4ohm högtalare på 6ohm reciever

Permalänk
Medlem

4ohm högtalare på 6ohm reciever

Hej! Har en reciever sen ett tag tillbaka och tänkte köpa dessa högtalare. kommer det funka bra med tanke på att högtalarna är i 4 Ohm men recievern är 6 ohm?

Tack för svar MVH Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moronai:

kommer det funka bra med tanke på att högtalarna är i 4 Ohm men recievern är 6 ohm?

Tack för svar MVH Erik

Ja.

Permalänk
Medlem

Ok tack

Så skulle du säga att dom är värt priset?

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att kanta om basarna så kan högtalarna du länkade vara värt det men det är inte så lätt att göra rätt som annonsören försöker få det att låta.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

Om du är sugen på att kanta om basarna så kan högtalarna du länkade vara värt det men det är inte så lätt att göra rätt som annonsören försöker få det att låta.

Är rätt händig av mig men vad är det som är det svåra? får det rätt centrerat eller? går det lämna in det någon affär eller liknande eller är det dyrt?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst på om de prylar du länkar men rent generellt så är det dåligt att ha högtalare med lägre ohm än vad förstärkaren anger. Om högtalarna är på 4ohm men förstärkaren bara klarar 6ohm eller högre ohm (motstånd) så är det utanför specifikationerna. Men sen beror det också på huruvida de angivna 6ohm verkligen är gränsen eller om det går att tänja lite på detta.

Om högtalarna har lägre ohm så kommer de belasta förstärkaren mycket. Högtalarnas ohm ska vara samma eller högre än förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Nu har jag inte läst på om de prylar du länkar men rent generellt så är det dåligt att ha högtalare med lägre ohm än vad förstärkaren anger. Om högtalarna är på 4ohm men förstärkaren bara klarar 6ohm eller högre ohm (motstånd) så är det utanför specifikationerna. Men sen beror det också på huruvida de angivna 6ohm verkligen är gränsen eller om det går att tänja lite på detta.

Om högtalarna har lägre ohm så kommer de belasta förstärkaren mycket. Högtalarnas ohm ska vara samma eller högre än förstärkaren.

Ok så http://audio-database.com/PHILIPS/speaker/fb825-e.html skulle passa bättre då den är på 8 ohm? eller borde jag fortsätta leta tills jag hittar en på 6?

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moronai:

Ok så http://audio-database.com/PHILIPS/speaker/fb825-e.html skulle passa bättre då den är på 8 ohm? eller borde jag fortsätta leta tills jag hittar en på 6?

Tack för svar

Philips högtalarna ser fina ut. Men du skulle nog behöva en bättre receiver eller ett slutsteg för att få dem att spela ut ordentligt. För den där Yamaha receivern är väldigt klen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Philips högtalarna ser fina ut. Men du skulle nog behöva en bättre receiver eller ett slutsteg för att få dem att spela ut ordentligt. För den där Yamaha receivern är väldigt klen.

Ok, tänkte åka och koll på http://www.blocket.se/uppsala/Hogtalare_philips_audio_pro_602.... Vill just nu bara ha några vettigare högtalare att koppla in än dom små gamla sakerna jag har nu (ett par sony (1 4" bas och diskat per högtalare) som följde med en cd spelare jag fick när jag var liten). Får kolla på en vättigare reciever senare när jag har fast jobb och pengar över (köpte min för halva priset på elgiganten förra sommaren).

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Nu har jag inte läst på om de prylar du länkar men rent generellt så är det dåligt att ha högtalare med lägre ohm än vad förstärkaren anger. Om högtalarna är på 4ohm men förstärkaren bara klarar 6ohm eller högre ohm (motstånd) så är det utanför specifikationerna. Men sen beror det också på huruvida de angivna 6ohm verkligen är gränsen eller om det går att tänja lite på detta.

Om högtalarna har lägre ohm så kommer de belasta förstärkaren mycket. Högtalarnas ohm ska vara samma eller högre än förstärkaren.

Högtalarna impedans är inte konstant över frekvens utan varierar kraftigt, den impedans som anges brukar vara den lägsta för högtalarens frekvensomfång.
Ja, högtalarna kommer belasta förstärkaren mer än ett par högtalare med 6 eller 8 Ohms impedans men så länge du inte börjar närma dig maxeffekt på förstärkaren är det inga problem.

Permalänk

Jag kör 2st basar i 4 ohm och en låda med 3 högtalare tror jag och dom är på 8 ohm totalt i min förstärkare som vill ha 8-16 ohm :*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile