Hur får jag katten att nyttja nya klösställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Aldrig hört talas om Valerina tabletter, något slags kattgodis eller?

Det är ett rotextrakt som människor ser som lugnande. Meningen är inte att katten skall få i sig det utan bara att den skall känna doftspår.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

@Rebben: Allright! Ska kika på det där.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: Och jag skojar inte om att låsa in det ordentligt. Mina katter lyckades öppna och klättra in i skåpen över kylen för att komma åt dem, givetvis drog de ner det mesta som var i skåpet på golvet i sin iver.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

@Rebben: Hahaha ojdå, låter som ett dundermedel Får förvara det i förrådet då kanske

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Hm, ska lägga det på minnet om inget annat tycks funka. Fick tips av en kollega att smörja in skinnsoffan med något inte luktar så gott för katter.

Aldrig hört talas om Valerina tabletter, något slags kattgodis eller?

Nä, tänkte också det att skinnsoffan kommer väl slitas lite grann oavsett men vill ju gärna att den varar så länge som möjligt ändå. Ytterligare anledning till att det blev en skinnsoffa är för att vi väntar barn och tänkte att en skinnsoffa är enklare att torka av vid vissa spädisrelaterade situationer.
Ska följa rådet jag fått att ställa ut klösställningen på balkongen en tid så den får vädras av lite grann, sedan blir det nog att experimentera lite grann med alla olika förslag.

I övrigt får jag passa på att tacka för alla förslag hittills! Jag tycks inte ha varit helt borta i mina tankar att det, åtminstone till viss del, kan vara doftrelaterat, så jag ska prova lite av de olika förslag jag fått tills jag hittat något som funkar. Då vanliga klösbrädor i papp inte verkar vara så dyra kommer jag sannolikt komplettera med ett par sådana också!

Fortsätt gärna komma med förslag eller tips på hur ni själva lyckats!

Det var min Fail med tyg soffan haha..köpte den för 2.5 år sedan stora goa kuddar som är perfekt för slappa vid tv´n och vit för den var snygg och passade bra men nu har vi en 1.5 årig lite tjej som springer runt med macka eller kopp och frukt så vitt tyg var jävligt dåligt val och man får tvätta överdragen en gång i veckan men finns nya överdrag att köpa till dom i värsta fall om dom börjar se för taskiga ut

Annras vädra som du säger är nog bra går att sprätta upp nån liten kudde eller nått och ha i kattmynta sen sy i hop så dom vänjer sig att vara vid den och vara ganska envis och köra mynta ganska ofta i en vecka eller så brukar funka rätt bra ..annars som sagts tidigare så kartong klösbrädor är annars nått som funkar bra då katter har en böjelse för kartong över huvudtaget och tråkiga sanningen är att dom gillar mer en chassie kartong med ett hål i än 1500kr pelare men kartonger är inte så estetiskt tilltalande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan inte låta katterna gå ute? Föräldrarnas två odresserade katter är totalt ointresserade av att klösa på möbler av något slag. Möjligen matta men händer då inte ofta. Ser dem titt som tätt vässa klor mot småträd

Var lite orolig när jag skulle va kattvakt i lägenheten skaffade en tokbillig bit av wellpapp han använde den faktiskt. Kanske bara för att det var kul

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ställ klösmöbeln i närheten där katten nu vill stå och klösa.

Köp sedan kattmynta och pyttsa på lite i lagom mängder.
Och så fort katten klöser någon annanstans så lyfter du den till klösmöbeln.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det var min Fail med tyg soffan haha..köpte den för 2.5 år sedan stora goa kuddar som är perfekt för slappa vid tv´n och vit för den var snygg och passade bra men nu har vi en 1.5 årig lite tjej som springer runt med macka eller kopp och frukt så vitt tyg var jävligt dåligt val och man får tvätta överdragen en gång i veckan men finns nya överdrag att köpa till dom i värsta fall om dom börjar se för taskiga ut

Annras vädra som du säger är nog bra går att sprätta upp nån liten kudde eller nått och ha i kattmynta sen sy i hop så dom vänjer sig att vara vid den och vara ganska envis och köra mynta ganska ofta i en vecka eller så brukar funka rätt bra ..annars som sagts tidigare så kartong klösbrädor är annars nått som funkar bra då katter har en böjelse för kartong över huvudtaget och tråkiga sanningen är att dom gillar mer en chassie kartong med ett hål i än 1500kr pelare men kartonger är inte så estetiskt tilltalande

Haha oj, ja vit soffa är kanske inte det bästa i sammanhanget

Jag provade igår att ställa ut ställningen på balkongen. Djuraffären hade hunnit stänga innan jag kom så olika kattmyntasprejer och klösbrädor i wellpapp får vänta lite till. Det roliga var dock att när katten kom ut på balkongen under kvällen så var hon märkbart mer intresserad av ställningen än när den stod inomhus! Det var väl inte så att hon gottade sig in i den ordentligt men plötsligt var hon nyfiken på den iaf, så ett steg i rätt riktning!
Ska hänga på balkongen med henne ikväll också och se hur det utvecklar sig och kanske hitta en annan plats för ställningen i vardagsrummet.

Skrivet av oqvist:

Kan inte låta katterna gå ute? Föräldrarnas två odresserade katter är totalt ointresserade av att klösa på möbler av något slag. Möjligen matta men händer då inte ofta. Ser dem titt som tätt vässa klor mot småträd

Var lite orolig när jag skulle va kattvakt i lägenheten skaffade en tokbillig bit av wellpapp han använde den faktiskt. Kanske bara för att det var kul

Kan tyvärr inte släppa ut katten mer än på balkongen (den är ca 19kvm så där har hon hyfsat med uteplats iaf) då vi inte bor på markplan. Sedan är hon lite feg av sig och tycks ogärna gå längre ifrån än att hon kan se husse och matte.

Ja, mattorna bryr jag mig inte så avsevärt mycket om (även om det förstås är bra om hon kan låta bli dem också). Anledningen till att jag är rädd att hon ska ge sig på soffan är att hon älskade vässa klorna på en skinnfåtölj som vi slängde innan jag och min tjej flyttade ihop.

Skrivet av oobum:

Ställ klösmöbeln i närheten där katten nu vill stå och klösa.

Köp sedan kattmynta och pyttsa på lite i lagom mängder.
Och så fort katten klöser någon annanstans så lyfter du den till klösmöbeln.

Ja, efter att det visade sig att hon var lite mer nyfiken på ställningen igår kväll, efter jag satte ut den på balkongen, så har jag funderat lite på om det är positionen i rummet som kan vara lite fel. Just nu är det annars lite svårt att veta vilka områden i lägenheten hon gillar att klösa vid då vi nyligen flyttat in och alla möbler är inte riktigt på plats ännu.

Katten verkar dessutom lite immun mot kattmynta, åtminstone i torr variant men ska prova skaffa sprej och se om det kanske fungerar lite bättre.
Annars kom jag och tjejen överens igår om att se till och lyfta och flytta katten så fort vi märker något, så det ska vi ta tag i när vi väl sätter in ställningen från balkongen igen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det finns även naturella sprayer med t.ex eukalyptus och citrongräsolja som används för att spraya på områden man inte vill att katten klöser på.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag gjort en del framsteg!

Kattmynta har inte fungerat varken i torr variant eller som sprej, denna katten tycks vara helt immun mot myntan.

Efter att i drygt en veckas tid istället betingat kattställningen med att få kattgodis (de där burkarna som är formade som ett katthuvud) vid, i och på ställningen så trivs hon mycket bättre och kelar gärna ställningen i hopp om att få något gott. Jag har dock inte sett eller hört henne klösa på ställningen ännu.

Jag har ändå äntligen fått upp min skinnsoffa och har sprejat undersidan och en del av träet på insidan av ryggstödet med en "pet repellent"-sprej som ger en lite fräsch citrusdoft för oss människor medan kissen rynkar på näsan. Jag sprejade även en matta som hon brukar ligga och håra ner. Den är normalt sett röd till färgen men brukade snarare se rosa ut efter att hon ålat sig på den men nu tycks hon föredra sitt egna hörn med ställningen istället.

Nästa steg är att eventuellt köpa en sådan klösbräda i wellpapp, för hon måste ju ha något som hon gillar att sätta klorna i tycker jag!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |