Plattor med Windows 8.1/10 (Främst billiga Kinaplattor)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Jo, när plattan du länkar till har endast RAM 1 GB så är det inte ett jättebra köp.

Jo visst jag kör föregångaren själv, som surfplatta så märker jag absolut inte av att den bara har 1GB RAM fungerar hur bra som helst. Men visst 2GB är ingen nackdel men verkar inte vara så mycket fördel heller.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jo, när plattan du länkar till har endast RAM 1 GB så är det inte ett jättebra köp.

Nej du har rätt, win8.1 drar runt 1gb i tomma, det gör att swapfils användning kommer slöa ner den ganska rejält. 2gb är vad jag skulle rekommendera till lätt användning som surfplatta, tyngre program och man kommer behöva än mer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av stormense:

CHUWI VI8

Bildskärm:8" IPS
Minne: 32GB hårddisk och 2 GB RAM
Vikt: 0,3 kg
Processor: Z3735F Quad Core

Tänkte lägga upp några tankar om 1000 kr plattan, CHUWI VI8, jag köpte från HongKong. Fick den idag och verkar helt okej. Rätt skönt att kunna logga in på Windows och sedan bara köra igång med nästan alla sina inställningar klara.

Har du upptäckt något damm under glaset/plasten? Köpte en kinamobil för något år sedan och upptäckte att damm lätt tog sig in mellan skärmen och den överliggande plasten.
Är det något problem på denna?

Permalänk
Medlem

Har också köpt Toshiban och är helnöjd samt förvånad över att den ändå är så snabb trots nackdelen med bara 1gb.
Nu har jag den bara för att surfa med när jag är ute på stan, men märker inte någon skillnad i det avseendet jämfört med min 11-tums resedator som har 4gb ram, dock 64-bit.

En sak som jag vet bidragit är att jag direkt avinstallerade McAffee som drar mycket onödigt ram i bakgrunden. Och jag avinstallerade med Revo Uninstaller på högsta nivån så det inte ska finnas något alls, förhoppningsvis, kvar i systemet samt stängt ner eller tagit bort autostartprogram som inte behövs.
Installerade en rammätare och den ligger mellan 50-95% beroende på aktivitet.

Mycket plattdator för pengarna. (tillverkad i kina). Går inte ens att jämföra med androidskräpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LimstiftDVD:

Har du upptäckt något damm under glaset/plasten? Köpte en kinamobil för något år sedan och upptäckte att damm lätt tog sig in mellan skärmen och den överliggande plasten.
Är det något problem på denna?

Nej, inga problem med detta. Måste haft tur för allt fungerar ännu men tror att jag köpte från dyraste stället på AliExpress.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Tycker Windows 8 är suverän för surfplattor. Någon som provat Windows 10 för Desktop. Jag tror nämligen att det inte fungerar lika bra på en pekmojäng. Men vad jag förstår blir det inte samma version på x86-plattorna.

Är nöjd än idag med min billiga Kinaplatta. Men man får vad man betalar för, ändå tycker jag Windows är enormt smidigt. Min Android platta för dubbla kostnaden samlar numera damm.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Om du har tur som mig och får ett Chuwi-exemplar som fungerar. Visserligen en död pixel efter någon månad men den syns inte när systemet startat upp. Annars Windowsplatta, jajamen, ger en annan frihet än IOS och Android.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga nej. 1366x768 är för lite.

Jag tror ju definitivt t.ex. denna är värd några veckors extra sparande:
http://www.aliexpress.com/store/product/9-7-Teclast-X98-3G-In...

Själv väntar jag dock på att det ska börja dyka upp lite plattor med 4GB ram innan jag slår till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

Personligen skulle jag säga nej. 1366x768 är för lite.

Jag tror ju definitivt t.ex. denna är värd några veckors extra sparande:
http://www.aliexpress.com/store/product/9-7-Teclast-X98-3G-In...

Själv väntar jag dock på att det ska börja dyka upp lite plattor med 4GB ram innan jag slår till.

Personligen tycker jag 1366x768 är lagom på 8 tum. Gäller min syn (långsynt) och kan ju variera.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Personligen tycker jag 1366x768 är lagom på 8 tum. Gäller min syn (långsynt) och kan ju variera.

Jag har nog gärna mer än så även på 8", men förstår hur du menar. Plattan som diskuteras nu är dock 10.6", och då tycker jag absolut att det är för lite.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem den nu, och tog med tangentbordet och tycker den är helt underbar faktiskt, det känns som vilken annan aktör som helst, fast för en billigare slant!

Jag råkade fastna i tullen med den, dock så bad jag om att få ett kvitto från Aliexpress där dom ändrade priset lite Så landade på 350 kr i tullavgift inkl postens avgift! Inget farligt

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Chuwi Vi10 igår. Jag hann tyvärr inte med 149$-erbjudandet, men min kostnad hamnade på totalt 186$/1598kr, inklusive tangentbord och expressfrakt med DHL. Inga extra tullavgifter vad jag vet.

Jag är väldigt imponerad! Riktigt bra byggkvalité och den är definitivt bättre än min Sony Xperia Z Tablet.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men ändå inte. Går det att hitta svenska tangentbord som passar dessa kinesiska plattor?

Permalänk
Avstängd

Jag kör med Logitech Bluetooth Keyboard K480 och Logitech MX Master som även delas med datorn.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag kör med Logitech Bluetooth Keyboard K480 och Logitech MX Master som även delas med datorn.

