Permalänk
Medlem

Fel GTX 980 TI EVGA sc

Tjabba har haft kortet cirkus en vecka nu och har börjat märka x antal problem. Det första är att det kommer missljud från fläkten när den ligger på cirka 40%.

För det andra så har spel börjat crasha efter ungefär 30min ingame. Båda skärmarna blir svarta och efter någon sekund crashar dom. Till en början var kortet lite klockat men det sker även vid stock. Temperaturena ligger mellan 65-75 grader och går aldrig över det.

Några tips om hur/vad jag kan göra?

Edit: Något att tillägga att crasharna i ex. witcher 3 så blir båda skärmarna svarta i nån sekund. Sedan är spelet nertabbat och körs fortfarande, hör alla ljud osv men det går ej att få tillbaka bilden och lär avslutas.

Permalänk

Testat olika drivare körde du med DDU och rensade ut de gamla drivarna.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Testat olika drivare körde du med DDU och rensade ut de gamla drivarna.

Har testat den senaste 353.30 och den senare beta verionsen 353.38 tror jag det var, bör jag gå tillbaka och testa tidigare?

Vad innebär DDU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhehe:

Har testat den senaste 353.30 och den senare beta verionsen 353.38 tror jag det var, bör jag gå tillbaka och testa tidigare?

Vad innebär DDU?

DDU: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

För att verkligen få bort allt från drivrutinerna.

Sen vet jag inte men händer det bara i Witcher 3 att skärmarna blir svarta? För om det är drivrutin problem brukar det blinka till och komma upp att drivrutinerna har krashat. Sen missljud med fläktarna är ett RMA ärende om de är verkligen irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

DDU: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

För att verkligen få bort allt från drivrutinerna.

Sen vet jag inte men händer det bara i Witcher 3 att skärmarna blir svarta? För om det är drivrutin problem brukar det blinka till och komma upp att drivrutinerna har krashat. Sen missljud med fläktarna är ett RMA ärende om de är verkligen irriterande.

Okej testar det, det har hänt i witcher 3 och wow när jag sprang och testade. Det blinkar inte till något utan lägger bara av. Sen med fläktarna låter det som coil whine vilket jag är osäker om man kan RMA?

Permalänk
Medlem

@alexhehe:

Klockat kortet ?

jag får samma problem med "korta blackout" när jag klockar upp Core för mycket på mitt 980 (ej TI)..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@alexhehe:

Klockat kortet ?

jag får samma problem med "korta blackout" när jag klockar upp Core för mycket på mitt 980 (ej TI)..

Händer både stock och när det var minimalt klockat runt 50-100 h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhehe:

Okej testar det, det har hänt i witcher 3 och wow när jag sprang och testade. Det blinkar inte till något utan lägger bara av. Sen med fläktarna låter det som coil whine vilket jag är osäker om man kan RMA?

Har du coil whine så är det inte fläktarna. Men nej det går ju tyvärr inte få det på garanti, mitt 980 skriker som något drar en kniv i den.
Verkar som vi konsumenter får leva med det.

Sen 353.30 och 353.38 är i stort sätt samma drivrutin det enda är en hotfix. Så prova med 353.06 om det blir någon skillnad.

Men vad hade du för grafikkort innan? AMD?

Permalänk
Medlem

@alexhehe:

Lämna tillbaka, Det är smidigare än folk tror..
Jag har bytt kort för både coilwine och t.o.m lämnat tillbaka 290x som jag tyckte gick för varmt och det var inga problem als, iaf inte på Netonnet om man har kvitto och kartonger i "normalt" tillstånd.
bästa är ju om du lyckas på det film (Ej shadowplay då som stannar när det är en "blackout")

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Har du coil whine så är det inte fläktarna. Men nej det går ju tyvärr inte få det på garanti, mitt 980 skriker som något drar en kniv i den.
Verkar som vi konsumenter får leva med det.

Sen 353.30 och 353.38 är i stort sätt samma drivrutin det enda är en hotfix. Så prova med 353.06 om det blir någon skillnad.

Men vad hade du för grafikkort innan? AMD?

Det är en ny dator, men 99% säker det kmr från GPU. Testar med andra drivarna nu.

Skrivet av hakd:

@alexhehe:

Lämna tillbaka, Det är smidigare än folk tror..
Jag har bytt kort för både coilwine och t.o.m lämnat tillbaka 290x som jag tyckte gick för varmt och det var inga problem als, iaf inte på Netonnet om man har kvitto och kartonger i "normalt" tillstånd.
bästa är ju om du lyckas på det film (Ej shadowplay då som stannar när det är en "blackout")

Jag tål ljudet, så länge det inte skadar kortet då andra fläktar går högre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Lämna tillbaka, Det är smidigare än folk tror..

Även när man har klockat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhehe:

Det är en ny dator, men 99% säker det kmr från GPU. Testar med andra drivarna nu.

Jag tål ljudet, så länge det inte skadar kortet då andra fläktar går högre.

Ja kortet tål det utan problem. Sen är det inte fläktarna som gör ljudet om det är coli whine du menar. Utan förmodligen så kopplar du fläkten procent med att kortet får arbeta hårdare, som resulterar i att coil whinen ökar i styrka, hänger även ihop med fpsen.

Men om du inte hittar en lösning så är det bara prata med din återförsäljare om att få reklamera kortet. Så får de göra tester och se om det är något fel på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Ja kortet tål det utan problem. Sen är det inte fläktarna som gör ljudet om det är coli whine du menar. Utan förmodligen så kopplar du fläkten procent med att kortet får arbeta hårdare, som resulterar i att coil whinen ökar i styrka, hänger även ihop med fpsen.

Men om du inte hittar en lösning så är det bara prata med din återförsäljare om att få reklamera kortet. Så får de göra tester och se om det är något fel på kortet.

Okej tack så mycket , har testat med andra drivare ett tag nu utan problem i stock. Och ljudet låter lite statiskt så att säga.

Permalänk

Får man lämna tillbaka även om man tagit bort sån där plast som ibland brukar sitta på korten på kylaren och fläktar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Även när man har klockat det?

Såvida du inte har moddat bios så ska det inte vara några problem
Varken Afterburner eller deras egna Precision tillåter dig att höja volten mera än dom har gjort det möjligt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Update: Kört i cikra 1,5h utan någon crash på gamla drivers, kan ev. ha löst sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhehe:

Okej tack så mycket , har testat med andra drivare ett tag nu utan problem i stock. Och ljudet låter lite statiskt så att säga.

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc
Låter det så här?

Skrivet av Gunner357:

Får man lämna tillbaka även om man tagit bort sån där plast som ibland brukar sitta på korten på kylaren och fläktar.

När något inte fungerar eller är trasigt så behöver du inte oroar dig av att dragit av plasten.
Utom när man ska ta något på öppet köp så brukar de vilja ha produkten som du tog emot den med alla tillbehör.

Skrivet av alexhehe:

Update: Kört i cikra 1,5h utan någon crash på gamla drivers, kan ev. ha löst sig.

Okej. Kan ju vara så att den drivrutinen för dig var något problem. Har inte läst om 980ti ska ha några problem med den senaste drivrutinen.
Kan ju prova att installera senaste och se om problemet dyker upp igen. Då vet du 100% att det är drivrutinen, så det inte var bara en dålig installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc
Låter det så här?

När något inte fungerar eller är trasigt så behöver du inte oroar dig av att dragit av plasten.
Utom när man ska ta något på öppet köp så brukar de vilja ha produkten som du tog emot den med alla tillbehör.

Okej. Kan ju vara så att den drivrutinen för dig var något problem. Har inte läst om 980ti ska ha några problem med den senaste drivrutinen.
Kan ju prova att installera senaste och se om problemet dyker upp igen. Då vet du 100% att det är drivrutinen, så det inte var bara en dålig installation.

Låter inte riktigt så illa är mer ätt dovt gnällande, något jag kan leva med dock.

Kör på med denna drivrutin ett tag för att försäkra att allt fungerar, gått ett par timmar och flyter fint, t.om testat klocka upp och fortfarande felfritt.

Tack alla som hjälpt återkommer nog om det fungerar!:)