Har verkligen pajjat allt

Permalänk
Medlem

Har verkligen pajjat allt

Så, jag var en riktig idiot idag och försökte mig på att ominstallera min begagnade Macbook Pro Mid 2010.
Den förra ägaren hade inte kunnat få igenom en ny installation via recovery disken efter hans formatering, det stod bara "försök installera om operativsystemet" och varje gång man försökte så hände det inget alls.

Så jag har försökt att lägga över Snow Leopard till bootable USB och köra en ny clean install, men det har inte funkat med varken Transmac eller Poweriso. 100 filer senare så får jag en fil som bootar upp, och självklart är det idiotiska hackintoosh, iATKOS_S3_v2, som jag glatt drar en installering på och märker sedan efter omstarten att det inte fungerar.

Så nu sitter jag här med utan operativsystem, ingen recovery disk eller recovery hårddisk, jag har letat igenom lite över allt och hittade bara att man kan köra refit, detta startar och allt ifrån USB men jag kan ju fortfarande inte skapa någon ny Clean Mac Os X installation...

Vad ska jag göra? köpa snow leopard skivan ifrån applestore och trixa mig fram??

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av codR:

Så, jag var en riktig idiot idag och försökte mig på att ominstallera min begagnade Macbook Pro Mid 2010.
Den förra ägaren hade inte kunnat få igenom en ny installation via recovery disken efter hans formatering, det stod bara "försök installera om operativsystemet" och varje gång man försökte så hände det inget alls.

Så jag har försökt att lägga över Snow Leopard till bootable USB och köra en ny clean install, men det har inte funkat med varken Transmac eller Poweriso. 100 filer senare så får jag en fil som bootar upp, och självklart är det idiotiska hackintoosh, iATKOS_S3_v2, som jag glatt drar en installering på och märker sedan efter omstarten att det inte fungerar.

Så nu sitter jag här med utan operativsystem, ingen recovery disk eller recovery hårddisk, jag har letat igenom lite över allt och hittade bara att man kan köra refit, detta startar och allt ifrån USB men jag kan ju fortfarande inte skapa någon ny Clean Mac Os X installation...

Vad ska jag göra? köpa snow leopard skivan ifrån applestore och trixa mig fram??

Du får nog googla lite, men jag hade laddat ner den version av MacOS du har licens för och skapat ett installations USB och fortsatt därifrån till en början

Permalänk
Medlem

Har du någon bekant som har en Mac (eller fungerande Hackintosh)? Isf borde du kunna ladda ner OSX Yosemite installationen på den datorn, sedan stoppa in en 8GB+ USB-sticka i den datorn och köra DiskMaker X (http://diskmakerx.com/) för att kopiera över installationen till USB stickan. Sedan borde du kunna stoppa in den USB-stickan i din Macbook Pro och hålla i Option knappen (eller Command, var ett tag sedan sist) och välja den USB-stickan, och då installera OSX Yosemite.

EDIT: Vill påpeka att OSX Yosemite är gratis. Allt som behövs för att ladda ner det är ett giltigt Apple ID och Mac App Store.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har en fungerande Hackintosh som jag kan fixa ett boot USB på om du betalar för USB minnet + frakten till dig.

Dock så kanske problemet är att det inte går att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Du får nog googla lite, men jag hade laddat ner den version av MacOS du har licens för och skapat ett installations USB och fortsatt därifrån till en början

Du anar inte hur många jävla timmar jag har suttit med det här, är så frustrerad och trött på mig själv och det här.
Det relevanta jag hitta var de här: http://forum.voodooprojects.org/index.php/topic,20.30.html
så det ser ut som jag behöver ha en till extern hårddisk eller Snow Lion Skivan och sen köra terminal kommando därifrån.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Inaktiv

@codR:

Nu har jag aldrig suttit vid en Mac men ska man in i OS'et för att återställa det, så motverkar det hela poängen med att ha en återställningsfunktion. Ladda ner den version av OS'et du hade på datorn innan du försökte dig på en hackintosh variant.

Jag stödjer absolut inte olaglig fildelning, men har du en mac så fanns det någon form av OSX på den när du startade datorn första gången. Det är den du ska ladda ner, och peta in på en USB pinne. Sätt dig vid en annan dator, ladda ner iso filen, och googla vilket program du ska använda för att skapa en bootbar / installationspinne med och installera om OSet på din skadade dator.

Permalänk
Medlem

@Schytzz:

Jag har licens för snow leopard. Planen var att jag skulle installera det och sedan uppgradera till Yosemite. Datorn läser inte av någon form av DMG filer.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

@Schytzz:

Asså jag visste inte ens själv att jag satt med en Hackintosh variant, självklart ville jag göra allt den vanliga vägen, få igång snow leopard och sen uppdatera till senaste yosemite, men fick ingenting till att fungera. Jag vill inte ha något med Hackintosh o göra överhuvudtaget.

PLUS att återställningsfunktionen var ju korrupt, den fungerade inte alls.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Inaktiv

@codR:

DMG är någon form av iso / kompressionsformat av något slag. Du ska inte öppna den direkt och lägga in på en pinne. Googla efter ett program som gör det åt dig. Unetbootin fixar det till Linux alldeles utmärkt, och möjligtvis även iso fil till windows. Du kan ju pröva med unetbootin som är ett litet och gratis program.

EDIT:
https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=PeJ5VZj2DLKr8wfnmIHABA&gw...

Permalänk
Inaktiv

Skapa ett Lion/Mountain Lion USB på en annan Mac eller i en Virtuell mac.
EDIT: Vill du ha Yosemite så skapa ett sådant usb från början och installera. Du kan använda det inbyggda verktyget för att skapa ett boot-bart usb. Använd kommandot:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Yosemite --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app

Permalänk
Medlem

@Schytzz:

Jag har naturligtvis inte bara slängt in filen på en usb sticka, jag har använt Transmac som gör om minnet till MAC och komprimerar om filen.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Varför använder du inte internet recovery funktionen? Stäng av datorn. Håll ned ctrl+option+r. Sen trycker du power och håller inne knappkombinationen tills en jordglob dyker upp. Sen wipa du disken och datorn laddar ned osx versionen som följde med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Varför använder du inte internet recovery funktionen? Stäng av datorn. Håll ned ctrl+option+r. Sen trycker du power och håller inne knappkombinationen tills en jordglob dyker upp. Sen wipa du disken och datorn laddar ned osx versionen som följde med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen för gammal dator, den funktionen är ganska ny. Skulle jag tippa på, eller så vet han inte att den finns.