Råd innan beställning av dator(14-15k)

Permalänk

Råd innan beställning av dator(14-15k)

Hejsan! har mer eller mindre bestämt mig för vilka komponenter jag vill ha men tar mer än gärna råd.
Speciellt vid val av moderkort, vill gärna ha ett moderkort med bra inbyggt ljudkort + sli-möjlighet.
Räcker 8gig ram-minne? kommer förmodligen öka till 16 men 8 bör väl räcka atm(duger de jag valt?)

Min kundvagn är nuvarande -> http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=178511q1,148002q... (inget moderkort valt)

Permalänk
Medlem

@Robbaninho:

Ser bra ut överallt. Själv skulle jag välja en i7 4790k istället för i5 4690k. Men du kanske inte behöver en väldigt snabb cpu

Permalänk

@AGI Mest tänkt att ha som speldator, kommer inte hålla på med bildredigerings program lr dylikt.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8161983/2015-07-08

Då med 16gb också

Eller kanske http://www.inet.se/produkt/1902790/asus-z97-pro-gamer-atx om du är ett asus-fan

Permalänk
Medlem

ser helt ok ut, du kan ev behöva fixa mer ram i framtiden men det ser solid ut för nu.

Skrivet av AGI:

@Robbaninho:

Ser bra ut överallt. Själv skulle jag välja en i7 4790k istället för i5 4690k. Men du kanske inte behöver en väldigt snabb cpu

bort kastade pengar. det spelar nästan ingen roll alls i spel om du har i7an över i5an, i5 är deffinitift tillräckligt för dataspel (kanske 1 fps genomsnitt skillnad) det är knappt någon skillnad mellan i7 och xeon heller.

köp en bra i5. det är inte cpu'n som är flaskhalsen i längen i den här datorn

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbaninho:

@Exiler Mest tänkt att ha som speldator, kommer inte hålla på med bildredigerings program lr dylikt.

Jag tänkte på att du valde Gtx 980 som grafikkort. Har du ingen bra CPU så kommer du inte kunna dra mycket nytta av det extrema grafikkortet som du valt.

Om man tar assassin's creed unity som exempel, så rekommenderas en GTX 980 och en i7 3770 för att köra spelet på bra grafik. En i7 3770 är nästan exakt lika snabb som en i7 4770. Vilket betyder att en i5 4690k inte kommer möta upp dem rekommenderade specifikationerna och därmed kommer din GTX 980 gå till spillo.

Permalänk

@Pathway Är nog mer inne på ASUS Z97-PRO GAMER ATX som du länka sånfall, läste kommentarerna på inets msi-kort och verkade som vissa hade problem att få tag i drivar till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

bort kastade pengar. det spelar nästan ingen roll alls i spel om du har i7an över i5an, i5 är deffinitift tillräckligt för dataspel (kanske 1 fps genomsnitt skillnad) det är knappt någon skillnad mellan i7 och xeon heller.

köp en bra i5. det är inte cpu'n som är flaskhalsen i längen i den här datorn

Läs mitt tidigare inlägg processorn spelar också stor roll när man spelar, det är inte bara grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbaninho:

Hejsan! har mer eller mindre bestämt mig för vilka komponenter jag vill ha men tar mer än gärna råd.
Speciellt vid val av moderkort, vill gärna ha ett moderkort med bra inbyggt ljudkort + sli-möjlighet.
Räcker 8gig ram-minne? kommer förmodligen öka till 16 men 8 bör väl räcka atm(duger de jag valt?)

Min kundvagn är nuvarande -> http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=178511q1,148002q... (inget moderkort valt)

Ser mycket bra ut.
8gig minne kommer att räcka om du bara ska spela, går ju alltid att fylla på med mer minne senare
I ett "Fractal Design Define S" chassi kan man ej ha några 5,25" enheter som DVD-brännare. Välj R5 om du måste ha DVD-brännare.
Detta är ett bra moderkort

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

ser helt ok ut, du kan ev behöva fixa mer ram i framtiden men det ser solid ut för nu.

bort kastade pengar. det spelar nästan ingen roll alls i spel om du har i7an över i5an, i5 är deffinitift tillräckligt för dataspel (kanske 1 fps genomsnitt skillnad) det är knappt någon skillnad mellan i7 och xeon heller.

köp en bra i5. det är inte cpu'n som är flaskhalsen i längen i den här datorn

Exakt, i7 eller i5 spelar ingen stor roll i dagsläget gällande gaming. Men jag kan nog lova dig att du kommer använda dig av många olika program under de år du använder denna dator som en i7 kommer att underlätta (halvera arbetstider osv). Spenderar man så mycket på en dator tycker jag iallafall att den ska vara bra "all around".

Även är det vissa spel idag som kan ta nytta av hyperthreading upp till 8 trådar där endast i7'an kan utnyttja. Vem vet vad 2016's spel kommer ha för tekniker. Även de nuvarande spelkonsoller kan använda sig av 8 trådar vilket spelutvecklare säkerligen kommer att arbeta med.

Helt enkelt så skulle jag ta en i7 till din 980 eftersom det finns vissa stora speltitlar där du kan dra nytta av dessa extra trådar samt att allt fler speltitlar börjar ta nytta av i7'or.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Det ska vara G2 inte G1 av det nätagg du valt. Alltså EVGA Supernova G2 750W. Annars ser det bra ut.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbaninho:

Hejsan! har mer eller mindre bestämt mig för vilka komponenter jag vill ha men tar mer än gärna råd.
Speciellt vid val av moderkort, vill gärna ha ett moderkort med bra inbyggt ljudkort + sli-möjlighet.
Räcker 8gig ram-minne? kommer förmodligen öka till 16 men 8 bör väl räcka atm(duger de jag valt?)

Min kundvagn är nuvarande -> http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=178511q1,148002q... (inget moderkort valt)

Ska du ha mobo med bra inbyggt ljudkort så ska du ha gigabyte g1.sniper z97. Sjukt bra soundblaster ljudkrets med riktigt förstärkningschip.
Har själv föregångaren z87 och det är det bästa mobot jag ägt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@stimpen Ok, ska kika lite extra på moderkorts alternativ innan jag lägger ordern imorn.