Koppla routern till mobilens wifi hotspot?

Permalänk
Medlem

Koppla routern till mobilens wifi hotspot?

Hej!

Då jag lyckats säga upp mitt ADSL i den något optimistiska tron att vårt fiber skulle kopplas i enligt tidsplanen (Q2) så har jag för stunden inget fast internet.

Därimot har jag både privat och företagsmobil med massa gb datatafik på.

Vad jag hade önskat göra, är att ansluta routern till min mobils wlandelning och sedan kunna surfa på detta via router, både via wifi och på mina trådade datorer. En av dem saknar desstom trådlöst nätverkskort vilket gör att datorn blir "obrukbar".

Går detta att göra?

Mobilerna är Android 5.0 och routern är en Asus RT-AC87A.

Tack på förhand.

Mvh
Erick

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Avstängd

Nej

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erick:

Hej!

Då jag lyckats säga upp mitt ADSL i den något optimistiska tron att vårt fiber skulle kopplas i enligt tidsplanen (Q2) så har jag för stunden inget fast internet.

Därimot har jag både privat och företagsmobil med massa gb datatafik på.

Vad jag hade önskat göra, är att ansluta routern till min mobils wlandelning och sedan kunna surfa på detta via router, både via wifi och på mina trådade datorer. En av dem saknar desstom trådlöst nätverkskort vilket gör att datorn blir "obrukbar".

Går detta att göra?

Mobilerna är Android 5.0 och routern är en Asus RT-AC87A.

Tack på förhand.

Mvh
Erick

Du behöver köpa en 4g-usbdongel och koppla i routern så kan du köra sedan.

Jag skulle antingen fixat ett tvillingkort till ditt simkort (beroende på typ av abonnemang, surfanslutning heter det hos vissa).
Exakt vilket 4g-usbmodem du kan sätta i routern får du nog kolla på asus hemsida eller liknande.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Konfigurera RT-AC87 som brygga, välj HYBRID-läge.
Sedan ställer du in vilken trådlös signal (den från din mobil) som ska delas ut.

Permalänk
Avstängd

Denna modell kan inte ställas in som repeater.

Skrivet av AndersHu:

Konfigurera RT-AC87 som brygga, välj HYBRID-läge.
Sedan ställer du in vilken trådlös signal (den från din mobil) som ska delas ut.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jodå, köra den som repeater har jag lyckats med, dock får mina trådade datorer ingen access då.

Frågan är om man kan koppla mobilen till routern med usb-kabel på något sätt, och sätta mobilen på att agera 4g modem?

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)