Permalänk
Medlem

Programmering för barn

Hej!

Jag har just blivit pappa och skulle vilja lära mitt barn programmering så tidigt som möjligt, så jag har lite frågor om detta.

Vilken ålder kan det vara vettigt att börja?
Vilket språk ska man börja med?

char ans; std::string place; std::cout << "Finns det några lätta böcker/videos/toturials som är riktat mot barn? (y/n)" << std::endl; std::cin >> ans; if(ans == 'y'){ std::cout << "vart hittar jag det då?" << std::endl; cin>>place; std::cout << "Tackar" << std::endl; datebase post; //my own secret class post.commitToDB("place"); } else if(ans == 'n'){ std::cout << "ajaa, tack ändå!" << std::endl; } return 0;

Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Hej!

Jag har just blivit pappa och skulle vilja lära mitt barn programmering så tidigt som möjligt, så jag har lite frågor om detta.

Vilken ålder kan det vara vettigt att börja?
Vilket språk ska man börja med?

char ans; std::string place; std::cout << "Finns det några lätta böcker/videos/toturials som är riktat mot barn? (y/n)" << std::endl; std::cin >> ans; if(ans == 'y'){ std::cout << "vart hittar jag det då?" << std::endl; cin>>place; std::cout << "Tackar" << std::endl; datebase post; //my own secret class post.commitToDB("place"); } else if(ans == 'n'){ std::cout << "ajaa, tack ändå!" << std::endl; } return 0;

Tack för svar!

> y

För yngre barn skulle jag nog börja med ett visuellt språk, så som exempelvis Scratch. Sedan är ju frågan givetvis i vilken ålder du tänkt dig när du skriver "så tidigt som möjligt", då du är nybliven pappa. Att börja med exempelvis Scratch kan göras ungefär i samma veva som barnet lär sig läsa, innan det blir det nog svårt. Dock kan du ju utföra lekar som får in barnet i rätt tänk, hen kanske kan programmera dig till att utföra vissa typer av uppgifter?

Typ:
"Om pappa är pigg -> gå ut och gunga med mig.
Annars -> Kolla på Lejonkungen."

Finns rätt många sätt man kan få in barn i ett programmeringstänk utan att sitta och slamra på tangentbordet.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är att börja med enkla pussel etc och bygg upp ett logiskt tänkande. Sedan kan du gå över till något enkelt språk som Lego mindstorm etc. Mitt första språk var HP Basic ca 1986, farsan gjorde ett enkelt spel med mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Hej!

Jag har just blivit pappa och skulle vilja lära mitt barn programmering så tidigt som möjligt, så jag har lite frågor om detta.

Vilken ålder kan det vara vettigt att börja?
Vilket språk ska man börja med?

char ans; std::string place; std::cout << "Finns det några lätta böcker/videos/toturials som är riktat mot barn? (y/n)" << std::endl; std::cin >> ans; if(ans == 'y'){ std::cout << "vart hittar jag det då?" << std::endl; cin>>place; std::cout << "Tackar" << std::endl; datebase post; //my own secret class post.commitToDB("place"); } else if(ans == 'n'){ std::cout << "ajaa, tack ändå!" << std::endl; } return 0;

Tack för svar!

Kolla in Kojo och se om det kan vara något. Det är en grafisk sandboxmiljö som går att köra från webben. Kojo kräver att du har Java installerat, men det behövs inget webbläsar-tillägg.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

För yngre barn skulle jag nog börja med ett visuellt språk, så som exempelvis Scratch. Sedan är ju frågan givetvis i vilken ålder du tänkt dig när du skriver "så tidigt som möjligt", då du är nybliven pappa. Att börja med exempelvis Scratch kan göras ungefär i samma veva som barnet lär sig läsa, innan det blir det nog svårt. Dock kan du ju utföra lekar som får in barnet i rätt tänk, hen kanske kan programmera dig till att utföra vissa typer av uppgifter?

Ja scratch var något som såg väldigt lekfullt ut, sedan gilla jag också att det fanns även på svenska! Tack för tipset.

Skrivet av CyberVillain:

Mitt tips är att börja med enkla pussel etc och bygg upp ett logiskt tänkande. Sedan kan du gå över till något enkelt språk som Lego mindstorm etc. Mitt första språk var HP Basic ca 1986, farsan gjorde ett enkelt spel med mig

Ja Lego mindstorm är ju faktist rätt givande då det ger "direkt respons" också! tackar!

Skrivet av Teknocide:

Kolla in Kojo och se om det kan vara något. Det är en grafisk sandboxmiljö som går att köra från webben. Kojo kräver att du har Java installerat, men det behövs inget webbläsar-tillägg.

Jo, jag gillade men de kändes som något att ge sig på när hen blivit lite äldre. Men tack för tipset!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

...
Jag har just blivit pappa och skulle vilja lära mitt barn programmering så tidigt som möjligt, så jag har lite frågor om detta.
...

Kom ihåg att de pratede lite om detta ämne på podcasten .NET Rocks för ett tag sedan så jag tog och letade upp det avsnittet. Hittade även några andra avsnitt där relaterade till att lära barn programmering som kanske kan vara av intresse de också, men jag har inte lyssnat igenom dem själv.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Ja scratch var något som såg väldigt lekfullt ut, sedan gilla jag också att det fanns även på svenska! Tack för tipset.

Eller så ser du till att ditt barn lär sig flera språk under sin uppväxt (alltså exempelvis Engelska osv).
Det kommer ju vara till nytta oavsett om den ska ha en karriär inom programmering eller inte.

Permalänk
Medlem

@iXam:

Det är därför det redan finns en plan för det. Grundskolan.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Eller så ser du till att ditt barn lär sig flera språk under sin uppväxt (alltså exempelvis Engelska osv).
Det kommer ju vara till nytta oavsett om den ska ha en karriär inom programmering eller inte.

Vet ej om du försökte vara lustig, men varför skall han lära barnet språk när det är programmering som önskas?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

*Jag snackar en massa skit* (Borttaget av mig)

EDIT : Jag rantade nog lite för mycket här. Sorry alla.

Permalänk
Medlem

Barnprogrammering för vuxna

Så för att avsluta pajkastningen... och fortsätta med det relevanta.

Som flera var inne på tidigare så är det en bra idé att innan barnen kan läsa och skriva ordentligt att börja med med grafisk programmering. Det finns flera varianter av grafisk programmering och Scratch är på svenska.

Jag var på en Meetup för ett tag sedan och lyssnade på ett par bra föredrag. Om du kollar på på Henriks presentation, hittar ganska mycket matnyttigt för att introducera programmering till barn.

Scratch är som sagt en bra början och sedan finns det fler varianter allt eftersom barnen blir äldre till att övergå till varianter som kombinerar egen kod med grafisk programmering. Det finns även varianter med mer eller mindre "auto complete" vilket gör det lättare med stavning och att hitta rätt syntax (Det java-baserade spelet / programmeringen).

Den viktigaste lärdomen är nog att inte pilla själv på tangentbordet utan att låta barnens nyfikenhet styra. Självklart ska man vara nära så man kan hjälpa till på direkta frågor men det är barnen som programmerar även om det kliar i fingrarna....

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag vet inte om DU försöker vara lustig men att kunna engelska är nästan en grundförutsättning inom programmering, förutom kanske för "hello world" (no pun intended).
Och engelska kan man börja med bra mycket tidigare än programmering och kommer gynna barnet genom hela sitt liv oavsett vilken yrkesinriktning den sen väljer.

Självklart underlättar språkkunskaper (så även matematikkunskaper). Men jag ser det inte som att ett barn i yngre ålder kommer ha speciellt mycket större nytta av engelska för att komma in i programmeringstänket. De engelskakunskaperna är på tok för grundläggande för att vara till någon större praktisk nytta.

Istället handlar det mycket om att göra programmering roligt och forma lekar kring det för att få in barnet i ett programmeringstänk som underlättar när barnet blir lite äldre. Bra exempel på detta här i tråden är Lego Mindstorm, Scratch (som förövrigt finns på svenska) etc.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag vet inte om DU försöker vara lustig men att kunna engelska är nästan en grundförutsättning inom programmering, förutom kanske för "hello world" (no pun intended).
Och engelska kan man börja med bra mycket tidigare än programmering och kommer gynna barnet genom hela sitt liv oavsett vilken yrkesinriktning den sen väljer.

