The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Tack gud! Var så jävla besviken på prestandan med mitt 780ti. Ca 10fps extra hade gjort underverk

Jag har inte gjort något långt test, eftersom jag uppgraderade direkt. Så ta 10 fps med en liten nypa salt. Men körde lite på min sista save med gamla drivern innan jag uppgraderade och testade sen i samma område och det var markant bättre. Enligt mitt ögonmått pendlade jag mellan 35-40 på gamla, och 45-50 på nya. Jag kör dock inte maxade inställningar eftersom det är rätt tungt i 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag fortfarande krascher till desktop. Helt slumpmässigt, spelar ingen roll om jag kör OC eller inte. Ibland kan jag spela 10 min, ibland flera timmar utan problem. Det är inte tillräckligt mycket för att förstöra spelkänslan, bara liiite irriterande ;D

Spelet kan lätt dra upp emot 6GB RAM så se till att du inte har för mycket saker liggande i bakgrunden om du bara har 8GB.
Sedan 1.03 kom så har jag bara haft 2 krasher och dessa har varit till desktop och båda har berott på att mitt RAM har tagit slut eftersom jag lämnat webläsaren (som i princip alltid ligger mellan 3-4GB förbrukning) öppen i bakgrunden.

Annars är det till att kolla överklockning osv som gäller.

Skrivet av HenricE:

Ja, gudarna ska veta att jag är sjukt sugen på att slå till!

Det är bara att köra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vilka prylar? Vilka drivrutiner? Utan info kan det bero på allt från instabila prylar till ostfondue (emmentaler!) i fläktarna.

Har du kört andra stabilitetstester? Provat BF4?

Aha, jag tänkte mest som svar på hans "bugg varje 5e minut"-post.

Jag kör:

ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
Samsung SSD EVO 850-Series 500GB
2TB WD Black 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB @ 4.6 Ghz
be quiet! ShadowWings 140mm PWM
MSI GeForce GTX 980 Gaming
Corsair AX 860i Digital 860W 80+ Platinum Modulär
NZXT H440W Silent Ultra Svart/Röd
Noctua NF-P12 PWM, 120mm
Corsair Hydro H100i
Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO

Kör allt på Ultra, 1440p. Shadows är på high. Ingen AA.

Drivrutinen som släpptes med W3 till GPU. Kör OC på GPU också med afterburner, får ca 8-10 FPS mer. Ligger runt 40 med hairworks.

Ingen ost i fläktarna.

Väldigt slumpmässiga krasher, men bilden fryser (igår blev den gul.. på tal om ost) men ljudet är kvar. Felmeddelande om att grafikdrivrutinen har kraschat och återställts. Bara starta spelet igen och köra.

BF4 flyter på bra, tror inte jag kraschat det på nya datorn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Aha, jag tänkte mest som svar på hans "bugg varje 5e minut"-post.

Jag kör:

ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
Samsung SSD EVO 850-Series 500GB
2TB WD Black 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB @ 4.6 Ghz
be quiet! ShadowWings 140mm PWM
MSI GeForce GTX 980 Gaming
Corsair AX 860i Digital 860W 80+ Platinum Modulär
NZXT H440W Silent Ultra Svart/Röd
Noctua NF-P12 PWM, 120mm
Corsair Hydro H100i
Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO

Kör allt på Ultra, 1440p. Shadows är på high. Ingen AA.

Drivrutinen som släpptes med W3 till GPU. Kör OC på GPU också med afterburner, får ca 8-10 FPS mer. Ligger runt 40 med hairworks.

Ingen ost i fläktarna.

Väldigt slumpmässiga krasher, men bilden fryser (igår blev den gul.. på tal om ost) men ljudet är kvar. Felmeddelande om att grafikdrivrutinen har kraschat och återställts. Bara starta spelet igen och köra.

BF4 flyter på bra, tror inte jag kraschat det på nya datorn.

Första och enkla svaret är, ta bort OC och prova igen. Finns inga garantier att en överklock i ett program är stabilt i ett annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lite bilder, innehåller eventuella spoilers på hur kartan ser ut senare(100% avklarad?). Även level och antal skillpoints man kan förvänta sig.

Kunde nu döda den Griffin som slog ihjäl mig på ett slag tidigare.
Den var tydligen lvl48 (finns med i bilderna), gav också ett lvl48 quest.

Skulle gärna skriva lite med någon annan som klarat ut spelet. Mest om det finns olika slut (om valet med Djinnen spelade roll till slut).

Bästa spelet jag spelat på många år. I nivå med Zelda OoT.
Loadscreens blev också kortare när jag klarat av spelet =D

+
Ordentligt med valmöjligheter.
Beslut ändrar världen, även om det inte märks direkt.
Ljudet är gudomligt, är dock jävligt less på musiken nu. Åskan på en av öarna i Skellige var något bra. Började verkligen längta tills det blir sommar och börjar åska här.
Alla texter/dialog, så jävla mycket att läsa i t.ex beastiary och characters. Står t.ex hur man dödar olika djur och fler svagheter än de som visas där nere.
Mycket fin grafik, speciellt ljus och skuggor(ej testat att sänka från ultra / lightshafts on).
Inga quicktime events (om man inte räknar när det ska gå fort i dialogen).
Gick fint att klara spelet utan att spela Gwent.
Växla mellan quests verkar gå nästan helt smärtfritt.
Fint combatsystem, även om "bossfighter" hade kunnat vara mer komplexa.

-
Buggar, som tur var inga som helt förstörde men imo var det störande.
Svävande NPCs, föremål och texturer. Finns t.ex en tjej npc som håller i ett svärd, krockar man med henne börjar svärdet sväva där det var.
Quests som failade utan orsak (vad jag kan hitta, är inte ens rött i loggen)
Quest som inte går att avklara (erkänd bug, ingen patch än)
Mina båtar saknar backväxeln nu, något störande om man parkerat fel(var ej så tidigare).
Monster som inte kan dö.
Cutscenes tar ibland bort buffs/decoctions utan orsak.
Glipor i texturer (t.ex så man ser genom och ser sånt som inte tillhör världen).
Blev nerknuffad i vatten från en båt när jag var i strid. Pilbågen slutade fungera och började bara fungera igen när jag råkade ut
för samma sak igen.
Skelet/kistor man kan loota men som är tomma.
Saker som styrs av fysik kan nära på hamna i en oändlig loop av skakning/skrammel och göra ett jävla oljud.
Ljud som hängt sig (hörde samma två sekunders slinga i stadiga två minuter innan den släppte).
Massor med pop in textures, kan ej se varför när det fanns gott om ram och vram ledigt (gick aldrig ens över 2GB vram).
Ont om ansikten i spelet, skulle inte skada att ha några fler (eller alla merchants kanske är bröder?).
Nära på omöjligt att ta sig ur vatten på vissa ställen om man inte hittade den exakt planerade punkten.
Simmande/dykande överlag verkar vara en eftertanke eller så spelar jag bara helt utanför lådan och går/simmar där man inte ska vara. Har några gånger fastnat så jag blivit tvungen att ladda ett save.
Hästen är lite väl rädd för bråte imo och sen seg att starta igen.

Kanske är min överklockning av cpun(egen)/gpu(fabriks) som spökat lite. Har inte lästa nå andra forum om vad för buggar folk stött på.

Hade förväntat mig mer skillpoints, fast de kanske tänker öka levelcap i expansionen som löser det?

8.5/10 Hörlurar.
9.5 om jag stött på mindre buggar.
10/10 om

om slutet var längre, slutade lite väl fort imo.

Dold text

Mycket blir förhoppningsvis löst senare.

@HenricE se ovan.
Spelet är ett måste köp imo, fast kanske efter sommaren?

@MultiMan
Har vad jag vet kollat alla frågetecken, alla grottor (utom en som jag hittade på låg level men var för 30+ och nu inte kommer ihåg på vilken jävla ö det var). Har gjort allt extra jag kan hitta, utom Gwent.
Finns bilder i spoilern du kan titta på

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Första och enkla svaret är, ta bort OC och prova igen. Finns inga garantier att en överklock i ett program är stabilt i ett annat.

Har bara testat utan OC på GPU. Gjorde ingen skillnad. Men jag kör hellre med OC och högre FPS, ser så extremt laggigt ut när man närmar sig 30 FPS

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Efter att under ganska lång tid ha helst sluppit frysningar i menyerna så har jag från och med igår plötsligt fått en helt del krasher, som ofta slutar med att jag måste trycka på datorns powerknapp (inget annat funkar, är bara fast med en svart skärm för det mesta). Ganska skumt med tanke på att det inte kommit någon patch sen dess, och att jag inte ändrat några inställningar.

EDIT: Jaha ja...nu kraschar det gång på gång 1-10 sekunder efter jag laddat en sparning, vilket leder till att jag måste starta om datorn varje gång...stabilt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Efter att under ganska lång tid ha helst sluppit frysningar i menyerna så har jag från och med igår plötsligt fått en helt del krasher, som ofta slutar med att jag måste trycka på datorns powerknapp (inget annat funkar, är bara fast med en svart skärm för det mesta). Ganska skumt med tanke på att det inte kommit någon patch sen dess, och att jag inte ändrat några inställningar.

EDIT: Jaha ja...nu kraschar det gång på gång 1-10 sekunder efter jag laddat en sparning, vilket leder till att jag måste starta om datorn varje gång...stabilt.

Det är något fel på din dator, börja felsöka och sluta spela.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

😍

@Buio: fan vad bra bilder 😍

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är något fel på din dator, börja felsöka och sluta spela.

Ja, det kan ju inte vara spelet, speciellt när det bara visar sig där

EDIT: Nu var det löst, inga sparningar gjorda i Kaer Morhen funkar att ladda för mig, så fick ladda en tidigare, och får spela igenom hela området utan att ladda, så länge det är en laddning av att man dött så är det inga problem, bara när man får se den där cutscenen med prologen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Lite bilder, innehåller eventuella spoilers på hur kartan ser ut senare(100% avklarad?). Även level och antal skillpoints man kan förvänta sig.

Kunde nu döda den Griffin som slog ihjäl mig på ett slag tidigare.
Den var tydligen lvl48 (finns med i bilderna), gav också ett lvl48 quest.

Skulle gärna skriva lite med någon annan som klarat ut spelet. Mest om det finns olika slut (om valet med Djinnen spelade roll till slut).

Bästa spelet jag spelat på många år. I nivå med Zelda OoT.
Loadscreens blev också kortare när jag klarat av spelet =D

+
Ordentligt med valmöjligheter.
Beslut ändrar världen, även om det inte märks direkt.
Ljudet är gudomligt, är dock jävligt less på musiken nu. Åskan på en av öarna i Skellige var något bra. Började verkligen längta tills det blir sommar och börjar åska här.
Alla texter/dialog, så jävla mycket att läsa i t.ex beastiary och characters. Står t.ex hur man dödar olika djur och fler svagheter än de som visas där nere.
Mycket fin grafik, speciellt ljus och skuggor(ej testat att sänka från ultra / lightshafts on).
Inga quicktime events (om man inte räknar när det ska gå fort i dialogen).
Gick fint att klara spelet utan att spela Gwent.
Växla mellan quests verkar gå nästan helt smärtfritt.
Fint combatsystem, även om "bossfighter" hade kunnat vara mer komplexa.

-
Buggar, som tur var inga som helt förstörde men imo var det störande.
Svävande NPCs, föremål och texturer. Finns t.ex en tjej npc som håller i ett svärd, krockar man med henne börjar svärdet sväva där det var.
Quests som failade utan orsak (vad jag kan hitta, är inte ens rött i loggen)
Quest som inte går att avklara (erkänd bug, ingen patch än)
Mina båtar saknar backväxeln nu, något störande om man parkerat fel(var ej så tidigare).
Monster som inte kan dö.
Cutscenes tar ibland bort buffs/decoctions utan orsak.
Glipor i texturer (t.ex så man ser genom och ser sånt som inte tillhör världen).
Blev nerknuffad i vatten från en båt när jag var i strid. Pilbågen slutade fungera och började bara fungera igen när jag råkade ut
för samma sak igen.
Skelet/kistor man kan loota men som är tomma.
Saker som styrs av fysik kan nära på hamna i en oändlig loop av skakning/skrammel och göra ett jävla oljud.
Ljud som hängt sig (hörde samma två sekunders slinga i stadiga två minuter innan den släppte).
Massor med pop in textures, kan ej se varför när det fanns gott om ram och vram ledigt (gick aldrig ens över 2GB vram).
Ont om ansikten i spelet, skulle inte skada att ha några fler (eller alla merchants kanske är bröder?).
Nära på omöjligt att ta sig ur vatten på vissa ställen om man inte hittade den exakt planerade punkten.
Simmande/dykande överlag verkar vara en eftertanke eller så spelar jag bara helt utanför lådan och går/simmar där man inte ska vara. Har några gånger fastnat så jag blivit tvungen att ladda ett save.
Hästen är lite väl rädd för bråte imo och sen seg att starta igen.

Kanske är min överklockning av cpun(egen)/gpu(fabriks) som spökat lite. Har inte lästa nå andra forum om vad för buggar folk stött på.

Hade förväntat mig mer skillpoints, fast de kanske tänker öka levelcap i expansionen som löser det?

8.5/10 Hörlurar.
9.5 om jag stött på mindre buggar.
10/10 om

om slutet var längre, slutade lite väl fort imo.

Dold text

Mycket blir förhoppningsvis löst senare.

@HenricE se ovan.
Spelet är ett måste köp imo, fast kanske efter sommaren?

@MultiMan
Har vad jag vet kollat alla frågetecken, alla grottor (utom en som jag hittade på låg level men var för 30+ och nu inte kommer ihåg på vilken jävla ö det var). Har gjort allt extra jag kan hitta, utom Gwent.
Finns bilder i spoilern du kan titta på

Lång text

Känner igen många av de negativa sakerna du listar, en annan grej som ganska alltid verkar bråka är spells i cutscenes, använder någon en spell i cutscenen brukar deras hand lysa resten av klippet, och ljudeffekten av deras spell stanna kvar, även när de står med armarna i kors och pratar efteråt, och ibland är det som att deras spell "slås på" varje gång de kommer i bild.

Att man inte kan klättra på saker som man uppenbart skulle kunna klättra på är också lite störande, speciellt när man är i vattnet, då kan man minsann inte klättra på annat än stegar, hur långt ner kanten än är.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Ja, det kan ju inte vara spelet, speciellt när det bara visar sig där

EDIT: Nu var det löst, inga sparningar gjorda i Kaer Morhen funkar att ladda för mig, så fick ladda en tidigare, och får spela igenom hela området utan att ladda, så länge det är en laddning av att man dött så är det inga problem, bara när man får se den där cutscenen med prologen. Fast det kanske är fel på min dator som orsakar det också?

Tveklöst! Ingen annan har haft liknande problem i spelet. Nånsin... Eller...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tveklöst! Ingen annan har haft liknande problem i spelet. Nånsin... Eller...

Jag har läst massor av trådar om detta och väldigt många har gemensamt att de har överklockat sina datorer eller är instabila av någon annan orsak (eller ingen genomgång alls av den tekniska biten). Jag förstår varför att utvecklare mer och mer riktar sig mot konsollspelare, mer laidback, mindre obefogat gnäll och inte en massa maskiner som de inte har kontroll över.

Din kommentar säger väl det mesta utan att jag behöver utveckla det vidare. Ett öppet sinne och god analysförmåga är väldigt bra om man vill ha fungerande datorsystem, oavsett vad man väljer att köra på dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag har läst massor av trådar om detta och väldigt många har gemensamt att de har överklockat sina datorer eller är instabila av någon annan orsak (eller ingen genomgång alls av den tekniska biten). Jag förstår varför att utvecklare mer och mer riktar sig mot konsollspelare, mer laidback, mindre obefogat gnäll och inte en massa maskiner som de inte har kontroll över.

Din kommentar säger väl det mesta utan att jag behöver utveckla det vidare. Ett öppet sinne och god analysförmåga är väldigt bra om man vill ha fungerande datorsystem, oavsett vad man väljer att köra på dem.

Känns som du blir butthurt av att höra kritik om spelet.

Menar du att det är 100 % våra fel när spelet kraschar, nåt med våra datorer? Fast det kraschar både med och utan OC och ibland efter 5 min ibland inte alls på flera timmar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har läst massor av trådar om detta och väldigt många har gemensamt att de har överklockat sina datorer eller är instabila av någon annan orsak (eller ingen genomgång alls av den tekniska biten). Jag förstår varför att utvecklare mer och mer riktar sig mot konsollspelare, mer laidback, mindre obefogat gnäll och inte en massa maskiner som de inte har kontroll över.

Din kommentar säger väl det mesta utan att jag behöver utveckla det vidare. Ett öppet sinne och god analysförmåga är väldigt bra om man vill ha fungerande datorsystem, oavsett vad man väljer att köra på dem.

Att ha ett öppet sinne är inte detsamma som att utgå från att alla andra som har problem har instabila datorer... Jag har såklart provat att köra utan överklockning, och problem kvarstod, jag har dessutom svårt att se hur problemen jag hade innan patchen med frysningar (som också förklarades av en del med att det var "skit bakom spakarna") skulle vara opåverkat av jag ändrar saker i riggen, men påverkas av patchen, om det nu trotts allt var mig och min riggs fel?

Hur kommer det sig att de flesta andra spelutvecklare lyckas patcha sig förbi min instabila överklockning och alla användare med problem's överlag trasiga riggar? Hur kommer det sig att CDPR med all sannolikhet kommer lyckas med detsamma? Visst kan mycket i folks riggar påverka krascher, men det brukar snarare vara ett fall om ett instabilt spel som man måste vara försiktig med, snarare än att alla med problem har instabila riggar.

