Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej. 290 har en mycket kraftigare GPU. Man ska inte jämföra klockhastigheter mellan grafikkort med olika GPU.

EDIT: Förstår inte över huvud taget resonemanget eftersom 290 har höre klockfrekvens.

Jag förstod inte heller, dock så kan jag inte mycket om dessa saker så jag kan inte uttala mig vad som är rätt och fel. Det var av en anledning jag dubbelcheckade här.

Tack för svaret!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klistermies:

En kompis sa att detta: http://bit.ly/1OUdPcL kort var bättre än detta: http://bit.ly/1CH2ho5 på grund av clockfrekvensen. Ligger det något i det han säger?

Njae, så funkar de väl inte riktigt.. Med den logiken så skulle mitt gamla 4890 också vara bättre..
Edit: Inte riktigt kanske, då minnes clocken är högre på länkade kort, men du förstår nog poängen.

Permalänk

Tjenare igen!

Jag testade spela Diablo 3 med dom grejerna som jag har nu (har inte beställt GPU'n ännu) och spelet gick smooth, men med något otrevligt oflyt som störde mig hela tiden i spelet. Skulle en 290 lösa detta eller är det CPU'n som flaskar alltihop?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klistermies:

Tjenare igen!

Jag testade spela Diablo 3 med dom grejerna som jag har nu (har inte beställt GPU'n ännu) och spelet gick smooth, men med något otrevligt oflyt som störde mig hela tiden i spelet. Skulle en 290 lösa detta eller är det CPU'n som flaskar alltihop?

Har ingen koll på just diablo men jag har hört att det måste ha Vsync igång.. tror att det var för att minimera stutter men jag minns inte exakt..

Permalänk
Medlem

Slå på/av V-synx, går inte att spela diablo 3 utan rätt inställning där. (Glömt om det var på eller av man skulle ha...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk

Garfikkortet som sitter i ditt system nu är hyfsat bra för att vara så gammalt men är det som är flaskhalsen.
Här kommer några grafikkort som jag tycker är mest värde för de olika prisklasser.

3000-ish
Finns kanppast kort i denna prisklassen, det får vara ett upphottat GTX 960 med 4GB minne istället för 2GB. Länkar ett ändå
http://www.inet.se/produkt/5414669/msi-geforce-gtx-960-4gb-ga...

Ett knappt användt begangnat GTX 970 eller Radeon 290X kan ligga under 3000 och om du inte har problem med att använda ett begagnat så kan det vara ett prisvärt alternativ!

2500-ish
Här kommer ett GTX 960, prisvärt och nytt. Detta är mer prisvärt än det med 4GB enligt mig. Ligger fortfarande lite över "sweet spot" men håller lite längre också!
http://www.inet.se/produkt/5411349/msi-geforce-gtx-960-2gb-ga...

Witcher III hänger med båda grafikkorten ovan också Tackar man inte nej till!

2000-ish
Här kommer ett Radeon 270X, Prisvärt och bra. Kanske mest "sweet spot" på listan, speciellt om du vill köra lite tyngre spel!
http://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-di...

1500-ish
Ett lite äldre modell, GTX 750 ti. "Sweet spot" om du inte bryr dig om att få 60 fps på högsta kvalité på alla de senaste spelen!
http://www.inet.se/produkt/5411091/msi-geforce-gtx-750-ti-2gb...

Kolla gärna lite begagnat, marknaden här på SweClockers finns ju alltid! Fin fina kap finns alltid om man vågar köra begagnat!

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690k | GPU: ASUS GTX 760 OC | MoBo: MSI Z97-S02 Inet Edition | RAM: Corsair 8GB Vengeance LP Red | Lådda: Fractal Design Define R4 | SSD: OCZ Arc 100 120Gb | HDD: WD Blue 1TB

Permalänk
Skrivet av Wack0:

Slå på/av V-synx, går inte att spela diablo 3 utan rätt inställning där. (Glömt om det var på eller av man skulle ha...)

Skickades från m.sweclockers.com

V-syncen var av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevillekulla:

Garfikkortet som sitter i ditt system nu är hyfsat bra för att vara så gammalt men är det som är flaskhalsen.
Här kommer några grafikkort som jag tycker är mest värde för de olika prisklasser.

3000-ish
Finns kanppast kort i denna prisklassen, det får vara ett upphottat GTX 960 med 4GB minne istället för 2GB. Länkar ett ändå
http://www.inet.se/produkt/5414669/msi-geforce-gtx-960-4gb-ga...

Ett knappt användt begangnat GTX 970 eller Radeon 290X kan ligga under 3000 och om du inte har problem med att använda ett begagnat så kan det vara ett prisvärt alternativ!

2500-ish
Här kommer ett GTX 960, prisvärt och nytt. Detta är mer prisvärt än det med 4GB enligt mig. Ligger fortfarande lite över "sweet spot" men håller lite längre också!
http://www.inet.se/produkt/5411349/msi-geforce-gtx-960-2gb-ga...

Witcher III hänger med båda grafikkorten ovan också Tackar man inte nej till!

2000-ish
Här kommer ett Radeon 270X, Prisvärt och bra. Kanske mest "sweet spot" på listan, speciellt om du vill köra lite tyngre spel!
http://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-di...

1500-ish
Ett lite äldre modell, GTX 750 ti. "Sweet spot" om du inte bryr dig om att få 60 fps på högsta kvalité på alla de senaste spelen!
http://www.inet.se/produkt/5411091/msi-geforce-gtx-750-ti-2gb...

Kolla gärna lite begagnat, marknaden här på SweClockers finns ju alltid! Fin fina kap finns alltid om man vågar köra begagnat!

Lycka till!

Eh 960 över 2000kr är bortkastade pengar.
2500-3000kr så får du AMD 290 som är grymt mycket bättre än 960.
2000-2500 får du 280x
Kring 2000 kr kan 960 vara värt och under det brukar 280 ligga.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Har ingen koll på just diablo men jag har hört att det måste ha Vsync igång.. tror att det var för att minimera stutter men jag minns inte exakt..

V-syncen på? Jag trodde att det sänkte frameraten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej alla på sweclockers.

Nu behöver jag er hjälp att välja rätt grafikkort. Känner inte riktigt att jag hänger med på vad som gäller i grafikkortsvärlden.

Idag spelar jag sporadiskt men det som jag spelar är nya dragon age. Försökte även spela nya Assasins creed men det var inte njutbart. Vill nog spela nya Witcher när det kommer ut.

Budget: vet inte riktigt vad som idag är sweet spoot.. Föra kortet köpte jag för under 2500kr och det var ju några år sedan. Men under 3000kr vore trevligt om inte det är märkbart skillnad.

Min dator specifikation:
Intel i7 2600k med Noctua NH-D14
Ram : 16gb ram
SSD1: 240 gb crusial
SSD2: 120gb intel
HD1 : 2tb (Kan koppla bort det, om det behövs)
nuvarande grafikkort Asus 560ti
nätaggregat: Corsair TX650 650W
skärm : yamakasi 27tum korea skärm 2560x1440

update
Chassi : Corsair 600T

Hej TS

Jag tycker att du bör köpa detta kort http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

4GB minne, kraftfullt, tyst och framförallt väldigt prisvärt!

Glad påsk!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag testade faktiskt med att stoppa på V-Sync och spelet gick mycket mer smooth, tack för tipset!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klistermies:

V-syncen på? Jag trodde att det sänkte frameraten.

Vissa spel kan inte hantera hög fps, Skyrim är ett fint exempel, items börjar flyga runt och lite annat småskoj när du har högre än 60fps..
Sedan finns även motsatsen skulle jag tro.

Permalänk

ARGH, priset på 290 har gått upp med 300 spänn... Jag måste nog slå till fort om det ska bli något.

Permalänk
Medlem

Asus R9 290 för 2490 är väldigt prisvärt http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Om du kan lägga dig en handfull hundringar över 3000 så skulle jag rekommendera ett gtx 970..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Vad är skilladen mellan denna och Sapphire 290?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

Vad är skilladen mellan denna och Sapphire 290?

Ingen större skillnad, ASUS har en backplate och hög kvalité på komponenterna, jag hade valt deras kort.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Ingen större skillnad, ASUS har en backplate och hög kvalité på komponenterna, jag hade valt deras kort.

MVH

Tack för svaret. Vad är det som kostar i Sapphire kortet då det är närmare 500 kr dyrare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Ingen större skillnad, ASUS har en backplate och hög kvalité på komponenterna, jag hade valt deras kort.

MVH

Asus är billiga för att ingen vill ha deras failkylare.. Men den är prisvärd det är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Asus är billiga för att ingen vill ha deras failkylare.. Men den är prisvärd det är den.

Skärpning, det är inget större fel på deras kylare. Jag har testat både R9 290 och 290X från ASUS med DCUII kylaren och det fungerade utmärkt samtidigt som det höll sig tyst och svalt. På dom flesta recensioner får kortet även högsta utmärkelsen, bla OC3D, 3Dguru, osv.

Så hoppa över struntsnacket som saknar grund.

Det är ett utmärkt köp för 500 kr, Sapphires kylare är ännu bättre men kortet saknar backplate, vilket jag hade föredragit.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Samma kylare, i princip samma kort.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Skärpning, det är inget större fel på deras kylare. Jag har testat både R9 290 och 290X från ASUS med DCUII kylaren och det fungerade utmärkt samtidigt som det höll sig tyst och svalt. På dom flesta recensioner får kortet även högsta utmärkelsen, bla OC3D, 3Dguru, osv.

Så hoppa över struntsnacket som saknar grund.

Det är ett utmärkt köp för 500 kr, Sapphires kylare är ännu bättre men kortet saknar backplate, vilket jag hade föredragit.

MVH

Dold text

Jag har koll på hur de funkar.. http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/asus-radeon...
Jag säger inte att den inte går att använda, jag säger bara att kylar designen är misslyckad. Skärpning på dig själv, jag pekar bara ut fel på den, lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jag har koll på hur de funkar.. http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/asus-radeon...
Jag säger inte att den inte går att använda, jag säger bara att kylar designen är misslyckad. Skärpning på dig själv, jag pekar bara ut fel på den, lägg ner.

Nej, du skriver att kylaren på något vis är oduglig, "failkylare" låter relativt dåligt.

Ja, det är 3/5 av värmeavledningsrör som har direkt kontakt med GPU, men sedan leds ju givetvis värrmen i de övriga två också genom de tre, det är bara mindre effektivt än om samtliga hade haft direkt kontakt, det är fortfarande ett enda metallblock. Ursprungligen skapades kylaren för GK110, och det spelar egentligen ingen roll då chipset täcks till fullo av dessa 3/5. Detta behöver med andra ord inte automatiskt betyda att det är dåligt, det är bara mindre bra, men fortfarande fantastiskt i relation till referens eller många andra 3e parts tillverkares lösningar.

Kortet får i genomsnitt 9/10, och kylaren kallas " en av dom bästa eftermarknadskylarna " på marknaden, sänker temperaturen från ca 95c vid full load till 75-80c.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Nej, du skriver att kylaren på något vis är oduglig, "failkylare" låter relativt dåligt.

Ja, det är 3/5 av värmeavledningsrör som har direkt kontakt med GPU, men sedan leds ju givetvis värrmen i de övriga två också genom de tre, det är bara mindre effektivt än om samtliga hade haft direkt kontakt, det är fortfarande ett enda metallblock. Ursprungligen skapades kylaren för GK110, och det spelar egentligen ingen roll då chipset täcks till fullo av dessa 3/5. Detta behöver med andra ord inte automatiskt betyda att det är dåligt, det är bara mindre bra, men fortfarande fantastiskt i relation till referens eller många andra 3e parts tillverkares lösningar.

Kortet får i genomsnitt 9/10, och kylaren kallas " en av dom bästa eftermarknadskylarna " på marknaden, sänker temperaturen från ca 95c vid full load till 75-80c.

Dold text

Nej, jag skerv aldrig oduglig, du sätter ord i min mun däremot. Failkylare betyder inget mer än just det du går in lite djupare i under resten av inlägget. En av dom bästa, sure.. Jag håller inte med men det kan vi strunta i, orkar inte direkt fortsätta prata med en vägg..

Permalänk

Ursäkta om jag låter dum, men jag vad är en back plate och vad har den för funktion?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klistermies:

Ursäkta om jag låter dum, men jag vad är en back plate och vad har den för funktion?

Mest för att se coolt ut, men det är väl även för att skydda känsliga delar som är den riktiga fördelen med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klistermies:

Ursäkta om jag låter dum, men jag vad är en back plate och vad har den för funktion?

Den skyddar kretskortet, samt förhindrar att kortet blir skevt med tiden, särskilt om det är monterad i den vanligaste typen av chassin så att det hänger ut från moderkortet och ständigt dras neråt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Klistermies: oj en månad efter men va jag läst mig till så vid samma belastning är sapphire 3db högre men 10grader svalare annars är det väl hugget som stucket mellan ett asus och ett sapphire tri-x. jag köpte mitt 290tri-x för 3700kr och asus låg då på över 4k så nu när asuskortet är så billigt med backplate och allt så anser jag att det är ett riktigt kap.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P