Det är inte helt ovanligt att man ser folk be om hjälp här i programmeringsdelen av forumet för att sen inflika att det helt är svenskt material som önskas.
Även simpla frågeställningar som en enkel googling på engelska skulle ge svar på.

Men det är klart. Jag kanske försöker vara lustig och det jag skriver inte har någon förankring i verkligheten.

Ja det är klart. Att komma till skolan och nästan kunna ett ämne flytande skulle ju naturligtvis inte gynna barnet. Så knasigt av mig att jag tänkte så. Jag ber så mycket om ursäkt. Med din inställning så är det ju även onödigt för barnet att börja programmera tidigt, för du vet det kan ju den lära sig i gymnasiet.

Det är flera saker som är viktiga att tänka på ifall du skulle få barn någon gång. Om du bestämmer dig för att lära ditt barn flera språk innan skolåldern så kommer det dels ta väldigt mycket tid, massor av ord att lära sig och en massa övning. Man vill ju att barnen ska få leka när de är små. Barn börjar lära sig engelska redan i första klass i skolan så det är vettigare att hjälpa och stötta dem i det arbetet istället. Det låter på dig som du tror att barn i väldigt låg ålder är mogna för en massa teoretisk inlärning, så är det inte.

Att lära sig scratch tex kräver inte mycket tid och det är lekfullt och man åstadkommer roliga resultat på ett enkelt sätt.
Om man som barn "jobbar ordentligt" i skolan så har man snart ett tillräckligt bra språk för att kunna googla enklare programmeringsproblem.

Förstår verkligen inte varför du kommer in i en tråd gällande en specifik fråga och beter dig provokativt för att pusha en poäng som endast DU tycker är viktig. Vad trodde du att det skulle ge trådskaparen? Om du vill starta en diskussion om hur viktig engelskainlärningen före skolåldern är så är det bättre att skapa en specifik tråd om det.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marowak:

Det är flera saker som är viktiga att tänka på ifall du skulle få barn någon gång. Om du bestämmer dig för att lära ditt barn flera språk innan skolåldern så kommer det dels ta väldigt mycket tid, massor av ord att lära sig och en massa övning. Man vill ju att barnen ska få leka när de är små. Barn börjar lära sig engelska redan i första klass i skolan så det är vettigare att hjälpa och stötta dem i det arbetet istället. Det låter på dig som du tror att barn i väldigt låg ålder är mogna för en massa teoretisk inlärning, så är det inte.

Att lära sig scratch tex kräver inte mycket tid och det är lekfullt och man åstadkommer roliga resultat på ett enkelt sätt.
Om man som barn "jobbar ordentligt" i skolan så har man snart ett tillräckligt bra språk för att kunna googla enklare programmeringsproblem.

Förstår verkligen inte varför du kommer in i en tråd gällande en specifik fråga och beter dig provokativt för att pusha en poäng som endast DU tycker är viktig. Vad trodde du att det skulle ge trådskaparen? Om du vill starta en diskussion om hur viktig engelskainlärningen före skolåldern är så är det bättre att skapa en specifik tråd om det.

Mmm. Jag överreagerade rejält här.
Och att barn nuförtiden faktiskt börjar med engelska i första klass hade jag ingen aning om. Låter finemang om det nu stämmer.

Permalänk
Medlem

Intygar när det kommer till Scratch. Det var det första vi fick göra på introduktionskursen på Harvard, ett spel i Scratch.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

På mitt universitet så var det lego mindstorm det första programmeringen vi gjorde, men många av oss installerade den där mjukvaran som lät oss köra java istället lejos kanske? Men fan va satt för att få till bluetooth med den mjukvaran.

Ja, nu har jag inte hunnit och läst jätte mycket av alla förslag med scratch verk väldigt barn vänligt vid första anblick iaf. samt att ni är många som skrivit om det. så jag tror det blir Scratch.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

De har en weekly bundle med bl.a. programmeringsböcker med barn som målgrupp borta på humblebundle just nu som kanske kan vara av intresse. En dag kvar på den bundlen just nu.

Länk:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+