Men det kanske är så att det inte gick att ladda sparningar i Kaer Morhen pga min instabila dator, så ska genast inhandla ny CPU och moderkort, och formatera om datorn bara för att kunna ha rätten att påpeka att spelet kan ha problem som har med utvecklarnas sida att göra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Ni vet väl att den återkommande bilden i spelet på människor hängandes i ett väldigt träd är inspirerad av Jacques Callots verk "De hängdas träd" från 1633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Borde synas ändå, fast med ett kryss över... Borde ju inte vara så svårt Dum fråga kanske men är du säker på att du craftade den? Måste göras hos en Armor smith

hade nog glömt att crafta den, jag som var så säker. Nu dök den upp med ett rött kryss över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Någon som kör med 780ti sli? Skulle vara trevligt att veta hur det presterar i 1440p. Hittar inget konkret när jag googlar. Har ett kort nu men är inte nöjd med hur det presterar så frågan är om jag ska skaffa ett till eller satsa på 980 ti alternativt amds kommande.

Permalänk
Entusiast

@MultiMan @Lasergurka Jag har ingen överklockning, stabilt system i övrigt och kraschar lite slumpmässigt då och då, spelet är verkligen inte felfritt. Dock så stör det mig inte då jag ofta snabbsparar samt spelet är generös med autosaves.

De har en bit kvar att patcha helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Jo, och det säger ju sig självt att spel som Witcher 3 kan vara väldigt lätta även på svåraste svårighetsgraden om man ser till att alltid ha bästa gearen, ha en build som fokuserar på en try-hard build, och håller sig till monster/quests som är på ens lvl eller lägre. Tror inte att Witcher 3 är i närheten av tillräckligt polerat för att det skulle tillåta att man spelade så att man startar om ifall man blir träffad (då menar jag alltså om man inte enbart är ute efter en "feeling cheated"-simulator.), däremot kan man ju begränsa vilken gear man får använda, t.ex bara använda starter gear, eller att satsa på quests som är minst 4 lvls högre än en eller liknande

Har för övrigt för mig att svåraste svårighetsgraden är just permadeath, dvs. att sparningen försvinner om man dör.

Vad jag var ute efter var helt enkelt att om inte utmaningarna spelet ger så får man väl hitta på egna. Det är ju framförallt detta som driver moddarna, åsikten att de själva kan göra ett bättre jobb.

Permadeath med just detta spel vore för övrigt onödigt tidskrävande hehe.

Skrivet av Snigeln Bert:

Hmm, du förstod kanske inte riktigt vad jag menade. Jag efterfrågar inte att varje enskilt val ska ha minst ett sidoquest, utan mer att valen du gör påverkar dialoger mellan Geralt och andra med en eller två rader extra text eller referenser på Notice Board, någonting helt enkelt. Detta är då de mindre valen, men jag vet inte hur långt du har kommit i Witcher 3 så jag vågar inte ge konkreta exempel ens i spoiler.

Det jag stör mig mest på är de till synes stora valen du gör i Witcher 2 inte alls påverkar Witcher 3, det blir ingen extra dialog med någon, det står ingenting i böcker, ingenting nämns på Notice Boards m.m. hur det blev så här i alla fall oberoende av dina val, eftersom spelet alltid har samma utgångsläge. Det som står i spoilern nedan är vilka val som kan göras i Witcher 2 och hur de inte påverkar Witcher 3.

Val för Roche:

  • Välja om kung Henselt ska leva eller inte

  • Rädda Anaïs istället för Triss och ge henne till Radovid eller John Natalis

  • Rädda Triss istället för Anaïs

  • Döda eller låta draken leva (ovetandes att det är Saskia som kontrolleras av Philippa)

Vilket gör att:

  1. (Henselt lever och du räddar Triss) Henselt tar hela Aedirn, Temeria delas mellan Radovid och Henselt. Roche räddar Anaïs själv, blir fredlös och går under marken. Triss berättar att Silé är en förrädare vilket leder till att magikerna inte blir förföljda. Du får även veta att Iorveth är än mer efterlyst.

  2. (Henselt dör och du räddar Triss) Successionskris i Aedirn och Kaedwen, Temeria upphör att existera, annars samma som 1.

  3. (Henselt lever och du ger Anaïs till Natalis) Henselt tar hela Aedirn, Anaïs blir drottning av Temeria med Natalis som regent, Triss blir räddad av Letho medan Shilard får magikerna att bli förföljda.

  4. (Henselt dör och du gör Anaïs till Radovid) Temeria blir ett protektorat av Redania, Anaïs gifter sig (troligen) senare med Radovid när hon blir äldre, successionskris i Aedirn och Kaedwen, magikerna förföljda.

  5. (Henselt lever och du ger Anaïs till Radovid) I princip samma som 4. förutom att Henselt styr över hela Aedirn och Kaedwen.

För alla dessa kan du välja att om du vill döda draken eller inte ovetandes att det är Saskia.

Val för Iorveth:

  • Avrätta eller fria Prince Stennis

  • Rädda Philippa och därmed även Saskia istället för Triss

  • Rädda Triss istället för Philippa med följden att välja om Saskia ska dö eller inte

Vilket gör att:

  1. (Stennis död, räddar Triss, Saskia lever) Saskia tar kontroll över Pontar Valley, Kaedwen tar över Aedirn, Iorveth räddar Philippa men blir skadad och omringad där du kan välja att hjälpa honom eller inte, magikerna blir inte förföljda.

  2. (Stennis död, räddar Triss, Saskia dör) Henselt tar Aedirn men Pontar Valley blir fortsatt omstritt, annars samma som 1.

  3. (Stennis lever, räddar Triss, Saskia lever) Stennis blir kung av Aedirn, Saskia tar kontroll över Pontar Valley men Stennis motsätter sig, annars samma som 1.

  4. (Stennis lever, räddar Triss, Saskia dör) Stennis blir kung av Aedirn och tar över Pontar Valley, annars samma som 1.

  5. (Stennis dör, räddar Philippa och Saskia) Kaedwen tar över Aedirn, Saskia blir fri från Philippa och tar Pontar Valley, Iorveth blir inte skadad, Letho räddar Triss, Shilard får magikerna förföljda.

  6. (Stennis lever, räddar Philippa och Saskia) Stennis blir kung av Aedirn, Saskia blir fri från Philippa och tar kontroll av Pontar Valley som Stennis motsätter sig, Letho räddar Triss, Shilard får magikerna förföljda.

För alla dessa val (både Roche och Iorveth) kan du välja att slåss mot Aryan eller inte, låta Silé leva eller dö och slåss mot Letho eller inte.

Sätter en spoiler till då detta avslöjar lite om hur vissa sidouppdrag i Witcher 3 utspelas. Läs på egen risk

Det kan tyckas vara många olika val och därför många olika sätt att påverka Witcher 3. Tyvärr är det endast tre (3! du läste rätt!) som faktiskt påverkar något över huvud taget i Witcher 3, och det är hur du hanterar Silé, Letho, och Aryan. Alltså är det endast ett val under prologen och två val i epilogen som faktiskt spelar någon roll i hela Witcher 2, som inte tycks vara stora. Valen om hur kungadömena påverkas spelar ingen roll eftersom det ser exakt likadant ut i början av Witcher 3 hur du än gör.

  • Henselt dör i Witcher 2 → Kaedwen kapitulerar direkt.

  • Stennis överlever i Witcher 2 → Aedirn blir erövrat av Nilfgaard utan referenser som t.ex. att Stennis dör i ett slag, att Nilfgaard hade svårare att invadera p.g.a. en enande kraft (Stennis) jämfört med om han dog.

  • Stennis dör i Witcher 2 → Aedirn blir erövrat av Nilfgaard utan referenser som t.ex. att Aedirn snabbt blir erövrat då landet (antagligen) slits itu av inbördeskrig då de inte har en kung eller något liknande.

  • Saskia överlever eller dör spelar ingen roll då hon aldrig nämns eller dyker upp någon gång alls.

  • Anaïs blir räddad och Temeria ett protektorat → Anaïs nämns aldrig i spelet, Temeria blir erövrat i alla fall på exakt samma sätt som om du inte räddar henne, det nämns inte om hon fortfarande är hos Radovid eller inte m.m.

  • Anaïs blir räddad och Temeria är ett självständigt land → Natalis blir på exakt samma sätt mystiskt försvunnen, Anaïs nämns aldrig i spelet, Temeria blir fortfarande exakt likadant erövrat.

  • Räddar Triss istället för Anaïs → Magikerna blir fortfarande förföljda vilket i sig är helt ok eftersom det är Eternal Fire som gör det, men det nämns inget om att magikerna inte blev förföljda sedan Loc Muine utan allt säger att de började bli förföljda redan där (i kontrast mot vad som faktiskt hände i Witcher 2 när du räddar Triss...).

Dessa tre val som faktiskt påverkar spelet då? Jo, om Aryan överlever utspelar sig uppdraget Broken Flowers lite annorlunda med några andra dialoger, that's it. Silé är med i ett sidouppdrag men dör hur du än gör. Även Letho är med i ett sidouppdrag och det är en rätt bra follow-up från Witcher 2.

Dold text

Så att ha spelat igenom hela serien är dessa tre saker det enda som förs över. Har du spelat igenom Witcher 1 också och lät Anna och Siegfried (eller någon av dem) överleva finns det inga referens eller något alls till dem, trots att t.ex. Anna ska vara Radovids fru. Att hon är hans fru gör det också konstigt att det går att lämna över Anaïs till honom i Witcher 2, eftersom Foltest säger att hon är hans fru i prologen om du räddade henne i Witcher 1.

