Permalänk
Medlem

Nvidia G-sync med CSGO

Hej.

Har under en tid funderat på en G-sync skärm. Men har lite frågor angående hur detta fungerar tillsammans med csgo.

Jag har försökt hitta informasjon ute på nätet, men jag kommer aldrig fram till det svaret jag vill ha. Så då testar jag här

Säg att jag köper denna skärm, AOC 24 (G-sync, 144hz)

144hz kommer ju självklart bli en stor skillnad mot mina 60 idag. Men hur blir det när man slår på G-sync?

Blir det bättre i csgo, eller "segar" det ner reaktionsförmågan inne i spelet?

Är det en fördel eller nackdel med G-sync påslaget i csgo? Då tänker jag framförallt i competitive matcher.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du behöver G-Sync till ett spel så lättdrivet som CS:GO. Slå av G-Sync för sånna spel.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Hej.

Har under en tid funderat på en G-sync skärm. Men har lite frågor angående hur detta fungerar tillsammans med csgo.

Jag har försökt hitta informasjon ute på nätet, men jag kommer aldrig fram till det svaret jag vill ha. Så då testar jag här

Säg att jag köper denna skärm, AOC 24 (G-sync, 144hz)

144hz kommer ju självklart bli en stor skillnad mot mina 60 idag. Men hur blir det när man slår på G-sync?

Blir det bättre i csgo, eller "segar" det ner reaktionsförmågan inne i spelet?

Är det en fördel eller nackdel med G-sync påslaget i csgo? Då tänker jag framförallt i competitive matcher.

FAKTA: G-sync kommer ALLTID att ge något högre input latency gentemot utan synk (dvs. vare sig G-sync eller V-sync avslaget). Det går förmodligen känna skillnaden på utan synk och G-sync även i frekvenser upp mot 144Hz, men jag tror långt ifrån alla gör det.

I ditt fall så blir det givetvis en stor fördel jämfört med 60Hz även om du skulle ha G-sync påslaget och ha upp mot 144Hz. Men vill man ha absolut minsta input lag, så är det utan sync som gäller.

Inte förräns vi går ifrån den gamla tekniken att börja skanna bilden från övre vänstra hörnet och till slut nedre högre hörnet kommer detta att ändras. Tyvärr så kommer förmodligen detta inte ändras på ett bra tag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Tvivlar på att du behöver G-Sync till ett spel så lättdrivet som CS:GO. Slå av G-Sync för sånna spel.

va? Det är väl nice med tanke på att det är väldigt distraherande med screen tearing i csgo. Det är extremt mycket sådan.

Skrivet av elajt_1:

FAKTA: G-sync kommer ALLTID att ge något högre input latency gentemot utan synk (dvs. vare sig G-sync eller V-sync avslaget). Det går förmodligen känna skillnaden på utan synk och G-sync även i frekvenser upp mot 144Hz, men jag tror långt ifrån alla gör det.

I ditt fall så blir det givetvis en stor fördel jämfört med 60Hz även om du skulle ha G-sync påslaget och ha upp mot 144Hz. Men vill man ha absolut minsta input lag, så är det utan sync som gäller.

var inte hela grejen med gsync att man skulle slippa input lag? Elelr är det bara att den är extremt förminskad i jämförelse med vsync

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

va? Det är väl nice med tanke på att det är väldigt distraherande med screen tearing i csgo. Det är extremt mycket sådan.

var inte hela grejen med gsync att man skulle slippa input lag? Elelr är det bara att den är extremt förminskad i jämförelse med vsync

Det blir mindre screentearing ju högre din fps och din skärmfrekvens är. Det blir t.o.m mindre screen tearing om bara det ena av kraven är uppfyllt.

Ja det skall bli något mindre input lag än med V-sync påslaget. Men det är fortfarande inte lika bra som V-sync helt av.

Såhär har jag förstått det:

Med V-sync påslaget kommer GPU'n vänta med att skicka nästa bild till skärmen, tills dess att hela den påbörjade bilden är färdigritad. Med V-sync av, så kan en bild vara halvvägs ritad på skärmen och där i mitten (eller var som helst i bilden) bytas ut till nästa färdigritade bild (ex. när du har rört på dig i spelet), vilket vi då ser som tearing. Men även om vi ser tearing så ser vi åtminstonde den nya delen av det som ritas vara aktuell. Detta skulle vi inte sett med V-sync påslaget förräns den gamla bilden HELT ritats klart. Vi fick med andra ord minst en halv bilds fördröjning (om det nu var i mitten, den nya bilden började ritas). Med G-sync gäller samma sak. Eftersom för att undvika tearing, så måste skärmen alltid rita en hel bild från början till slut. Medan de i V-sync av fallet teoretiskt skulle kunna vara så att bara en pixel ritats på en bild innan den byts ut med en ny mer aktuell bild.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

va? Det är väl nice med tanke på att det är väldigt distraherande med screen tearing i csgo. Det är extremt mycket sådan.

var inte hela grejen med gsync att man skulle slippa input lag? Elelr är det bara att den är extremt förminskad i jämförelse med vsync

Har inte CS:GO någon command för att sätta en frame limit? Har du en 144 Hz skärm så sätt max FPS på 144. Inte V-sync utan cappa frames istället.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det blir mindre screentearing ju högre din fps och din skärmfrekvens är. Det blir t.o.m mindre screen tearing om bara det ena av kraven är uppfyllt.

Ja det skall bli något mindre input lag än med V-sync påslaget. Men det är fortfarande inte lika bra som V-sync helt av.

Det blir väl inte mindre screen tearing ju högre fps man har, mer blir det väl.

Skrivet av Xelithium:

Har inte CS:GO någon command för att sätta en frame limit? Har du en 144 Hz skärm så sätt max FPS på 144. Inte V-sync utan cappa frames istället.

Det ger fortfarande massa screen tearing, dessutom lite mer input lag än att köra utan limit, därför bytte jag nyligen från fps cap på 121 fps till helt fritt. Mycket exaktare och skönare att spela så.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det blir väl inte mindre screen tearing ju högre fps man har, mer blir det väl.

Det ger fortfarande massa screen tearing, dessutom lite mer input lag än att köra utan limit, därför bytte jag nyligen från fps cap på 121 fps till helt fritt. Mycket exaktare och skönare att spela så.

Ja det borde ju bli mycket oftare eftersom bilden hinner ritas upp många fler ggr per sekund, men skillnaden är att screen tearingen blir mycket subtilare rent visuellt. Vill påstå att det knappt märks i 144Hz med 144fps. Om vi då exempelvis jämför med ett spel i 60Hz utan v-sync och 60fps cap så blir det massiv screen tearing. Man kan ofta se att bilden kapas helt i mitten (eller någon annastans) när jag spelar BF4 på en skärm med 60Hz/60fps utan V-sync. Så fort jag tar bort fps-limit så ser det genast mycket bättre ut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja det borde ju bli mycket oftare eftersom bilden hinner ritas upp många fler ggr per sekund, men skillnaden är att screen tearingen blir mycket subtilare rent visuellt. Vill påstå att det knappt märks i 144Hz med 144fps. Om vi då exempelvis jämför med ett spel i 60Hz utan v-sync och 60fps cap så blir det massiv screen tearing. Man kan ofta se att bilden kapas helt i mitten (eller någon annastans) när jag spelar BF4 på en skärm med 60Hz/60fps utan V-sync. Så fort jag tar bort fps-limit så ser det genast mycket bättre ut.

Får man 144fps med en 144hz skärm så bör man få absolut 0 screentearing efersom det är perfekta förhållanden

Men ja, screentearingen bör bli mindre synlig om man pumpar ut 200fps på en 60hz skärm än 75fps på samma.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Får man 144fps med en 144hz skärm så bör man få absolut 0 screentearing efersom det är perfekta förhållanden

Men ja, screentearingen bör bli mindre synlig om man pumpar ut 200fps på en 60hz skärm än 75fps på samma.

0 screen tearing får du inte så länge du inte är helt i synk, vilket du aldrig kommer vara utan G-sync, free-sync alternativt V-sync.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

0 screen tearing får du inte så länge du inte är helt i synk, vilket du aldrig kommer vara utan G-sync, free-sync alternativt V-sync.

Hur kan man inte vara helt i sync om man pumpar ut exakt 144fps på en 144hz skärm? Känns ju som att det är bara då som man faktiskt syncar där V-sync gör väl inget annat än att cappa FPS-output till skärmens uppdateringsfrekvens?

Så som jag har förstått det så uppstår screentearing enkelt sagt när grafikkortet arbetar snabbare än skärmen? Och vid 144fps@144hz så arbetar de "vid samma hastighet"?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hur kan man inte vara helt i sync om man pumpar ut exakt 144fps på en 144hz skärm? Känns ju som att det är bara då som man faktiskt syncar där V-sync gör väl inget annat än att cappa FPS-output till skärmens uppdateringsfrekvens?

För att grafikkortet vet inte när du rör musen så det kan fortfarande vara mitt i en frame när du siktar någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

För att grafikkortet vet inte när du rör musen så det kan fortfarande vara mitt i en frame när du siktar någon annanstans.

Utveckla gärna? Ser inte hur detta har med screentearing att göra? Screentearing uppstår när grafikkortet och skärmen är ur sync, inte när grafikkortet och dina rörelser är ur synk

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lirar cs på relativt hög nivå med en g-sync-skärm. Kör alltid med g-sync avslaget i cs. Helt onödigt att ha på då fpsen ändå så gott som alltid ligger över 144.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Hur kan man inte vara helt i sync om man pumpar ut exakt 144fps på en 144hz skärm? Känns ju som att det är bara då som man faktiskt syncar där V-sync gör väl inget annat än att cappa FPS-output till skärmens uppdateringsfrekvens?

Bara för att du har 144fps betyder det inte att dom kommer perfekt i sync med skärmens uppdateringsfrekvens. Så grafikkortet kanske hinner rita upp 2 eller fler rutor innan skärmen uppdateras en gång och sen hinner den kanske inte rita upp en ny ruta till nästa gång skärmen ska uppdateras vilket gör att den visar samma ruta igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Bara för att du har 144fps betyder det inte att dom kommer perfekt i sync med skärmens uppdateringsfrekvens. Så grafikkortet kanske hinner rita upp 2 eller fler rutor innan skärmen uppdateras en gång och sen hinner den kanske inte rita upp en ny ruta till nästa gång skärmen ska uppdateras vilket gör att den visar samma ruta igen.

Men eh, om du har 144fps och skärmen uppdateras i 144hz, så kan grafikkortet omöjligt rita upp fler rutor än vad skärmen kan uppdatera... om du får 144fps i ett spel och har en skärm med 144hz....

Jag förstår att det kan finnas en viss fördröjning mellan att grafikkortet skickar ut bilden och skärmen ritar upp den, men om du får 144 FPS i ett spel och skärmen är 144hz så arbetar de i exakt samma hastighet; det tar exakt 1/144 sekunder för båda två att uföra arbetet för en bild.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras: Det du beskriver är vad som händer om man har v-sync på. Har du inte det så pumpar grafikkortet ut nya rutor så fort den blir klar med en ruta, den väntar inte på att skärmen är redo att uppdateras. Detta har med renderingstider att göra, "Dubbla AMD Radeon HD 7970 GHz kommer snabbt in i det oscillerande mönster som ofta kallas "microstuttering", där renderingstiderna varierar stort från bildruta till bildruta. Det subjektiva resultatet är att "flytet" i bilden är bra men inte helt övertygande, trots att bildfrekvensen visar värden uppåt 100 FPS." Taget ifrån http://www.sweclockers.com/test/16383-asus-rog-ares-ii/5#cont....
Alltså trots att FPS:en är hög så är flytet inte så bra eftersom bildrutorna som grafikkortet produceras inte är i takt med skärmens uppdateringsfrekvens.

För att förtydliga så tänk så här. Grafikkortet producerar ruta 1 som skärmen visar. Sen hinner inte grafikkortet producera en ny bild innan skärmen uppdateras igen vilket gör att den visar ruta 1 igen. Sen hinner grafikkortet producera 2 rutor innan skärmen uppdateras för tredje gången vilket betyder att skärmen visar ruta 3 men inte ruta 2. Så om vi säger att skärmen hade en uppdateringsfrekvens på 3hz och allt detta hände på 1 sekund så hade vi 3 fps men bara 2 olika bilder visades vilket ger ett sämre flyt än om v-sync/g-sync var på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hur kan man inte vara helt i sync om man pumpar ut exakt 144fps på en 144hz skärm? Känns ju som att det är bara då som man faktiskt syncar där V-sync gör väl inget annat än att cappa FPS-output till skärmens uppdateringsfrekvens?

Så som jag har förstått det så uppstår screentearing enkelt sagt när grafikkortet arbetar snabbare än skärmen? Och vid 144fps@144hz så arbetar de "vid samma hastighet"?

Jo det kan du säkert om du låser fps'n till exakt 144. Dock vet jag inte om det blir helt rätt ändå, eftersom GPU'n inte väntar på exakt rätt tidpunkt att skicka nästa bild. Hur som helst, har du inte låst din fps så räcker ju det att det blir 145fps så är du ur synk.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

@Mithras: Det du beskriver är vad som händer om man har v-sync på. Har du inte det så pumpar grafikkortet ut nya rutor så fort den blir klar med en ruta, den väntar inte på att skärmen är redo att uppdateras. Detta har med renderingstider att göra, "Dubbla AMD Radeon HD 7970 GHz kommer snabbt in i det oscillerande mönster som ofta kallas "microstuttering", där renderingstiderna varierar stort från bildruta till bildruta. Det subjektiva resultatet är att "flytet" i bilden är bra men inte helt övertygande, trots att bildfrekvensen visar värden uppåt 100 FPS." Taget ifrån http://www.sweclockers.com/test/16383-asus-rog-ares-ii/5#cont....
Alltså trots att FPS:en är hög så är flytet inte så bra eftersom bildrutorna som grafikkortet produceras inte är i takt med skärmens uppdateringsfrekvens.

För att förtydliga så tänk så här. Grafikkortet producerar ruta 1 som skärmen visar. Sen hinner inte grafikkortet producera en ny bild innan skärmen uppdateras igen vilket gör att den visar ruta 1 igen. Sen hinner grafikkortet producera 2 rutor innan skärmen uppdateras för tredje gången vilket betyder att skärmen visar ruta 3 men inte ruta 2. Så om vi säger att skärmen hade en uppdateringsfrekvens på 3hz och allt detta hände på 1 sekund så hade vi 3 fps men bara 2 olika bilder visades vilket ger ett sämre flyt än om v-sync/g-sync var på.

Fast nu talade vi om endast den situation som uppstår när du har exakt 144fps utan vsync och en 144hz skärm. Allt du har skrivit är jag medveten om, jag tackar för att du förklarar men det är inte det som jag frågar efter.

Min fråga är: Varför är det inte en perfekt synk i den situation då du har 144fps på en 144hz skärm. I den situationen pumpar ju grafikkortet ut exakt lika många bilder som skärmen kan uppdatera.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo det kan du säkert om du låser fps'n till exakt 144. Dock vet jag inte om det exakt blir rätt ändå, eftersom GPU'n inte väntar på exakt rätt tidpunkt att skicka nästa bild. Hur som helst, har du inte låst din fps så räcker ju det att det blir 145fps så är du ur synk.

Jo absolut, men min kommentar från början var ju faktiskt "Får man 144fps med en 144hz skärm så bör man få absolut 0 screentearing efersom det är perfekta förhållanden" och det var exakt den situationen jag tänkte på

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jo absolut, men min kommentar från början var ju faktiskt "Får man 144fps med en 144hz skärm så bör man få absolut 0 screentearing efersom det är perfekta förhållanden" och det var exakt den situationen jag tänkte på

Från Wikipedia

Citat:

"It can also occur simply from lack of sync between two equal frame rates, in which case the tear line is at a fixed location that corresponds to the phase difference."

Så även om det är exakt samma FPS som skärmen kan visa och det är exakt samma tid mellan varje frame så måste det inte vara syncat med skärmen, eftersom skärmen tar emot bilden lite åt gången och inte hela bilden samtidigt så om det inte är syncat blir det bara att tearingen hamnar på samma ställe hela tiden.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Min fråga är: Varför är det inte en perfekt synk i den situation då du har 144fps på en 144hz skärm. I den situationen pumpar ju grafikkortet ut exakt lika många bilder som skärmen kan uppdatera.

För att det inte finns något som tvingar grafikkortet att skicka bildrutorna i takt med att skärmen uppdateras om du inte har v-sync/g-sync/freesync igång. Det enda 144fps säger är att på en sekund så hinner grafikkortet pumpa ut 144 bildrutor, alltså i snitt en ruta ca varje 6,9ms. Teoretiskt sett så skulle grafikkortet kunna trycka ut 143 bildrutor på 1ms och sen 1 bildruta efter 999ms. Fortfarande 144fps men uppenbarligen inte perfekt synk mellan skärm och grafikkort.

Till TS: Det kan det vara bättre att köra utan G-sync om du konstant har typ 150fps+ och ingen tearing då du får lite input lag med G-sync på men hur mycket man märker av det om ens alls är nog högst personligt. Då är det bättre att köra med lightboost eller liknande för att bli av med mycket motion blur, dock tappar man en del i ljusstyrka men jag tycker inte att det är ett problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Får man 144fps med en 144hz skärm så bör man få absolut 0 screentearing efersom det är perfekta förhållanden

Nja, inte om skärmens uppdateringar och grafikkortets ritningar är i osynk.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Men eh, om du har 144fps och skärmen uppdateras i 144hz, så kan grafikkortet omöjligt rita upp fler rutor än vad skärmen kan uppdatera... om du får 144fps i ett spel och har en skärm med 144hz....

Jag förstår att det kan finnas en viss fördröjning mellan att grafikkortet skickar ut bilden och skärmen ritar upp den, men om du får 144 FPS i ett spel och skärmen är 144hz så arbetar de i exakt samma hastighet; det tar exakt 1/144 sekunder för båda två att uföra arbetet för en bild.

Alltså dom kan fortfarande vara i osynk även om dom ritar samma antal bilder per sekund.

här är ett exempel på grafer

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Alltså dom kan fortfarande vara i osynk även om dom ritar samma antal bilder per sekund.

här är ett exempel på grafer
http://i.imgur.com/085hi4P.png

Det där ska dock inte generera någon typ av screentearing, eftersom det uppstår när skärmen inte hinner rita upp en bild innan nästa kommer från grafikkortet. Som jag skrev innan så är jag med att det kan finnas en viss fördröjning mellan grafikkortet och skärmen (vilket är essentiellt det du visar i din graf), men om skärmen och grafikkortet har exakt samma "hastighet" när det gäller att rita bilder så bör fördröjning/osynk mellan dem inte ge någon screentearing ändå.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det där ska dock inte generera någon typ av screentearing, eftersom det uppstår när skärmen inte hinner rita upp en bild innan nästa kommer från grafikkortet. Som jag skrev innan så är jag med att det kan finnas en viss fördröjning mellan grafikkortet och skärmen (vilket är essentiellt det du visar i din graf), men om skärmen och grafikkortet har exakt samma "hastighet" när det gäller att rita bilder så bör fördröjning/osynk mellan dem inte ge någon screentearing ändå.

Förutom att arbeta i exakt samma takt måste de även arbeta i synk så att grafikkortet bara pumpar ut hela bilder.

Läs ponanmsi inlägg ovan. Finns det ingen synksignal har du 1 chans på 1080 (om du kör 1920x1080 i upplösning) att du blir utan tearing, men alla andra rader har lika stor chans att det är just där tearingen kommer ske.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Förutom att arbeta i exakt samma takt måste de även arbeta i synk så att grafikkortet bara pumpar ut hela bilder.

Läs ponanmsi inlägg ovan. Finns det ingen synksignal har du 1 chans på 1080 (om du kör 1920x1080 i upplösning) att du blir utan tearing, men alla andra rader har lika stor chans att det är just där tearingen kommer ske.

Säg att de skulle arbeta i osynk men samma takt, då menar du alltså att det skulle finnas en konstant tearing på en specifik rad?

edit: Ja, det var tydligen så. Tack så mycket

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Från Wikipedia
Så även om det är exakt samma FPS som skärmen kan visa och det är exakt samma tid mellan varje frame så måste det inte vara syncat med skärmen, eftersom skärmen tar emot bilden lite åt gången och inte hela bilden samtidigt så om det inte är syncat blir det bara att tearingen hamnar på samma ställe hela tiden.

Ah! Då är jag med på banan! Tackar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Lirar cs på relativt hög nivå med en g-sync-skärm. Kör alltid med g-sync avslaget i cs. Helt onödigt att ha på då fpsen ändå så gott som alltid ligger över 144.

Kan du stänga av g sync för ett spel? Eller slår du av hela g sync?

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu. Jag kan inte skriva att jag har exakt rätt men jag upplever aldrig tearing trots jag kör cs eller andra fps tex pubg osv. Kör en 1080p skärm med 144hz
Jag har läst ett stort test där dem skriver att vsync är ändrat och fungerar annorlunda motför förut då det inte funkade med andra sync metoder. Förr skulle man ha vsync av och gsync på, nu efter ändringen ska man ha vsync på i nvidia kontrollpanelen och gsync på. Sen slå av vsync i spelet istället! Sen är det viktigt i sånna spel som cs att lägga dig under max hz, jag kör maxfps 141 med 144hz skärm har aldrig någonsin fått känslan av tearing, däremot om jag har max fps 144 eller mer har jag sett det vid något tillfälle, det finns förklaringar kring detta på nätet. Speciellt har jag googlat på csgo och pubg. I pubg kan jag köra i max framerate 144 medans i cs måste jag gå under. I tråden säger dom i csgo mellan 2-3 fps under max hz dvs max fps 141 - 142. Gäller att hitta det bästa för just en själv. Detta med vsync på i nvidia med gsync på samt vsync av i spelet! För mig flyter alla spel som flytande smör! Kör aldrig gsync på med vsync av och en max fps på obegränsat eller över! Finns ingen anledning! Innan jag bytte skärm körde jag max fps 500? Eller nått, med 120hz tyckte det flöt på bra men den skärmen hade inte gsync. Nu med mina inställningar + nya skärmen med gsync kan det inte bli mer 100% flyt och utan tearing.
Finns säkert många olika sätt detta funkar bäst för mig iaf (jag är ganska kräsen också) innan ni buar ut detta prova själv! /tack

Skickades från m.sweclockers.com