Permalänk

Framtidssäkra GPU och CPU

Hej hallå!
Skulle vilja höra era synpunkter på vad som är rätt köp för en speldator nu i juli 2015.
Tycker själv att det är fel tidpunkt att köpa dator med tanke på kommande dx12 och intels mässa i augusti men det hjälps icket då datorn inte är till mig.

  • Grafikkortet får ligga upp emot 4000kr max och jag har svårt att se ett kort utan minst 3gb VRAM klara sig under kommande 12månader.

  • Processorn är ej prisbunden utan får ligga i samma klass som GPU'n, har själv svårt att spå vad som inte kommer flaska utan att pröjsa bort onödiga pengar.

Tack för era svar!

Visa signatur

"Give a man a mask and he will show his true face" -Oscar Wilde

Permalänk
Medlem

390+4690k.

EDIT: Eller 390x som @Guybrush82 länkade.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Känns ofantligt onödigt att inte invänta Skylake om det rör sig om otåligthet.

Detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunaaticz:

Hej hallå!
Skulle vilja höra era synpunkter på vad som är rätt köp för en speldator nu i juli 2015.
Tycker själv att det är fel tidpunkt att köpa dator med tanke på kommande dx12 och intels mässa i augusti men det hjälps icket då datorn inte är till mig.

  • Grafikkortet får ligga upp emot 4000kr max och jag har svårt att se ett kort utan minst 3gb VRAM klara sig under kommande 12månader.

  • Processorn är ej prisbunden utan får ligga i samma klass som GPU'n, har själv svårt att spå vad som inte kommer flaska utan att pröjsa bort onödiga pengar.

Tack för era svar!

Cpu så antingen 4690/4690k eller 4790/4790k beroende om det ska överklockas eller inte, en 4690 räcker långt idag, även om man saknar HT som i7 modellen(4790) har.

PÅ grafikkort så skulle jag säga GTX 970, alternativt AMD Radeon 390X, båda ligger rätt lika i prestandatester, dock så drar ju GTX 970 mindre el, och går kallare än AMD Radeon 390X, så de grafikkorten är nästan likvärdiga.

Se lite tester här, ex Battlefield 4:
http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ett stycke Sapphire Tri-X 390X i gpu-väg. Finnes för 3990kr hos Netonnet.

Samt en Intel i7 4790k eller en i5 4690k för CPU. Men då lär denne som skall ha datorn ha ett Z87/Z97-moderkort också.

DX12 kommer också vara bakåtkompatibelt med många av dagens och gårdagens grafikkort. I Amd väg så är det från GCN 1.0 och frammåt. I Nvidias fall så är det från generationen som baseras på Fermi, alltså 500(?)-600-700- och 900-serien.

Frågan är vad datorn skall användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaaticz:

Hej hallå!
Skulle vilja höra era synpunkter på vad som är rätt köp för en speldator nu i juli 2015.
Tycker själv att det är fel tidpunkt att köpa dator med tanke på kommande dx12 och intels mässa i augusti men det hjälps icket då datorn inte är till mig.

  • Grafikkortet får ligga upp emot 4000kr max och jag har svårt att se ett kort utan minst 3gb VRAM klara sig under kommande 12månader.

  • Processorn är ej prisbunden utan får ligga i samma klass som GPU'n, har själv svårt att spå vad som inte kommer flaska utan att pröjsa bort onödiga pengar.

Tack för era svar!

2st paket, det ena med X99 och 5820K

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2880249&view=b

Och här ett alternativ med Z97 och 4790K istället

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2880255&view=b

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Känns ofantligt onödigt att inte invänta Skylake om det rör sig om otåligthet.

Håller helt med och har informerat om det, men hjälps icket.

Skrivet av PowerNet:

Cpu så antingen 4690/4690k eller 4790/4790k beroende om det ska överklockas eller inte, en 4690 räcker långt idag, även om man saknar HT som i7 modellen(4790) har.

PÅ grafikkort så skulle jag säga GTX 970, alternativt AMD Radeon 390X, båda ligger rätt lika i prestandatester, dock så drar ju GTX 970 mindre el, och går kallare än AMD Radeon 390X, så de grafikkorten är nästan likvärdiga.

Se lite tester här, ex Battlefield 4:
http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

Tack för ett bra svar! 390x känns mer passande i dagsläget. Ifall man skulle klättra ner ett steg från dessa kort för att spara en tusenlapp vilket kort tror du skulle passa då?

Skrivet av Santrik:

Ett stycke Sapphire Tri-X 390X i gpu-väg. Finnes för 3990kr hos Netonnet.

Samt en Intel i7 4790k eller en i5 4690k för CPU. Men då lär denne som skall ha datorn ha ett Z87/Z97-moderkort också.

DX12 kommer också vara bakåtkompatibelt med många av dagens och gårdagens grafikkort. I Amd väg så är det från GCN 1.0 och frammåt. I Nvidias fall så är det från generationen som baseras på Fermi, alltså 500(?)-600-700- och 900-serien.

Frågan är vad datorn skall användas till.

Bra svar! Datorn kommer främst att användas för spel men andra aspekter kommer att spela in. Lutar mot ett z87 just nu.
Om man satsar på ett 390x har du nån uppfattning av för samt nackdelar mellan i7 4790k och i5 4690k?
Sjyst att du svarade ang dx12, har liten uppfattning där men tror man att det komma spela stor roll hur nya korten är? eller kommer alla kompatibla fortsätta ligga lika långt från varandra i prestanda.

Skrivet av Lifooz:

2st paket, det ena med X99 och 5820K

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2880249&view=b

Och här ett alternativ med Z97 och 4790K istället

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2880255&view=b

/Lifooz

Tack för ditt svar men är ointresserad av paket, se rubrik.

Visa signatur

"Give a man a mask and he will show his true face" -Oscar Wilde

Permalänk
Skrivet av lunaaticz:

Håller helt med och har informerat om det, men hjälps icket.

Tack för ett bra svar! 390x känns mer passande i dagsläget. Ifall man skulle klättra ner ett steg från dessa kort för att spara en tusenlapp vilket kort tror du skulle passa då?

Bra svar! Datorn kommer främst att användas för spel men andra aspekter kommer att spela in. Lutar mot ett z87 just nu.
Om man satsar på ett 390x har du nån uppfattning av för samt nackdelar mellan i7 4790k och i5 4690k?
Sjyst att du svarade ang dx12, har liten uppfattning där men tror man att det komma spela stor roll hur nya korten är? eller kommer alla kompatibla fortsätta ligga lika långt från varandra i prestanda.

Tack för ditt svar men är ointresserad av paket, se rubrik.

glöm inte att bios måste vara uppdaterat om ni ska köra på z87 med haswell refresh

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaaticz:

Sjyst att du svarade ang dx12, har liten uppfattning där men tror man att det komma spela stor roll hur nya korten är? eller kommer alla kompatibla fortsätta ligga lika långt från varandra i prestanda.

Det är väl bara R9 3xx och Nvidias senaste serie som har fullt stöd för DX12 har jag för mig. Någon får utveckla det hela, men det är väl nyckelfunktionen, typ hela poängen med DX12, som bara de allra senaste stöder. Slå nu till på 390X från Netonnet innan det försvinner, det är en riktigt grym deal, och det är så framtidssäkert något kan bli.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

PÅ grafikkort så skulle jag säga GTX 970, alternativt AMD Radeon 390X, båda ligger rätt lika i prestandatester, dock så drar ju GTX 970 mindre el, och går kallare än AMD Radeon 390X, så de grafikkorten är nästan likvärdiga.

Snarare likare 980.

Visserligen kan 970 överklocka något mer i genomsnitt, men 390x överklockar mycket bättre än 290x gjorde så den kan också överklockas en hel del. I stock här så presterar 390x ~23% bättre och detta är i situationer som utnyttjar under 3.5GB VRAM effektivt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det är väl bara R9 3xx och Nvidias senaste serie som har fullt stöd för DX12 har jag för mig. Någon får utveckla det hela, men det är väl nyckelfunktionen, typ hela poängen med DX12, som bara de allra senaste stöder. Slå nu till på 390X från Netonnet innan det försvinner, det är en riktigt grym deal, och det är så framtidssäkert något kan bli.

Nej.

Hela GCN kommer få stöd, alltså långt innan 200 serien ens. För Nvidia är det Fermi, Kepler & Maxwell som kommer få det, alltså ända bak till 400 serien. Sedan kan man diskutera en hel del vad som innebär "fullt" stöd, för allting stödjer inget grafikkort även om senare arkitekturer stödjer fler funktioner. (Räknar här Dx12_0)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Det är väl bara R9 3xx och Nvidias senaste serie som har fullt stöd för DX12 har jag för mig. Någon får utveckla det hela, men det är väl nyckelfunktionen, typ hela poängen med DX12, som bara de allra senaste stöder. Slå nu till på 390X från Netonnet innan det försvinner, det är en riktigt grym deal, och det är så framtidssäkert något kan bli.

Precis vad jag hade för mig, att de senare serierna är de som kommer kunna dra den stora nyttan av dx12. Allt lutar mot 390x nu, tack för tipset!

Visa signatur

"Give a man a mask and he will show his true face" -Oscar Wilde

Permalänk
Medlem

Kan voucha för Sapphire 390x. Fick hem mitt i fredags och allting funkar fint. Bra temps och väldigt tyst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaaticz:

Bra svar! Datorn kommer främst att användas för spel men andra aspekter kommer att spela in. Lutar mot ett z87 just nu.
Om man satsar på ett 390x har du nån uppfattning av för samt nackdelar mellan i7 4790k och i5 4690k?
Sjyst att du svarade ang dx12, har liten uppfattning där men tror man att det komma spela stor roll hur nya korten är? eller kommer alla kompatibla fortsätta ligga lika långt från varandra i prestanda.

Den enda skillnaden jag kan komma på när det gäller en i7a och en i5a av samma generation är avsaknaden av hyperthreading på i5 samt så diffar väl cachestorleken lite. Bagateller ifall man bara spelar dvs. Däremot om man till exempel streamar och spelar samtidigt så kan det vara värt att kika på en i7a.

DX12 kommer stödas av många äldre grafikkort. API:t kommer självklart att utvecklas under åren och då bortfaller antagligen nya funktioner för äldre grafikkort som inte klarar av dem. Därför är det väl läge att iallafall kika på senaste Maxwell (GM2##) från NVIDIA eller FURY-korten från AMD med GCN 1.2.

Ang. moderkortet så för enkelhetens skull så skulle jag säga att hen köper ett Z97 moderkort då man slipper BIOS uppdateringen som annars är nödvändig för ett moderkort med Z87-chipset. Sen så går att få tag i väldigt billiga Z97-moderkort så det finns liksom ingen anledning att söka Z87-moderkort.

Skrivet av lunaaticz:

Precis vad jag hade för mig, att de senare serierna är de som kommer kunna dra den stora nyttan av dx12. Allt lutar mot 390x nu, tack för tipset!

Här finns det också lite uppdaterad information från juni i år:
http://www.extremetech.com/extreme/207598-demystifying-direct...

saxad bild från länken:

GM2## verkar ha mest support för det som kommas skall. GCN 1.2 finns inte med i bilden utan det är det lite äldre GCN 1.0/1.1 som tas upp här. Det går väl egentligen bara att spekulera i ämnet tills dess att dem släpper fullständiga specifikationer och krav när det gäller DX12.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Den enda skillnaden jag kan komma på när det gäller en i7a och en i5a av samma generation är avsaknaden av hyperthreading på i5 samt så diffar väl cachestorleken lite. Bagateller ifall man bara spelar dvs. Däremot om man till exempel streamar och spelar samtidigt så kan det vara värt att kika på en i7a.

DX12 kommer stödas av många äldre grafikkort. API:t kommer självklart att utvecklas under åren och då bortfaller antagligen nya funktioner för äldre grafikkort som inte klarar av dem. Därför är det väl läge att iallafall kika på senaste Maxwell (GM2##) från NVIDIA eller FURY-korten från AMD med GCN 1.2.

Ang. moderkortet så för enkelhetens skull så skulle jag säga att hen köper ett Z97 moderkort då man slipper BIOS uppdateringen som annars är nödvändig för ett moderkort med Z87-chipset. Sen så går att få tag i väldigt billiga Z97-moderkort så det finns liksom ingen anledning att söka Z87-moderkort.

Här finns det också lite uppdaterad information från juni i år:
http://www.extremetech.com/extreme/207598-demystifying-direct...

saxad bild från länken:

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2015/06/DX12FeatureLEvels-640x436.png

GM2## verkar ha mest support för det som kommas skall. GCN 1.2 finns inte med i bilden utan det är det lite äldre GCN 1.0/1.1 som tas upp här. Det går väl egentligen bara att spekulera i ämnet tills dess att dem släpper fullständiga specifikationer och krav när det gäller DX12.

Tack för ett detaljerat och bra svar!
Kommer köra på ett billigare z97 istället när hundralapparna emellan är så få som du sa.
Bra länk om DX12, o som sagt får man väl kanske vänta innan man ser hela bilden.

Visa signatur

"Give a man a mask and he will show his true face" -Oscar Wilde