Permalänk
Medlem

RetroBox

Hej!
Jag fick ett infall av kreativitet och ville bygga ett chassi med inbyggd skärm. Något som jag har funderat länge på att bygga men inte haft något egentligt syfte med bygget. Men så kom jag på iden att bygga ett chassi i retrostil för att hedra den gamla erans spel till PC / NES och inte minst för att få uppleva känslan igen.

Good old times

Mjukvara: Front End: LaunchBox / Emulatorer : Dosbox + VirutaNes
Hårdvara: 20" LCD, Intel Core 2 Duo 2.67 GHz, 2Gb Ram, Passivt ATI Radeon 2400 Pro, Cherry G80-11800 tangentbord (bruna brytare) och mekanisk disk (givetvis).
Ljud: Pc Speaker

Vad tycks???

RetroBox

uppdaterad hw info
Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge! Bra jobbat

Permalänk
Medlem

Underbart snyggt

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Vore ballt om du fick tag i glasrutan framför CRTskärmar med sin välvda form att sätta framför lcd'n

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Me like! 5p
Nu vill jag ju också bygga en sån.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Whoa... Du fick tag på ett Compaq MX-11800 med svensk layout ... din lyckost.

Snyggt bygge i övrigt, förresten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Som 70-talist och uppvuxen med nintendo, commodore 64, Amiga 500 blir man tårögd

Snyggt jobbat!

Emil

Permalänk
Medlem

Mycket fint utfört!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vackert! Ett bra tangentbord från förr också. Det gillas.

Permalänk
Medlem

Najs!
Blir ju sjukt sugen på att bygga eget!

Kan du berätta mer om handkontrollen? Är den moddad för USB?
Tips på andra USB-handkontroller som är bra?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna!

Skrivet av phlopydisk:

Vore ballt om du fick tag i glasrutan framför CRTskärmar med sin välvda form att sätta framför lcd'n

Ja det hade varit fräckt!
Ännu mer retro men att genomföra hade varit en annan sak
Hade nog varit svårt få det snyggt och en gammal crt skärm i lådan är nog inget alternativ direkt

Skrivet av steele:

Najs!
Blir ju sjukt sugen på att bygga eget!

Kan du berätta mer om handkontrollen? Är den moddad för USB?
Tips på andra USB-handkontroller som är bra?

Dem är ej moddade utan "färdiga" USB kopior.
Tycker att dem funkar helt ok...finns på tradera.

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Som 70-talist och uppvuxen med nintendo, commodore 64, Amiga 500 blir man tårögd

Snyggt jobbat!

Emil

Själv är jag 90 talist men min första dator var en Commodore 64, efter det amiga 500, min första konsol var en NES.

Så även om jag inte är lika gammal som du, så känner jag nog samma nostalgi när jag läser detta galleriet!

5/5 poäng! kul att se!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Shit vad schysst! Det där är ett mekaniskt tangentbord, eller hur? Vilka brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Shit vad schysst! Det där är ett mekaniskt tangentbord, eller hur? Vilka brytare?

Tack

Det är ett Cherry G80-11800.
Bruna switchar http://deskthority.net/wiki/Cherry_G80-11800

Permalänk
Medlem

vad är det för stas på maskinen och vad kör du för os ?

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem

Helvetes fin! Bra jobbat, hoppas du hade roligt under byggtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

vad är det för stas på maskinen och vad kör du för os ?

Jag har uppdaterat infon med hårdvara nu
Win7 är OS just nu men vore lite cleanare och snabbare att köra linux så om tiden finnes ska jag byta men funkar fin fint som det är också.

Skrivet av Panzerfister:

Helvetes fin! Bra jobbat, hoppas du hade roligt under byggtiden!

Tack
Japp, det blev kul bygge.
Belöningen var att få uppleva gamla spelen igen så det var väl värt mödan

Permalänk

Nice bygge NOSTALGI !!
Nu vet man vad man skall göra i vinter

Har byggt en bartop arcade i somras det var kul.

Vart fick du tag i dekalerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Nice bygge NOSTALGI !!
Nu vet man vad man skall göra i vinter

Har byggt en bartop arcade i somras det var kul.

Vart fick du tag i dekalerna ?

Tack

Jag har funderingar på att bygga mig ett virutal pinball när tid finns, hade nog ett roligt bygge.
Dekalerna är tapetdekor som jag hittade på tradera.

Permalänk
Medlem

Riktigt läcker! Jag tror jag vill sno den här idén till en av mina Windows 98 maskiner Tack för inspiration!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

sjukt inspirerande!

Permalänk

Har beställt 2 st NES dosor så nu blire en Retrobox A'la Raspberry pi.

Permalänk

Tjohoo
Har du måtten på burken ??

Permalänk
Medlem

Sjukt nice!

Har själv gjort ett bygge under vintern med liknande tema, möjligt att det får ett galleri senare.. Undrar dock hur du bar dig åt för att fästa moderkortet i MDF:en? Blev lite halvmissnöjd med min lösning och snor gärna lite idéer av dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Tjohoo
Har du måtten på burken ??

Måtten är 60 (l) x 55 (h med hjulen) x 25 (b)

Skrivet av hardly:

Sjukt nice!

Har själv gjort ett bygge under vintern med liknande tema, möjligt att det får ett galleri senare.. Undrar dock hur du bar dig åt för att fästa moderkortet i MDF:en? Blev lite halvmissnöjd med min lösning och snor gärna lite idéer av dig!

Tackar
Ja det tycker jag, upp med ett galleri!

Jag använde plåten moderkortet satt på i ursprungsdatorn, syns på bild 3.

Hade jag inte haft den plåten hade jag nog försökt skaffa distanser av plast att lägga mellan mdf'en och moderkortet o sedan bara dra fast moderkortet med träskruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Riktigt läcker! Jag tror jag vill sno den här idén till en av mina Windows 98 maskiner Tack för inspiration!

Blev det något bygge?

Skrivet av kjellapa:

sjukt inspirerande!

Kul att höra, bara att sätta igång o bygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroPC:

Jag använde plåten moderkortet satt på i ursprungsdatorn, syns på bild 3.

Hade jag inte haft den plåten hade jag nog försökt skaffa distanser av plast att lägga mellan mdf'en och moderkortet o sedan bara dra fast moderkortet med träskruv.

Alright, förmodligen det bästa alternativet, även så jag hade planerat att göra men då chassit som moderkortet suttit i tidigare hade behövt en hel del skärande och metallarbete så valde jag att som du nämnde göra plast-distanser utav vanliga typ Bic-pennor. Blev krokigt och trist men verkar funka så får nog ha det så tills vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroPC:

Blev det något bygge?

Jo då började men blev pausat då jag har rivit hela verkstaden/garaget för att bygga om den från grunden då jag var väldigt missnöjd med hur den var planerad med rummen så nu blir det en öppen planlösning istället så just nu har jag ett par månaders byggande innan jag är klar (går lite sakta då jag har en liten 4,5 månaders pojk som tar tid med).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.