3x 290 WC - GPU1 = 95C | GPU2/3 - 50C | Why?

Permalänk
Medlem

3x 290 WC - GPU1 = 95C | GPU2/3 - 50C | Why?

Nu när jag har googlat runt och inte hittat något svar på mitt problem tänkte jag att postar här utifall att någon vet något som jag har missat.

Sitter med tre stycken Radeon 290 kylda på vatten via en parallell-brygga från EK, detta kyls med hjälp av två stycken 480 radiatorer, en i toppen och en i botten med fyra stycken fläktar var.

Mitt problem är:
I spel bestämmer sig det översta kortet för att sticka iväg till 95grader.
Detta är helt normalt enligt design med stockkylare jag vet, men jag har tre stycken kort(på vatten dessutom) som alla ligger på EXAKT samma usage, och de två undre korten ligger på stabila 50grader medans de översta sticker iväg till 40-45C högre, utan att göra något extra enligt load.

Stör mig något otroligt på detta, men jag kan inte hitta någon orsak till varför det gör det och hur jag ser till att det inte gör det.
Sätter jag en"mål-temperatur" i CCC(Catalyst Control Center) så klockar den bara ner kortet till 300-600Mhz, vilket den också endast gör med det översta kortet, de andra ligger på max-klock oavsett temp.

Jag kan tillägga att jag så sent som igår plockade isär hela datorn och systemet och rengjorde alla delar samt plockade isär vattenblock, bytte plats på korten samt bytte till ny kylvätska.

Då jag har en Pci-e-switch på mitt mobo så jag kan stänga av och koppla bort kort utan att behöva ta bort dem.
När jag har testat detta och kört med endast ett kort, både nr1 och nr3(de enda slot'sen med Pci-e x16) ligger båda på 47C i load, när de körs var för sig.

Kan också tillägga att idle ligger alla tre korten på 38C.

Så hur skall jag gå tillväga, för att i CF få det översta kortet att ligga på samma temp som de andra( ungefär), utan att klocka ner sig?

Jag har slut på idéer.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd

Har du en pump som ger tillräckligt högt flöde för de tre parallella korten i din loop?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Har du en pump som ger tillräckligt högt flöde för de tre parallella korten i din loop?

Har en D5,a och har testat att köra på högsta hastighet och det blir inte direkt någon skillnad.

En polare påtalade att han haft samma problem pga med parallellt kopplade och löste det genom att koppla seriellt istället, så jag har beställt en seriell-brygga nu för att byta ut och testa om det blir någon skillnad.

Har dock inte sett en enda person på något forum som påtalat att ha likande fel pga parallell-koppling istället för seriell.. Men vi får se vad resultatet blir.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

inte så att du lyckas göra något knasigt när du monterade vattenblocket på det kortet?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

inte så att du lyckas göra något knasigt när du monterade vattenblocket på det kortet?

Jag har ju testat med två olika kort överst, samma med båda kort. Och båda kort är svala när dem ligger underst istället.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Problemet är ju relaterat till den översta platsen oavsett kort, och temperaturen borde ju öka på de andra korten om det var bra vattenflöde i det översta kortet och det ändå stiger till 95C. Då borde ju inte de undre korten ligga på stabila 50C.

Så jag tänkte som sagt börja med att byta brygga, till en seriell och tvinga igenom vatten genom det översta blocket.
Men det är väldigt konstigt då jag inte såg något fel på bryggan när jag plockade isär det i fredags.

Skitsam, ny brygga på väg på posten. Blir nog att montera dit den i helgen och förhoppningsvis se lite skillnad.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Har nog med att göra att vattnet värms upp såpass av de 2 undre kortet. Inte så mycket vatten som passerar ett block så 4-500 watt ska nog kunna värma upp vattnet. precis som föregående har sagt så skulle nog ditt kort må bra av en seriell brygga

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem men mitt andra kort blir 95c med msi's gaming kylare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vnox:

Har en D5,a och har testat att köra på högsta hastighet och det blir inte direkt någon skillnad.

En polare påtalade att han haft samma problem pga med parallellt kopplade och löste det genom att koppla seriellt istället, så jag har beställt en seriell-brygga nu för att byta ut och testa om det blir någon skillnad.

Har dock inte sett en enda person på något forum som påtalat att ha likande fel pga parallell-koppling istället för seriell.. Men vi får se vad resultatet blir.

Det är inte så att du råkat få en semi-parallell som du av misstag kopplat som en parallell?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en snarlik setup med 3 kort i sli vattenkylda i en paralell konfiguration med en d5 pump o 3 radiatorer (1x480 och 2x480)... skillnaden i temperatur för mig är 1-2 grader max mellan korten.

