Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvgu:

Jag köpte den precis för det syftet. Det var en WD Green disk på insidan. Den är formaterad på något udda sätt, så det var en del pill med att få den att funka i datorn, men nu är den igång som intern lagringsdisk. Lådan går inte att öppna utan att förstöra den, så man får leva utan garantin, men det är det väl värt antar jag. Att köpa disken löst ser ut att kosta från 2200 kr på prisjakt, i vettiga butiker.

Lust att skriva hur du formaterade den? Köpte en också, tänkte även om de är en green så är det 600kr billigare än köpa en löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Lust att skriva hur du formaterade den? Köpte en också, tänkte även om de är en green så är det 600kr billigare än köpa en löst.

Om man kopplar in disken som den är ser det ut som att det finns en 2 tb partition och 3 tb oanvänt utrymme. Det går inte att partitionera det oanvända utrymmet direkt i Windows, och man kan alltså bara använda 2tb av disken. Det hela har att göra med MBR vs GPT partitionstabeller, GPT krävs för partitioner större än 2 TB men disken är ändå formaterad som MBR (troligen för att fungera med äldre OS). För att få 5 tb men ändå ha MBR använder de nån egen lösning inbyggd i hårdvaran, och därför kommer man inte åt de sista 3 tb när man pluggar in den som en SATA-disk.

För att lyckas formatera om disken med en 5 TB GPT-partition använde jag MiniTool Partition Wizard Free. Man får bränna programmet till en CD, boota den och därifrån partitionera disken.

Permalänk
Medlem

Om varningsklockorna ringer borde du ändra kalibreringen på dem. Att priset är bra kan kanske se misstänkt ut, men 980ti säljs för liknande pris i Tyskland, kolla http://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+%28VGA%29/GeF... Min brorsa slog till på ett, jag har redan ett vattenkylt Palit referenskort.

Enda nackdelarna jag kan se är att fläkthållarna inte är så snygga, men de syns ju inte å andra sidan eftersom de är nedåt och att kylaren tar 2,5 platser vilket kan vara problematisk om man vill köra två st i sli.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Senseo HD7884/60 för 299kr inkl frakt.
http://www.kitchentime.se/sv/p/senseo-kapselmaskin-hd7884-60?...

Nästa "lägsta i lager" på prisjakt: 825kr Spelbutiken
Observera att denna kräver Senseo-kaffekapslar, inte Tassimo eller Dolce Gusto.

Någon som har koll på denna? Fördelar/nackdelar? Har ofta sett Dolce och Tassimo nere på två-trehundra kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Någon som har koll på denna? Fördelar/nackdelar? Har ofta sett Dolce och Tassimo nere på två-trehundra kr.

Jag har ingen koll på själva märket men för/nackdelar bör vara lika som andra kapselbryggare. Dyrare kaffe och mer skräp för att vara lite mer specifik. Eventuellt problem med att relativt enkelt få tag i kapslar om dessa är ovanliga. Jag har själv Tassimo och kapslar för denna har jag i min lokala ICA-butik och dessutom runt 10 olika sorter. Långt ifrån fulla sortimentet men täcker mina behov rätt bra iallafall.

När det gäller kapselbryggare får man också tänka på att priset på själva maskinen i det närmaste är irrelevant då kostnaden för själva kaffet snabbt drar iväg. Sedan kan man få bryggaren gratis i olika kampanjer också. Nu har jag själv en Bosch T20 som kapselbryggare men även en Moccamaster KBG741. Kapselbryggaren är mest tänkt att ta en kaffe när jag har lite mer pressat med tid och Moccamastern när jag har mer tid/ledig. Men är man bekväm så blir det lätt en kapsel ändå hehe.

TL;DR: Det viktigaste är kostnad och tillgänglighet på kapslarna, kapselbryggaren går nästan alltid att få billigt.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Kort: Kapslar är svårare att få tag i, dock billigare än Svenska motsvarigheterna.

Långt: Iom att jag är mycket i Holland så kan jag säga att Senso är deras Tassimo/DolceGusto motsvarighet. _Väldigt_ vanlig där. Kapslar kostar ~1.5-2kr mer eller mindre (DolceGusto~3kr). Tror dock att kapslarna är inte så tillgängliga i Sverige. På Prisjakt är det endast en butik som verkar sälja dem.

Själva maskinen är en av de bättre kapselmaskinerna. Har tydligen vunnit några tävlingar. Om det nu verkligen är HD7884/60 som de skriver på butikssidan. Lite skeptisk då det borde vara deras nyaste kompakt modell.

Har en Dolce Gusto som jag använder av och till. Tycker dock Senseon är mer 'min smak'. Men fan vet om det inte är Holland som färgat av sig på mig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

@kronwalled: Kort: Kapslar är svårare att få tag i, dock billigare än Svenska motsvarigheterna.

Långt: Iom att jag är mycket i Holland så kan jag säga att Senso är deras Tassimo/DolceGusto motsvarighet. _Väldigt_ vanlig där. Kapslar kostar ~1.5-2kr mer eller mindre (DolceGusto~3kr). Tror dock att kapslarna är inte så tillgängliga i Sverige. På Prisjakt är det endast en butik som verkar sälja dem.

Själva maskinen är en av de bättre kapselmaskinerna. Har tydligen vunnit några tävlingar. Om det nu verkligen är HD7884/60 som de skriver på butikssidan. Lite skeptisk då det borde vara deras nyaste kompakt modell.

Har en Dolce Gusto som jag använder av och till. Tycker dock Senseon är mer 'min smak'. Men fan vet om det inte är Holland som färgat av sig på mig.

Kaffekapseln säljer, grym sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon5930 @Hzup: Tack för utförliga svar, får fundera vidare. Medveten om att priserna på kapslar springer iväg, och föredrar "riktigt" kaffe av andra anledningar också, kapselmaskin är endast en fundering av bekvämlighetsskäl, precis som för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

@anders190 @Hzup: Tack för utförliga svar, får fundera vidare. Medveten om att priserna på kapslar springer iväg, och föredrar "riktigt" kaffe av andra anledningar också, kapselmaskin är endast en fundering av bekvämlighetsskäl, precis som för dig.

Blir det ett antal koppar fel dag är en maskin som mal helt överlägsen. Blir jättebra kaffe, man lär spara in kostnaden om det blir ett antal koppar, samt mindre miljövidrigt.
Vi köpte denna för 2200:-, är på rea ibland..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965014
Det enda som en podbryggare gör bättre är att det är lättare att variera om man ofta vill ha olika bönor (antar dock man även kan öppna en kapsel och hälla i för hålet för färdigmalet om man så vill då och då).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Blir det ett antal koppar fel dag är en maskin som mal helt överlägsen. Blir jättebra kaffe, man lär spara in kostnaden om det blir ett antal koppar, samt mindre miljövidrigt.
Vi köpte denna för 2200:-, är på rea ibland..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965014
Det enda som en podbryggare gör bättre är att det är lättare att variera om man ofta vill ha olika bönor (antar dock man även kan öppna en kapsel och hälla i för hålet för färdigmalet om man så vill då och då).

Absolut, håller helt och hållet med. Kapsel var menat temporärt och som sagt helt av bekvämlighetsskäl. Maskinen du länkar till ser intressant ut, vill minnas att Elgiganten hade någon annan mindre Saecoe för ca 1400kr under mellandagsrean vid senaste årsskiftet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dvgu:

Om man kopplar in disken som den är ser det ut som att det finns en 2 tb partition och 3 tb oanvänt utrymme. Det går inte att partitionera det oanvända utrymmet direkt i Windows, och man kan alltså bara använda 2tb av disken. Det hela har att göra med MBR vs GPT partitionstabeller, GPT krävs för partitioner större än 2 TB men disken är ändå formaterad som MBR (troligen för att fungera med äldre OS). För att få 5 tb men ändå ha MBR använder de nån egen lösning inbyggd i hårdvaran, och därför kommer man inte åt de sista 3 tb när man pluggar in den som en SATA-disk.

För att lyckas formatera om disken med en 5 TB GPT-partition använde jag MiniTool Partition Wizard Free. Man får bränna programmet till en CD, boota den och därifrån partitionera disken.

Det har inget med formatering att göra hur man partitionerar disken, diskarna slutar väl formaterade i NTFS i vilket fall om man ska ha den i en winmaskin oavsett om man kör dem förformaterade eller partitionerar om själv och sedan formaterar om till NTFS.

Formatera innebär varken partitionera eller installera, använd rätt benämning på de olika aktiviteterna så blir det lättare att följa forumposter där det inte alltid är tydligt vad man menar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DatorMuppen:

Hittade en deal på Antivirus programmet Bitdefender Total Security 2015...50-75% off!
http://www.anti-virus4u.com/Bitdefender-Total-Security-2015-3...
Snabba på, köpte där själv idag, men vet ej hur länge det är aktuellt?!

Och här får man i princip samma sak, helt gratis.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

@anders190 @Hzup: Tack för utförliga svar, får fundera vidare. Medveten om att priserna på kapslar springer iväg, och föredrar "riktigt" kaffe av andra anledningar också, kapselmaskin är endast en fundering av bekvämlighetsskäl, precis som för dig.

Sen är det viktigt att tänka på att man skall ha mycket bartryck på maskinerna.
Billigare kapselmaskinerna t.ex tassimo med flera är väldigt lågt bartryck, vilket
ger mindre värme och mycket sämre smak.

De billigare maskinerna kan ha så lågt som 3 bartryck, jämförelse med dyrare som har
15-20ca.

Skulle rekommendera Dolce Gusto som jag själv har, eller Nespresso.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spinxen:

Harman Kardon Onyx Studio - Kostar 1490 igen vilket är riktigt bra!
Närmast på Prisjakt är 2495:-

Köpte min på CDON julrea för 999 kr. Bra ljud och tryck i den. Inget som ersätter ett par lika dyra PC-högtalare men som bärbart ljud helt underbara. Har den på verandan och Bluetooth kopplad till mobilen eller bär med mig den i handen. Högtalaren är lätt och smidig samt att handtaget är utmärkt. Ett bättre alternativ även ljudmässigt mot Net On Nets tunga Andersson PLS 2.1

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Imorgon onsdag är det 20% rabatt på Kjell & Company om du heter Kjell, och ja man måste visa leg och en bild på deras senaste nyhetsbrev.

Kul erbjudande, finns det några här på forumet som har turen att heta Kjell?

Permalänk
Medlem

@Mackey: Finns typ 55000 Kjell i Sverige. Så förmodligen finns någon Kjell här!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Mackey:

Kul erbjudande, finns det några här på forumet som har turen att heta Kjell?

Skrivet av Hzup:

@Mackey: Finns typ 55000 Kjell i Sverige. Så förmodligen finns någon Kjell här!

kan det räknas som "langning" om nån köper ut åt en..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Mycket billigare 2-6$:
http://www.aliexpress.com/item/The-newest-version-Antivirus-s...

Själv köpte jag min här:
http://www.aliexpress.com/store/629469
Har fungerat i över 1 år på min 3 års license.

Billigare, men inte legitima licenser.

Permalänk
Medlem

Någon som är hypad inför Amazon rean? Du kan testa Prime 30 dagar gratis på amazon.co.uk så är du redo. Någon extra tull eller moms är det inte om du köper från amazon.co.uk. Rean börjar den 15 juli.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Någon som är hypad inför Amazon rean? Du kan testa Prime 30 dagar gratis på amazon.co.uk så är du redo. Någon extra tull eller moms är det inte. Rean börjar den 15 juli.

Såg att det stod att det skulle va fler erbjudanden än BF. Man måste ha Prime? Kanske får prova det under den där prövotiden du nämner om det dyker upp något intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Någon som är hypad inför Amazon rean? Du kan testa Prime 30 dagar gratis på amazon.co.uk så är du redo. Någon extra tull eller moms är det inte. Rean börjar den 15 juli.

...om man handlar från amazon.co.uk
köper du från USA är det väl moms och tull som vanligt?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

...om man handlar från amazon.co.uk
köper du från USA är det väl moms och tull som vanligt?

Ja, precis. Trodde jag lade till det. Amazon.co.uk som gäller!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ja, precis. Trodde jag lade till det. Amazon.co.uk som gäller!

Jag som är trött, ser nu att du skrev .co.uk

Har de hintat om några deals? Så man vet vad man kan förvänta sig?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Någon som är hypad inför Amazon rean? Du kan testa Prime 30 dagar gratis på amazon.co.uk så är du redo. Någon extra tull eller moms är det inte om du köper från amazon.co.uk. Rean börjar den 15 juli.

Det är väl 25% svensk moms som vanligt, från britternas 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är väl 25% svensk moms som vanligt, från britternas 20%.

Det kan du ha rätt i.. hur fungerar det då? Kan man se det direkt när man ska betala eller är det något som kommer senare när man hämtar ut paketet? Vad är det för moms på elektronikprodukter i England?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv

Vet någon varför SSD-diskarna blev billigare idag? Ny modell på g?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Sen är det viktigt att tänka på att man skall ha mycket bartryck på maskinerna.
Billigare kapselmaskinerna t.ex tassimo med flera är väldigt lågt bartryck, vilket
ger mindre värme och mycket sämre smak.

De billigare maskinerna kan ha så lågt som 3 bartryck, jämförelse med dyrare som har
15-20ca.

Skulle rekommendera Dolce Gusto som jag själv har, eller Nespresso.

Hur är det med Psitryck eller Pascaltryck, blir det annorlunda då? Pascaltryck är ju mycket mer än Bartryck.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det kan du ha rätt i.. hur fungerar det då? Kan man se det direkt när man ska betala eller är det något som kommer senare när man hämtar ut paketet? Vad är det för moms på elektronikprodukter i England?

När du checkar ut så har de lagt på 25% istället för deras 20%.
Så varan blir 5% dyrare än på sidan.

Detta med att man får betala 25% moms inom EU, även fast landets moms är lägre,
har att göra med att om företaget säljer för mer än 320,000kr/år till Sverige är de momspliktiga mot
Sverige.

Så säljer de för mindre eller helt enkelt skiter i att redovisa så betalar du landets momssats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Vet någon varför SSD-diskarna blev billigare idag? Ny modell på g?

De ligger på samma nivå som USA nu, iaf 500GB varianten. Så värst mycket billigare är de inte..

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv

Jag är ganska så säker på att det inte är legitima nycklar på AV-program som tipsas i fynd-tråden just nu.