Intel Skylake lanseras tredje kvartalet 2015

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake lanseras tredje kvartalet 2015

Trots att Broadwell för stationära lanseras i sommar planerar Intel att redan till hösten lansera arkitekturen Skylake, för allt från stationära till passivt kylda bärbara enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spänd förväntan.. men jag har inga höga förhoppningar. Varken på prestanda eller pris tyvärr.
Intel utan konkurrens från AMD är inte bra!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Äntligen en bra anledning att uppgradera CPU !

Permalänk

Hoppas Surface Pro 4 kommer med Skylake nu; det vore ju ändå inte orimligt iom att de släpps relativt tätt inpå varandra!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju bara rykten, vilket inte framgick av rubriken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För min nya laptop jag ämnar inhandla så blir Skylake ett lyft - det är jag säker på. Men att Lenovo gör en passivt kyld "T40" vågar man väl kanske inte hoppas på. Bara man slipper touchscreen samt att batteriets storlek hålls oförändrat.

Åsså Win7, förstås!

(verkar 10:an bli ok så kan man ju alltid tanka ner den senare, inom ett år efter)

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Verkar äntligen börja bli dags att uppgradera 2600K. Inte för att det egentligen behövs, men ändå. Den har jobbat väl och förtjänar sin pension

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Hmmmm, om det ens är lönt att byta moderkort bara för Skylake. Kan se att Broadwell kan vara en bra CPU att mjölka sin investering i 1150 moderkort och 32GB DDR3 ett tag till. Sedan när Skylake refresh kommer och DDR4 minnen har gått ner till vettiga priser kan man ta steget och bygga en ny fet burk.

Dessutom är det alltid ett gäng impulsköpare som hoppar på Broadwell för de måste ha det senaste och sedan när Skylake kommer dumpar de sina Broadwell på marknaden. Då passar man på och klipper en Broadwell begagnat för en vettig peng och kör vidare till Skylake refresh.

Nu med DX12 runt hörnet ser jag ingen större uppsida att göra några större investeringar. Kommer ändå bli ett ordentligt prestanda skjuts på kommande spel med DX12, till och med BF4 och Hardline ska få DX12 i uppdatering.

Jag siktar på att göra nästa stora uppdatering av hela mitt system när 14nm grafikkorten kommer, tillsammans med Skylake refresh och DDR4, det kommer att kännas som ett riktigt steg uppåt.

2016 kommer varje fall bli väldigt intressant på många olika sätt:

Skylake refresh för att kontra AMD Zen
Förhoppningsvis bättre konkurrens från AMD med Zen.
14nm GPU:er från AMD och nVidia, förhoppningsvis med DisplayPort 1.3
Uppsjö av högupplösta skärmar med variabel sync upp till 144Hz
SSD med 3D nand och nvme från fler tillverkare med prestanda upp åt 4GB /sek
Oculus med flera andra VR tillverkare skapar en ny intressant marknad.

2016 kommer gå ner i dator historien som en bland de mest händelserika åren hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Verkar äntligen börja bli dags att uppgradera 2600K. Inte för att det egentligen behövs, men ändå. Den har jobbat väl och förtjänar sin pension

Tänkte precis detsamma...

Permalänk
Medlem

AMD's Zen blir förmodligen en extremt stark arkitektur, men så är dagens Haswell också, och med Skylake kommer 20% högre IPC och potentiellt högre klockfrekvenser (lär klocka bättre än Haswell och ev Broadwell också)...

En Skylake på 5Ghz-6Ghz blir svårslaget.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Väntar på Skylake innan jag beställer min nya dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon här som vet, om eller när Skylake hittar till NUC
kan inte hitta någon info på Intels websida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

AMD's Zen blir förmodligen en extremt stark arkitektur, men så är dagens Haswell också, och med Skylake kommer 20% högre IPC och potentiellt högre klockfrekvenser (lär klocka bättre än Haswell och ev Broadwell också)...

En Skylake på 5Ghz-6Ghz blir svårslaget.

Har du någon källa på IPCn?
Är seriöst intresserad.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Då blir det dags för 2500K'n att pensionera sig i augusti-september : )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Ingen i3 Skylake för stationära? Har inväntat Skylake inför nytt HTPC-bygge för att få dess uppdaterade grafikdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ha inga större förhoppningar gällande era stationära burkar säger jag bara, inget tyder på någon större prestandavinst för CPUn. Bärbara och kompakta system, visst där blir det vinster, Surface borde nog fått Skylake, men verkar som att så inte blir fallet.

Permalänk
Medlem

Blir en 6700K för mig samt ett nytt graffe. BF:BF och Division ska köras i ultra!
2600K får gå och lägga sig....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segen:

Blir en 6700K för mig samt ett nytt graffe. BF:BF och Division ska köras i ultra!
2600K får gå och lägga sig....

Beklager, men slike kommentarer er blant de dummeste jeg kommer over. Intels CPUer har gitt bortimot INGEN ytelsesøkning siden Sandy Bridge, og hvis du sitter på en i7 2600K har du fortsatt ingen grunn til å oppgradere. Sandy Bridge til Ivy Bridge ga 3% forbedring "overall", mens Ivy Bridge-Haswell ga 0-3% (med 10% økning i visse, isolerte deler). Så noen oppgradering far Sandy Bridge til Haswell er allerede ren idioti. Haswell til Broadwall gir praktisk talt ingen økning, og Broadwell til Skylake gir -- hvis vi skal tro "hypen" -- en økning på kanskje 5-10%.

Om du har en Sandy Bridge prosessor, er du smart nok til å holde deg til den og ikke oppgradere. Det er hele 5 år siden den ble lansert, men ikke glem at Intel ikke har kommet med reelle arkitekturforbedringer siden den gang heller. Fokuset har i stor grad vært på energieffektivitet, og den eneste grunnen til å gå over til en Skylake-prosessor er hvis du har en laptop. I vanlige oppgaverer med PCen, gaming, mindre tunge programer osv. vill skillnaden mellom Sandy Bridge og Skylake være mikroskopisk.

denne hypen om Skylake er dum og er noe som jeg ser hvert år fra kommentatorer om "de kommande Intel-processorer"; De er aldri relevanta forbedringer. Hvorfor i helvete går folk og sier at de "venter på Skylake", når selv prestandsiffrene Intel ger oss (som vanligvis er beste-case scenarier i visse områder), er knapt relevant?

Jeg har kommet til et punkt der jeg blir frustrert bare av å lese om Intel. Det er ille nok å se anmeldelser på vurderinger av "Intels nyeste chip" på hardware-sider som Sweclocker som ikke rettferdig slakter prosessorene deres og gir dem fortjente dårlige resultateter/karakterer -- med viten om at det veldig godt også kan ha en innvirkning på Intel. Men når jeg ser generelle, smarte og dyktige folk på forum som disse, folk som har integritet jeg stoler mer på enn journalister, snakke om hvordan de er spente på Intels nye brikken ("2600K får gå och lägga sig...."), eller at det er imponerende, gjør meg deprimert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227198:

Beklager, men slike kommentarer er blant de dummeste jeg kommer over. Intels CPUer har gitt bortimot INGEN ytelsesøkning siden Sandy Bridge, og hvis du sitter på en i7 2600K har du fortsatt ingen grunn til å oppgradere. Sandy Bridge til Ivy Bridge ga 3% forbedring "overall", mens Ivy Bridge-Haswell ga 0-3% (med 10% økning i visse, isolerte deler). Så noen oppgradering far Sandy Bridge til Haswell er allerede ren idioti. Haswell til Broadwall gir praktisk talt ingen økning, og Broadwell til Skylake gir -- hvis vi skal tro "hypen" -- en økning på kanskje 5-10%.

Om du har en Sandy Bridge prosessor, er du smart nok til å holde deg til den og ikke oppgradere. Det er hele 5 år siden den ble lansert, men ikke glem at Intel ikke har kommet med reelle arkitekturforbedringer siden den gang heller. Fokuset har i stor grad vært på energieffektivitet, og den eneste grunnen til å gå over til en Skylake-prosessor er hvis du har en laptop. I vanlige oppgaverer med PCen, gaming, mindre tunge programer osv. vill skillnaden mellom Sandy Bridge og Skylake være mikroskopisk.

denne hypen om Skylake er dum og er noe som jeg ser hvert år fra kommentatorer om "de kommande Intel-processorer"; De er aldri relevanta forbedringer. Hvorfor i helvete går folk og sier at de "venter på Skylake", når selv prestandsiffrene Intel ger oss (som vanligvis er beste-case scenarier i visse områder), er knapt relevant?

Jeg har kommet til et punkt der jeg blir frustrert bare av å lese om Intel. Det er ille nok å se anmeldelser på vurderinger av "Intels nyeste chip" på hardware-sider som Sweclocker som ikke rettferdig slakter prosessorene deres og gir dem fortjente dårlige resultateter/karakterer -- med viten om at det veldig godt også kan ha en innvirkning på Intel. Men når jeg ser generelle, smarte og dyktige folk på forum som disse, folk som har integritet jeg stoler mer på enn journalister, snakke om hvordan de er spente på Intels nye brikken ("2600K får gå och lägga sig...."), eller at det er imponerende, gjør meg deprimert.

+1 på detta.
Jag sitter nöjd med min "gamla" 2500K. Blir den trött under nästa år byts den ut mot en 2600/3770.
Nästa gång jag byter moderkort kommer det att bli till Zen.
Intels dominians i CPU-världen märks, i form av att utvecklingen avstannar.

Genom att köpa Zen tvingar jag Intel att börja göra något mer än att höja klockfrekvenserna och GPU-delarna i sina CPU:er

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon162230:

Sedan när Skylake refresh kommer och DDR4 minnen har gått ner till vettiga priser kan man ta steget och bygga en ny fet burk.

Vi hoppas väl innerligt att det inte blir en Refresh igen. Finns inget tråkigare.

Skrivet av segen:

Blir en 6700K för mig samt ett nytt graffe. BF:BF och Division ska köras i ultra!
2600K får gå och lägga sig....

Om du tänker köra ett singelkort och/eller hög upplösning så lär det inte bli din 2600K som flaskar i Ultra. Om du har väldigt höga krav på hög framerate (och då menar jag ~144 fps) är det väl en annan sak, men då får du verkligen fläska på med GPU om du vill köra Ultra.

Uppgradera inte CPU för att kunna höja grafiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

@ThomasLidstrom:

Jess, alt du skriver her er jeg 100% enig med. Jeg eier en i7 2600K og det blir nok min siste og endelige Intel chip, uansett hva. Jeg vet ikke engang hvorvvidt AMDs Zen-prosessor ender opp med å bli så god som 2600K (som vil være en triumf i seg selv for AMD) og ikke noe reell oppgradering for meg. Men jeg støtter ikke en eneste krone av pengene mine på Intel lenger, ikke når de oppfører seg på den måten som de har gjort. De har bokstavelig talt slettet et halvt tiår med potensiell utvikling av prosessorer, slik jeg ser det. Mange vil unnskylde det som markedsstrategi og en virkelighet vi må akseptere i vår nyliberale verden -- men det er ikke godt nok argument i min bok.

Det mest patetiske er hva man leser i kommentarfelte til "Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell" betydligt dyrare än föregångarna". Der for eks. brukeren "Zotamedu" anbefaler en annen bruker om å oppgradere fra 2500K til "en 4790K nu eller vänta till efter sommaren och köp en Skylake."

Det blir feil å sammenligne med mobilplattformen, der ARM har gitt oss prosessorer som øker 30-40% mellom hvert år (Exynos 7420 på Galaxy S6 gir faktisk 57% bedre prestand enn Exynos 5422 på Galaxy S5). Men 3% økning på desktop-fronten er latterlig, spesielt når det fører til at man må lansere løsninger som Mantle og DX12 for å gjøre noe med flaskehalsen på CPUer. For å ikke snakke om at smarttelefoner vil ta oss igjen, hvis de fortsetter med den farten de har gjort de siste årene.

Permalänk
Medlem

En bra anledning för att uppgradera, DDR4.
Frågan är väl om det kanske inte är värt att vänta lite på snabbare minnen dock.

Själv är jag mest sugen på att bygga ny burk inför windows 10.

Permalänk

Jag ska bygga ny HTPC i höst och då passar ju en Skylake bra.
När jag läser på Wikipedia listas en processor som heter SKL-H-2.

Variant Cores Graphics Memory eDRAM TDP
SKL-H-2 4 GT4e DDR4 2133 MHz 128 MB 45 W

Denna verkar ju lämplig för en HTPC.
Motsvarar någon av ovan nämnda processorer denna processor och isåfall vilken?

http://en.wikipedia.org/wiki/Skylake_%28microarchitecture%29#...

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

@anon227198:
Bla bla bla bla procent hit och procent dit!
Vet du vad det dummaste är? Det är att folk som du tror att jag uppgraderar BARA för att köra spel...
Herregud! Vill du inte uppgradera din dator så gör det inte!! Dina åsikter skiter alla i...

Permalänk
Medlem

@Alling:
Suck... Fler "experter" som ska "förklara" sådant som dom flesta här vet....
Jag förstår att CPU i detta fall inte kommer att göra det största jobbet.
Faktum är att jag vill bara uppgradera min dator och låta mina ungar få den gamla.
Är det så hemskt? Inte fan är det lätt att vara en hårdvarubög med folk som du lägger sig i.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av segen:

@Alling:
Suck... Fler "experter" som ska "förklara" sådant som dom flesta här vet....
Jag förstår att CPU i detta fall inte kommer att göra det största jobbet.
Faktum är att jag vill bara uppgradera min dator och låta mina ungar få den gamla.
Är det så hemskt? Inte fan är det lätt att vara en hårdvarubög med folk som du lägger sig i.

Det är förvånansvärt många på SweClockers som tror att en bättre processor generellt möjliggör högre grafikinställningar. Köp vad du vill, jag hade bara synpunkter på motiveringen i ett försök att hjälpa dig och/eller andra som läser ditt inlägg att inte göra dåliga köp. Om anledningen nu är att du "bara vill uppgradera din dator", skriv då inte en annan motivering.

No hard feelings.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Själv är jag mest sugen på att bygga ny burk inför windows 10.

Funderar på att skaffa en SSD för Windows 10. Det får räcka tycker jag. Borde bli ett lyft jämfört med Windows 8.1 på mekaniskt disk, vilket inte är någon rolig upplevelse.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har Intel frångått sin tic-toc strategi nu? Skylake är väl både första CPU med 14nm _och_ en ny arkitektur?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Har Intel frångått sin tic-toc strategi nu? Skylake är väl både första CPU med 14nm _och_ en ny arkitektur?

Broadwell var först på 14nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227198:

Beklager, men slike kommentarer er blant de dummeste jeg kommer over. Intels CPUer har gitt bortimot INGEN ytelsesøkning siden Sandy Bridge, og hvis du sitter på en i7 2600K har du fortsatt ingen grunn til å oppgradere. Sandy Bridge til Ivy Bridge ga 3% forbedring "overall", mens Ivy Bridge-Haswell ga 0-3% (med 10% økning i visse, isolerte deler). Så noen oppgradering far Sandy Bridge til Haswell er allerede ren idioti. Haswell til Broadwall gir praktisk talt ingen økning, og Broadwell til Skylake gir -- hvis vi skal tro "hypen" -- en økning på kanskje 5-10%.

Om du har en Sandy Bridge prosessor, er du smart nok til å holde deg til den og ikke oppgradere. Det er hele 5 år siden den ble lansert, men ikke glem at Intel ikke har kommet med reelle arkitekturforbedringer siden den gang heller. Fokuset har i stor grad vært på energieffektivitet, og den eneste grunnen til å gå over til en Skylake-prosessor er hvis du har en laptop. I vanlige oppgaverer med PCen, gaming, mindre tunge programer osv. vill skillnaden mellom Sandy Bridge og Skylake være mikroskopisk.

denne hypen om Skylake er dum og er noe som jeg ser hvert år fra kommentatorer om "de kommande Intel-processorer"; De er aldri relevanta forbedringer. Hvorfor i helvete går folk og sier at de "venter på Skylake", når selv prestandsiffrene Intel ger oss (som vanligvis er beste-case scenarier i visse områder), er knapt relevant?

Jeg har kommet til et punkt der jeg blir frustrert bare av å lese om Intel. Det er ille nok å se anmeldelser på vurderinger av "Intels nyeste chip" på hardware-sider som Sweclocker som ikke rettferdig slakter prosessorene deres og gir dem fortjente dårlige resultateter/karakterer -- med viten om at det veldig godt også kan ha en innvirkning på Intel. Men når jeg ser generelle, smarte og dyktige folk på forum som disse, folk som har integritet jeg stoler mer på enn journalister, snakke om hvordan de er spente på Intels nye brikken ("2600K får gå och lägga sig...."), eller at det er imponerende, gjør meg deprimert.

Jag kan hålla med om att 2600K kommer stå sig som en fortsatt stark processor och kan också vara den bästa processor som Intel har producerat någonsin. Du har dock fler saker att ta hänsyn till. Du har per core IPC, men också hur dom har effektiviserat parallellismen i arkitekturen genom åren. I enkeltrådade applikationer så blir skillnaden mindre än vid flertrådade då parallellismen blir bättre och bättre. Det är en sak som är tänkvärd i takt med att IPC samtidigt ökar.

Hoppet från SB till IB gav i snitt 12.5% IPC räkna jag ut i varierande applikationer/spel när IB var ny. Hoppet mellan IB och Haswell är något mindre förutom i extremt minneskrävande applikationer eller där Haswell kan utnyttja sin AVX2 instruktionsuppsättning. Fortfarande 8-10% högre IPC i snitt.

Skylake blir en större förändring med nya instruktionsset exkludering av FIVR. Det ser ut att bli en större arkitektonisk skillnad jämfört med SB/IB/HW.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]