Två versioner av windows 7 i samma dator?

Permalänk
Medlem

Två versioner av windows 7 i samma dator?

Godkväll,

Jag köpte en begagnad dator får ett tag sedan som kom med windows 7 ultimate installerad men jag fick inte med nyckeln. Jag köpte en SSD som jag tänkte göra en fräsch installation av windows men för att spara pengar tänkte jag köpa windows 7 home premium.

Efter jag installerat windows home premium på SSDn är det då bara att koppla in den gamla hårddisken med windows ultimate och ha den som "backup" eller kommer jag bli tvungen att formatera den? Kommer jag kunna starta program och filer från gamla hårddisken?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan ha den kvar som backup. Det avgörande för vilken av windowsvarianterna som startar, är ju vilken disk du har som startdisk i bios.

Permalänk

Du kan använda en keyfinder och plocka ut nyckeln ur registret annars.
Det använde jag på min laptop när jag skulle fimpa den bloatade W8-installationen och lägga in rent 8.1.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Du kan ha den kvar som backup. Det avgörande för vilken av windowsvarianterna som startar, är ju vilken disk du har som startdisk i bios.

Men kommer jag kunna starta program/filer från andra disken eller kan det börja krångla?

Skrivet av anton_mjor:

Du kan använda en keyfinder och plocka ut nyckeln ur registret annars.
Det använde jag på min laptop när jag skulle fimpa den bloatade W8-installationen och lägga in rent 8.1.

Installerade programmet och provade ladda ner en ISO fil via windows hemsida och då säger den att nått har gått fel. Kanske nyckeln inte är äkta?

Tack för svaren!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wa8it:

Men kommer jag kunna starta program/filer från andra disken eller kan det börja krångla?

Du kan inte räkna med att alla program kommer fungera, däremot finns alla filer tillgängliga.

Varför inte bara installera programmen på SSD:n? De hör ju ändå inte hemma på en snigeldisk. Och sen tömma hårddisken så du får en "ren" lagringsdisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Ja, det tänkte jag också göra när jag är hemma igen. Bor på internat med ganska liten bandbred så bland annat spel brukar ta rätt länge att ladda ner men går väl inte att göra nått åt det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wa8it:

@Alling: Ja, det tänkte jag också göra när jag är hemma igen. Bor på internat med ganska liten bandbred så bland annat spel brukar ta rätt länge att ladda ner men går väl inte att göra nått åt det.

Många spels filer kan du kopiera över nästan rätt av från den gamla hårddisken till SSD:n; det går exempelvis med Battlefield. Du bör "reparera" eller "validera spelfiler" efteråt om en sådan funktion finns.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Men kommer jag kunna starta program/filer från andra disken eller kan det börja krångla?

Installerade programmet och provade ladda ner en ISO fil via windows hemsida och då säger den att nått har gått fel. Kanske nyckeln inte är äkta?

Tack för svaren!

Har du hittat licensnyckeln för Windows 7 Ultimate?

Från vilken sida försökte du ladda hem Windows och vilket felmeddelande fick du?

Om man har en Äkta Retial licensnyckel så kan man ladda hem från denna sida men det fungerar inte med en OEM nyckel http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Edit: Du kan kolla om det står OEM i Produkt-ID: genom Kontrollpanelen > System och säkerhet > System.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Använde Keyfinder som jag laddade ner från https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Enligt programmet så står det att det är en OEM nyckel men det står det inget om det när jag kollade i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

@janee: Använde Keyfinder som jag laddade ner från https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Enligt programmet så står det att det är en OEM nyckel men det står det inget om det när jag kollade i kontrollpanelen.

Jag hoppas att du ser att det finns ett PM (Meddelanden) till dig.

Edit: Om du är osäker på hur man installerar Windows 7 på en ny SSD så kan du kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee