Intel bryter Tick-Tock-modellen – Cannonlake på 10 nanometer skjuts på framtiden

Permalänk
Melding Plague

Intel bryter Tick-Tock-modellen – Cannonlake på 10 nanometer skjuts på framtiden

Processorjätten Intels vd Brian Krzanich bekräftar att Kaby Lake efterträder Skylake och att Cannonlake skjuts på framtiden, vilket i praktiken innebär att Tick-Tock-modellen slopas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Sjukt spännande, det betyder verkligen av vi är och nuddar på vad som är tekniskt möjligt med vårt nuvarande kisel Det kommer bli häftiga år framöver!

För oss konsumenter kommer det bli ganska tråkigt till en början dock

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sjukt spännande, det betyder verkligen av vi är och nuddar på vad som är tekniskt möjligt med vårt nuvarande kisel Det kommer bli häftiga år framöver!

För oss konsumenter kommer det bli ganska tråkigt till en början dock

Tycker snarare att det betyder att Intel inte känner sig hotade av sina konkurrenter och därför väljer att dra ut på 14nm till det yttersta och därmed maximera sin vinst med minimala utgifter. Jag kan ju ha fel, men tycker det här verkar dåligt för konsumenter, utvecklingen sker inte så snabbt som den skulle kunna göra med bra konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Tycker snarare att det betyder att Intel inte känner sig hotade av sina konkurrenter och därför väljer att dra ut på 14nm till det yttersta och därmed maximera sin vinst med minimala utgifter. Jag kan ju ha fel, men tycker det här verkar dåligt för konsumenter, utvecklingen sker inte så snabbt som den skulle kunna göra med bra konkurrens.

Nej, visst spelar det in. Men det betyder inte att Intel kan sakta ner, är det för liten skillnad mellan deras produkter kommer färre och färre köpa.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Tommy: Man kan också säga att nu ger intel Amd en chans att komma ikapp. Jag hoppas Amd kommer med en riktigt vass produkt 2016 och sätter lite press på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, visst spelar det in. Men det betyder inte att Intel kan sakta ner, är det för liten skillnad mellan deras produkter kommer färre och färre köpa.

Det betyder visst att Intel kan sakta ner. De har ingen konkurrent som erbjuder några riktiga alternativ för konsumenten, då drar man ner på utvecklings- och tillverkningskostnader för att maximera sina vinster. Vad ska kunden göra? - De har inget annat val än Intel i många segment på marknaden. Intel kan dra ut på samma tillverkningsnod ett halvår eller ett år till utan problem, så länge de gör mindre ändringar för att visa att "något händer".

Detta är ett typexempel på vad som händer när marknadskonkurrens inte fungerar och företag, i detta fall Intel inte har någon konkurrent som jagar efter dem och deras kunder. Hade AMD haft starkare kort idag så hade Intel jobbat häcken av sig för att få ut Cannonlake så snart som möjligt.

Skrivet av FabriciusRex:

@Cinder: Man kan också säga att nu ger intel Amd en chans att komma ikapp. Jag hoppas Amd kommer med en riktigt vass produkt 2016 och sätter lite press på marknaden.

De ger AMD knappast en chans, men de kanske gör bedömningen att även om Zen skulle vara bra så ligger deras teknik så långt före AMD att Zen inte kommer att hota Intel med första generationens processorer. Det är bara min gissning, men man brukar inte ge sina konkurrenter "chanser" även om jag förstår att du inte menar att de avsiktligt skulle göra det.

Permalänk
Medlem

Tror också det snarare är att Intel känner att det finns inget hot eller konkurrens från någon annan så dom behöver inte ha så bråttom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Tror att det kan bli positivt. Då hinner man fokusera på att lösa problem och introducera nyheter på en nod innan man går ner i storlek. Dvs ökning av kvalitet, innovation och optimering. Ja, hoppas på det i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

De kanske insåg att de var inne på fel väg, tekniskt sett efter att IBM lyckats med 7nm med en annan teknik?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@Tommy: Det är ju lite grann det som är min poäng. Man ger inte sina konkurrenter chanser. Hade intel kunnat trycka ut 10 nm under 2016 hade man med all sannolikhet gjort det.

Permalänk
Medlem

detta ger AMD chans att köra över Intel om de kommer med något vasst

Man ska aldrig sakta ner och känna sig säker för då kommer någon annan med en bättre produkt
Förra gången Intel gjorde det så kom AMD och körde över dom i flera år.

Permalänk
Medlem

Detta är logiskt. Tyvär saknar intel konkurrens på Processorsidan, och hur mycket man än lägger ner på RnD så går det inte att krympa atomer. Jag tror att någon måste hitta på ett för oss hittills okännt sätt att göra transistorer om vi ska kunna få snabbare och energisnålare prollar i framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Cinder: Det är ju lite grann det som är min poäng. Man ger inte sina konkurrenter chanser. Hade intel kunnat trycka ut 10 nm under 2016 hade man med all sannolikhet gjort det.

Varför skulle det vara bättre att lägga ut enorma pengar på att forcera ut 10nm på marknaden om ett alternativ är att dra ut på 14nm och mjölka ur mer vinst ur den tillverkningsnoden när konkurrenten ligger väldigt långt efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

detta ger AMD chans att köra över Intel om de kommer med något vasst

Man ska aldrig sakta ner och känna sig säker för då kommer någon annan med en bättre produkt
Förra gången Intel gjorde det så kom AMD och körde över dom i flera år.

Intel blev inte överkörda de sålde ju fortfarande fler processorer (även om de användes obra metoder) Nu har amd dock legat efter i prestanda sedan 2006, skulle vara kul om amd fick ha de snabbaste i 10 år nu men det tror jag inte kommer ske .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte det minsta förvånad. De har känts väldigt optimistiskt med tanke på problemen och förseningarna i den senaste övergången till ny nod. Sen saknar de ju konkurrens men de kommer trots det få optimera Kaby Lake för att visa att det är något de kan sälja. "Det nya superbra" reklamtricket täcker inte upp alla gånger om geek-gruppen vet att det inte är mycket att hänga i julgranen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt. Tyvär saknar intel konkurrens på Processorsidan, och hur mycket man än lägger ner på RnD så går det inte att krympa atomer. Jag tror att någon måste hitta på ett för oss hittills okännt sätt att göra transistorer om vi ska kunna få snabbare och energisnålare prollar i framtiden.

Förmodligen kommer de börja bygga kretsarna på höjden istället. De har ju redan börjat göra det med DRAM och flashminne. Och för att kyla kretsarna bättre tänkte de lägga in små kanaler i kretsen där vatten flyter (har för mig jag hittade nån artikel om det).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tommy:

Tycker snarare att det betyder att Intel inte känner sig hotade av sina konkurrenter och därför väljer att dra ut på 14nm till det yttersta och därmed maximera sin vinst med minimala utgifter. Jag kan ju ha fel, men tycker det här verkar dåligt för konsumenter, utvecklingen sker inte så snabbt som den skulle kunna göra med bra konkurrens.

Exakt, det är antagligen inte för att fysikens lagar börjar sätta käppar i hjulen... Vid lanseringen av Sandy Bridge på 32nm tog det 3 månader innan AMD släppte Llano på 32nm, om Intel mest använder FoU budgeten för personalfester numera så undrar jag vad GloFo, Samsung och TSMC bränt sin FoU budget på sedan 2011 då man är flera år efter Intel idag? TSMC har väl fortfarande ingen kommersiellt fungerande 16nm FinFET process och vad jag läst är "yield" på Samsungs "14nm" FinFET väldigt låg för tillfället och det enda som tillverkas med kommersiellt gångbar ekonomi är en systemkretsar med liten kretsyta (Exynos 7420 är ~80mm²) och väldigt låg strömförbrukning.

Är också uppenbart att Intel fortfarande har problem med 14nm, alla kretsar som finns i större kvantiteter har relativt låg strömförbrukning och en kretsyta på <100mm². Man har i alla fall lyckats tillverka i7-5775C som har 65W TDP, dessa borde ligga runt 150-200mm² (hittar inga siffror). Ska bli väldigt intressant att se om man lyckas producera tillräckligt med 4C Skylake-kretsar för att möta efterfrågan.

Problemen ser bara ut att bli värre när man tittar framåt. Ett krav för att nå under 10nm är att Extreme Ultraviolet Lithography (EUV) blir kommersiellt gångbar. 10nm utan EUV kommer kräva "quad patterning" och vad jag förstår är en av de absolut största problemen med 14nm (och 20nm för de andra) just att man inte längre klarar sig med ett litografisteg utan måste köra "double patterning". Intel började titta på EUV redan 2001, 2004 sa man att det skulle vara klart för 32nm. Än idag finns rejäla tekniska utmaningar med EUV.

Detta givet så tror jag tyvärr 10nm under 2017 är ett rätt svårt "stretch goal", <10nm innan 2020 är bara att glömma.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Tycker snarare att det betyder att Intel inte känner sig hotade av sina konkurrenter och därför väljer att dra ut på 14nm till det yttersta och därmed maximera sin vinst med minimala utgifter. Jag kan ju ha fel, men tycker det här verkar dåligt för konsumenter, utvecklingen sker inte så snabbt som den skulle kunna göra med bra konkurrens.

Från hästens mun

Citat:

Remember on all of these technologies, each one has kind of its own recipe of complexity and difficulty; 14 to 10, same thing that happened when 22 to 14. The lithography is continuing to get more difficult as you try and scale and the number of multi-pattern steps you have to do is increasing. This is the longest period of time without a lithography node change. So we’re assuming 10-nanometers does not have EUV for our technology. That combined with just the other material science changes you do with the new technology.

Asked point blank If the slip meant intel was losing its fabled manufacturing lead, Krzanich said no

We believe even with this 2017, our lead in Moore’s Law will not change dramatically. We believe we’ll continue to lead with roughly the same leadership position that we have today. We base that on, one, what really counts when I talk about 2017, that’s not samples, that’s not small volume. That’s converting over the Cannonlake and producing a large percentage of our CPUs in volume in the second half of 2017. So there’s a bit of definition. When we say — so at the second half of 2017, we’re talking about millions of units and large volumes.

http://blogs.barrons.com/techtraderdaily/2015/07/16/intel-los...

Med både Samsungs och IBMs teknik på ingång finns det inga orsaker till att sakta ner. Det är väl helt enkelt så att Intels tillvägagångssätt för 10nm inte var effektivt och finansiellt gångbart just nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m3tr0:

Förmodligen kommer de börja bygga kretsarna på höjden istället. De har ju redan börjat göra det med DRAM och flashminne. Och för att kyla kretsarna bättre tänkte de lägga in små kanaler i kretsen där vatten flyter (har för mig jag hittade nån artikel om det).

Faktum är att det vore ett sätt att hålla Moores lag vid liv ett tag till. Observationen var att den antal transistorer man kan få in i en krets med som ger lägsta pris per transistor ökar relativt konstant (fördubblas var 18-24:e månad). Att bygga på höjden skulle kunna uppnå det utan att det krävs en minskning i tillverkningsnod.

Gissar att det ändå är svårare (och därmed dyrare) att gå den vägen, men givet andraderivatan för kostnaden att utveckla allt mindre tillverkningsnoder borde alternativa lösningar vara billigare rätt snart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det betyder visst att Intel kan sakta ner. De har ingen konkurrent som erbjuder några riktiga alternativ för konsumenten, då drar man ner på utvecklings- och tillverkningskostnader för att maximera sina vinster. Vad ska kunden göra? - De har inget annat val än Intel i många segment på marknaden. Intel kan dra ut på samma tillverkningsnod ett halvår eller ett år till utan problem, så länge de gör mindre ändringar för att visa att "något händer".

Detta är ett typexempel på vad som händer när marknadskonkurrens inte fungerar och företag, i detta fall Intel inte har någon konkurrent som jagar efter dem och deras kunder. Hade AMD haft starkare kort idag så hade Intel jobbat häcken av sig för att få ut Cannonlake så snart som möjligt.

De ger AMD knappast en chans, men de kanske gör bedömningen att även om Zen skulle vara bra så ligger deras teknik så långt före AMD att Zen inte kommer att hota Intel med första generationens processorer. Det är bara min gissning, men man brukar inte ge sina konkurrenter "chanser" även om jag förstår att du inte menar att de avsiktligt skulle göra det.

Åja, Intel har stenhård konkurrens från ARM i ultra portable/IoT segmenten som ARM fullständigt dominerar för tillfället, det är också i detta segment bättre litografi gör större nytta. Ultra portable/IoT är också ett segment som växer på årsbasis till skillnad från desktop. Intel vill naturligtvis in i iPhonen/iPad (eller telefoner/surfplattor i allmänhet) så de kan kränga 150+ miljoner extra chips per år.

Så jag är tämligen säker på att Intel redan jobbar häcken av sig för att ta steget till 10nm. Sen är det ju så att modern mikrochip tillverkning typ är magi.

Permalänk
Medlem

@Tommy: Jag ser två scenarier här: antingen sitter Intel med 10 nm och väljer att inte lansera det för att man vill mjölka marknaden på 14 nm ett tag till. Eller så har intel svårigheter med 10 nm och väljer att vara kvar på 14 nm ett tag till.

Att intel har ett övertag idag är givet. Om intel kommer ha ett över tag om 6-12 månader är väl inte lika självklart i och med att amd snart också kommer vara där.

Jag står fast vid min synpunkt att om Intel hade möjligheten att få ut 10 nm skulle man ta den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt. Tyvär saknar intel konkurrens på Processorsidan, och hur mycket man än lägger ner på RnD så går det inte att krympa atomer. Jag tror att någon måste hitta på ett för oss hittills okännt sätt att göra transistorer om vi ska kunna få snabbare och energisnålare prollar i framtiden.

Intels har precis som många andra den största konkurrenten i "tillräckligt bra". Läs tråden om Skylake, rätt många "ser ingen anledning att uppgradera" inlägg och rent krasst är det en helt korrekt observation för de flesta användare.

Rätt säker att man lägger massiva summor på FoU därför man innerligt hoppas finna något som ger ett stort hopp i prestanda, gör man det kommer programmen åter igen äta mer resurser, Wirths lag blir då Intels bästa vän.

På serversidan är det realistiskt och skala prestanda via fler kärnor, kolla resultatet och du kan notera att den delen är betydligt mer lukrativ än konsumentmarknaden (The Client Computing Group), server/datacenter-delen (Data Center Group) kommer snart gå om den förra även i omsättning. En stor anledning till att server-delen går så mycket bättre är just för att det ger signifikanta prestandafördelar för kunder att uppgradera till nya versioner. Steget från Sandy Bridge till Haswell på toppmodellen av Xeon E5 är betydligt mer dubbla prestanda, för HPC--laster är det runt en fyrdubbling av prestanda mellan dessa generationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tråkigt för Intel men väldigt bra för AMD!

Detta kan förhoppningsvis ge AMD möjligheten att komma tillbaka och dessutom göra det på en tillverkningsteknik som är mer på samma nivå med det Intel kommer att ha till sina processorer.

Ska bli intressant också att se hur mycket förbättringar Intel kan göra när de nu får stanna kvar på 14nm och använda det.

Tror detta kan vara riktigt bra för konkurrensen bland processorerna om nu AMD kan ha något riktigt bra att komma med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Så det blir alltså en Tick-Tock-Tick-ety-Tock?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

AMD går ju över till 14 nm nästa år. Det kommer vara första gången på många år som AMD och Intel ligger på samma nodstorlek, och det kommer ge AMD mycket större möjlighet att konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Hoppas att min 2600k @ 4.4 ghz klarar sig till cannonlake

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Så Intel väntar också till zenare....
(kunde inte låta bli... )

Intel sänker tempot och tar det lungt, de ligger ju ändå så långt före...
Ytterligare ett argument för att min nästa dator kommer att ha en Zen-CPU.

Permalänk
Medlem

Tror inte Intel ser länge på AMD som en riktig konkurrent utan ser ARM som den stora konkurrenten i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Cinder: Jag ser två scenarier här: antingen sitter Intel med 10 nm och väljer att inte lansera det för att man vill mjölka marknaden på 14 nm ett tag till. Eller så har intel svårigheter med 10 nm och väljer att vara kvar på 14 nm ett tag till.

Att intel har ett övertag idag är givet. Om intel kommer ha ett över tag om 6-12 månader är väl inte lika självklart i och med att amd snart också kommer vara där.

Jag står fast vid min synpunkt att om Intel hade möjligheten att få ut 10 nm skulle man ta den.

Kanske snarare är en fråga om ekonomisk faktorer där man får för låg yield och processen ännu är för dyr för att vara konkurrenskraftig med 14nm. 28/22nm är ju fortfarande billigare per transistor än 14/16nm.