Permalänk

8rda+ problem

Fick mitt Epox 8rda+ igår, tillsammans med en XP 1700+ JUIHB, 2*256 TwinMOS w/ Winbond. Köpte detta från datorbutiken.

Iaf, jag satte ihop datorn o kopplade in en av mina gamla hårddiskar (Seagate Barracuda IV). Kopplade in mus o tangentbod o bootade. Biosen säger att jag måste ställa in lite grejer, men, tangentbordet funkar inte. Stänger av datorn o drar ut musen. Startar igen. Tangentbordet funkar inte nu heller. Drar mig till minnes att WD diskar har problem med att boota om de inte är cableselect så jag ställer in min Barracuda IV på cable select. Då funkar tangentbordet helt plötsligt. Så ställer jag in allting i bios (ingen OC). Kopplar in min Samsung Cd-r o börjar installera winXP. När detta e färdigt o jag installerat nvidia's drivisar o uppdaterat till SP1 så har jag startat om datorn ett par ggr. Då funkar helt plötsligt inte tangentbordet längre. Jag kopplar ur cd-brännaren, o då börjar det funka igen. Detta e ju lite mystiskt så jag provar att koppla in en hdd till (IBM). Då slutar tangentbordet funka. Så, numera funkar bara tangentbordet _endast_ när jag bara har en HDD igång. Problemen slutar inte där. Nu när jag försöker boota WinXP så går det inte. Så jag tänker, kanske är nått fel med minnena. Tar ut det ena, då bootar den till XP efter ett par försök. Kör 3dmark2001SE, Prime95 o memtach, inga problem. Bytar minne, då startar datorn om så fort jag börjar ladda XP. Har funderat på att flasha biosen till senaste, men den verkar inte vilja flasha från DOS med det inbyggda flashprogget, o in i windows kommer jag ju inte heller...

Så min stora fråga till er är då förstås, vad är det som är fel?
Jag misstänker minnet men den vägrar boota med det andra nu också. Så isf är det ju fel på båda minnena. :/
Nämnas bör kanske också att när tangentbordet inte fungerat så har det varit korrekt inkopplat (dvs kontakten ordentligt i)... Numlock dioden har nämligen lyst, så det måste ha fått ström.

*update*
Har provat med 2st Mushkin PC2100 DDR stickor som satt i min gamla dator nu. Dom funkar garanterat. Men fortfarande samma problem. Måste nästan va nån skum IRQ konflikt mellan tangentbord o CDr/Hdd eller?

*update2*
ändrade "Halt on all errors, except keyboard errors" till "Halt on all errors" i bios. Med CD-r inkopplad så låste sig datorn då vid bootscreenen o sa "Keyboard is locked out - unlock the key"
Med samma inställning men ingen CD-r inkopplad bootar den upp o försöker starta winXP.

*update3*
har lyckats flasha biosen nu till senaste. hjälpte inte.
kommer in i winXP nu, men tangentbordet funkar bara så länge jag inte har några andra grejer än windowsdisken på IDE (båda kanalerna).

tackar för all hjälp o alla förslag ni kan komma på.
/mvh er pizza

Visa signatur

1700+ JIUHB @ 2109Mhz (210*10) || 8RDA+ || 2*256 TwinMOS w/ Winbond PC3200 || Asus GF4 ti4200 || Hitatchi/IBM Deskstar 180GXP 120gb || Seagate Barracuda IV 60 gb || IBM 16.7 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för nätagg? Hur ser spänningsnivåerna ut i BIOS?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Chieftec 350W nättagg...
lite hög 12V.. ligger på ca 12,5... vet dock inte om det är biosen som rapporterar fel eftersom jag använde denna PSU:n i min gamla dator o där va inte 12V så hög... :/

+12,5
-12,1
+5,14
-5,14

lite konstigt med skillnaden i 12V men borde väl inte inverka på tangentbordet lr? det ligger ju på 5V.

Visa signatur

1700+ JIUHB @ 2109Mhz (210*10) || 8RDA+ || 2*256 TwinMOS w/ Winbond PC3200 || Asus GF4 ti4200 || Hitatchi/IBM Deskstar 180GXP 120gb || Seagate Barracuda IV 60 gb || IBM 16.7 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Har du möjlighet att testa med ett annat tangentbord och/eller med ett annat nätagg?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

allting verkar ha löst sig nu.. var iväg o köpte ett logitech USB tangentbord... så nu kör jag me 2 hårddiskar o CDbrännaren inkopplad.. inga problem hittills... tycker dock det är jävligt skumt... mitt gamla tangentbord (ett Compaq) är ju liksom bra och jag har inte haft några problem med det tidigare... men jaja.. nu funkar datorn iaf... skönt..

Visa signatur

1700+ JIUHB @ 2109Mhz (210*10) || 8RDA+ || 2*256 TwinMOS w/ Winbond PC3200 || Asus GF4 ti4200 || Hitatchi/IBM Deskstar 180GXP 120gb || Seagate Barracuda IV 60 gb || IBM 16.7 gb

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett namn till alla fel nästan - : compaq : -

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

mitt tbord funkar inte i bios och är lite mysko i win om jag kör usb:)

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b