Det enda jag kan tänka mig som skulle inverka är positionen av inlet \ outlet ur bryggan. Använder du samma port så tar vattnet den lättaste vägen, ex min går in i botten genom höger port o går parallelt upp och ut genom vänster port.. jag har ingen brygga utan akryl mellan så ber om ursäkt om jag har dålig koll på bryggor.

Det är inget skit i bryggan som blockerar flödet just till slot1? Kan mn vända den uppochner för att utesluta det?

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har liknande problem men mitt andra kort blir 95c med msi's gaming kylare.

det har å göra med luftflödet eftersom du kör med luftkylare, in med mer fläktar så löser det sig

Skrivet av wasprocker:

Har nog med att göra att vattnet värms upp såpass av de 2 undre kortet. Inte så mycket vatten som passerar ett block så 4-500 watt ska nog kunna värma upp vattnet. precis som föregående har sagt så skulle nog ditt kort må bra av en seriell brygga

tveksamt eftersom vattnet rör sig så fort att det inte spelar någon roll i vilken ordning man har komponenterna i en vattenloop, skiljer max 1-2 grader.
dock verkar TS ha något problem med flödet genom kort 1 dock...

Kanske har satt in/outlet på samma sida? då blir det problem med flöde

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Som jag sa så kan jag inte hitta något fel på bryggan, rengjorde den senast i torsdags.
Det är en sån här brygga( http://www.ekwb.com/shop/ek-fc-terminal-triple-parallel.html), så jag utgår ifrån att det i princip inte går att göra "fel".
Vattnet går in på vänster upp och ut på högersidan längst ned.
Har varit samma problem med två olika kort med varsina vattenblock som jag plockat isär och rengjort.
När korten sitter på andra positioner är det inga problem med dem, så jag tror det beror på flödet till kort nr 1.
Varför är dock oklart, men jag skall testa att byta till en seriell-brygga till helgen.

Sorry om jag inte citerat folk, jag svarar från mobilen denna gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Som jag sa så kan jag inte hitta något fel på bryggan, rengjorde den senast i torsdags.
Det är en sån här brygga( http://www.ekwb.com/shop/ek-fc-terminal-triple-parallel.html), så jag utgår ifrån att det i princip inte går att göra "fel".
Vattnet går in på vänster upp och ut på högersidan längst ned.
Har varit samma problem med två olika kort med varsina vattenblock som jag plockat isär och rengjort.
När korten sitter på andra positioner är det inga problem med dem, så jag tror det beror på flödet till kort nr 1.
Varför är dock oklart, men jag skall testa att byta till en seriell-brygga till helgen.

Sorry om jag inte citerat folk, jag svarar från mobilen denna gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom korten o blocken testats var för sig på olika platser i loopen så känns det ju som att det är bryggan som restrikterar flödet till kort 1. Så min tanke är att en seriell brygga kommer hjälpa men en annan paralell hade nog också löst ptoblemet.
Håll oss uppdaterade om det löser sig

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk

Va har du för moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Eftersom korten o blocken testats var för sig på olika platser i loopen så känns det ju som att det är bryggan som restrikterar flödet till kort 1. Så min tanke är att en seriell brygga kommer hjälpa men en annan paralell hade nog också löst ptoblemet.
Håll oss uppdaterade om det löser sig

Will do!
Inet hade bara parallella-bryggor så jag väntar på en seriell ifrån Danmark(coolerkit.se) för stunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias östlund:

Va har du för moderkort

Det står i min signatur..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk

Jag tror du har kopplat din parallella brygga fel, kan du posten en bild på hur du har gjort?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag tror du har kopplat din parallella brygga fel, kan du posten en bild på hur du har gjort?

Jag får väl förklara än en gång hur jag har kopplat och att det inte är något felkopplat då....
Jag har kopplat precis som denna(http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109868133.pdf) visar att man skall göra: Inlet uppe till vänster och outlet nere till höger.

Så inget felkopplat så vitt jag kan se.
När jag har tagit bort bryggan har jag inte kunnat se något som kan indikera på att flödet skulle vara dåligt heller, det är därför jag har slut på idéer.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Kom på att jag helt glömt berätta hur det gick

Tjena!

Jag kom på att jag glömde berätta hur det gick med mitt problem, sådär ett halv år sent.

Jag bytte till den seriella bryggan och mina problem försvann, fick även jämnare temperaturer mellan korten vilket kändes lite ovanligt då det sista kortet borde bli varmast eftersom det kyls med vatten från de övriga två.
Men ja, skitsam. Det fungerar och det löste sig, tack för hjälpen!

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |