Permalänk
Medlem

Minnesproblem enligt Memtest86+

Hej !

Datorn är sedan igår instabil. Min första BSOD någonsin på denna burk och i Win7. Meddelandet flashar förbi ganska fort, men problem med minnet tycks indikeras. Felet uppkommer plötsligt mitt under användning av Firefox. Programmet tenderar att krascha först, därefter blåskärm. Firefox används mycket och kan alltså vara en ren tillfällighet.

Kör då naturligtvis memtest86+ och får tiotusentals fel första minuten. Har låtit den gå i fem timmar medan jag varit iväg och felen är hundratusentals om inte mer.

Felet är konsekvent ett shift på 0x20 i alla (fel)operationer. Tex:

Good:
0x00100000

Bad:
0x00100020

Vad säger det om fel och orsak?

Typen är Corsair Vengeance Pro 2x8GB 1866Mhz.
9-10-9-27

Nätdel HX750
CPU 4790K @ 4.0 GHz och H100i
Moderkort Gigabyte Z97X-UD5H-BK

Ska testa att köra med en sticka i taget och byta socket. Men risken är ju att något underliggande orsakar minnesproblemen, som tex nätagg. Har länge (från start) haft problem med att en extern HD inte startar spontant utan att den måste kopplas ut/in i datorns USB igen.

Edit: Öppnat datorn och upptäcker att båda minnen samsats om en kanal under ett år. Måste varit hjärndöd vid monteringen. Färgkodningen visar inte samma kanal, olika färg innebär samma kanal. En sticka visar fel i två kanaler, den andra verkar ok i båda.

Fler test
Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.