Hunden har börjat kissa inne på natten

Permalänk
Medlem

Hunden har börjat kissa inne på natten

Hej!

Tänkte höra med någon erfaren själ om dom har något tips till mig och min hund.

Det är så att nu senaste väckorna så har jag upptäckt att min hund som är ca 2 år och tidigare varit rumsren har kissat på mattan i vardagsrummet under natten. Detta även fast jag gått ut med henne på kvällarna och både kissat och bajsat henne.

Det är inte lite "stänk" utan en rejäl pissfläck på mattan.

Någon som varit med om detta och har något tips?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Har det hänt någon stor förändring i erat liv eller rutiner? Barn, flytt, ny dag matte eller liknande? Det är antingen en protest mot att de förmodligen inte är nöjda med något eller så vill de visa att de inte mår bra,

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Min tjej och jag separerade för nån månad sedan. Jag går ut med henne på långpromenader varje dag och försöker aktivera henne hemma så ofta som jag kan.

Har läst lite om fysiska fel så som urinvärksinfektion osv, bör man i första hand kontakta en vetrinär?

edit: lägger till att jag nyss har skaffat ny matta som tidigare va hos mina föräldrar som har hund (har varit hos mig i ca 1-2 månader nu).

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Det kan vara en protest kissningar, men då brukar det vara på soffor och i sängen eller liknande, gärna tydligt och så man ser när den gör det. Troligast är det att hon har backat i rumsrenheten, dvs hon kan inte hålla sig. Det är inte ovanligt, speciellt med tanke på hennes ålder. Två år är inte mycket, speciellt inte för en hund. Viktigt är att även om du tar henne på bar gärning när hon kissar är att aldrig bli arg eller skrika på henne. Om du tar henne på bar gärning så räcker det med "apapap, så här gör vi inte innhomhus". Samt att du berömmer henne ute på promenaderna varje gång hon gör ifrån sig något ute. Samt att du provar att gå ut senare på kvällen och tidigare på morgonen, då hon förmodligen inte orkar att hålla sig.

Om det skulle vara urinvägsinfektion så brukar det komma väldigt lite, eller bara några droppar. Det är alltid bra att rådfråga en veterinär för att utesluta en sjukdom. Men det troligaste är som sagt att hon har backat i rumsrenhetsträningen och inte orkar hålla sig hela natten.

Ser du hur mycket hon dricker på dagarna och har hon alltid fri tillgång till vatten?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

När löpte hon senast? Det kan vara värt att gå till veterinären då den hypotetiskt skulle kunna vara allvarligt, t.ex. livmoderinflammation som kan uppstå efter höglöpet i metöstrus eller skendräktighet. Annars kan det vara urinvägsinfektion eller något som är löprelaterat.

Det finns telefonveterinärer som man kan ringa och rådfråga (med högt minutpris men ändå mycket billigare än att gå till en veterinär).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Sist hon kissade på mattan var mitt på natten, så blir svårt att ta henne på bar gärning tyvärr... Jag gick ut med henne sista gången vid 23 och gick upp 05:45 och då hade hon kissat.

Ska prova ta bort vattnet då de vanligtvis står framme hela tiden. Hon brukar dock bara äta på morgonen och kvällen... hon väger bara 7 kg så det blir aldrig mycket.

Ska prova ringa veterinären om det händer igen, dom vi har i stan brukar vara hjälpsamma kostnadsfritt så!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

När löpte hon senast? Det kan vara värt att gå till veterinären då den hypotetiskt skulle kunna vara allvarligt, t.ex. livmoderinflammation som kan uppstå efter höglöpet i metöstrus eller skendräktighet. Annars kan det vara urinvägsinfektion eller något som är löprelaterat.

Det finns telefonveterinärer som man kan ringa och rådfråga (med högt minutpris men ändå mycket billigare än att gå till en veterinär).

Det va ett tag sedan, men det brukar vara längre mellanrum än så här mellan hennes löpningar.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeddiz:

Ska prova ringa veterinären om det händer igen, dom vi har i stan brukar vara hjälpsamma kostnadsfritt så!

Det låter klokt! Det är ju samma sak med djur- som med människomedicin, inga nördforum i världen kan ersätta ett läkar/vet-besök (förutom att veterinärer tyvärr i väldigt mycket högre utsträckning än läkare hemfaller åt humbug som homeopati o.dyl).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Morsan och farsans nakenhundar (en med päls dock) brukar få för sig att göra nöden inne ibland om det börjar bli kallare ute, honor båda två och får urinvägsinfektion av kylan.
Mina katter gör det i protest.. Lite jobbigt att gosa med tre busfrön hela tiden så jag har fått slänga alla mattor, katterna stannar kvar. Punkt slut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Brukar nästan alltid ringa veterinären när sånt händer- då kan man få tips om vad man ska vara särskilt uppmärksam på. Kan ju vara engångs händelse men det kan ju också vara något fysiskt på henne. Min hund brukar nästan alltid vilja bli utsläppt på gården mitt i natten för att pinka och trotts att jag brukar att gå ut med honom på en 15 min promenad kl 11 på kvällen.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeddiz:

Det va ett tag sedan, men det brukar vara längre mellanrum än så här mellan hennes löpningar.

Gammal tråd, men jag vart ändå nyfiken. Hur gick det? Det framgick inte om hon var kastrerad eller inte, men det är inte alls ovanligt bland kastrerade tikar att dom får svårt att hålla tätt. Det går ofta att medicinera bort dock.

Mvh
Überklass

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

@Überklass:´Det har gått bra, har märkt att hon bara pissar inne på vintern när det är riktigt kallt! Kan nog handla om att hon inte vill gå ut bara tror jag... På sommaren går det alltid bra.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370