AMD släpper Catalyst 15.5 Beta för The Witcher 3 och Project Cars

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Catalyst 15.5 Beta för The Witcher 3 och Project Cars

Efter lång väntan släpper AMD en ny och optimerad drivrutin avsedd för The Witcher 3 och Project Cars, som ska ge bättre prestanda för de senaste grafikkorten i Radeon-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej men titta något å testa så fort ungarna somnat ikväll då ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det känns lite... AMD har inte haft en skarp drivrutin i nästan ett år nu. Vad i helvete?
Snart heter den väl Early Access och så startar en kickstarter kampanj...

Permalänk
Medlem

Får gärna uppdatera lite tester med denna.

Permalänk
Medlem

hela helgen är uppbokad. Det blir svårt att komma ifrån och prova detta.
Jag har aldrig provat en beta-drivrutin förut. Brukar de vara stabila?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går sisådär med AMD:s utveckling av nya drivrutiner. Det är dock inte mjukvaran i sig som får Radeon-ägarnas känslor att svalla utan det faktum att AMD inte tycks hinna med att utveckla nya versioner i samma takt som konkurrenten Nvidia. Nu släpps däremot en ny drivrutin för ett par av vårens mest uppmärksammade speltitlar.

Ehh... det går ju inte att jämföra drivrutinsutecklingen i dessa två fall då speltillverkarna samarbetat med Nvidia under prouktionen. Då finns ju alltid bra drivruiner från början i de flesta fall.

Angående crossfire, måste man ladda ner en separat profil alltså då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

hela helgen är uppbokad. Det blir svårt att komma ifrån och prova detta.
Jag har aldrig provat en beta-drivrutin förut. Brukar de vara stabila?

Ja, jag märker nästan aldrig någon skillnad. Har hänt en gång att den var ostabil men den uppdaterades någon vecka senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

hela helgen är uppbokad. Det blir svårt att komma ifrån och prova detta.
Jag har aldrig provat en beta-drivrutin förut. Brukar de vara stabila?

Aldrig någonsin haft problem med en beta. Den heter troligtvis bara beta medan den går igenom certifiering och så. Kanske väntar på att någon skall skriva schyssta releasnotes också etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det känns lite... AMD har inte haft en skarp drivrutin i nästan ett år nu. Vad i helvete?
Snart heter den väl Early Access och så startar en kickstarter kampanj...

Ett år? Omega släpptes i december. Du kanske borde kolla upp det där med matte A eller hur många månader det går på ett år

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja, jag märker nästan aldrig någon skillnad. Har hänt en gång att den var ostabil men den uppdaterades någon vecka senare.

Skrivet av anon81912:

Aldrig någonsin haft problem med en beta. Den heter troligtvis bara beta medan den går igenom certifiering och så. Kanske väntar på att någon skall skriva schyssta releasnotes också etc.

Då är det bara att köra då. Får prova det direkt när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ett år? Omega släpptes i december. Du kanske borde kolla upp det där med matte A eller hur många månader det går på ett år...

Han skrev nästan

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Det ska bli intressant att se hur spelet kommer rulla med dessa. Det har gått oväntat bra även utan drivare optimerade för titeln.

Skrivet av dannesthlm:

Ehh... det går ju inte att jämföra drivrutinsutecklingen i dessa två fall då speltillverkarna samarbetat med Nvidia under prouktionen. Då finns ju alltid bra drivruiner från början i de flesta fall.

Angående crossfire, måste man ladda ner en separat profil alltså då eller?

För att inte tala om problematiken Nvidias Gameworks medför. Det gör titlar som använder detta svårare för andra företag att optimera drivrutiner för spelet.

Edit: Iofs handlar nyhetstexten om släpptakten på drivare. Nu tycker jag de släpper tillräckligt ofta och sedan var det nog nästan mer gnäll när AMD släppte drivare varje månad.

Så länge drivrutinsuppdateringarna är stabila och kommer med tillräckliga förbättringar så har jag inget emot det glesare släppandet. Det stora problemet är dock många av dessa gameworkstitlar som blir svåra att optimera för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han skrev nästan

Ja, att avrunda uppåt från 0,5 till 1 är ju alltid ett alternativ

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det känns lite... AMD har inte haft en skarp drivrutin i nästan ett år nu. Vad i helvete?
Snart heter den väl Early Access och så startar en kickstarter kampanj...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Han skrev nästan

Jag skulle inte kalla 6 månder nästan ett år. Det är lika absurt att säga att det nästan är jul igen.

Permalänk
Hjälpsam

Nog stormar det även om Nvidias drivrutiner.
https://forums.geforce.com/default/topic/833016/geforce-700-6...

@tysonayt japp, vilket leder till att, 1+1 = 1, 2 eller 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vågar man testa denna tro? Tycker Witcher 3 har flutit på riktigt bra på mitt R9 290 Tri-X och Catalyst 15.4.

High (utan HBAO+, Nvidia Hairworks och Motion Blur) och fps:en ligger mer eller mindre i 60+ konstant, både ute i landskapen och i Novograd. En hel del screentearing dock, men det kan man inte direkt skylla på drivrutinen känns det som.

Ska nog fega och se vilka resultat andra användare får med 15.5.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Snigeln Bert:
9 månader sedan, inte 6.

Permalänk
Medlem

måste man radera sitt nuvarande catalyst control innan man installerar denna betan, eller kan man bara installera direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Snigeln Bert:
9 månader sedan, inte 6.

Fel. http://www.sweclockers.com/artikel/19703-amd-lanserar-drivrut...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@tysonayt:
>_>
Det här är varför ingen bör använda amerikanska datum, står 2014-09-12 på AMDs hemsida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag skulle inte kalla 6 månder nästan ett år. Det är lika absurt att säga att det nästan är jul igen.

FAN!! Jag som precis grilljerade skinkan😓

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Och så väntar vi givetvis, som vanligt, på om AMD fixat texturfelen i z-buffern ännu eller de fortf är aktuella. Elite dangerous tex kan buggar ur totalt ibland med stora svarta blinkande fält. baah.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Känns inte lönt o lämna sista stable med mitt sketna 7870 direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Snigeln Bert:
9 månader sedan, inte 6.

Skrivet av str8forthakill:

@tysonayt:
>_>
Det här är varför ingen bör använda amerikanska datum, står 2015-09-12 på AMDs hemsida...

På AMDs hemsida står det att 14.12 (Omega) släpptes 12/9/2014, eftersom AMD använder amerikanskt system på datum översätts det till 9/12, alltså 9:e december, därav 6 månader.

EDIT: Dessutom står det så här i artikeln @tysonayt länkar till:

AMD lanserar drivrutinen Catalyst Omega

Grafikkort 2014-12-09 08:08

Titta på systemklockan. Där ser du exakt samma format (yyyy-mm-dd), alltså 9:e december 2014.

Permalänk
Medlem

Finns det något som har hunnit testa drivrutin och kan ge en liten fingervisning om hur mycket/lite drivrutinen har förbättrat. Vore kul att veta!

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem

Det finns några trådar på AMDs supportforum om brister i Witcher 3 med nya drivrutinen. En del trådar där är som vanligt från användare som gör lite tokiga saker, men en del problem verkar vara riktiga som t.ex. problem med vatteneffekter under CrossFire.
Om du har problem kan det vara bäst att börja med att kika på den officiella sidan hos AMD för optimering av grafikinställningar så du inte gjort något uppenbart fel.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

@Snigeln Bert:
Det var exakt det här jag påpekade, ingen anledning att förklara sönder det.

Permalänk
Medlem

De vinklade artiklarna avlöser varandra...

Det blåser mycket kring Nvidias drivrutiner till Witcher 3 även fast de haft förmånen att sammarbeta med spelutvecklarna...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@pokerproffset det är bara att installera rakt över. Om du råka korrumpera drivrutinen däremot (med massa överklockande och krascher) så bör du avinstallera först annars är det inte säkert det blir bra.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Testade att installera den nya beta drivrutinen och jag använder ett R9 290 kort och märker inte någon skillnad iaf med Witcher 3. Provade både med ultra och high med SSAO/fullscreen/utan hairworks. Får ut runt 42-44 fps på ultra och 63-66 på high vilket inte är någon skillnad på de föregående beta drivrutinerna för mig.