Söker nån att göra ett spel med.

Permalänk

Söker nån att göra ett spel med.

Detta är en shot in the dark och det kommer antagligen inte leda nånstans, och hoppas att jag inte bryter mot nån forum regel.
Då jag är snudd på 100% talanglös på att rita och programmera så är ju mina chanser att skapa ett spel inte de bästa, dock är jag bra på att komma med ideer och spel / gameplay design.

Så tänkte kolla här på sweclockers om det är nån/ några som är duktiga på just det jag saknar när det kommer till spelskapande som skulle vilja ge mig och spelskapande en chans, och skapa något unikt.

Min dröm är att göra ett riktigt 3D spel med AAA kvalitet men då det inte är ens i närheten av genomförbart så hade jag tänkt att man kanska kan göra en kort demo nivå.
Jag kan också tänka mig att ändra designen jag har i huvudet till simplare design som tex. ( little devil inside, Firewatch, RIME )

Det är nog lättast att jag beskriver det mer i detalj om nån är intresserad, och jag vet att detta är väldigt naivt av mig och låter kanske som en liten p12s dröm men jag är 25+ men mina barnsliga drömmar finns där fortfarande

PMa mig om du skulle vara intresserad eller svara nedanför eller ställ mer frågor.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Då jag är snudd på 100% talanglös på att rita och programmera så är ju mina chanser att skapa ett spel inte de bästa, dock är jag bra på att komma med ideer och spel / gameplay design.

Om du är seriös så posta dina idér här då, något generellt som fps med brödrostar i rymden hjälper inte mycket utan helst något mycket djupare uttänkt och konkret så kanske någon nappar

Permalänk
Medlem

Bara så du vet, det är ingen brist på ideer i spelbranschen. Jag är villig att höra din idee och ge dig grundlig feedback på din idee om du vill i PM. men jag kommer troligen inte vara villig att lägga ner tid på att producera ett spel tillsammans då jag har mina egna projekt att arbeta på.

men för att validera mig själv:

Jag är utbildad som dataspels designer i högskolan i skövde, har programerat sen jag var 15 och läste extra programmering/3d/animering/storyboard på sidan. det enda jag inte kan nått om är ljud. min största styrka ligger i matematisk spel design.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

Har du försökt lära dig att programmera? Många spelmotorer blev "gratis" i år, bland annat Unity. I Unity kan man göra mycket utan någon djupare kunskap inom programmering, men motorn har stöd för både Javascript och C#. Sätt igång, det finns massor med hemsidor som lär dig programmera Javascript genom gamification!

Permalänk
Skrivet av eldfan:

Om du är seriös så posta dina idér här då, något generellt som fps med brödrostar i rymden hjälper inte mycket utan helst något mycket djupare uttänkt ock konkret så att ett eventuellt spel faktiskt blir till någonting

Orsaken till att jag inte skrev ut exakt va spel iden handlar om är för att det inte finns nått liknande och jag har hopp om att det nån dag skall bli nått vill inte att nån skall göra nått liknande haha

För att inte avslöja för mycket.
Spelet är tänkt att vara ett thirdperson spel med influenser från Alan Wake, Tomb raider och nordisk mytologi.
Spelet kommer utspela sig i episoder och själva storyn kommer sträcka ut sig ungefär ett år för att få med olika årstider,( möjligen med 2 huvudpersoner men ej bestämmt än )
Spelets skall utspela sig i nordiska miljöer och och vara ankrat i verkligheten med ha övernaturliga inlägg.
Det kommer finnas minst 4 st olika fiende klasser ( dessa finns redan bestämda ) där det också kan finnas under kategorier till dessa 4 för att utöka variationen på fienderna. ( man kommer även vara tvungen att bekämpa dem på olika sätt )
Banorna är inte tänkta att vara Openworld utan kommer vara mer stängda men det kommer inte vara så att man blockeras av en osynlig vägg utan när man vandrar utanför den tänkta vägen så kommer man stoppas på ett eller annat sätt ( har redan tänkt ut hur ).
Vapen i spelet kommer bestå utav olika hemmabyggen ( har designat 4 av dessa redan, dock enbart grova ihopklipp ) och även vapen som man skulle kunna tänkas hitta i norden ( pistol, shotgun, jaktgevär )
Quicktime events kommer vara en del av spelet men inte så att det blir en spelbar film.

När det kommer till storyn så har jag inte skrivit nått manus eller liknande men en outline finns så att man skulle kunna göra ett demo eller pitcha iden.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Skrivet av Nivius:

Bara så du vet, det är ingen brist på ideer i spelbranschen. Jag är villig att höra din idee och ge dig grundlig feedback på din idee om du vill i PM. men jag kommer troligen inte vara villig att lägga ner tid på att producera ett spel tillsammans då jag har mina egna projekt att arbeta på.

Näh det är just därför jag inte har så stora förhoppningar, men det skadar aldrig att se efter.

Skrivet av Constant3831:

Har du försökt lära dig att programmera? Många spelmotorer blev "gratis" i år, bland annat Unity. I Unity kan man göra mycket utan någon djupare kunskap inom programmering, men motorn har stöd för både Javascript och C#. Sätt igång, det finns massor med hemsidor som lär dig programmera Javascript genom gamification!

Har försökt men det har alltid slutat i misslyckande.
Problemet för mig är ju främst att jag inte kan rita, hade jag det finns det ju en del spelmotorer som man kan skapa spel i som du säger.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Orsaken till att jag inte skrev ut exakt va spel iden handlar om är för att det inte finns nått liknande och jag har hopp om att det nån dag skall bli nått vill inte att nån skall göra nått liknande haha

Inget illa menat, men som Nivius påpekar så finns det inte direkt någon brist på spelidéer. Om du ska få någon att nappa så får du nog antingen lägga upp ett någorlunda komplett designdokument, eller så får du betala någon för att utveckla spelet åt dig. Det är ju inte som att någon bara kommer slänga ihop ett 3D-spel lite snabbt åt dig, att utveckla ett sånt spel ordentligt kommer förmodligen kräva flera manår av arbete av flera personer. Du måste ha en osannolik tur om du ska hitta personer som inte har något bättre för sig än att sitta och leta efter vaga spelidéer, och nappa på just din av alla miljoner som finns på nätet. Jag säger inte detta för att avskräcka dig, utan jag vill bara göra dig medveten om att det kommer att krävas mycket arbete av dig om din spelidé ska bli verklighet. Ett tänktvärt citat:

Skrivet av Howard H. Aiken:

Don't worry about people stealing an idea. If it's original, you will have to ram it down their throats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inget illa menat, men som Nivius påpekar så finns det inte direkt någon brist på spelidéer.

Jag får det faktiskt inte att gå ihop med den totala bristen på innovativa spelidéer. 9 av 10 spel som släpps är upprepningar av redan kända koncept.

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med @Viceroy, sällan man blir positivt överraskad av ett spels innovation nu för tiden...

@vallentiin oavsett om det är realistiskt eller ej: Fortsätt jaga din dröm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Detta är en shot in the dark och det kommer antagligen inte leda nånstans, och hoppas att jag inte bryter mot nån forum regel.
Då jag är snudd på 100% talanglös på att rita och programmera så är ju mina chanser att skapa ett spel inte de bästa, dock är jag bra på att komma med ideer och spel / gameplay design.

Så tänkte kolla här på sweclockers om det är nån/ några som är duktiga på just det jag saknar när det kommer till spelskapande som skulle vilja ge mig och spelskapande en chans, och skapa något unikt.

Min dröm är att göra ett riktigt 3D spel med AAA kvalitet men då det inte är ens i närheten av genomförbart så hade jag tänkt att man kanska kan göra en kort demo nivå.
Jag kan också tänka mig att ändra designen jag har i huvudet till simplare design som tex. ( little devil inside, Firewatch, RIME )

Det är nog lättast att jag beskriver det mer i detalj om nån är intresserad, och jag vet att detta är väldigt naivt av mig och låter kanske som en liten p12s dröm men jag är 25+ men mina barnsliga drömmar finns där fortfarande

PMa mig om du skulle vara intresserad eller svara nedanför eller ställ mer frågor.

Varför vill du -göra- ett spel?

Jag menar bara att det kan finnas olika ambitioner.

T ex kan jag i min tröga hjärna komma på lite olika alternativ
- Man vill tjäna pengar
- Man vill spela det här spelet som inte finns
- Man är intresserad av branchen av olika anledningar
- Man vill testa på nya saker med jämna mellanrum

.. men det kanske finns fler. Men till de punkter jag nämnt så kan jag nog bara se att nr 2, att man själv vill spela just detta spelet, som ett bra argument att själv göra spelet. De övriga finns bättre alternativ för.
Och personligen vet jag om att jag inte vill göra det jag jobbar med, på fritiden - d v s att, i detta fallet, spela spelet.

Jag menar inte heller att vara negativ. Men jag har själv jobbat ett tag i spelbranchen och det var väldigt långt ifrån att spela. Men punkt 3 uppfylldes i varje fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag får det faktiskt inte att gå ihop med den totala bristen på innovativa spelidéer. 9 av 10 spel som släpps är upprepningar av redan kända koncept.

Jag påstod bara att det finns många spelidéer, inte att det finns många bra spelidéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag får det faktiskt inte att gå ihop med den totala bristen på innovativa spelidéer. 9 av 10 spel som släpps är upprepningar av redan kända koncept.

Tror detta är rätt video.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Inget illa menat, men som Nivius påpekar så finns det inte direkt någon brist på spelidéer. Om du ska få någon att nappa så får du nog antingen lägga upp ett någorlunda komplett designdokument, eller så får du betala någon för att utveckla spelet åt dig. Det är ju inte som att någon bara kommer slänga ihop ett 3D-spel lite snabbt åt dig, att utveckla ett sånt spel ordentligt kommer förmodligen kräva flera manår av arbete av flera personer. Du måste ha en osannolik tur om du ska hitta personer som inte har något bättre för sig än att sitta och leta efter vaga spelidéer, och nappa på just din av alla miljoner som finns på nätet. Jag säger inte detta för att avskräcka dig, utan jag vill bara göra dig medveten om att det kommer att krävas mycket arbete av dig om din spelidé ska bli verklighet. Ett tänktvärt citat:

Som sagt jag vet att det inte finns brist på spelideer, men min spelide är LÅNG från vag, det enda som saknas är i princip ett manus, skulle nån vara ens lite intresserad så skulle jag dela med mig av hela speliden med hela gameplay systemet och de ihopklipp jag har till vapen/ banor osv.
Nej jag förstår ju mycket väl att det är svårt att hitta nån som skulle vara intresserad, men ser man inte efter så kommer man aldrig få reda på om det fanns nån eller ej.

Då jag e ensam och inte har pengar att starta en spelstudio så är det enda jag kan erbjuda att de som hjälper till skulle få en större bit av kakan om man skulle bestämma sig för att fösöka sälja spelet eller om man skapar en sida där man kan tanka hem det ock får in nån form av reklamintäkter.

Skrivet av Viceroy:

Jag får det faktiskt inte att gå ihop med den totala bristen på innovativa spelidéer. 9 av 10 spel som släpps är upprepningar av redan kända koncept.

Detta är det jag tycker också, ja tycker det finns massa nya ideer där ute men det som släpps är oftast samma typer av spel, det enda jag kan lova med min spel ide är att det inte finns ett enda liknande spel på marknaden idag.

Skrivet av Igelkott:

Varför vill du -göra- ett spel?

Jag menar bara att det kan finnas olika ambitioner.

T ex kan jag i min tröga hjärna komma på lite olika alternativ
- Man vill tjäna pengar
- Man vill spela det här spelet som inte finns
- Man är intresserad av branchen av olika anledningar
- Man vill testa på nya saker med jämna mellanrum

.. men det kanske finns fler. Men till de punkter jag nämnt så kan jag nog bara se att nr 2, att man själv vill spela just detta spelet, som ett bra argument att själv göra spelet. De övriga finns bättre alternativ för.
Och personligen vet jag om att jag inte vill göra det jag jobbar med, på fritiden - d v s att, i detta fallet, spela spelet.

Jag menar inte heller att vara negativ. Men jag har själv jobbat ett tag i spelbranchen och det var väldigt långt ifrån att spela. Men punkt 3 uppfylldes i varje fall.

Jag vill vara med och skapa/jag vill se mina ideer bli skapade. Jag vill se andras reaktioner när de spelar det jag varit med o gjort och vill sprida underhållning.
Jag vill även självklart spela det spel jag tänkt ut.
Penga delen är inte speciellt viktig, jag skulle gärna tjäna pengar men jag ser hellre att mitt spel når ut till så många som möjligt istället för at tjäna massa pengar.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Det sitter miljontals personer världen över med i sina ögon revolutionerande och nyskapande idéer för spel. Folk som har tagit sig tid att lära sig spelprogrammering och modellering vill knappast sitta och jobba gratis i timme efter timme för att ta någon annans idé från fantasi till verklighet.

Vill du någonsin få något gjort så har du två alternativ: antingen tar du dig tid att lära dig spelprogrammering, eller så gör du dig beredd på att faktiskt betala personer som till skillnad från dig har tagit sig tid och möda att lära sig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Det sitter miljontals personer världen över med i sina ögon revolutionerande och nyskapande idéer för spel. Folk som har tagit sig tid att lära sig spelprogrammering och modellering vill knappast sitta och jobba gratis i timme efter timme för att ta någon annans idé från fantasi till verklighet.

Som jag sagt flera gånger, jag vet redan detta.
Men av dessa "miljontals" så kanske det finns nån person som inte har en ide för tillfället eller har en vanlig själ som har lust att lyssna på en ide från någon annan.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag får det faktiskt inte att gå ihop med den totala bristen på innovativa spelidéer. 9 av 10 spel som släpps är upprepningar av redan kända koncept.

Håller med, men det är det som säljer tydligen.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Går det inte att anpassa spelet till 2D? Klivet från idé till 3D och AAA är lååångt. Klivet till 2D och indie är betydligt kortare. Men fortfarande långt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Orsaken till att jag inte skrev ut exakt va spel iden handlar om är för att det inte finns nått liknande och jag har hopp om att det nån dag skall bli nått vill inte att nån skall göra nått liknande haha

För att inte avslöja för mycket.
Spelet är tänkt att vara ett thirdperson spel med influenser från Alan Wake, Tomb raider och nordisk mytologi.
Spelet kommer utspela sig i episoder och själva storyn kommer sträcka ut sig ungefär ett år för att få med olika årstider,( möjligen med 2 huvudpersoner men ej bestämmt än )
Spelets skall utspela sig i nordiska miljöer och och vara ankrat i verkligheten med ha övernaturliga inlägg.
Det kommer finnas minst 4 st olika fiende klasser ( dessa finns redan bestämda ) där det också kan finnas under kategorier till dessa 4 för att utöka variationen på fienderna. ( man kommer även vara tvungen att bekämpa dem på olika sätt )
Banorna är inte tänkta att vara Openworld utan kommer vara mer stängda men det kommer inte vara så att man blockeras av en osynlig vägg utan när man vandrar utanför den tänkta vägen så kommer man stoppas på ett eller annat sätt ( har redan tänkt ut hur ).
Vapen i spelet kommer bestå utav olika hemmabyggen ( har designat 4 av dessa redan, dock enbart grova ihopklipp ) och även vapen som man skulle kunna tänkas hitta i norden ( pistol, shotgun, jaktgevär )
Quicktime events kommer vara en del av spelet men inte så att det blir en spelbar film.

När det kommer till storyn så har jag inte skrivit nått manus eller liknande men en outline finns så att man skulle kunna göra ett demo eller pitcha iden.

Detta är alldeles för stort. Jag vill inte vara jobbig mot dig, men det är alldeles för stort.

Mitt tips är att ta din spelidé, försök identifiera vad som utmärker den, liksom koka ner den. Som en tomatsås... låt den koka tills endast det absolut bästa och unika finns kvar. Sedan försöker du hitta ett sätt att anpassa detta till din kunskaps-/ambitions-/tidsnivå.

Bara som exempel nu, säg att du vill ha ett fett 3D-actionäventyr med nordiska inslag, Skyrim typ. Så koncentrerar du ner detta till just det nordiska, med vikingar, kyla, snö, stål... och applicerar detta på kanske ett kortare äventyrssegment, några rum man går runt i, mycket beskrivande text, kanske ett par quicktime-events. Bekanta dig med Unreal Engine 4 eller Unity 5, båda gratis. Sedan drar du ner en massa gratismodeller och bygger upp en prototyp. Verkar det kul? Köp färdiga modeller och animationer på nätet eller hyr in en student att göra det åt dig. Men du får naturligtvis vara beredd att betala lite, en månadslön åtminstone.

På så sätt kan du få en kul demo inom en hanterlig tidsram men som ändå är kopplat till din ursprungliga idé.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hjälpsam

Ang brist på kunskap i att rita, eller använda olika verktyg. Men behöver inte bemästra dem men för att lära sig grunderna till något nytt och inte bara säga "jag kan inte".

Inspiration

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI