Permalänk
Medlem

Speldator runt 15k

Hej!

Tänkte investera i en ny burk lagom till Witcher 3 och vill nu ha lite råd och åsikter kring mitt köp. Mitt krav är egentligen bara att kunna driva TW3 och GTA V flytande på höga inställningar, inte max/ultra. Har satt ihop en preliminär lista men kan tänka mig att lägga på några tusenlappar ifall det skulle krävas. Är främst orolig över att grafikkortet är för klent. Planerar även att överklocka processorn ett snäpp till ca 4,5Ghz, klarar chassit och kylaren av detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7976695/2015-05-13

Permalänk
Skrivet av Wicarn:

Hej!

Tänkte investera i en ny burk lagom till Witcher 3 och vill nu ha lite råd och åsikter kring mitt köp. Mitt krav är egentligen bara att kunna driva TW3 och GTA V flytande på höga inställningar, inte max/ultra. Har satt ihop en preliminär lista men kan tänka mig att lägga på några tusenlappar ifall det skulle krävas. Är främst orolig över att grafikkortet är för klent. Planerar även att överklocka processorn ett snäpp till ca 4,5Ghz, klarar chassit och kylaren av detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7976695/2015-05-13

Inte mycket att anmärka på. Ett väl genomtänkt bygge med högkvalitativa och prisvärda komponenter. Noctua-kylaren är ju en av de bästa luftkylarna på marknaden så den borde klara kylningen utan problem, speciellt vid en moderat överklockning på 4,5 GHz. Chassiet är även det mycket högkvalitativt (och stilrent tycker jag). Det har väl påpekats att det inte har det allra bästa luftflödet jämfört med vissa andra chassin, men fullt tillräckligt om man inte ger sig på extrem överklockning och/eller svettiga tri-CF setups.

Edit: Ang. grafikkortet så vet jag inte om det kommit några benchmarks för TW3 ännu, men om du ska "gå upp ett snäpp" så är det väl ett GTX 980 som gäller. Du får dock betala ca dubbla priset för en prestandaökning på kring 15%, och det är de inte värt i mina ögon. Det ryktades ju dock att Nvidia skulle släppa sitt GTX 98o Ti nu här i maj, men har inte sett något nytt om det ännu.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Du har windows?

Permalänk
Medlem

Om du ska spela mest så är i7'an onödig, men annars ser bygget bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MRHoltik:

Om du ska spela mest så är i7'an onödig, men annars ser bygget bra ut!

Inte om man tänkt streama eller ha igång lite mer än bara spelet.

Sen så är t.ex i5 2500k minimum kravet för witcher3 och rekommenderat är en i7a.
Lär kunna se om det beror på de extra kärnorna om någon dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte om man tänkt streama eller ha igång lite mer än bara spelet.

Sen så är t.ex i5 2500k minimum kravet för witcher3 och rekommenderat är en i7a.
Lär kunna se om det beror på de extra kärnorna om någon dag.

En i5 presterar lika bra i spel som en i7. I7 har inte fler kärnor utan den har 4 trådar mer, spel brukar inte använda cpu trådar.
I7'ans hyperthreading är helt onödig för spel

Permalänk
Medlem

En Corsair H100 eller liknande modeller ger bättre kylprestanda än Noctuan. Dyrare, men du hade ju lite kvar på budgeten.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Varför inte välja samma tillverkare moderkort som graffe? Mest om du skulle råka ut för en RMA är det oftast lite mindre tjafs. Mitt ytterst personliga tips.
Skulle valt ett annat PSU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicarn:

Hej!

Tänkte investera i en ny burk lagom till Witcher 3 och vill nu ha lite råd och åsikter kring mitt köp. Mitt krav är egentligen bara att kunna driva TW3 och GTA V flytande på höga inställningar, inte max/ultra. Har satt ihop en preliminär lista men kan tänka mig att lägga på några tusenlappar ifall det skulle krävas. Är främst orolig över att grafikkortet är för klent. Planerar även att överklocka processorn ett snäpp till ca 4,5Ghz, klarar chassit och kylaren av detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7976695/2015-05-13

Ser bra ut, men behöver du en 7200RPM disk? En 5400RPm går tystare och har tillräckligt med prestanda, när du ändå har ssd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torska:

Varför inte välja samma tillverkare moderkort som graffe? Mest om du skulle råka ut för en RMA är det oftast lite mindre tjafs. Mitt ytterst personliga tips.
Skulle valt ett annat PSU också.

Varför skulle det bli enklare med RMA, för man skickar ju inte in både moderkort och grafikkort, om grafikkortet det är fel på.

Vad för PSU då? CX eller?

Nej det är riktigt bra agg TS har och går tyst vid låg belastning. Vist mycket watt, men motsvarigheten är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858002 som har bra kvalité, men fläkten går hela tiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torska:

Varför inte välja samma tillverkare moderkort som graffe? Mest om du skulle råka ut för en RMA är det oftast lite mindre tjafs. Mitt ytterst personliga tips.
Skulle valt ett annat PSU också.

