Permalänk

arbets dator till Kärringen

hej Kärringen vill ha en snab arbetsdator den ska ej spelas på men editera bilder med mera samt så klart slösurfa
vad är det man ska tänka på CPU GPU väg för att få det bästa ur datorn..

datorn hon sitter på idag är slö responsen på tryck på aplikationer är sega .. Man hör hur hon &%¤&%#¤ när hon sitter vid den :=)

spec hon har idag

AMD Phenom 8400 triple-core 2.1Ghz
4gb ram
random sata disk

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Vad är kärringen beredd att betala, eller rättare sagt du
Bygger hon själv och klarar sig utan windows?

Permalänk
Medlem

Du ska inte tänka på CPU/GPU alls. Du ska däremot tänka på att ha en SSD och inte en HDD.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

det är jag såklart men räker datorn om jag införskaffar en SSD till henne om Clonar bara hennes OS över till den
För hon Ogillar när Jag ska hålla på insalera om hennes dator =/

hon förklarade presis att det käns som alt Rycker typ när hon trykt på flera saker sen kommer alt upp efter ett tag men i väldig hastigeh/ryck och det är konstant säger hon

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

det är jag såklart men räker datorn om jag införskaffar en SSD till henne om Clonar bara hennes OS över till den
För hon Ogillar när Jag ska hålla på insalera om hennes dator =/

hon förklarade presis att det käns som alt Rycker typ när hon trykt på flera saker sen kommer alt upp efter ett tag men i väldig hastigeh/ryck och det är konstant säger hon

Skulle testa med att bara byta ssd tror du blir av med 80-90% av problemet då kanske 100% till och med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killersplace:

hej Kärringen vill ha en snab arbetsdator den ska ej spelas på men editera bilder med mera samt så klart slösurfa
vad är det man ska tänka på CPU GPU väg för att få det bästa ur datorn..

datorn hon sitter på idag är slö responsen på tryck på aplikationer är sega .. Man hör hur hon &%¤&%#¤ när hon sitter vid den :=)

spec hon har idag

AMD Phenom 8400 triple-core 2.1Ghz
4gb ram
random sata disk

Ge henne din så kan du ju ta kärringens.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Köp henne en rejäl ssd disk till nuvarkade systemet, å se om hon blir lika tyst disken då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Ge henne din så kan du ju ta kärringens.

njääää tror ej Jag spelar på min så stor Nej Nej

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk

Ok Bir att köppa en SSD hoppas det fixar lungn till mig hehehehhe

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Entusiast

Håller med om SSD, laptopen hon har nu bör vara fullt kapabel till bekväm surf/redigering av bilder.
Men jag rekommenderar nog ändå att du installerar om på nytt istället för att klona för att verkligen få bort all "skit".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Håller med om SSD, laptopen hon har nu bör vara fullt kapabel till bekväm surf/redigering av bilder.
Men jag rekommenderar nog ändå att du installerar om på nytt istället för att klona för att verkligen få bort all "skit".

ingen laptop stationär

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

det är jag såklart men räker datorn om jag införskaffar en SSD till henne om Clonar bara hennes OS över till den
För hon Ogillar när Jag ska hålla på insalera om hennes dator =/

hon förklarade presis att det käns som alt Rycker typ när hon trykt på flera saker sen kommer alt upp efter ett tag men i väldig hastigeh/ryck och det är konstant säger hon

Låter som ett problem som är vanligt med HDD som får tänka och sen kommer upp. Men klona helst inte över, så får hon även fräsch windows utan skräp och t.ex virus. Sen kan du lägga över det viktigaste från gamla om det behövs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av killersplace:

ingen laptop stationär

Whoops, lade aldrig märke till det men som sagt: Installera om på nytt istället och kopiera över viktiga filer till ett USB-minne/extern hårddisk, mycket bättre att starta om på nytt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Eftersom du kan bygga själv hade jag köpt en SSD och börjat där. Beroende på hur avancerad bildredigering hon gör och hur högupplösta bilder gör att valet av dator varierar stort.

Är det mest generellt den är seg och inte när hon pillar runt med bilderna är jag nästan 100% på att en SSD räcker. Men om det är segt och panorera eller applicera effekter gör nog SSDn minimal skillnad.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor SSD du ska köpa.
120GB kan bli för lite om hon ska ha allt på den.
Om hon har en lagrings HDD hårddisk också, så kan det räcka.
240GB SSD då kan det räcka bara med den.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk

den är bara till OS och dom programen hon andvänder hon har 3 st 1 TB diskar extärna med hotswap 1 i datan åt gången för lagring ( USB2.0) samt så har hon en mapp på min NAS ( XPEnology ) där fins ca 30 TB

Samsung 850 EVO 120 GB denna borde dyga va
Läshastighet upp till 540 MB/s
Skrivhastighet upp till 520 MB/s

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Aha externa usb diskar, ja dom stänger nog av sig och sedan när hon ska öppna något från dessa så upplevs det du skrev.

Skrivet av killersplace:

hon förklarade presis att det käns som alt Rycker typ när hon trykt på flera saker sen kommer alt upp efter ett tag men i väldig hastigeh/ryck och det är konstant säger hon

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |