Laggigare och laggigare för var update...

Permalänk
Entusiast

Laggigare och laggigare för var update...

Är det bara jag eller känns det som att spelet blir mer och mer laggigt för var update?

Efter första ill gotten gains kändes det mer tungrott och efter tvåan kändes det som ett ännu större steg. Är det fler än jag som känt av detta eller?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kanske har otur får hamnar i sessioner där hosten har dålig uppkoppling? Eller laggar det i varje session?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Entusiast

Märker att grafikkorten inte går för fulla muggar... båda två går stundtals ner under 30%. Går jag in på ammunation och ska gå till armor så blir det bildspel. Korten ligger mellan 0 och 10% i typ 10 sekunder.

Polare som också kör SLI har samma bekymmer

Permalänk
Medlem

Du är långt ifrån ensam, bara att kolla andra forum som klagar på exakt samma sak efter den senaste uppdateringen. Har själv problem med grova FPS-dropp och en vän rapporterar om samma problem. Rockstar är medvetna om detta så man kan bara invänta en uppdatering som förhoppningsvis löser problemen.

Ofattbart hur Rockstar lyckas försämra prestandan för många med varje uppdatering som inte ens adresserar prestanda.

Permalänk
Entusiast

Testade slå av SLI... samma bekymmer. På väg upp till ammunation låg det ensamma kortet på 25-50% användning, väl inne vid armor så blev det samma historia.

Före Ill gotten part 1 körde jag trots hög upplösning med ganska höga settings, efter part 1 fick jag sänka då det blev mer laggigt. Efter denna så är det snudd på ospelbart

Permalänk

För mig är det på samma sätt. Spelet fungerade bra från början, sen mera lagg för var uppdatering känns det som. Trodde att det kanske bara var mitt system som blir segare och segare, men jag verkar ju inte vara den enda som upplevt samma fenomen.

Permalänk
Medlem

När ni pratar "lagg", pratar ni om den riktiga termen nätverkslagg då eller är det FPS-drops ni refererar som "lagg"?

Jag har nämligen, med senaste AMD Catalyst 15.7, fått mitt GTA närmast ospelbart med sjuka fps-drops...

Permalänk
Medlem

Jag får "GTA V svarar inte", någons om upplevt samma?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Falcon:

När ni pratar "lagg", pratar ni om den riktiga termen nätverkslagg då eller är det FPS-drops ni refererar som "lagg"?

Jag har nämligen, med senaste AMD Catalyst 15.7, fått mitt GTA närmast ospelbart med sjuka fps-drops...

Med tanke på att grafikkortens användning sjunker till väldigt låga procenttal så kan du ju dra en vild gissning på vilket bekymmer jag upplever

Permalänk
Medlem

Får också väldigt lagg i multiplayer, speciellt när man har många poliser efter sig.

Kanske inte relaterat till denna tråd, men får lagg i singleplayer också:
Är det någon som har fått lagg i singleplayer? Mest märkbart när man rör omkring markören på kartan och det markören hackar sig fram och flyter inte på.. Lade in ScriptHookV(trainer för enbart singleplayer) för att prova lite grejer.
Några dagar senare med en Nvidia uppdatering emellan så började lagg uppstå.
Jag bestämde mig då att kopiera filerna till trainern och lägga in de igen för att hitta alla filerna och sedan tog bort de.
Lagget fanns fortfarande kvar efter det så då provade jag installera en äldre drivrutin från Nvidia, samma problem...
Någon som vet vad det hela beror på?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Med tanke på att grafikkortens användning sjunker till väldigt låga procenttal så kan du ju dra en vild gissning på vilket bekymmer jag upplever

Och du kör nV, så då är det väl senaste Ill-Gotten skiten som förstört allt...

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt lägre FPS sedan release.. Jag trodde det berodde på byte från FX-8320 till i5 4690k, men kanske inte.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Falcon:

Och du kör nV, så då är det väl senaste Ill-Gotten skiten som förstört allt...

Efter första ill gotten så kändes det som att spelet blivit mer tungrott... efter ill gotten del två har det nästan blivit snudd på ospelbart. Så ja, helt korrekt

På fråga två svarar jag också ja, två 970's som är nvidia är grafikkorten i min burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Efter första ill gotten så kändes det som att spelet blivit mer tungrott... efter ill gotten del två har det nästan blivit snudd på ospelbart. Så ja, helt korrekt

https://support.rockstargames.com/hc/en-us/articles/206862727

Permalänk
Entusiast

Ja överlag så jobbar mina grafikkort i 33%...

Förstår verkligen inte hur de lyckats med en så major fuck up. "De-Optimization"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja överlag så jobbar mina grafikkort i 33%...

Förstår verkligen inte hur de lyckats med en så major fuck up. "De-Optimization"...

Nä, samma här, pendlar mellan 20-88% på mina kort.
Tidigare låg de rätt stabilt runt 70-80%.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tack, intressant läsning och riktigt synd.

Å ena sidan klagas det på fuskare å andra sidan klagas det på för dålig modsupport.
R* borde separera hela SP delen från MP, helt och hållet. Hur svårt det är har jag ingen aning om, då jag inte är programmerare.
Någon annan lösning ser inte jag just nu.

Modsupport såsom t.ex nämnda polismod ovan är riktigt nice.

Anledningen till att många spelade GTA 4 så länge var ju tack vare moddarna, men å andra sidan hade inte GTA 4 någon officiell MP väl?

Permalänk
Medlem

Mitt spel har också börjat lagga så in i hel... detta i singleplayer dock, har inte provat MP.
Kör på GTA5 drivrutinen och undrar om man vågar uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, om det kanske hjälper? Eller blir det sämre då denna drivrutinen var ämnad för just gta 5 ?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Mitt spel har också börjat lagga så in i hel... detta i singleplayer dock, har inte provat MP.
Kör på GTA5 drivrutinen och undrar om man vågar uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, om det kanske hjälper? Eller blir det sämre då denna drivrutinen var ämnad för just gta 5 ?

Har du ungefär likadana problem som mig? att t.ex när man flyttar markören på kartan så laggar det till typ hela tiden. Och kan även fastna/krascha vid olika cutscenes, ibland går det inte att byta karaktär och framedrops med mera... Alltså tillräckligt för att göra spelet inte ospelbart men mindre roligare att köra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

@davvarn:

Inte riktigt, bara mer att det laggar, hackar fram, ibland fryser till för nån sekund när man åker in till staden.
Det var så här när jag körde spelet för första gången, men då uppdaterade jag drivrutinerna till gta drivrutinen sen försvann det.
Men nu med alla uppdateringar för spelet så har detta kommit tillbaka och då undrar jag om man ska uppdatera drivrutinerna för grafikkortet igen, eller om man egentligen ska vara kvar på drivrutinen som är anpassad för gta 5 och lösa på ett annat sätt?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

@davvarn:

Inte riktigt, bara mer att det laggar, hackar fram, ibland fryser till för nån sekund när man åker in till staden.
Det var så här när jag körde spelet för första gången, men då uppdaterade jag drivrutinerna till gta drivrutinen sen försvann det.
Men nu med alla uppdateringar för spelet så har detta kommit tillbaka och då undrar jag om man ska uppdatera drivrutinerna för grafikkortet igen, eller om man egentligen ska vara kvar på drivrutinen som är anpassad för gta 5 och lösa på ett annat sätt?

Okej. Då vet jag inte. För att jag har senaste Nvidia drivrutinerna, 353.30. Och fick problemen antigen för att jag installerade drivrutinen efter den som var speciell för GTA V eller för att jag installerade en trainer(mod). Och det verkar inte vara någon annan som har just det problemet, så jag vet inte. Kan ha blivit korrupta filer och vet inte om jag ska ladda ner och installera om allting..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Men kul.. dom lägger in skräp kod som gör mer skada än nytta börjar hata mer och mer detta spel för varje dag.. det laggar enormt mer efter senaste uppdateringen ja

Permalänk
Medlem

Instämmer även här, senaste patchen har gjort att spelet flyter sämre och det även "hackar" lite, liknande microstuttering men det verkar vara relaterat till online. Kommer och går och händer även för de jag spelar med samtidigt.

Börjar bli trött på detta. Förut flöt det i alla fall även om det var buggigt när det kommer till nätverk men nu gör det inte riktigt det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt varför inte Rock* kan separera Singleplayer och Multiplayer i olika launchers.. (Måste ju vara lättare att filtrera bort all Online hacking/cheating då?)
Uppdateringar och buggfixar borde reducera bugg och problematik men istället blir det mer vilket jag tycker är lite märkligt. Nu vet jag inte hur korrekt denna tråd på Reddit är.. men enligt det inlägget så ska Rock* lagt in 3 MB av "skräpkod" bara för att försöka få bort moddare. Källa: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3cz23y/rocksta...
Detta är en anledning till att det borde vara olika launchers(min egna åsikt), därför att som det är nu så åker alla dit(vad jag förstår). Aja, lär nog iallafall sluta spela GTA snart om de inte fixar problemen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Testpilot

Läs denna artikeln;
http://kotaku.com/gtav-on-pc-gets-slower-mod-protection-blame...

Tror det besvarar allt gällande denna tråd.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Samma för mig, otroligt mycket stutter med senaste uppdateringen. :@

Permalänk
Medlem

låg runt 60FPS i high förut, nu kör jag på medium och har ~20FPS

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Provade att dra igång V-sync i förgår och då blev det laggiga i kartan betydligt mindre. Och spelet blev overall lite roligare att köra med mindre lagg. Tror iallafall att det var anledningen, provade att ladda ner olika sparfiler och byta ut för att se om det var mina sparfiler som var korrupta, men icke sa nicke.
Så jag tog tillbaka de filerna som jag sparat på annan plats i datorn. Fattar dock inte varför jag inte haft dessa bekymmer i multiplayer då det är samma launcher och samma inställningar. Har inte provat multiplayer efter detta dock. Kanske har blivit tvärtemot där, inte vet jag. Verkar lite mysko trots allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja överlag så jobbar mina grafikkort i 33%...

Förstår verkligen inte hur de lyckats med en så major fuck up. "De-Optimization"...

Testade att inaktivera crossfire idag och se på fan, det flyter på avsevärt bättre.
Så det verkar vara till stor del AMDs nya 15.7 som spökar...