Permalänk
Medlem

Problem med Asus R7 x250

Hallå!

Bytte från ett Sapphire HD6950 till Asus R7 x250 (sökte efter något likvärdigt, någon som vet hur de förhåller sig till varandra?) tillsammans med ett nytt moderkort. Det nya grafikkortet visar dock en totalt kaotisk bild av Windows (http://i.imgur.com/QUKeXGe.jpg), och när man installerat drivrutiner till kortet så blir skärmen svart precis efter Windows-logotypen efter omstart, i felsäkert läge så ser Windows likadant ut, fast datorn verkar ha hittat kortet i alla fall. Efter avinstallation av drivrutiner så kommer jag in i Windows igen. Windows och allt fungerar som det ska med det gamla kortet. Är inte så värst kunnig, och även anledningen till bytet av mk+gpu kan vara intressant men det tar jag om ni inte vet vad som kan vara fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeeq:

Hallå!

Böt från ett Sapphire HD6950 till Asus R7 x250 (sökte efter något likvärdigt, någon som vet hur de förhåller sig till varandra?) tillsammans med ett nytt moderkort. Det nya grafikkortet visar dock en totalt kaotisk bild av Windows (http://i.imgur.com/QUKeXGe.jpg), och när man installerat drivrutiner till kortet så blir skärmen svart precis efter Windows-logotypen efter omstart, i felsäkert läge så ser Windows likadant ut, fast datorn verkar ha hittat kortet i alla fall. Efter avinstallation av drivrutiner så kommer jag in i Windows igen. Windows och allt fungerar som det ska med det gamla kortet. Är inte så värst kunnig, och även anledningen till bytet av mk+gpu kan vara intressant men det tar jag om ni inte vet vad som kan vara fel!

Har du bytt moderkort och inte ominstallerat Windows så är det säkert där en av anledningarna till att du har problem. Jag brukar alltid om/nyinstallera OS när sådant byts, det blir mindre strul då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du bytt moderkort och inte ominstallerat Windows så är det säkert där en av anledningarna till att du har problem. Jag brukar alltid om/nyinstallera OS när sådant byts, det blir mindre strul då.

Det var i samband med ominstallation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeeq:

Hallå!

Bytte från ett Sapphire HD6950 till Asus R7 x250 (sökte efter något likvärdigt, någon som vet hur de förhåller sig till varandra?) tillsammans med ett nytt moderkort. Det nya grafikkortet visar dock en totalt kaotisk bild av Windows (http://i.imgur.com/QUKeXGe.jpg), och när man installerat drivrutiner till kortet så blir skärmen svart precis efter Windows-logotypen efter omstart, i felsäkert läge så ser Windows likadant ut, fast datorn verkar ha hittat kortet i alla fall. Efter avinstallation av drivrutiner så kommer jag in i Windows igen. Windows och allt fungerar som det ska med det gamla kortet. Är inte så värst kunnig, och även anledningen till bytet av mk+gpu kan vara intressant men det tar jag om ni inte vet vad som kan vara fel!

250X verkar vara betydligt sämre än 6950.
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-R7-250X-vs-AMD-HD-69...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

No suprise... har ingen nytta av kortet nu ändå som tur är, har mejlat webhallen och ser vad de kan göra. Anledningen till bytet av gpu+mk var på grund av vätskespillning genom ventilationshålen på taket på mitt CM HAF (synd att mjölk inte är lika nyttigt för datorn!). Det mesta hamnade på grafikkortet, stängde genast av datorn och la den ner för att öppna upp och torka. Dessvärre så var det en dum idé att lägga datorn ned, då vätskan då rann ifrån gpu:ns kretskort och in dess enda PCIe-slot på moderkortet. Efter ett jäkla massa torkande och uppstart igen så fick skärmen ingen kontakt och blinkade bara. Hoppades på att det endast var gpu:n som var körd, så bytte till det nya men det vart likadant. Efter det nya moderkortet, ominstallation av Windows och ny gpu så började problemen som beskrivs vid trådstarten. Skoj att det gamla grafikkortet fortfarande fungerar, fast bara genom den ena PCIe-sloten på det nya moderkortet, när man sätter det i den andra så blinkar bara skärmen igen...