Storage Spaces i 2012 R2

Permalänk
Medlem

Jag kör Storage Spaces på en N54L med paritet och får ca 25-30mb/s med 2st WD Black 1TB

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bC^:

Konfigureringen och driften av SS kan jag hålla med om är väldigt enkel och smidig, och som virtualiserad lagring är tänket från microsoft rätt, men prestanda mässigt är det inget vidare.
Jag vet inte hur ni satt upp det men 93MB/s i en RAID0 är inget vidare enligt mig, 113 över nätverk är å andra sidan helt ok men det säger inget om prestandan i disksystemet.

I min setup där jag också kör WD-black (WD3003FZEX) får jag ut, i genomsnitt, 115MB/s per disk.
Med Storage Space och Resiliency påslaget kommer jag upp i, som bäst, ~250MB/s läs och ~170 skriv. vid random skrivningar (från olika källor till samma storage space) kommer jag upp i fantastiska 60MB/s...

Jag har då 8st diskar kopplade på 2 separata SAS/SATA controllers (ett gammalt beprövat adaptec 6445 och ett avago/LSI 9300),
allt sitter i en realtivt till åren kommen supermicro (X9DRW) med 128Gb ram och dubbla xeon proppar.
på moderkortets inbyggda portar sitter 4 st intel DC s3700 (tyvärr har kortet bara 2st sata3.0 portar så 2 av diskarna sitter på 2.0 portar), dessa diskar bootar bara upp på och sen kopierar dom bara data till/från mot storage space lagringen (dessa använder jag alltså inte för tiering i exemplet ovan).
Enligt microsoft skall jag kunna komma upp i runt 1000MB/s med denna setup vilket jag är ganska duktigt långt ifrån att nå.
Jag har nog lagt runt 80 timmar på att få ut någon vettig prestanda, men nej, det fungerar bara inte...

den som bor i Göteborg kan droppa ett PM till mig och låna servern alternativt accessa den via IPMI, den som får upp den i iaf 600MB/s anställer jag...

Hur ska 8 diskar á 115MB/s någonsin kunna komma upp i 1000MB/sec utanför cache?
Det är matematiskt omöjligt.

Absoluta teoretiska max om du har en raidvolym med 8 columner blir ju 920MB/sec.
Detta förutsätter ju även att den övriga hårdvaran inte säger stopp innan det.
Tex sata2, som har teoretiskt max på 3Gbit/s per kanal, kräver ju minst 4diskar för att komma upp i >10Gbit/s eller 1000MB/s.

Nu säger jag inte att Storagespaces är bäst(bra), och jag har ej labbat själv med detta, men tekniken blir inte bättre än hårdvaran den snurrar på.

Har du läst igenom http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/15...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur ska 8 diskar á 115MB/s någonsin kunna komma upp i 1000MB/sec utanför cache?
Det är matematiskt omöjligt.

Absoluta teoretiska max om du har en raidvolym med 8 columner blir ju 920MB/sec.
Detta förutsätter ju även att den övriga hårdvaran inte säger stopp innan det.
Tex sata2, som har teoretiskt max på 3Gbit/s per kanal, kräver ju minst 4diskar för att komma upp i >10Gbit/s eller 1000MB/s.

Nu säger jag inte att Storagespaces är bäst(bra), och jag har ej labbat själv med detta, men tekniken blir inte bättre än hårdvaran den snurrar på.

Har du läst igenom http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/15...?

Lessen med mina siffror, dom var lite otydliga och jag blandade och gav lite efter en klipp klistra manöver...
115MB/s är min genomsnittsöverföring per disk, vid kontinuerlig läsning kommer jag upp i över 160 per disk och vid kontinuerlig skrivning 150MB/s väldig nära vad WD skriver i specen att dom skall klara.
skyfflar jag data internt på respektive kort är prestandan bättre i LSI-kortet, men höst marginellt (troligtvis på grund av att det är en ren HBA, modernare kort med PCI 3.0 etc). 1000MB var med alla 8 mekaniska diskar + 2 SSD, vilken den ursprungliga tanken var att köra setupen på, (dock ej med Simple Spaces, som hastigheten avsåg vilket jag utelämnade). Jag har hur som helst inte kommit upp i någon hastighet att tala om även om jag kör med en "ren" simple space och 8+2 diskar. jag specade ner hårdvara för att understryka att jag inte _tror_ det flaskar någonstans. har du förslag på bättre hårdvara kan jag skaka fram det och testa (8st 3,5" diskar är dock max vad jag har chassi att tillgå...).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ^bC^:

Bara intresserad lite men vad kör du egentligen på? och hur? jag är egentligen bara intresserad av prestanda men att få ut så fantastiskt dålig prestanda som du får blir man ju också ganska intresserad av... kör du NTFS eller ReFS? har du Storage Spaces med Paritet och ReFS på toppen av det så skall du inte behöva (eller ja, miniminera behovet av) UPS då ReFS kör med Shadow Paging, som en första barriär i kampen mot datakorruption. Men som sagt jag kommer inte upp i dom hastigheterna att jag kan köra dessa, lite häftigare, features men du verkar vara ännu längre ifrån den drömmen...

NTFS och då Windows 8. 3 st 2 GB Hitachidiskar på poolen med Paritet. i5 4690k och OS på SSD samt ytterligare en SSD och 2.5 mekanisk disk där jag lägger saker jag måste arbeta med ofta. Jo, också en 1 TB WD Green USB3 för extra backupp åt det superviktiga.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Ändrar nu från Storage Spaces till Windows striped disk av mina 3st 2TB-diskar. Men gjorde innan en Diskpool till med hjälp av några USB-diskar där jag gjorde "back up" av med mitt innehåll.

Men det var inte helt lätt att bli av med sin diskpool. Tills jag kom på att man först fick starta diskhanteraren och ta bort diskpool-partitionen, sedan i kontrollpanelen manuellt ta bort var disk för sig. Då försvann också diskpoolen.

När formatering as min 3 st 2TB-diskar är klar tänkte jag koppla ut dem och hoppas att jag kan koppla i dem igen om det skulle hända något med mina striped disk (mjukvara raid0).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)