Permalänk
Medlem

Är ESD-band viktigt?

Hej!
Jag undrar är det viktigt med ESD-armband för montering av dator?
Eller går det bra att bara hålla i metall chassiet? /eller kanske det också inte behövs?

/ jonilo

Permalänk
Medlem

Here we go again...Ja köp ett esd-armband.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

Du kommer aldrig få ett 100% korrekt svar. Köp ett och var säker

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om du vill förstöra grejerna så är det enklare att stampa på dom.

Seriöst; ja, el är på riktigt.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316080-statisk-elektri...

Vi får hoppas på ett snabbt lås av tråden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Nu när jag slipper göra en tråd så frågar jag min fråga

Behövs det bara ett armband på ena armen och inte båda? Alltså hela armbandet har effekt på hela kroppen?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Nu när jag slipper göra en tråd så frågar jag min fråga

Behövs det bara ett armband på ena armen och inte båda? Alltså hela armbandet har effekt på hela kroppen?

jag antar att ena armen räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Nu när jag slipper göra en tråd så frågar jag min fråga

Behövs det bara ett armband på ena armen och inte båda? Alltså hela armbandet har effekt på hela kroppen?

För att få set-effekten måste du ha Trinket, Head, Wrist.

Permalänk
Medlem

Har jobbat med att montera datorer i 6 mån, så hann ju bli några stycken. Inte en gång använde jag ett ESD-band och inte en enda gång gick något sönder. Men det är ju många som har historier som går tvärt emot min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

Har jobbat med att montera datorer i 6 mån, så hann ju bli några stycken. Inte en gång använde jag ett ESD-band och inte en enda gång gick något sönder. Men det är ju många som har historier som går tvärt emot min.

Du kan mycket väl ha orsakat ESD-skador som uppträder imorgon, om en vecka, en månad, ett år, ...

Inte den här diskussionen nu igen...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Det räcker om du har en folie hatt den tar emot all esd.☺:)

Seriöst jag har aldrig använt esd band och vet flera som inte använder det. UTAN att det har blivit esd skador. Det räcker med sunt förnuft och ta på chassit i mellan åt.

https://youtu.be/G0hCj8PUCi8

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

Har jobbat med att montera datorer i 6 mån, så hann ju bli några stycken. Inte en gång använde jag ett ESD-band och inte en enda gång gick något sönder. Men det är ju många som har historier som går tvärt emot min.

Det vet du inte, inte nödvändigtvis ännu i alla fall...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

Har jobbat med att montera datorer i 6 mån, så hann ju bli några stycken. Inte en gång använde jag ett ESD-band och inte en enda gång gick något sönder. Men det är ju många som har historier som går tvärt emot min.

Var jobbar du?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Hej!
Jag undrar är det viktigt med ESD-armband för montering av dator?
Eller går det bra att bara hålla i metall chassiet? /eller kanske det också inte behövs?

/ jonilo

Du kan enkelt prova hur kraftigt ESD kan vara, plugga in datorn i eluttaget och håll i änden på HDMI/Displayport-kabeln, du får ingen stöt. Medan du håller den så ta tag i antennkabel till TV'N som oftast har en helt annan laddning om du inte har jordavskiljare. Ingen av dessa ger dig en stöt var för sig, men när tar i bägge så laddar potentialen ur och du kan få en ordentlig stöt, samma sak händer med dina komponenter om du och komponenterna har olika laddning. Stöten känns först vid runt 3000v och kan uppgå till över 30000v, men delar kan skadas redan vid 300v.

Använd en ESD-MATTA och armband, det är en billig försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

Har jobbat med att montera datorer i 6 mån, så hann ju bli några stycken. Inte en gång använde jag ett ESD-band och inte en enda gång gick något sönder. Men det är ju många som har historier som går tvärt emot min.

Jag vill gärna veta vilket ställe detta gäller som är så nonchalant mot sina kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burkabu:

Har jobbat med att montera datorer i 6 mån, så hann ju bli några stycken. Inte en gång använde jag ett ESD-band och inte en enda gång gick något sönder. Men det är ju många som har historier som går tvärt emot min.

Jag har jobbat som kirurg i 6 månader och jag har aldrig tvättat händerna efter mina toalettbesök och ingen patient har klagat en enda gång så...

Det är ett fruktansvärt allvarlig felhandhavande den butiken du jobbade har gjort, nu behöver det ej vara butikens policy utan enskilda anställda kan skita i att följa riktlinjerna. Kostnaden av ESD fel handlar inte bara om att någon hårdvara kan gå sönder utan att personen kan bli av med data eller få skadad information som den ej vet om.

Permalänk
Medlem

Tycker ESD-armband är inte viktigt utan snarare hur man hanterar sina komponenter. Ska man exempelvis bygga en dator ska man ta en del i taget istället för börja öppna alla delar och ta inte på känsliga delar.

Permalänk
Inaktiv

Att köpa ett ESD armband för 20-40 kronor och minimera risken att skada hårdvara för tusentals kronor är en väl värd investering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Tycker ESD-armband är inte viktigt utan snarare hur man hanterar sina komponenter. Ska man exempelvis bygga en dator ska man ta en del i taget istället för börja öppna alla delar och ta inte på känsliga delar.

Man ska tänka på esd och göra som du säger samtidigt som man har rätt esd utrustning. I vissa fall räcker det med esdarmband i andra fall ska man ha speciella kläder, skor, golvmatta etc. För vanliga privatpersoner så är ett esd-band en rimlig investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du kommer aldrig få ett 100% korrekt svar.

Jo, men det kommer alltid någon som säger "jag har kört utan i 100år och det har aldrig hänt något".
Det korrekta svaret är, ta dom förhandsregler som finns för att minimera risken för ESD skador, där ingår armband, ev. matta och sunt förnuft.
Att köra fullt ut å bygga om ett helt rum är overkill

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

Har jobbat med att montera datorer i 6 mån, så hann ju bli några stycken. Inte en gång använde jag ett ESD-band och inte en enda gång gick något sönder. Men det är ju många som har historier som går tvärt emot min.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §2.1/2.2*

Det finns massor trådar om ESD, använd gärna sökfunktionen.
Kan rekommendera Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux, ESD/Statisk Elektricitet och även Jörgens städjes artikel som du kan hitta här

Citat:

§ 2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...