Dold text

Är lite för ung för att ha spelat äldre titlar som BG1/2, har dock spelat BG på GBA Planescape har jag inte hört talas om. De äldre titlarna jag gillar är The Legend of Zelda, men det är ju inte direkt RPG.

Jag gillar både Witcher 1 och 2 men det är något med 2:an som bara får mig att fastna Därför ligger spelet högt på listan.

Något jag kan hålla med om dock är att Dark Souls 2 är linjärt och så, men jag gillar ändå storyn och speciellt att det faktiskt är svårt. Visst är det lättare än 1:an, men samtidigt inte lika bökigt att köra med tangentbord och mus.

Förvisso, jag hade gärna sett att valen i Witcher 1 och 2 kunde påverka mer men samtidigt ger det ett än mer invecklat spel. Jag gillar när sådant görs men ser det personligen inte som ett måste, speciellt när det börjar handla om flera spel i serien. De flesta spel har samtidigt inga som helst val mellan spel alls.

Vi får se vad som händer med den förmodade Enhanced Edition-uppdateringen som rimligtvis bör komma senare. Det är en sån sak jag antar att de kan ha arbetat in i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förvisso, jag hade gärna sett att valen i Witcher 1 och 2 kunde påverka mer men samtidigt ger det ett än mer invecklat spel. Jag gillar när sådant görs men ser det personligen inte som ett måste, speciellt när det börjar handla om flera spel i serien. De flesta spel har samtidigt inga som helst val mellan spel alls.

Vi får se vad som händer med den förmodade Enhanced Edition-uppdateringen som rimligtvis bör komma senare. Det är en sån sak jag antar att de kan ha arbetat in i spelet.

Ja, alltså för mig behöver inte de tidigare spelen påverka mycket alls utan mest bara vara lite referenser. Jag förstår helt att spelet måste börja på ett visst sätt (Radovid attackerar Kaedwen, Temeria upphör, en "witch hunt" osv.), men det finns en specifik del i Witcher 3 som får mig som följare av Iorveths del i 2:an att bli väldigt upprörd hur CDPR har helt glömt bort vad de introducerade i storyn i Witcher 2. Då kommer du också att förstå precis vad jag menar med att jag inte gillar spelet p.g.a. att jag har spelat Witcher 1 och 2 innan. Om du har spelat klart spelet kan jag lägga det i en spoiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag har inte gjort något långt test, eftersom jag uppgraderade direkt. Så ta 10 fps med en liten nypa salt. Men körde lite på min sista save med gamla drivern innan jag uppgraderade och testade sen i samma område och det var markant bättre. Enligt mitt ögonmått pendlade jag mellan 35-40 på gamla, och 45-50 på nya. Jag kör dock inte maxade inställningar eftersom det är rätt tungt i 2560x1440.

Testat nu På 1080 verkade det ge omkring 5-10fps extra, men det jag märkte främst var ett klart ökat flyt. Vetefasen varför men spelet kändes allmänt mer responsivt. Stort lyft

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk

Har en hyfsat burk med i5 4690k, 970 GPU osv. Men jag har inte utrymme för att lägga Witcher på min SSD och funderar på ifall det gör något om jag lägger den på min lagringsdisk? Jag brukar vara lite petig på laddningstider osv och kör helst alla spel från SSD.

Sen undrar jag ifall man behöver spela igenom 1an och 2an för att ta sig an 3an, eller är det bara att köra på 3an oavsett?

Tack!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Har en hyfsat burk med i5 4690k, 970 GPU osv. Men jag har inte utrymme för att lägga Witcher på min SSD och funderar på ifall det gör något om jag lägger den på min lagringsdisk? Jag brukar vara lite petig på laddningstider osv och kör helst alla spel från SSD.

Sen undrar jag ifall man behöver spela igenom 1an och 2an för att ta sig an 3an, eller är det bara att köra på 3an oavsett?

Tack!

Längre laddtider är väl att räkna med. Kan bara du svara på.

Jag kör 3an utan att ha spelet de två tidigare. Lästa på lite om historien bara, sen tog jag simulate save option.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Sen undrar jag ifall man behöver spela igenom 1an och 2an för att ta sig an 3an, eller är det bara att köra på 3an oavsett?

Hade inget svar om laddningstider på HDD. Jag kör från SSD och det är snabba laddningar.

Nej, du kan köra direkt utan problem. Det är lätt att hänga med storyn även som ny spelare i serien. Men när du startar ett nytt spel får man välja om man ska "simulera" en Witcher 2 save. Om du väljer det får senare i spelet svara på en del frågor vid en intervju som kan vara lite svåra att förstå om man inte kört tidigare spel. Väljer du att inte simulera gör spelet standardval åt dig.

Permalänk
Medlem

NVIDIA 353.06 WHQL

Kepler Performance Optimizations

Following end user reports of lower-than-expected performance in The Witcher 3: Wild Hunt when using GeForce GTX 600 and 700 Series Kepler GPUs, we have identified and fixed three bugs that were limiting performance not only in The Witcher 3, but also Far Cry 4 and Project Cars. With the new GeForce Game Ready drivers installed, frame rates are increased in each title, improving and optimizing your experience.

För er med samma kort som jag, eller samma krets - märker ni av någon skillnad? Det var knappt spelbart för mig tidigare så jag har lagt spelet helt på is när jag hörde att det skulle komma en drivare som rättade till detta. Såg också att pcars blivit optimerat, även det gick som sirap oavsett inställningar mer eller mindre.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kepler Performance Optimizations

Following end user reports of lower-than-expected performance in The Witcher 3: Wild Hunt when using GeForce GTX 600 and 700 Series Kepler GPUs, we have identified and fixed three bugs that were limiting performance not only in The Witcher 3, but also Far Cry 4 and Project Cars. With the new GeForce Game Ready drivers installed, frame rates are increased in each title, improving and optimizing your experience.

För er med samma kort som jag, eller samma krets - märker ni av någon skillnad? Det var knappt spelbart för mig tidigare så jag har lagt spelet helt på is när jag hörde att det skulle komma en drivare som rättade till detta. Såg också att pcars blivit optimerat, även det gick som sirap oavsett inställningar mer eller mindre.

Jodå får ca 10 fps mer i spelet.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Har en hyfsat burk med i5 4690k, 970 GPU osv. Men jag har inte utrymme för att lägga Witcher på min SSD och funderar på ifall det gör något om jag lägger den på min lagringsdisk? Jag brukar vara lite petig på laddningstider osv och kör helst alla spel från SSD.

Sen undrar jag ifall man behöver spela igenom 1an och 2an för att ta sig an 3an, eller är det bara att köra på 3an oavsett?

Tack!

Eftersom det är en stor öppen värld där allt streamas in beroende på vart du rör dig så skulle jag gissa att du får visst FPS-tapp med mekanisk disk, men det är inte alls säkert. Långa laddningstider får du nog räkna med dock. Kör en snabb googling så finns det säkert folk som gjort jämförelser, säkert på YT också

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jodå får ca 10 fps mer i spelet.

Hallelåndå! Prisa den gröda guden, här kommer fps-återbäringen!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja, alltså för mig behöver inte de tidigare spelen påverka mycket alls utan mest bara vara lite referenser. Jag förstår helt att spelet måste börja på ett visst sätt (Radovid attackerar Kaedwen, Temeria upphör, en "witch hunt" osv.), men det finns en specifik del i Witcher 3 som får mig som följare av Iorveths del i 2:an att bli väldigt upprörd hur CDPR har helt glömt bort vad de introducerade i storyn i Witcher 2. Då kommer du också att förstå precis vad jag menar med att jag inte gillar spelet p.g.a. att jag har spelat Witcher 1 och 2 innan. Om du har spelat klart spelet kan jag lägga det i en spoiler.

Med de val jag gjorde när jag simulerade sparfil (de gamla är borta av någon anledning) så valde jag Roche (trots att jag stödde non-humans i samtliga genomspelningar av första spelet) så har ingen aning om vad som gäller med Iorveth-spåret från 2an och framåt. Förr eller senare blir det nog kanske en sådan genomspelning (eller att titta på en lets play iallafall) alternativt starta Witcher 3 med Iorveth-spåret istället antar jag.

Vi får se hur det blir med enhanced edition iallafall. Finns en del saker de skulle kunna polera lite extra på och fylla ut med trots allt.

Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Har en hyfsat burk med i5 4690k, 970 GPU osv. Men jag har inte utrymme för att lägga Witcher på min SSD och funderar på ifall det gör något om jag lägger den på min lagringsdisk? Jag brukar vara lite petig på laddningstider osv och kör helst alla spel från SSD.

Sen undrar jag ifall man behöver spela igenom 1an och 2an för att ta sig an 3an, eller är det bara att köra på 3an oavsett?

Tack!

Själv kör jag spelet på HDD men har tänkt flytta över det till SSD vid något lämpligt tillfälle. Laddningstiderna är inte så farliga, nästan alltid har spelet laddat klart innan videoklippen är avklarade. WD Red 4TB i mitt fall, inte helt optimal HDD för detta bruk men så åt ett dåligt nätagg mina gamla diskar.