@person @sesese
För det första, Haswell-E är totalt overkill för gaming och rentutav onödigt. Dem är för arbete så enligt mig rätt onödigt att dra in dem i konversationen. Sedan så är även Haswell-E avsevärt mycket starkare än 4790k i samma klock tack vare sin större cache, kan inte säga exakta nummer då det beror väldigt mycket på vad man kör på processorn. Vissa saker tjänar lite på cache medans andra kan accelereras extremt mycket, det gäller även i singeltrådade program.
För det andra, piledriver fungerar utmärkt i de flesta spelen, det beror helt och hållet på hur bra spelet i fråga är trådat. Anser personligen att dem kan vara väldigt prisvärda så länge priset är rätt och det man har tänkt använda dem till är trådat. Precis som @sesese sa så desto högre renodlade grafiska inställningar man kör, desto mindre betydelse har CPU'n även om du fortfarande tjänar på en kraftfullare. Desto högre bildfrekvenser däremot desto viktigare blir CPU'n. Det har att göra med att desto längre tid som det tar att rendera bilden, desto mer tid får CPU'n att arbeta. Tänker man däremot spela UHD så råder jag inte om en G3258/860k utan om något biffigare, CPU'n tar fortfarande arbetestid och allt man kan minska då blir lönt. När program trådas, vilket kommer göras ännu bättre iom Vulkan/Dx12 så står sig Piledriver bra med hänsyn till sitt pris. Jag hörde att dem hade gått upp lite i pris iom dollar kursen, men senast jag kollade iaf så kunde en 8320 hittas för 1100-1200kr, det är samma som t.ex. 4160, som inte står alls lika bra med hänsyn till sitt pris och går inte att överklocka.
Ett problem däremot med piledriver är att AM3+ platformen är rätt åldrad, så alla senaste fina funktioner kanske inte finns där. Sedan så finns det många spel som inte kan tråda för 5 öre, där havererar dem flesta processorerna varav dem med lägre singeltråds prestanda, piledriver, drabbas värst. Ett extrem fall är ARMA, där allting som lätt kan trådas eller avlastas till GPU'n körs på en enda tråd. Ett tragedi spel ur ett tekniskt perspektiv som får ett stort F i den fronten. Dem flesta spel som behöver en del kraft ligger på 4 trådar, vissa går upp till 6. Detta gör att du får några trådar över med t.ex. 8320 som kan utnyttjas till exempelvis bakgrundsprocesser, multitasking eller video enkodning utan att prestandan drabbas allt för hårt. Allting faller helt enkelt på vad man använder dem till, processorer är inte endimensionella. I vissa laster så klår 8320 en 4690, men i de flesta och framför allt konsument situationer så vinner 4690. 4690 har däremot dubbla priset så något annat hade varit konstigt.
Piledriver har även mer värmeutveckling, någonting som gör att jag inte rekommenderar den i HTPC's eller liknande. Elkonsumption som kostnad däremot är väldigt försumbart i situationer utanför server drift, i vars fall du tittar på fel CPU från början. Då har båda företagen dedikerade serier, Opteron och Xeon.
Kortfattat, det beror helt och hållet på vad man använder CPU'n till som avgör om den är bra eller dålig. Med tanke på prissättningen på 8320 så konkurrerar den mot 4160. 4160 har däremot högre singeltråds prestanda än 8320 i stock, medans den blir krossad i laster som använder alla tillgängliga trådar och beräkningsenheter.