Varför en annan PSU? Det där är ju ett riktigt bra nätagg: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Edit: @Broken-arrow hann före.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@Torska: Av ren nyfikenhet undrar jag varför du tycker att han borde välja ett annat PSU?

Av min erfarenhet och många andra så är det ett exceptionellt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MRHoltik:

En i5 presterar lika bra i spel som en i7. I7 har inte fler kärnor utan den har 4 trådar mer, spel brukar inte använda cpu trådar.
I7'ans hyperthreading är helt onödig för spel

Men om du läser vad han skrev igen så var det OM man har igång fler saker än spelet, då har man nytta av i7:ans extra trådar
i7:an är även snabbare i enkeltrådade spel eftersom den har högre klock i stock utförande.

@Wicarn
Personligen hade jag hellre tagit ett gtx980 eftersom det är nyare teknik vilket gör att det även tar mindre ström och på så sätt blir svalare, det har även bra OC potential.
Visst är det dyrare än 290X men kommer troligen hålla betydligt längre, speciellt om du klockar det, så i längden anser jag det värt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför skulle det bli enklare med RMA, för man skickar ju inte in både moderkort och grafikkort, om grafikkortet det är fel på.

Vad för PSU då? CX eller?

Nej det är riktigt bra agg TS har och går tyst vid låg belastning. Vist mycket watt, men motsvarigheten är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858002 som har bra kvalité, men fläkten går hela tiden.

Har TS då en extrauppsättning för test själv av alla inviduella komponenter? Detta var en personlig åsikt baserat på egen erfarenhet, utan att vara fanboy av någon tillverkare.

Skulle absolut personligen hellre valt Fractal, tex den du länkar eller någon av deras andra bra nätagg. Vill dock poängtera ytterligare en gång att åsikten är personlig, och smaken är som baken på oss människor, delad.

Skrivet av wounds:

Varför en annan PSU? Det där är ju ett riktigt bra nätagg: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Edit: @Broken-arrow hann före.

Personlig erfarenhet < "jonnyguru"

Skrivet av MacAllan:

Men om du läser vad han skrev igen så var det OM man har igång fler saker än spelet, då har man nytta av i7:ans extra trådar
i7:an är även snabbare i enkeltrådade spel eftersom den har högre klock i stock utförande.

@Wicarn
Personligen hade jag hellre tagit ett gtx980 eftersom det är nyare teknik vilket gör att det även tar mindre ström och på så sätt blir svalare, det har även bra OC potential.
Visst är det dyrare än 290X men kommer troligen hålla betydligt längre, speciellt om du klockar det, så i längden anser jag det värt priset.

Har själv ett 290X och är väldigt nöjd. Bang for the buck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torska:

Har TS då en extrauppsättning för test själv av alla inviduella komponenter? Detta var en personlig åsikt baserat på egen erfarenhet, utan att vara fanboy av någon tillverkare.

Ursäkta, men make no sense ännu mer nu. Man behöver inte samma märke på moderkort/grafikkort. Skulle man inte hitta felet själv skickar man in datorn för felsökning.

Är snarare bökigt om man köper delar från olika butiker, inte olika tillverkare. Sen att vissa har generösare garanter är en helt annan sak, som du inte ens nämner i något inlägg (är ju viktigare än vilket märke).

Så kolla upp lite hur du skriver nästa gång Försöker bara hjälpa dig, för din logik går inte ihop.

Sen är dit inlägg om jonnyguru svårtolkat, men gissar du inte gillar dom och i så fall varför?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Några här nämnde att jag kanske kunde ta ett 980gtx istället men jag är tveksam ifall förbättringen är värd 3000. Hur ser det ut med 290x i CF? Har läst någonstans här att det lär ge betydligt bättre prestanda än ett ensamt 980gtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicarn:

Tack för alla svaren! Några här nämnde att jag kanske kunde ta ett 980gtx istället men jag är tveksam ifall förbättringen är värd 3000. Hur ser det ut med 290x i CF? Har läst någonstans här att det lär ge betydligt bättre prestanda än ett ensamt 980gtx.

Ja det stämmer, men flera kort kan ge också värre huvudbry.

Toppkorten är sällan prisvärda. Kör på 290x eller vänta på 300serien.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det stämmer, men flera kort kan ge också värre huvudbry.

Toppkorten är sällan prisvärda. Kör på 290x eller vänta på 300serien.

Okej, behåller mitt 290x! Kan hända att att jag inväntar 980gtx TI för att se hur mycket ett vanligt 980gtx går ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicarn:

Okej, behåller mitt 290x! Kan hända att att jag inväntar 980gtx TI för att se hur mycket ett vanligt 980gtx går ner i pris.

Så länge du inte byter för energieffektivitet är bytet till 980 från 290x knappast värt det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torska:

Personlig erfarenhet < "jonnyguru"

Jo, fast otur kan alla ha. Jag fick själv reklamera mitt första CM V850 vilket också likt evga-nätagget är baserat på en kvalitetsplattform. Det andra jag fick har levererat. Vilken typ av problem är det du har haft med evga-nätagget? Det anses ju generellt vara ett riktigt bra och prisvärt nätaggregat, inte bara jonnyguru som tycker det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.