Lite synd att det inte finns en inbyggd pekplatta, men ett intressant alternativ. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Lite OT, men ändå inte. Går det att hitta svenska tangentbord som passar dessa kinesiska plattor?

Alla surfplattor med bluetooth stöder ju alla bluetoothtangentbord.
Och de plattor som har usb-portar stöder alla typer av tangentbord som man pluggar in.

Permalänk
Avstängd

@Tokas: Finns kanske ingen platta med Windows Phone men om det funnits så är bluetooth-stödet i Winsows Phone skralt. Men på Windows x86 är stödet fullt ut.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Sorry om jag bryter mig in i tråden, köpte en "svensk kinaplatta" (Lamina T-701) från MediaMarkt, sabbade partitionerna och fick försöka göra en nyinstallation (utan recovery OCH utan att hitta någon supportsida med drivrutiner!)

Lyckades hitta en kinesplatta som verkar vara samma under skalet som den MediaMarkt säljer, är det någon annan här som testat Cubie Iwork 7? Den fanns b.la på DX http://www.dx.com/p/cube-7-ips-windows-8-1-quad-core-tablet-p...

Lyckades hitta och installera drivrutiner till Iwork 7 som passade Lamina T-701 för allt UTOM touchen (ganska värdelöst med platta om du ändå måste ansluta mus/tangentbord) Någon som har koll på vad det är för touchdrivare till Lamina?

Sorry om det är OT!

mvh
Jimmy

Permalänk
Avstängd

@p1xninja: Trodde Windows 8 automatisk laddade ner drivarna för Lamina T-701? Jag hade nog köpt en surfplatta med minst 2 GB minne. Den du länkar till har endast 1 GB.
Till min Chuwi finns drivers här: http://techtablets.com/downloads-drivers-roms/

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Snusfri

Finns det någon vettig kina-platta på minst 10" och med 1080p (eller högre) upplösning?

Skall bara användas för att kolla netflix, lite musikvideos och slösurf i sommarstugan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Finns det någon vettig kina-platta på minst 10" och med 1080p (eller högre) upplösning?

Skall bara användas för att kolla netflix, lite musikvideos och slösurf i sommarstugan.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=m=s2279335...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Snusfri

Jo, jag vet om prisjakt, nu efterfrågade jag dock kina-plattor, men tack iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns det någon vettig kina-platta på minst 10" och med 1080p (eller högre) upplösning?

Skall bara användas för att kolla netflix, lite musikvideos och slösurf i sommarstugan.

Jag hade nog kört på Teclast X98 Air:
http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_162110.html?utm_source=...
Det borde vara den mest prisvärda surfplattan på ca 10" med minst hd-upplösning.

Jag brukar kolla in http://techtablets.com/
Här har du en recension:
http://techtablets.com/teclast-x98-air-3g/review/
Och en videogenomgång:
https://www.youtube.com/watch?v=GmaLKDaJeWg

Permalänk
Medlem

@p1xninja:
MediaMarkt kan hjälpa dig direkt i butik.
Har varit där med min 2 gånger och fått den ominstallerad (efter att jag klantat till det lite... ) Tar ca 20 minuter och sen är allt som det var från början.

Lånar tråden och slänger in en fråga:
Hur gör jag för att installera program på ett sd-kort?

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Avstängd

@tottz00:
Är ju Windows så bara välja vart du vill installera (ofta får man välja avancerad installation). Som vanligt, och rätt skönt, precis som på datorn.

Med Metro-appar vet jag inte.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Ser ok ut vad gäller pris och vikt, verkar relativt tunn och lätt. Windows-plattor har ju en tendens att vara stora och klumpiga.

Skulle kunna tänka mig något liknande men med en bättre skärm, finns det något lämpligt då?

nu vet jag inte om detta är aktuellt för dig längre men jag köpte igår en Chuwi HI8, den har just bättre skärm än VI8, 1920x1200 och 283ppi kostade 800kr med fri frakt på geekbuying och dualbootar win 8.1 / android 4.4

den har också en Z3736F istället för Z3735F, i övrigt samma utseende och komponenter.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

nu vet jag inte om detta är aktuellt för dig längre men jag köpte igår en Chuwi HI8, den har just bättre skärm än VI8, 1920x1200 och 283ppi kostade 800kr med fri frakt på geekbuying och dualbootar win 8.1 / android 4.4

den har också en Z3736F istället för Z3735F, i övrigt samma utseende och komponenter.

Det är nog fortfarande hyfsat aktuellt, då kommer ju en annan fråga, hur fungerar det med bara 2GB RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Det är nog fortfarande hyfsat aktuellt, då kommer ju en annan fråga, hur fungerar det med bara 2GB RAM?

tycker det verkar helt ok, har kikat på en hel del videos på olika plattor med 2gb ram och i princip alla win 8 plattor i prisklassen 4000 eller under har ju max 2gb

lär väl dröja någon månad innan jag får hem min men att win 8 rullar på bra tvekar jag inte en sekund på.

här har du en bra recension, jämfört med tex lamina plattorna som kostar 799/999 på mediamarkt sopar ju denna mattan med dom på alla punkter.

http://techtablets.com/chuwi-hi8/review/

edit: kan även nämna att högtalaren är markant bättre i HI8 jämfört med VI8, dock sämre batteritid pga den högre skärmupplösningen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR