Nvidia överväger prissänkning av Geforce GTX 980 Ti, 980 och 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butcherswe:

Men snälla nån!? Vad är problemet? Ett referens kort (fury x) med ej optimerade drivisar(beta)...

Nästan alla AMDs drivrutiner är beta. Sitter själv på 15.4(beta).

Fury X kommer säkert att prestera bättre med mer optimerade drivrutiner, men det funkar inte som ett försäljningsargument, eftersom det inte är något som går att garantera.

Skrivet av Butcherswe:

Presterar sjukt bra...

Ja det gör det faktiskt - problemet är att närmsta konkurrenten (980 Ti) presterar bättre, i synnerhet med eftermarknadskylare.
För att inte nämna hur extremt mycket oljud pumpen till Fury X också för.

Ja, AMD har sagt att dom ska fixa det, och det hoppas jag dom gör, men fram tills att det är fixat så är det en helt klart negativ aspekt med Fury X.

Skrivet av Butcherswe:

Nu vill jag se vad alla grafik kortstillverkare kommer ut med och prestanda där o riktiga drivisar:)i

......?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butcherswe:

Nu vill jag se vad alla grafik kortstillverkare kommer ut med och prestanda där o riktiga drivisar:)

Det hade jag också velat men de får inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Ja... vi lägger ner all den skiten kallad skolor, sjukhus, polis, brandkår, domstolar, ARN, Social/Barn/Sjuk-bidrag, Järnvägsspår/vägar, osv... bara lägg ner allt, så får vi billigare kort

Vi får dock inga konsumentgarantier, vi måste betala dyr försäkring för att ha råd att bli sjuka, vi får själv ordna pengar om vi blir arbetslösa och och om en butik lurar dig, så är det inte enkelt att få rätt.

Tänk på att de i USA ofta har betydligt sämre konsumentskydd och måste stämma företag för att ens kunna lämna tillbaka kort som tex i 970 incidenten... och de får betala hela notan själv om de förlorar!
Vi kan bara gå in i närmaste butik för våra lagar skyddar oss och ARN hjälper oss och lämna tillbaka det för vi gilla inte färgen på det.

Är lätt att se de sura pengarna gå upp i rök i "skatt", men den dagen något händer, med dig eller med dina nyköpta ägodelar så betalar det sig, plus att det betalar rätt mycket genom ditt liv. Att du tex får gå i skola gratis (som du i USA får betala själv) och lära dig läsa detta som jag via skola lärt mig skriva (förhoppningsvis någorlunda rätt), är inte fel heller. Hur ska du annars kunna läsa Sweclockers testresultat?

Visst, jag vill också slopa alla skatter, men nånting måste ju betala alla politikers löften vart 4:e år...

Tacka fan för att det finns privata alternativ!

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Nästan alla AMDs drivrutiner är beta. Sitter själv på 15.4(beta).

Fury X kommer säkert att prestera bättre med mer optimerade drivrutiner, men det funkar inte som ett försäljningsargument, eftersom det inte är något som går att garantera.

Ja det gör det faktiskt - problemet är att närmsta konkurrenten (980 Ti) presterar bättre, i synnerhet med eftermarknadskylare.
För att inte nämna hur extremt mycket oljud pumpen till Fury X också för.

Ja, AMD har sagt att dom ska fixa det, och det hoppas jag dom gör, men fram tills att det är fixat så är det en helt klart negativ aspekt med Fury X.

......?

Riktigt illa om du inte förstår det!? Typ enkelt dom som säljer (typ gigabyte osv osv) korten!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butcherswe:

Riktigt illa om du inte förstår det!? Typ enkelt dom som säljer (typ gigabyte osv osv) korten!!

Det kommer inte att hända; R9 Fury X är en halo-produkt, precis som Titan X. Partnertillverkarna får (tyvärr!) inte göra egna fläktlösningar till Fury X.

Sen var jag faktiskt lite osäker på vad det var du menade i slutet av ditt förra inlägg.
Jag försöker inte vara otrevlig, men kolla gärna igenom dina inlägg innan du postar, så att dom blir lättare att förstå. Det vinner alla på, både du själv och andra som läser inläggen.

Välkommen till forumet för övrigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Hade tänkt och handla ett 980 kort snarast. Borde man vänta lite med att handla tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@StuntmanMike: Njä men ett referens TI klockar ju inte i närheten av vad ett G1 Gaming gör tex. Ett TI Referens är lika bra som ett Fury och ett eftermarkand som kostar mer är bättre.

Mitt Titan X klockar lika bra som Sweclockers G1 Gaming 980Ti exemplar, brosans referens 980Ti klockar lika bra som mitt Titan X... Det är ett lotteri mer än kortet i sig.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

kan vi komma tillbaka till verkligheten där man kan överklocka grafikkort?

ställ upp ett diagram på det

Det finns många som inte överklockar det är så verkligheten ser ut. Men givetvis ska man ta med överklockningsegenskaperna i beräkningen och då ligger GTX 980 Ti bättre till.

Men sen så verkar det som att Fury X skalar bättre i CrossFire än vad Nvidias kort gör i SLI.

I CrossFire presterar 2 st Fury X i många fall bättre än 2 st Titan X.

http://www.digitalstorm.com/unlocked/amd-fury-x-crossfire-gam...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

folk ska inte pissa ner sig nu för att dom kommer sänka priset det är en 100ing det kommer handla om:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det finns många som inte överklockar det är så verkligheten ser ut. Men givetvis ska man ta med överklockningsegenskaperna i beräkningen och då ligger GTX 980 Ti bättre till.

Men sen så verkar det som att Fury X skalar bättre i CrossFire än vad Nvidias kort gör i SLI.

I CrossFire presterar 2 st Fury X i många fall bättre än 2 st Titan X.

http://www.digitalstorm.com/unlocked/amd-fury-x-crossfire-gam...

vi som vill ha singelkort då.? det är inte pengamässigt försvarbart att köpa amd kort i xfire och behöva köpa nya nätagg för den där sista fpsen:S
sen nästa serie som kommer måste man ha 2 av den för att komma upp i vad minnet klarar?
nvidia gör kort med passande minnes mängd för dom vet att dom flesta kör med singel kort och inte urspårade testriggar:)
jag sitter på ett gtx 580 och kör bf4, dayz, gta5 och massa andra spel. och ja tror inte ja dör oftare för att jag inte 600fps istället för 60 kanske 30 ibland:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CsPri3st:

vi som vill ha singelkort då.? det är inte pengamässigt försvarbart att köpa amd kort i xfire och behöva köpa nya nätagg för den där sista fpsen:S
sen nästa serie som kommer måste man ha 2 av den för att komma upp i vad minnet klarar?
nvidia gör kort med passande minnes mängd för dom vet att dom flesta kör med singel kort och inte urspårade testriggar:)
jag sitter på ett gtx 580 och kör bf4, dayz, gta5 och massa andra spel. och ja tror inte ja dör oftare för att jag inte 600fps istället för 60 kanske 30 ibland:)

Jag som lirar i 4k måste ha CF eller SLI för annars är inte 4k spelbart än.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Jag som lirar i 4k måste ha CF eller SLI för annars är inte 4k spelbart än.

Lite OT, hur tycker du två 980 skalar i spel? Jag ersatte två 970 med ett 980 och det funkar mycket bättre (kör också 4k) . Vilka spel kör du och hur stor skillnad om du kör med ett kort? Skrämd av SLI så har jag övervägt ett 980 ti istället för ett 980 kort till.

Nyfiken på dina erfarenheter.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Fury grymmaste och bästa kortet på marknaden inte undra att nvidia funderar de är rädda.

Du behöver få hjälp med dom där tvångstankarna Flopper. Det är kan inte vara bra för dig det där.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@orbsaaeri: Jag har kört dubbelkort sen 4870,5870,6870,7970,290x och nu 980. Tycker alltid att det har fungerat bra och kan inte klaga på något. SLI 980 har fungerat riktigt fint och är ruskigt nöjd med korten. Har annons ute på dom nu här på marknaden för jag bara måste testa CF Fury X

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Bra jobbat AMD och Nvidia! Lägre priser är ju det som i bästa fall en sund konkurrens leder till. Precis som det ska vara alltså.
Vore det inte härligt med en tredje toppspelare? Kommer väl inte hända de närmaste tio åren om ens aldrig tyvärr.

Man skall aldrig säga aldrig? Lite mer konkurrens inom GPU marknaden vore verkligen toppen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CsPri3st:

vi som vill ha singelkort då.? det är inte pengamässigt försvarbart att köpa amd kort i xfire och behöva köpa nya nätagg för den där sista fpsen:S
sen nästa serie som kommer måste man ha 2 av den för att komma upp i vad minnet klarar?
nvidia gör kort med passande minnes mängd för dom vet att dom flesta kör med singel kort och inte urspårade testriggar:)
jag sitter på ett gtx 580 och kör bf4, dayz, gta5 och massa andra spel. och ja tror inte ja dör oftare för att jag inte 600fps istället för 60 kanske 30 ibland:)

Visst klarar man sig bra med singelkort i många fall. Men både Titan X och Fury X får det svettigt om man kör ensamma kort i de mest krävande spelen med maxade inställningar och 4K upplösning. Så vill man få ut allt ur dagens spel är det dubbla kort som gäller. Sen vad som är pengamässigt försvarbart är en annan sak. Och visst kan det finnas nackdelar med att köra med dubbla kort men den stora prestandavinsten kommer man inte ifrån att man får.

Sen så spelar det ingen roll att att kortet har mycket minne om minnet/grafikprocessorn inte hänger med rent prestandamässigt. AMD har satsat på HMB minne vilket gör det till en mindre flaskhals rent prestandamässigt men med nackdelen att det är begränsat till 4GB i dagsläget. Dock så verkar det inte spela så stor roll då Fury X tappar mindre prestanda än vad Nvidias motsvarande kort gör när man höjer upplösningen.

DirectX 12 ska enligt uppgift ha betydligt bättre minneshantering när man kör med flera grafikkort så jag skulle mycket väl kunna tänka mig att AMD har satsat rätt med HBM minne.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Shit, dags att sälja innan prissänkningarna

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Shit, dags att sälja innan prissänkningarna

Du tror själv att sänkningar på riktiga high-end kort även om de följer med en del till 970 serien kommer att påverka priset du får för dina 970 mer än med några få hundringar?

Permalänk
Avstängd

Vad menar du med ett vettigt 980TI? Alla bär likadana GPU'er eller vad menar du? Vilket Fury (X) kort är vettigt att inhandla tycker du, undrar jag?
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=gtx%20980ti
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=radeon%20fury

Vill även tillägga att som jag befarat utav de tidigare tjafsande innan lanseringen så ÄR 980Ti det vinnande kortet ändå utav de 3... Titan, Ti, Fury. Sedan att jag vill använda HDMI då jag tänkte bygga en ny vardagsrumsdator och plugga in Fury X är väldigt tråkigt då de inte ens tänkt tanken på de som vill koppla på 4k TV'n.

Har någon här ett bra litet kort i tanke som kan driva 4k TV samt få plats i ett mindre chassi... så please ut med det.
Tack på förhand för era exempel.

Skrivet av Hymer:

Vadå utklassar? Nu ljuger du. visst i 1080p, Drar jämt i 1440 och förlorar i 4k om vi jämför mot referensmodellen. Ett vettigt 980TI kostar runt 7990 och Fury ligger på 6990. När Fury når 6500 så är det grymt prisvärt kort.

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Typ G1 Gaming som nu har droppat ner till 7499 och även Ino3ds Ichill som kostar 6990 AMD måste nog sänka ner till 6000 alt om det händer något med OCn som gör att kortet kommer klocka bättre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@RaBlack: Typ G1 Gaming som nu har droppat ner till 7499 och även Ino3ds Ichill som kostar 6990 AMD måste nog sänka ner till 6000 alt om det händer något med OCn som gör att kortet kommer klocka bättre.

AMD Radeon Fury (utan X) kommer i juli till ett betydligt lägre pris, förhoppningsvis inte mycket långsammare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur lång tid de kommer att överväga. Från tanke till handling.

Visa signatur

Games!

Permalänk

@Hymer: kanske jag som mest hade 970 sli problemet . Vad kör du för spel?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du tror själv att sänkningar på riktiga high-end kort även om de följer med en del till 970 serien kommer att påverka priset du får för dina 970 mer än med några få hundringar?

Nu var det lite på skoj men när 970 släpptes så sjönk andrahandsvärdet på 780Ti kort därefter rätt drastiskt.
Sen spelar varje krona roll om man säljer och köper nytt som kostar mycket mer (t ex 980Ti).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@orbsaaeri: Just nu lirar jag GTA V, FC4, CSGO typ.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

AMD Radeon Fury (utan X) kommer i juli till ett betydligt lägre pris, förhoppningsvis inte mycket långsammare.

Med betoning på förhoppningsvis.

Jag har ett EVGA 980 Ti på väg med posten, men jag hoppas ändå att R9 Fury (och Nano) blir riktiga storsäljare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

Tacka fan för att det finns privata alternativ!

Alternativ är alltid bra. Därför är iaf jag glad för att AMD fortfarande försöker... även om det inte alltid når hela vägen. För utan alternativet, hade enda valet blivit dyrt och sämre.

Permalänk
Medlem

@Equadex: Tycker dock redan Intel processorerna är rätt billiga med tanke på prestandan man får.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu var det lite på skoj men när 970 släpptes så sjönk andrahandsvärdet på 780Ti kort därefter rätt drastiskt.
Sen spelar varje krona roll om man säljer och köper nytt som kostar mycket mer (t ex 980Ti).

Dom blev ju lite överflödiga då det dök upp kort med i princip samma prestanda och 3.5GB vram, betydligt billigare. Jag ser inget som kommer att dyka upp inom de närmsta månaderna som kommer att pressa ner priserna våldsamt. AMD:s prissättning på sina 390/390x känns skum, ingen kommer ju att köpa dom bara för att dom har 8GB vram om man nu inte har funderingar för Crossfire. Om dollarn sjunker mycket kan det givetvis göra en del, men, den har ju bara gått upp igen senaste veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Dom blev ju lite överflödiga då det dök upp kort med i princip samma prestanda och 3.5GB vram, betydligt billigare. Jag ser inget som kommer att dyka upp inom de närmsta månaderna som kommer att pressa ner priserna våldsamt. AMD:s prissättning på sina 390/390x känns skum, ingen kommer ju att köpa dom bara för att dom har 8GB vram om man nu inte har funderingar för Crossfire. Om dollarn sjunker mycket kan det givetvis göra en del, men, den har ju bara gått upp igen senaste veckorna.

Nu vet jag inte vad prissänkningarna blir per modell men om det är ungefär samma summa så spelar det mindre roll för någon som byter från 970 till 980Ti (precis som du sa tidigare). De gamla korten sjunker i värde men det nya kostar mindre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9