Reklamation: headset från cdon.com - får de göra såhär?
Hej!
För någon vecka sedan sprack min ena hörselkåpas vaddering på ett headset jag inhandlade på Cdon för ca 9 månader sedan. Svårt att förklara bättre, men har tagit en bild som ni kan se här. Kontaktade supporten som meddelade att det förmodligen skulle täckas in av garantin. Här kommer dock problemet:
Headsetet jag köpte har utgått ur deras sortiment. Det var ett Klipsch Mode M40 Noise Canceling Headphones. Det har ersatts av Klipsch Status Over-Ear Headphones with Mic3, som kostar likvärdigt med den förra modellen. Frågar du mig ser det ut att vara samma hörlurar med nytt namn...
Supporten sa att jag skulle fått ett helt nytt headset, om det nu inte hade utgått. Det bästa de kunde erbjuda var att ge mig pengarna tillbaks. Problemet är att jag lyckades knipa deras headset på en bra rea, där jag köpte dem för 1440 :-. Således räcker pengarna bara till lite drygt ett halv headset av motsvarande kaliber.
Får de göra såhär? Ska inte garantin vara som en trygghet till att jag ska ha en fungerande produkt? Och jag förstår inte deras logik. Hade produkten jag köpte fortfarande funnits i lager hade de gladeligen skickat ut en ny, även om priset hade gått tillbaks till 2490 :-, så varför ger de mig inte det andra headsetet som ser precis likadant ut och är "värt" precis lika mycket?
Att få pengar tillbaks som bara täcker kostnaden för ett halvt headset känns väldigt missgynnsamt. Borde man inte kunna kräva att de antingen lagar mitt headset, eller ger mig ett av motsvarande kvalité?
Jag tycker det är solklart att när en produkt går sönder under garantiperioden så ska den antingen lagas, ersättas med en ny produkt eller ersättas av pengar som motsvarar dess värde, så att jag kan inhandla ett nytt.