Är erbjudandet nu av Windows 10 verkligen helt gratis?

Permalänk

Är erbjudandet nu av Windows 10 verkligen helt gratis?

Bara en orolig tanke som jag vill ha svar på innan jag nu laddar ner Windows 10. Är erbjudandet nu av Windows 10 verkligen helt gratis? Kan det inte vara som så att man bara kan använda det i ett år, för att man sedan bli tvingad att betala för att fortsätta kunna använda det? Är det någon som vet? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nej. Det är helt gratis. Det är en gratis fullversion det första året som jag läst.
Dvs att efter ett år kommer man behöva betala.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Nej. Det är helt gratis. Det är en gratis fullversion det första året som jag läst.
Dvs att efter ett år kommer man behöva betala.

Edit, du måste nog formulera om det där svaret kan misstolkas )

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Periskop62:
Det trodde jag med men det ska vara helt gratis och det med ett år är att man bara kan beställa windows 10 när man haft 7 eller 8 innom ett år. Om du undrar varför det är gratis så är det för att de tyckte att de misslyckats så mycket med windows 8 och vill då ge tillbacka till "fansen" men det var säkert många andra anledningar med. Hoppas detta är svar på din fråga MVH Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sluta sprid skitsnack som inte stämmer.

Vad är det som inte stämmer?

Skrivet av :

För att nå dit kommer Windows 10 att under det första året delas ut som en gratis uppgradering till Windows 7 och senare.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Du har på dig ett år att uppgradera till Windows 10. Efter att det året har löpt ut måste du betala Windows 10.
Du får full version när du uppgraderar och du behöver inte betala när du har uppgraderat till Windows 10.
Det betyder att du kan använda Windows 10 hur länge som helst och helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Vad är det som inte stämmer?

Jag fattade i alla fall vad du menade

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Menar du att det kommer bli som med Office 365 att man blir tvingen att prenumerera så att man får anväda det?

Skrivet av solomon:

Nej. Det är helt gratis. Det är en gratis fullversion det första året som jag läst.
Dvs att efter ett år kommer man behöva betala.

Du säger dels att det är helt gratis, men också att det kommer att bli som typ Office 365 dvs. att man därefter bara kommer att bli tvungen att prenumerera på programmet. Detta tycker jag i så fall har framkommit mycket dåligt. För såsom jag tolkar erbjudandet så är det helt gratis. Hur ligger det egentligen till? Kommer det att bli som Office 365 eller kommer det att bli helt gratis?

Mycket tacksam om jag får klarhet i detta. Annars så tror jag det är många som kommer att känna sig lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Du säger dels att det är helt gratis, men också att det kommer att bli som typ Office 365 dvs. att man därefter bara kommer att bli tvungen att prenumerera på programmet. Detta tycker jag i så fall har framkommit mycket dåligt. För såsom jag tolkar erbjudandet så är det helt gratis. Hur ligger det egentligen till? Kommer det att bli som Office 365 eller kommer det att bli helt gratis?

Mycket tacksam om jag får klarhet i detta. Annars så tror jag det är många som kommer att känna sig lurade.

Nej, det var @solomon som uttryckte sig otydligt. Om du uppgraderar under första året får du W10 gratis, för alltid. Om du vill uppgradera efter första året får du köpa en fullversion till fullpris. Det är alltså ingen prenumerationstjänst.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Hedersmedlem

Om du uppdaterar inom ett år från det att Windows 10 släpps får du fullversionen gratis. Inget betala. Erbjudandet gäller endast i ett år så väntar du längre än så behöver du betala. Det är inte så komplicerat.

Permalänk

Vad händer om man formaterar om datorn efter.. låt oss säga 2 år. Måste man då köpa en ny nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Du säger dels att det är helt gratis, men också att det kommer att bli som typ Office 365 dvs. att man därefter bara kommer att bli tvungen att prenumerera på programmet. Detta tycker jag i så fall har framkommit mycket dåligt. För såsom jag tolkar erbjudandet så är det helt gratis. Hur ligger det egentligen till? Kommer det att bli som Office 365 eller kommer det att bli helt gratis?

Mycket tacksam om jag får klarhet i detta. Annars så tror jag det är många som kommer att känna sig lurade.

Skrivet av Fille625:

Nej, det var @solomon som uttryckte sig otydligt. Om du uppgraderar under första året får du W10 gratis, för alltid. Om du vill uppgradera efter första året får du köpa en fullversion till fullpris. Det är alltså ingen prenumerationstjänst.

Som @Fille625 säger. Jag uttryckte mig dålig. Exakt vad Fille säger är vad jag menar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Mufasa133:

Vad händer om man formaterar om datorn efter.. låt oss säga 2 år. Måste man då köpa en ny nyckel?

Bra fråga! Vad händer om man t ex blir tvungen att installera om programmet? Då antar jag att man i alla fall bli tvungen att köpa programmet?

Permalänk
Hedersmedlem

Fast du får ju fullversionen så det borde du inte behöva. Kan man inte ladda ner .iso-filen från Microsoft och bränna på skiva eller ha på USB-minne? Det kom jag att tänka på igår. Har man fullversionen ska man ju inte behöva köpa den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Vad händer om man formaterar om datorn efter.. låt oss säga 2 år. Måste man då köpa en ny nyckel?

Jag antar att vi får en ny nyckel till Windows 10, eller så kanske det blir som med Windows 8.1-gratisuppgraderingen. När jag uppgraderade från Windows 8 till Windows 8.1 så fick jag inte någon ny nyckel, så när jag installerar om datorn så använder jag min Windows 8-nyckel och installerar Windows 8, och sen installerar jag uppdateringen gratis från Windows Store. Den ligger liksom där som en "köpt" app.
Men mest troligt är nog att vi får en ny fullversions-nyckel då det är en helt ny version och dessutom "sista Windows-versionen".
Det vore bara dumt att dra upp Windows 8 igen när man ska installera om Windows 10-datorn. Är inte så farligt med Windows 8 / 8.1 för att det känns som ett servicepack snarare.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mufasa133:

Vad händer om man formaterar om datorn efter.. låt oss säga 2 år. Måste man då köpa en ny nyckel?

är nyfiken jag med! jag har absolut inga planer på att installera windows 10 innan service pack kommer ut och det kommer troligtvis ta ett tag

Permalänk
Medlem

Jag tänkte börja med att uppgradera på HTPCn i sovrummet. Funkar det bra där så blir det laptopen och våra två huvud-PCs iaf, de andra får ligga kvar på Windows 7 (och MorphOS )

Man ska ju få en ISO och en kod så det bör inte vara problem att installera om på nytt. De vill ju att så många som möjligt ska gå över så att alla företag och sena folk kommer betala för det när ett år har gått. Företag måste ju ofta gå genom en massa tester innan de ens kan fundera på att gå över så...

EDIT: Microsoft-ansvarig som källa på att man ska kunna göra rena ominstalltioner när som helst om man behöver: http://www.neowin.net/news/windows-10-after-the-free-upgrade-you-can-perform-a-clean-install-if-needed

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Att folk har så svårt att formulera sig. Det handlar om ett tidsbegränsat erbjudande där Windows 10 är gratis om du uppgraderar inom 1 år efter lanseringen. Om du väljer att göra det kommer du få en licens som är giltig på livstid. Det finns inget abonnemang med månadskostnad eller liknande.

Efter ett år försvinner detta tidsbegränsade erbjudande och en licens av Windows 10 kommer att kosta en slant, precis som brukligt.

Jag gissar på att du får en nyckel när du registrerar dig för uppgradering till Windows 10 som skickas ut via email när operativsystemet lanseras. Licensen kommer säkert även knytas till ditt konto hos Microsoft.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag tänkte börja med att uppgradera på HTPCn i sovrummet. Funkar det bra där så blir det laptopen och våra två huvud-PCs iaf, de andra får ligga kvar på Windows 7 (och MorphOS )

MAn ska ju få en ISO och en kod så det bör inte vara problem att installera om på nytt. De vill ju att så många som möjligt ska gå över så att alla företag och sena folk kommer betala för det när ett år har gått. Företag måste ju ofta gå genom en massa tester innan de ens kan fundera på att gå över så...

Tack! Hittade detta ang. Installation av Windows 10 och ISO. Kände bara att jag ville dela med mig.

http://www.windowscentral.com/how-install-windows-10-technica...

Permalänk
Medlem

La precis en ny tråd om det.

Jag frågade en polare på Microsoft hur det blir med licensen vid eventuell formatering osv. Den nyckeln som är aktiv på maskinen vid tiden för uppgradering kommer vara knuten till Windows 10 licensen på den maskinen. Du fortsätter alltså med din tidigare nyckel. Precis som i 8/8.1 kommer licensen vara knuten till din maskin så om du ändrar hårdvaran behöver du uppdatera licensinformationen.

För att förtydliga, du behöver inte köpa Win 10 vid en eventuell formatering och du behöver inte lägga in Win 8/8.1 först.

Det verkar också som att enda tillfället man kan behöva en Win 10 iso är när man byter primär disk. Windows 10 kommer skapa en partition på disken som den lagrar en iso på och kör ominstallationer från, det innebär att om man kör en fullständig återställning från Win10 kommer det i praktiken vara samma sak som att formatera och installera nytt från en iso.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Citat:

The good news is that the license Microsoft is providing will allow you to clean install Windows 10 on the same device at any time.

ALLTSÅ, måste man köpa en ny key om man köper ny dator eller byter HDD/SSD ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

ALLTSÅ, måste man köpa en ny key om man köper ny dator eller byter HDD/SSD ?

NEJ. Precis som att du inte behöver göra det idag med en 7/8/8.1-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

ALLTSÅ, måste man köpa en ny key om man köper ny dator eller byter HDD/SSD ?

Licensen blir knuten till den maskinen som den är installerad på. Men om du byter ut hårdvara behöver du endast uppdatera licensinformationen. Samma sak behöver man göra idag på 8.1 om byter ut något och gör en ren installation.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

La precis en ny tråd om det.

Jag frågade en polare på Microsoft hur det blir med licensen vid eventuell formatering osv. Den nyckeln som är aktiv på maskinen vid tiden för uppgradering kommer vara knuten till Windows 10 licensen på den maskinen. Du fortsätter alltså med din tidigare nyckel. Precis som i 8/8.1 kommer licensen vara knuten till din maskin så om du ändrar hårdvaran behöver du uppdatera licensinformationen.

För att förtydliga, du behöver inte köpa Win 10 vid en eventuell formatering och du behöver inte lägga in Win 8/8.1 först.

Det verkar också som att enda tillfället man kan behöva en Win 10 iso är när man byter primär disk. Windows 10 kommer skapa en partition på disken som den lagrar en iso på och kör ominstallationer från, det innebär att om man kör en fullständig återställning från Win10 kommer det i praktiken vara samma sak som att formatera och installera nytt från en iso.

Ursäkta att jag är så dum på det här. Men vad är det man väl behöver om man behöver formatera dvs. installera om Windows 10? Om jag fattar dig rätt så får jag Windows 10 på min tidigare Windows 8.1 licens och nyckel?

Frågan är då om man kommer få välja mellan Windows 8.1 och Windows 10 när man t ex som jag har Windows 8.1 på skiva? För om det är som du skriver så kommer programmet på något sätt känna av att det är frågan om samma dator. Stämmer detta?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Ursäkta att jag är så dum på det här. Men vad är det man väl behöver om man behöver formatera dvs. installera om Windows 10? Om jag fattar dig rätt så får jag Windows 10 på min tidigare Windows 8.1 licens och nyckel?

Frågan är då om man kommer få välja mellan Windows 8.1 och Windows 10 när man t ex som jag har Windows 8.1 på skiva? För om det är som du skriver så kommer programmet på något sätt känna av att det är frågan om samma dator. Stämmer detta?

Tacksam för svar

Om du inte byter ut din primära hårddisk behöver du ingen skiva alls utan kan göra en ren ominstallation med inbyggda funktioner i Windows 10, det kommer i praktiken inte skilja sig från att formatera helt och installera med skiva.

Men om du installerar från en Windows 8.1 skiva kommer du få Windows 8.1 på den, men samma nyckel kommer vara giltig för en Windows 10 installation som du med största sannolikhet kommer kunna göra från en iso på usb eller skiva som man tar ner från Microsofts webbplats.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

ALLTSÅ, måste man köpa en ny key om man köper ny dator eller byter HDD/SSD ?

Ny dator, dvs nytt moderkort, kräver sin egen licens för Windows 10. Däremot går det bra att byta HDD, SSD, nätverkskort etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vaun:

Licensen blir knuten till den maskinen som den är installerad på. Men om du byter ut hårdvara behöver du endast uppdatera licensinformationen. Samma sak behöver man göra idag på 8.1 om byter ut något och gör en ren installation.

Japp jag ringde microsoft igår eftersom jag bytte hela min plattform till X99 det var inga som helst problem att aktivera mitt win 8.1 igen:-))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ny dator, dvs nytt moderkort, kräver sin egen licens för Windows 10. Däremot går det bra att byta HDD, SSD, nätverkskort etc.

Nej, det går bra att aktivera på en ny dator också, bara att ringa Microsofts talsvar..

Permalänk
Medlem

Och för alla som undrar.

https://twitter.com/GabeAul/status/605899873360019457

@dinchy87 @PiotrGoreckiJr Once you upgrade W10 w/ the free upgrade offer you will able to clean reinstall Windows 10 on same device any time

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200