Permalänk
Medlem

Skylake

Jag är ganska okunnig på processorer generellt men är det någon som kan berätta för mig vad vi vet om skylake såhär långt. Vad som gör skylake bättre och sådana saker. Är nämligen påväg att köpa en nya dator kompatibel för gaming och streaming där min budget kommer gå över 15k iallafall tror ja. Skulle vara schysst om någon kunde förklara för mig

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, men detta är vad jag förstått från artiklar etc. Folk får gärna rätta mig om jag har fel.

Skylake är ju namnet på processorfamiljen, där de aktiva just nu heter Haswell eller Broadwell. Än så länge finns det väl inga bekräftade uppgifter på hur mycket, eller ifall motsvarande Skylake processorer (CPU) kommer vara bättre än dagens, men vi kan ju göra antagandet att de kommer vara snäppet vassare.

Om du jämför en 4760k (dagens) mot 6600k (skylake) för spel så kommer de gissningsvis aldrig påverka ditt spelande. För spel så är det mer eller mindre aldrig processorn som är boven i dramat utan i de flesta spel arbetar processorn på kanske 50% och grafikkortet 100%. Vilket grafikkort du har är det som bestämmer hur bra prestanda du har i spelen.

Sen finns det lite andra saker som Skylake drar med sig, där den viktigaste delen är moderkortets chipset. Bytet till skylake från haswell moderkort gör att DDR4 minnen kommer bli mer standard än idag där det varit mer eller mindre reserverat för Extreme segmentet och kostat skjortan tidigare.

Vi kommer även få se mycket fler moderkort som stödjer SSD via PCI expressportarna för ökad hastighet, något som precis som DDR4 varit ganska låst till extreme segmentet idag.

Permalänk
Medlem

Skylake kommer vara lite bättre, så du bör vänta lite. Entusiastvarianterna 6600k och 6700k som passar din budget lanseras i augusti.