7979/280x cf dålig prestanda.

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Jag har personligen upplevt det andra vägen om jag inte har vsync igång så tycker jag att musen beter sig konstigt.

Då är du bland dem få skulle jag säga, vsync har alltid medfört att musen får en vis seghet eller form av smoothing känsla så fort vsync slås på. Värst är det i valve's egen source motor där det knappt går och spela korrekt så fort du slår på det.

Och ja det jag tror han menar med att 100 fps ger en bättre känsla är att input laget på musen blir mindre och det har jag upplevt själv. Sen att man inte kan se skillnad mellan 60-100 fps pga 60hz skärm instämmer men flytet och känslan på musen blir klart bättre i dem flesta spel jag spelat.

Tearing är en sak man får leva med om man vill kunna spela på sin topp, men personligen har jag spelat med vsync av så länge att jag aldrig stör mig på det!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

@person @sesese
För det första, Haswell-E är totalt overkill för gaming och rentutav onödigt. Dem är för arbete så enligt mig rätt onödigt att dra in dem i konversationen. Sedan så är även Haswell-E avsevärt mycket starkare än 4790k i samma klock tack vare sin större cache, kan inte säga exakta nummer då det beror väldigt mycket på vad man kör på processorn. Vissa saker tjänar lite på cache medans andra kan accelereras extremt mycket, det gäller även i singeltrådade program.

För det andra, piledriver fungerar utmärkt i de flesta spelen, det beror helt och hållet på hur bra spelet i fråga är trådat. Anser personligen att dem kan vara väldigt prisvärda så länge priset är rätt och det man har tänkt använda dem till är trådat. Precis som @sesese sa så desto högre renodlade grafiska inställningar man kör, desto mindre betydelse har CPU'n även om du fortfarande tjänar på en kraftfullare. Desto högre bildfrekvenser däremot desto viktigare blir CPU'n. Det har att göra med att desto längre tid som det tar att rendera bilden, desto mer tid får CPU'n att arbeta. Tänker man däremot spela UHD så råder jag inte om en G3258/860k utan om något biffigare, CPU'n tar fortfarande arbetestid och allt man kan minska då blir lönt. När program trådas, vilket kommer göras ännu bättre iom Vulkan/Dx12 så står sig Piledriver bra med hänsyn till sitt pris. Jag hörde att dem hade gått upp lite i pris iom dollar kursen, men senast jag kollade iaf så kunde en 8320 hittas för 1100-1200kr, det är samma som t.ex. 4160, som inte står alls lika bra med hänsyn till sitt pris och går inte att överklocka.

Ett problem däremot med piledriver är att AM3+ platformen är rätt åldrad, så alla senaste fina funktioner kanske inte finns där. Sedan så finns det många spel som inte kan tråda för 5 öre, där havererar dem flesta processorerna varav dem med lägre singeltråds prestanda, piledriver, drabbas värst. Ett extrem fall är ARMA, där allting som lätt kan trådas eller avlastas till GPU'n körs på en enda tråd. Ett tragedi spel ur ett tekniskt perspektiv som får ett stort F i den fronten. Dem flesta spel som behöver en del kraft ligger på 4 trådar, vissa går upp till 6. Detta gör att du får några trådar över med t.ex. 8320 som kan utnyttjas till exempelvis bakgrundsprocesser, multitasking eller video enkodning utan att prestandan drabbas allt för hårt. Allting faller helt enkelt på vad man använder dem till, processorer är inte endimensionella. I vissa laster så klår 8320 en 4690, men i de flesta och framför allt konsument situationer så vinner 4690. 4690 har däremot dubbla priset så något annat hade varit konstigt.

Piledriver har även mer värmeutveckling, någonting som gör att jag inte rekommenderar den i HTPC's eller liknande. Elkonsumption som kostnad däremot är väldigt försumbart i situationer utanför server drift, i vars fall du tittar på fel CPU från början. Då har båda företagen dedikerade serier, Opteron och Xeon.

Kortfattat, det beror helt och hållet på vad man använder CPU'n till som avgör om den är bra eller dålig. Med tanke på prissättningen på 8320 så konkurrerar den mot 4160. 4160 har däremot högre singeltråds prestanda än 8320 i stock, medans den blir krossad i laster som använder alla tillgängliga trådar och beräkningsenheter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Syftar du på att AMD inte kan köra SLI? Självklart, deras mutli-GPU lösning heter CFX och fungerar riktigt bra.

Det var ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Det var ett skämt.

*Walks into corner of shame*

Nej men helt allvarligt, det finns så många som skriver att CFX inte fungerar alls och att SLI är helt problemlöst i jämförelse att man tvekar alltid om någon skämtar eller inte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Men nu är det som så att jag har en 144Hz skärm så jag vill gärna ha så hög fps som möjligt.

Om vi tar bf4 som ex. så ser jag inte mycket bättre prestanda på low/ultra med eller utan cf.
Däremot om jag ändrar "resolution scale" till 200% så vägrar en gpu att starta spelet medans två klarar av att driva det (Dock ej spelbart).

Jag har den senaste drivrutinen (Omega), eller det finns ju beta men jag gillar inte beta drivrutiner så jag brukar vänta på nästa "riktiga" drivrutinen;)

Testa, vad har du att förlora än att faktiskt lösa dina problem? Tycker du inte om det så är det bara att byta tillbaka, går på en halvtimme att genomföra hela processen och testa spelen. Varför fråga om hjälp när man inte är villig att testa de förslag man får?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har oc din cpu. Det första man ska göra när något sådant här händer är KÖR ALLA KOMPONENTER I ORGINAL UTFÖRANDE. sedan så fortsätter man med felsökningen. Om du kör förmycket ström till din cpu så kan du ha otur att det inte räcker för att driva 2 grafikkort när du OC. Alla moderkort klarar inte 2 grafikkort + OC cpu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av milo_:

Testa, vad har du att förlora än att faktiskt lösa dina problem? Tycker du inte om det så är det bara att byta tillbaka, går på en halvtimme att genomföra hela processen och testa spelen. Varför fråga om hjälp när man inte är villig att testa de förslag man får?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok du har rätt, jag ska prova den senaste betan

Skrivet av sesese:

Jag ser att du har oc din cpu. Det första man ska göra när något sådant här händer är KÖR ALLA KOMPONENTER I ORGINAL UTFÖRANDE. sedan så fortsätter man med felsökningen. Om du kör förmycket ström till din cpu så kan du ha otur att det inte räcker för att driva 2 grafikkort när du OC. Alla moderkort klarar inte 2 grafikkort + OC cpu

Vad menar du med detta? fx-8350 har en turbo boost på 4,2 Ghz "Orginal".

Angående ditt påstående om för lite ström så är det inte speciellt troligt då jag har ett agg på 1000w och en extra molex i nederkant på moderkortet som ska ge lite mera kräm till en cf setup.