort man fått körkort så fattar man liksom att högerregeln är det näst intill ingen som följer utan man "känner sig fram" lite när man kommer i en sådan situation. Kommer man till en större väg än den man själv är på så stannar man till helt automatiskt, som om det vore väjningsplikt, fast att det är högerregeln som gäller. Och de som kommer på den större vägen vet om det också, så de fortsätter köra som om bilen från höger har väjningsplikt.

Ovan är vad jag själv uppmärksammat efter 13 år i trafiken. Försökte verkligen använda mig att högerregeln i början, men folk stod kvar och glodde mest på mig som om jag var dum i huvudet när jag lämnade företräde

Skrivet av kskolle:

Hur är det på motorväg. Man kommer i 110 och framför kör ett fordon i 70. Du titttar i backspegeln. Ett fordon kommer i 150 långt borta. Bromsa, vänta och släppa förbi eller blinka i god tid, köra om och bakomvarande fordon får sänka till 110 och tuta som faen?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur långt borta bilen bakom är. Hinner han bromsa ner så fine, kör på. Han kör fort, och är medveten om det, då får han glatt acceptera att han får bromsa för folk i rätt hastighet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Mycket off topic här, men ack så vettiga diskussioner. Finns allt för många idioter i trafiken som kör käpprätt åt helvete för att man tycker det borde vara på ett annat vis.

Spelar ingen roll hur mycket man tycker att en väg borde vara huvudled. Saknas vägmärken är det högerregel som gäller. Punkt slut! Som trafikant måste man kunna utgå ifrån att sina medtrafikanter följer lagstiftningen. Man ska inte behöva göra egna bedömningar från fall till fall huruvida andra trafikanter skulle kunna tänkas resonera.

Sen gäller givetvis sunt förnuft. Att kasta sig ut i vägen för att man har lagen på sin sida är fel, men att försöka upplysa medtrafikanten om dennes felaktiga handlande genom att till exempel smyga ut nosen lite och eventuellt tuta (förutsatt att det finns rum för medtrafikanten att få panik och väja över på fel sida) kan man gott göra IMO.

Har personligen erfarenhet av en förare som körde om mig i en fyrvägskorsning när jag saktade in för att kontrollera om det kom andra trafikanter från höger. Lyckligtvis gjorde det inte det, men vad hade hänt om jag till exempel släppt fram en cyklist? Troligen hade han fått sig en rejäl åktur... Föraren i bilen i fråga vägrade även veva ner sin ruta när jag sökte kontakt utan ryckte bara på axlarna totalt ovetandes om sitt misstag vilket kunde kostat någon livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Hur är det på motorväg. Man kommer i 110 och framför kör ett fordon i 70. Du titttar i backspegeln. Ett fordon kommer i 150 långt borta. Bromsa, vänta och släppa förbi eller blinka i god tid, köra om och bakomvarande fordon får sänka till 110 och tuta som faen?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur långt bakom, 300m bakom så är det inte hinder av omkörning för man får inte ligga och trycka i vänsterfil hela tiden.
Sen så kan man oftast utgå från att bilen som kommer bakom kör laglig hastighet, ingen är synsk och kan spå att en bil kör alldeles för fort.

Hade det varit att om en bil är alltid på vänsterfil så "äger" denne vägen.

Många av dessa som tycker att det är hinder av omkörning för att de 1. bryter mot hastigheten 2. bryter mot att ligga i vänsterfil 3. bryter troligen mot att hålla avstånd till framförande bilen, och tycker då att det är så fel av att en person bryter eventuellt mot en(!) regel! Ironiskt eller hur?
Visst! självklart ska man inte köra ut så att det riskerar att bli krock, varit med om det några gånger och fått stämpla på bromsen eller väja ut till väggrenen för att en bil helt plötsligt påbörjar en omkörning rakt framför näsan på mig.

Här finns det mer att läsa om detta där även polisen säger att om en bil är långt bakom (300m) så är det inget hinder av omkörning:
http://blogg.hd.se/olater/2015/03/02/trafikpolisen-reder-ut-b...
http://blogg.hd.se/olater/2015/02/25/vem-ager-ratten-till-van...

Sen till er som är osäkra med högerregel om det inte är skyltat, ser ni en sådan vid korsningen (vilket det ser ut som att det gör på första bilden) så betyder det att det är en väg, vilket betyder att grundregeln högerregel gäller:

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Högerregeln gäller i alla korsningar där annat bud inte finns tillgängligt, även enskilda vägar. Lämna företräde till fordon från höger, det kommer din trafikläare vilja att du gör och till ännu högre utsträckning uppkörningsman.

Högerregeln gäller alltid om du inte är på huvudled eller grusvägen är en utfart

Utfartsregeln

I länkmenyn till höger finns körkortsbokens alla kapitel och sektioner.

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du lämnas vissa områden.

Dessa områden är:

• Stig, ägoväg eller utfart från fastighet.

• Cykelbana, vägren, gågata, gångfartsområde eller terräng.

• Cykel- eller gångbana som du med fordon just har korsat.

• Parkeringsplats (se: Stanna & parkera tättbebyggt i område & Stanna & parkera vid landsväg).

• Bensinmack.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Beror på hur långt borta bilen bakom är. Hinner han bromsa ner så fine, kör på. Han kör fort, och är medveten om det, då får han glatt acceptera att han får bromsa för folk i rätt hastighet.

Både ja och nej. Är han tillräckligt långt bak så filbyte kan ske utan fara så absolut, men att ge sig på att bedöma om trafikanten kör för fort eller ej och planera sitt handlade utifrån det kan bli knepigt. Smäller det kommer ord stå mot ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Både ja och nej. Är han tillräckligt långt bak så filbyte kan ske utan fara så absolut, men att ge sig på att bedöma om trafikanten kör för fort eller ej och planera sitt handlade utifrån det kan bli knepigt. Smäller det kommer ord stå mot ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag själv tycker det är lätt att bedöma hastigheten på bakomvarande, iaf i grova drag. Man ser ju liksom hur fort han närmar sig, hur fort bilen blir större, eller hur?

Ord mot ord? Njae, kör man in i framförvarande så får man i 99% av fallet alltid skulden på sig. Särskilt om det är i högre hastigheter. Försök förklara hur du kunde köra in i framförvarande, om framförvarande körde i laglig hastighet, för polisen så får vi se hur imponerade de blir

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB