Microsoft öppnar registrering för gratis uppgradering till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Du menar uppdatera till Dx12 på Win8.1? Nej, det kommer man av allt att döma inte kunna göra. Win10 har ett nytt drivar-lager för grafikdrivrutiner, VDDM 2.0 (Windows Display Driver Model). Den krävs för att Dx12 ska fungera. Ergo kommer inte Dx12 komma till något äldre än Win10 som det ser ut nu. Relaterat så verkar det inte komma särskilt mycket uppdateringar till Win7 längre i grafik-drivar väg. Win7 har WDDM 1.1 och den har både AMD och Nvidia börjat sluta stödja (Win8.1 har 1.3).

Så iaf som det ser ut nu så kommer man vara tvungen att uppgradera till Win10 om man vill ha Dx12. Och jag har faktiskt svårt att tro att Ms gör Dx12 möjligt på äldre operativ. Definitivt inte Win7 som inte längre är supportat.

"Definitivt inte Win7 som inte längre är supportat." Windows 7 kommer fortsätta supports till 2020, och Win 8 till 2023. Ser ingen anledning att inte göra DirectX 12 kompatibelet med båda.

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zukram97:

"Definitivt inte Win7 som inte längre är supportat." Windows 7 kommer fortsätta supports till 2020, och Win 8 till 2023. Ser ingen anledning att inte göra DirectX 12 kompatibelet med båda.

Windows 7 och 8.1 har nu fått DirectX12. Genom en gratis uppdatering till Windows 10!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja, du får uppgradera gratis med OEM-licens.

Tack för svaret! Fick upp ikonen alldeles nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Microsoft har säkert en ond plan för dessa stackars lättlurade"en miljard människor"... NSA och Prism nästa...

NSA-backdoor är ju självklart.
Microsoft driver ju inte med välgörenhet. Det kan Bill Gates hålla på med på egen hand.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zukram97:

"Definitivt inte Win7 som inte längre är supportat." Windows 7 kommer fortsätta supports till 2020, och Win 8 till 2023. Ser ingen anledning att inte göra DirectX 12 kompatibelet med båda.

Win7 har inte mainstream support längre, bara extended support. Det betyder att Win7 bara får de absolut viktigaste säkrehetsuppdateringarna. Det har visat sig att ibland tycker inte MS att allvarliga säkerhetshål är viktiga nog, och de OS som är på extended support får inga patchar helt enkelt. Så jag skulle bli väldigt förvånad om Win7 får DX12. Ms hade oändliga problem med att porta delar av DX11.1 till Win7, Dx12 skulle vara många gånger svårare och mycket dyrare. De kommer inte göra det helt enkelt. Möjligt att det kommer till Win8.1 då skillnaderna är mycket mindre (mycket av tekniken i Win7 är väldigt gammal idag), men jag ser inte heller det som något Ms skulle tjäna på. De vill väldigt gärna att folk ska börja köra Win10, en av anledningarna till att de ger bort det som en fri uppgradering (tom till illegitima användare). Varför skulle de skjuta det i sank? Finns ingen anledning.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 7 och 8.1 har nu fått DirectX12. Genom en gratis uppdatering till Windows 10!

Hjälper väl föga för dem som inte vill byta OS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Hjälper väl föga för dem som inte vill byta OS?

Finns det såna människor menar du? Vad har de för argument att låta bli?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Har restartat datorn 6 gånger med olika försök att få upp rutan, men tror inte ens jag fått updaten. Jag har genuint windows 8.1 pro så skall inte vara några problem, börjar få lite panik XD.

Har du försökt att manuellt installera uppdateringen? Efter att jag hade försökt Installera den via hemsidan(vilket inte gick) så dök loggan upp efter en omstart.

Ganska random med andra ord. Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

En fråga angående om man vill uppgradera till Win10 och det sen "bara" finns reset-funktion
Om man då t ex kör 2xSSD i Raid på systemdisk och kanske vill uppgradera firmware på ssd'er.. det är ganska svårt att uppgradera firmware på raids

Måste man skaffa ny licens varje gång man bryter en raid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

En fråga angående om man vill uppgradera till Win10 och det sen "bara" finns reset-funktion
Om man då t ex kör 2xSSD i Raid på systemdisk och kanske vill uppgradera firmware på ssd'er.. det är ganska svårt att uppgradera firmware på raids

Måste man skaffa ny licens varje gång man bryter en raid?

Ser ut som att det ska gå att installera efter på samma hårdvara som tur är.
http://www.anandtech.com/show/9334/microsoft-confirms-you-can...

Edit: "...or if you can actually start with a new hard drive or ISO in order to do the clean install."
Eller kanske inte, men måste ju kunna gå om en hdd rasar att installera en ny med samma licens.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ser ut som att det ska gå att installera efter på samma hårdvara som tur är.
http://www.anandtech.com/show/9334/microsoft-confirms-you-can...

Edit: "...or if you can actually start with a new hard drive or ISO in order to do the clean install."
Eller kanske inte, men måste ju kunna gå om en hdd rasar att installera en ny med samma licens.

Man kan tycka det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Finns det såna människor menar du? Vad har de för argument att låta bli?

Ja varför skulle det inte? Minns du inte hur många som vägrade byta ifrån Windows XP t.ex.? Eller Windows 7?

Trots att Windows 10 kommer vara en kostnadsfri uppgradering under ett helt år så tror jag absolut att många kommer avstå.

Windows 7 till 10 är ju visserligen en lite större omändring än Windows 8/8.1 till 10.

Jag byter så fort det är möjligt själv dock... även om jag nu inte kan komma på en enda orsak till varför man ska byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ser ut som att det ska gå att installera efter på samma hårdvara som tur är.
http://www.anandtech.com/show/9334/microsoft-confirms-you-can...

Edit: "...or if you can actually start with a new hard drive or ISO in order to do the clean install."
Eller kanske inte, men måste ju kunna gå om en hdd rasar att installera en ny med samma licens.

Skrivet av Pathway:

Man kan tycka det :/

Verkar som om det går: https://twitter.com/GabeAul/status/605955258137722880

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det kommer sannolikt finnas möjlighet att skapa installationsmedia "som vanligt" via Microsofts site.

Jag är mer nyfiken på vilken typ av "upplevelse" man har att vänta sig när man går från en pro till windows 10. Jag sitter på pro för att jag behöver remote desktop funktionerna. Om uppgraderingen innebär att jag måste "köpa till" remote desktop server funktionerna, så sitter jag kvar på Windows 7 till runt 2020...
Hela det här med "Windows som en service" misstänker jag är ett upplägg som kommer leda till att vi får börja betala månadsavgifter så småningom, och... jag är inte speciellt sugen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har besvarats; Om man uppgraderar från Windows 7, blir nyckeln till en Windows 10 nyckel då så man omöjligt kan installera den med Windows 7 igen?

Permalänk
Medlem

Möter alla kriterier men har ännu inte fått ikonen :/

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Vet inte om det har besvarats; Om man uppgraderar från Windows 7, blir nyckeln till en Windows 10 nyckel då så man omöjligt kan installera den med Windows 7 igen?

Nej eftersom att du kan backa tillbaka till Windows 7 efter installationen av Windows 10 om du vill.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Finns det såna människor menar du? Vad har de för argument att låta bli?

Jupp, jag vägar till dom fixar UI. Är bättre, men alldeles för kantigt.
Sen att dom inte fixar som offline konto,så det syns tydligare är riktigt dålig stil.

Tycker man själv ska få valet, inte MS ska bestämma åt en.

Skrivet av Zaic:

Möter alla kriterier men har ännu inte fått ikonen :/

Inte jag heller, men har inte brytt mig så mycket heller. Även den med Win 8 verkar inte fått den heller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

NU dök ikonen med windowsflaggan upp nere i ikonfältet. Vad i hela... varför gjorde det inte det innan? Hade besparat mig en väldans massa kliande i huvudet. Gjorde absolut ingenting för att det skulle komma upp heller.

Jaha ja. Frågan kvarstår ju dock om jag på något sätt kan byta lagringsenhet som systemdisk vid denna installation eller om det är ren och skär uppgradering som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, domänanslutna datorer får inte flaggan.

Du vet inte hur de är tänkt att de som ligger med i en domän ska få uppgraderingen gratis? Eller gäller inte gratiserbjudandet för domänanslutna datorer även om licensen som datorerna kör på är en OEM Windows 7 Pro?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Du vet inte hur de är tänkt att de som ligger med i en domän ska få uppgraderingen gratis? Eller gäller inte gratiserbjudandet för domänanslutna datorer även om licensen som datorerna kör på är en OEM Windows 7 Pro?

Domänanslutna datorer och datorer med Enterprise edition kommer få sina uppgraderingar via företaget. Microsoft gör ingen uppgradering till Windows 10 via Windows Update till företagsdatorer utan godkännande från företagen som äger maskinerna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Domänanslutna datorer och datorer med Enterprise edition kommer få sina uppgraderingar via företaget. Microsoft gör ingen uppgradering till Windows 10 via Windows Update till företagsdatorer utan godkännande från företagen som äger maskinerna.

Och det är vi tacksamma för

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Key points:

"On Twitter he confirmed that once upgraded, Windows 10 users will be able to perform clean installs of the operating system at any time, even after the one-year free period has ended."

"Users won't be required to install Windows 7 or 8 and then re-upgrade (edit: this is in reference to later re-installs, not the initial upgrade process)

"They won't need the Windows 7 or 8 product key [to reinstall]"

"Clean installs from an ISO will be possible"

For these on the fence about upgrading to 10, these long-sought answers should come as a relief.

sås: http://en.reddit.com/r/pcgaming/comments/38ingr/microsofts_ga...
http://arstechnica.com/information-technology/2015/06/yes-you...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har samma windows och nyckel i 2 datorer min stationära och min laptop men jag får bara windows 10 ikonen på min stationära hur får jag den även på min laptop jag har uppdaterat båda datorerna helt.
Tack

Permalänk

Någon som vet hur det blir för oss som kör Technical 10 idag? Får vi också licens eller måste vi byta tillbaka till 8 innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Domänanslutna datorer och datorer med Enterprise edition kommer få sina uppgraderingar via företaget. Microsoft gör ingen uppgradering till Windows 10 via Windows Update till företagsdatorer utan godkännande från företagen som äger maskinerna.

Vi är 44 anställda med mig som ensam tekniker. Jag har köpt in vanliga datorer med OEM-licenser och vi har såklart en server som håller koll på rättigheterna. Alla företag där ute har inte en it "avdelning". Låter ju rätt skumt ändå detta som Microsoft håller på med. Vi skulle aldrig få en gratis uppgradering då antar jag.

Men om jag lämnar domänen, uppgraderar, och sedan går med i domänen igen så är de fixat?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Vi är 44 anställda med mig som ensam tekniker. Jag har köpt in vanliga datorer med OEM-licenser och vi har såklart en server som håller koll på rättigheterna. Alla företag där ute har inte en it "avdelning". Låter ju rätt skumt ändå detta som Microsoft håller på med. Vi skulle aldrig få en gratis uppgradering då antar jag.

Men om jag lämnar domänen, uppgraderar, och sedan går med i domänen igen så är de fixat?

Jag antar att det går bra att komma runt det på det viset ja. Men jag tycker verkligen att ni borde titta på att ingå ett Software Assurance avtal med Microsoft, finns mycket supporttid och pengar att spara på det.

http://www.microsoft.com/licensing/software-assurance/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vi är 44 anställda med mig som ensam tekniker. Jag har köpt in vanliga datorer med OEM-licenser och vi har såklart en server som håller koll på rättigheterna. Alla företag där ute har inte en it "avdelning". Låter ju rätt skumt ändå detta som Microsoft håller på med. Vi skulle aldrig få en gratis uppgradering då antar jag.

Men om jag lämnar domänen, uppgraderar, och sedan går med i domänen igen så är de fixat?

Kanske går att skjuta ut via WSUS men att den måste approvas innan den distribueras. Den här typen av uppdatering kanske man vill köra på några i taget ifall det skiter sig...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag antar att det går bra att komma runt det på det viset ja. Men jag tycker verkligen att ni borde titta på att ingå ett Software Assurance avtal med Microsoft, finns mycket supporttid och pengar att spara på det.

http://www.microsoft.com/licensing/software-assurance/

Nja, vi gillar ha en låg kostnad. Vi har egentligen aldrig haft något behov av nya löpande Windows versioner. Vi kör med det som finns på datorerna. De enda viktiga för oss är att det är Pro utgåva så domän stöd finns och att versionen av Windows fortfarande får säkerhetsuppdateringar.

När det är måste att uppgradera Windows så byter vi i regel ändå maskinen. Men det är ju så klart intressant att uppgradera om det är kostnadsfritt och även bättre än vad åttan/sjuan är. Jag kommer iallafall utvärdera 10an på en av mina datorer först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kanske går att skjuta ut via WSUS men att den måste approvas innan den distribueras. Den här typen av uppdatering kanske man vill köra på några i taget ifall det skiter sig...

Jag har inte satt upp någon wsus utan alla datorer är så de laddar ner uppdateringarna direkt ifrån Windows update. Vi hade dock wsus förr då vi inte hade så mycket bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum