Problem med 144hz-inställning. (Använder DVI-D + skärm med stöd)

Permalänk

Problem med 144hz-inställning. (Använder DVI-D + skärm med stöd)

Hej!
Har nyligen byggt en ny dator med XFX R9 280x Grafikkort bl.a. har en AOC G2460P skärm med stöd för 144hz.
Problemet:
Jag har alternativet att använda bl.a. 144hz men när jag väljer det blir skärmen svart i ca. 20s och frekvensen återgår till 60. Det blir såhär oavsett om jag väljer 120, 144, 100 eller något över 60hz.

Jag vet att kabeln och skärmen är rätt då jag fått ut 144hz på en annan dator med dessa. Frågan är om det är grafikkortet eller någon drivrutin som saknas? Har någon förslag på åtgärd? Tack på förhand!

EDIT: Alla drivrutiner är uppdaterade, det enda som återstår är om något är fel på grafikkortet, men det visar 144hz som alternativ så jag förstår inte vad som skulle vara fel?

Permalänk
99:e percentilen

Jag noterar att du råkat ut för det alltför vanliga missförståndet att DVI-D betyder Dual Link. Så är det inte. Det finns DVI-D (Single Link), DVI-D (Dual Link), DVI-I (Single Link) och DVI-I (Dual Link). Du måste ha en Dual Link-kabel för att kunna köra 144 Hz.

Jag har varit med om att det krävts en drivrutin för själva skärmen för att CS skulle förstå att det kunde köras i över 60 Hz. Möjligen kan det vara intressant för dig. Annars kan du alltid prova ominstallation av Windows.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling:

Stämmer att jag har DVI-D (single link) men som jag förstått det är skillnaden mellan den och DVI-D (Dual link) Endast stöd av max upplösning, men det är alltså även frekvensen?

Det konstiga är att denna sladd fungerat på min brors Nvidia gfx och gett 144hz. Kan det vara så att det inte fungerar med just mitt gfx och därför måste jag ha DVI-D (dual link)?

Permalänk
Medlem

DVI-kablar finns i två olika utföranden som kallas single link respektive dual link. Den synliga skillnaden mellan dessa kablar är att dual link-kabeln har sex extra stift. Det gör att dual link-kabeln klarar en högre upplösning.

Med single link är den maximala upplösningen 1920 x 1200 pixlar vid 60 Hz uppdateringsfrekvens. Med dual link går det att skicka en bild på 2560 x 1600 pixlar vid samma uppdateringsfrekvens.

Så din problem måste vara kabel. Har inte testat om dvd-d kan klara 144hz men bästa kabel som klarar allt är displayport kabel.

Permalänk

Summa summarum: Skillnaden mellan dessa två är alltså inte max upplösning enbart utan även max hz? Finns det någon förklaring till varför jag får 144hz som alternativ trots att sladden inte stödjer det?

Permalänk
Medlem

Och det finns många grafikkort som har 1st DVI Single Link och 1st DVI Dual Link och då måste du välja rätt DVI port på grafikkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kiteeingkay:

@Alling:

Stämmer att jag har DVI-D (single link) men som jag förstått det är skillnaden mellan den och DVI-D (Dual link) Endast stöd av max upplösning, men det är alltså även frekvensen?

Det konstiga är att denna sladd fungerat på min brors Nvidia gfx och gett 144hz. Kan det vara så att det inte fungerar med just mitt gfx och därför måste jag ha DVI-D (dual link)?

Single Link har begränsad bandbredd, vilket innebär att antingen upplösningen, frekvensen eller båda begränsas jämfört med Dual Link. Du ska ha en Dual Link-kabel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kiteeingkay:

Summa summarum: Skillnaden mellan dessa två är alltså inte max upplösning enbart utan även max hz? Finns det någon förklaring till varför jag får 144hz som alternativ trots att sladden inte stödjer det?

Skärmen rapporterar stöd för 144 Hz till OS (via EDID).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det verkar DVI- D bara klarar max 120 Hz om du vill använda 144 Hz du måste använda Display Port kabel

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av intel2000:

Det verkar DVI- D bara klarar max 120 Hz om du vill använda 144 Hz du måste använda Display Port kabel

Nej, så är det inte. Både DVI-D (Dual Link) och DVI-I (Dual Link) klarar 1920x1080 @ 144 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag ska iväg och införskaffa en DVI-D (DUAL LINK) och förhoppningsvis löser det mina problem. Era svar låter fullt rimliga. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om problemet kvarstår kolla att du har installerar rätt drivrutiner för din bildskärm (Driver följer med din AOC dvd/cd) använd inte windows egna Generic PnP Monitor driver. Asså prova att dra ut alla kablar och anslut igen och prova andra dvi porten ochså.

Permalänk
Skrivet av intel2000:

Om problemet kvarstår kolla att du har installerar rätt drivrutiner för din bildskärm (Driver följer med din AOC dvd/cd) använd inte windows egna Generic PnP Monitor driver. Asså prova att dra ut alla kablar och anslut igen och prova andra dvi porten ochså.

Problemet är att jag inte har ngn cd-läsare på min dator. Men i värsta fall får jag på något sätt lägga över drivrutinerna på USB på andra datorn.

Permalänk

@intel2000:

Hej igen!
När jag laddar ner skärmens egna drivrutiner ser det ut såhär:

Hur går jag vidare från detta?

Permalänk
Medlem

Du måste uppdatera din bildskärm drivrutin manuellt de har ingen installation program.
Under enhethanteraren på Engelska (Device Manager)hitta din bilskärm och klicka på update driver knappen där.. sen blädda till den mapp du har dina filer.

Step by step to update driver on Windows 7

Click on the 'Start' button and then click on 'Control Panel'.

Click on the 'Display' icon.

Click on the “Change display settings” button.

Click the “Advanced Settings” button.

Click the “Monitor” tab and then click the “Properties” button.

Click the “Driver” tab.

Open the "Update Driver Software-Generic PnP Monitor" window by clicking on “Update Driver... “and then click the "Browse my computer for driver software" button.

Select "Let me pick from a list of device drivers on my computer".

Click the “Have Disk” button. Click on the “Browse” button and navigate to the following directory: X:\Driver\module name (where X is the drive letter designator for the CD-ROM drive).

Select your monitor model and click the “Next” button. The files will be copied from the CD to your hard disk drive.

Close all open windows and remove the CD.

Restart the system. The system will automatically select the maximum refresh rate and corresponding Color Matching Profiles.
- See more at: http://aoc-europe.com/en/service/#sthash.wpqbWyub.dpufhttp://...

Permalänk
Skrivet av intel2000:

Du måste uppdatera din bildskärm drivrutin manuellt de har ingen installation program.
Under enhethanteraren på Engelska (Device Manager)hitta din bilskärm och klicka på update driver knappen där.. sen blädda till den mapp du har dina filer.

Step by step to update driver on Windows 7

Click on the 'Start' button and then click on 'Control Panel'.

Click on the 'Display' icon.

Click on the “Change display settings” button.

Click the “Advanced Settings” button.

Click the “Monitor” tab and then click the “Properties” button.

Click the “Driver” tab.

Open the "Update Driver Software-Generic PnP Monitor" window by clicking on “Update Driver... “and then click the "Browse my computer for driver software" button.

Select "Let me pick from a list of device drivers on my computer".

Click the “Have Disk” button. Click on the “Browse” button and navigate to the following directory: X:\Driver\module name (where X is the drive letter designator for the CD-ROM drive).

Select your monitor model and click the “Next” button. The files will be copied from the CD to your hard disk drive.

Close all open windows and remove the CD.

Restart the system. The system will automatically select the maximum refresh rate and corresponding Color Matching Profiles.
- See more at: http://aoc-europe.com/en/service/#sthash.wpqbWyub.dpufhttp://...

Löste sig! Det var sladden som behövde ersättas av en duallink!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiteeingkay:

Löste sig! Det var sladden som behövde ersättas av en duallink!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du köpt skärmen begnad? Jag hade samma skärm tidigare och då medföljde korrekt kabel. Bra att det löste sif iaf

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2