Permalänk
Medlem

Det var faktiskt inte så farligt, måste missat det 280't.

Skrivet av Maho:

OM datorn endast ska användas till lätta spel, så skull jag lägga en röst på en G3258, SSD och ett AMD 260x.
Kanske något sånt här?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7975776/2015-05-14
Både ssd, och lagrings disk, samt ett litet chassi

860k>G3258
Sedan är FM2+ moderkort billigare också. Som sagt är V300 skräp även. Jag anser däremot att 260x må vara ett bra kort, men för den budgeten så tror jag det är visare att få in ett kraftfullare grafikkort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat alla länkarna men här är mitt förslag iaf slopat SSD'n för mer prestanda. 310kr över buget tyvärr men iaf
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7976045/entry-level-gamer

EDIT: insåg att moderkortet inte fixade mer än 1600mhz minnen anyway bytte ramar.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Nu har jag inte kollat alla länkarna men här är mitt förslag iaf slopat SSD'n för mer prestanda. 310kr över buget tyvärr men iaf
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7976045/entry-level-gamer

EDIT: insåg att moderkortet inte fixade mer än 1600mhz minnen anyway bytte ramar.

Skulle skippat I3'an och kört 860k. 860k kostar bra mycket mindre och är inte klenare då det är en ordentlig fyrkärnig processor. I flertrådig situationer kan den vara snabbare; visserligen lite klenare i singel trådade applikationer men anser den fortfarande vara ett bättre val iom den stora prisskillnaden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle skippat I3'an och kört 860k. 860k kostar bra mycket mindre och är inte klenare då det är en ordentlig fyrkärnig processor. I flertrådig situationer kan den vara snabbare; visserligen lite klenare i singel trådade applikationer men anser den fortfarande vara ett bättre val iom den stora prisskillnaden.

Det skiljer inte många kronor om man räknar med det faktum att man måste ha en eftermarknadskylare till 860k, den som följer med låter hur mkt som helst och är verkligen askass... (iaf om de inte bytt sedan jag byggde en sist) sen behöver man OC kunskaper för att få ut max prestanda ur 860k...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

@Twidash:

Jag skulle vilja påstå att den medföljande kylaren till AMD-processorer, om man nu får samma med FM2 som man gör med AM3+, är bra; om man inte bryr sig om ljudnivå. Den kyler bra (kylpastan kan fördelaktigt bytas) och jag lyckades överklocka min 8320 till 4 GHz utan problem. Det är en liten överklock, men det är något iallafall.

Struktur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

@Twidash:

Jag skulle vilja påstå att den medföljande kylaren till AMD-processorer, om man nu får samma med FM2 som man gör med AM3+, är bra; om man inte bryr sig om ljudnivå. Den kyler bra (kylpastan kan fördelaktigt bytas) och jag lyckades överklocka min 8320 till 4 GHz utan problem. Det är en liten överklock, men det är något iallafall.

dessvärre är det inte så bra, den som är med till AM3 är rätt nice, den till FM serien är... riktigt dålig.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Det skiljer inte många kronor om man räknar med det faktum att man måste ha en eftermarknadskylare till 860k, den som följer med låter hur mkt som helst och är verkligen askass... (iaf om de inte bytt sedan jag byggde en sist) sen behöver man OC kunskaper för att få ut max prestanda ur 860k...

Även i stock så ligger 860k bra till, håller däremot med att för att nyttja den fullt så är OC bäst. Sedan om man skaffar en eftermarknads kylare får man även lägre ljudnivå än intel stock så jag antar det är den tystare lösningen. Tar man till hänsyn eftermarknadskylare så blir det däremot fortfarande hyfsat mycket billigare då A88X moderkort är ganska mycket billigare också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Även i stock så ligger 860k bra till, håller däremot med att för att nyttja den fullt så är OC bäst. Sedan om man skaffar en eftermarknads kylare får man även lägre ljudnivå än intel stock så jag antar det är den tystare lösningen. Tar man till hänsyn eftermarknadskylare så blir det däremot fortfarande hyfsat mycket billigare då A88X moderkort är ganska mycket billigare också.

I min erfarenhet är intels stockkylare ljudlös, iaf så länge man inte överklockar, och så mkt billigare är de ju inte, skiljer 60kr mellan det moderkortet jag tänkte sätta i3an på och de billigaste A88X kortet, iaf på inet.

Men absolut, om du kör 860k, A88X bräde och eftermarknads kylare bli det, ungefär samma pengar som i3an, ksk ngn enhunka billigare och om du då OCar den så har du deffinitivt bättre prestanda i 860k, jag tycker bara att i3an känns som en enklare lösning om ngn okunnig ska ha burken

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

@Twidash:

Jahopp, riktigt trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

@Twidash:

Jahopp, riktigt trist.

Bild för ref

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

@Twidash:

Här gör vi inte diskussioner halvdant här nej.

Permalänk
Medlem

@Hudo:

haha nej fick för mig att du ville se en bild på den, ingen aning om varför egentligen, men nu har du det iaf.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

@Twidash:

Ärligt talat tänkte jag inte mer på det, jag litade på att du visste vad du snackade om. Har nämligen inte byggt något med FM2 och jag hade för mig att det var liknande kylare. Och bilden satt inte fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

I min erfarenhet är intels stockkylare ljudlös, iaf så länge man inte överklockar, och så mkt billigare är de ju inte, skiljer 60kr mellan det moderkortet jag tänkte sätta i3an på och de billigaste A88X kortet, iaf på inet.

I min erfarenhet är intels stockkylare verkligen inte ljudlös, ganska om den sitter i ljud isolerat chassi men då är FM2+ kylaren också rätt så tyst. Hyper 212 evo (vanlig processor kylare så tog den som exempel) är däremot definitivt tystare än intel stock. Men som jag sa, inte några större summor, mellan tummen och pekfingret blir det väll ungefär 260kr billigare? Om det var en rätt så stor budget så hade jag fullt hållit med om att det inte spelar så stor roll, iaf rörande budget, men i en sådan här liten budget är det endå en hyfsad del. Tillräckligt mycket enligt mig för att tippa vågen när de presterar så lika i stock.

Sedan blir det även billigare om man tittar på butiker utanför inet med A88X moderkort, men det blir ju B85 också

Även, vem vet. TS kanske får tillstånd att klocka lite på den Det är däremot inget jag antar. Får TS det så är 860k ett helt klar bättre val.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle skippat I3'an och kört 860k. 860k kostar bra mycket mindre och är inte klenare då det är en ordentlig fyrkärnig processor. I flertrådig situationer kan den vara snabbare; visserligen lite klenare i singel trådade applikationer men anser den fortfarande vara ett bättre val iom den stora prisskillnaden.

Ordentligt fyrkärnig är väl att ta i, och prestandan är rätt medioker för en Quadcore. Den är rejält långsammare än en i3a i de flesta multitrådade applikationer, och garanterat de enkel eller två-trådade.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden @philipborg

Tack bra att fler säger ifrån. Säg nej till CX.
Typ som detta https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA men lägg in ordet CX och GS i stället

Hur som ser bra ut paketet du la upp #philipborg (får väl leka lite med dom nya taggarna eller? )

Men skulle kört på SSD, provat HDD efter jag vant mig vid SSD, det är en pina.

Skrivet av Hugom3:

Tack som fan!

Skickades från m.sweclockers.com

Satsa på SSD med så tjejen får snabb dator på köpet, så hon inte klagar på det (tjejer är oftast känsligare när saker tar en sek för mycket, nej jag har inget emot #tjejer eller annat sätt sätter #könsroller utan är ren fakta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

I min erfarenhet är intels stockkylare verkligen inte ljudlös, ganska om den sitter i ljud isolerat chassi men då är FM2+ kylaren också rätt så tyst. Hyper 212 evo (vanlig processor kylare så tog den som exempel) är däremot definitivt tystare än intel stock. Men som jag sa, inte några större summor, mellan tummen och pekfingret blir det väll ungefär 260kr billigare? Om det var en rätt så stor budget så hade jag fullt hållit med om att det inte spelar så stor roll, iaf rörande budget, men i en sådan här liten budget är det endå en hyfsad del. Tillräckligt mycket enligt mig för att tippa vågen när de presterar så lika i stock.

Sedan blir det även billigare om man tittar på butiker utanför inet med A88X moderkort, men det blir ju B85 också

Även, vem vet. TS kanske får tillstånd att klocka lite på den Det är däremot inget jag antar. Får TS det så är 860k ett helt klar bättre val.

Skrivet av roxkz:

Ordentligt fyrkärnig är väl att ta i, och prestandan är rätt medioker för en Quadcore. Den är rejält långsammare än en i3a i de flesta multitrådade applikationer, och garanterat de enkel eller två-trådade.

det jag hade gjort är, köp 860k och OCa den om det är suuper viktigt med de där 100-200kr, har man däremot kronorna över alt ingen OC möjlighet så hade jag kört på i3an

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ordentligt fyrkärnig är väl att ta i, och prestandan är rätt medioker för en Quadcore. Den är rejält långsammare än en i3a i de flesta multitrådade applikationer, och garanterat de enkel eller två-trådade.

I två och en trådiga är den långsammare, ja. Men i flertrådade håller den bättre.

Sås.

Det jag menade med ordentlig var inte kraft, utan att det var 4 fysiska kärnor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

r9 285 ?? borde vara bättre ta R9 280/280x drivrutinerna till just 285 ska vara skräp.

Dock så supportar väl 285 freesync...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugom3:

Dock så supportar väl 285 freesync...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. Det gör inte 280/280x i spel. Sås.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Hugom3:

Dock så supportar väl 285 freesync...

Skickades från m.sweclockers.com

har du en skärm som klarar av FreeSync ?
R9 280 har 3GB 285 har bara 2GB. har du då en högupplöst skärm med freesync så hjälper väl inte det när grafik-minnet tar slut?.

sen var väl det en budget dator inte nån med massa extra finesser? kan väl tycka att en 120GB ssd är bra att ha med.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

I två och en trådiga är den långsammare, ja. Men i flertrådade håller den bättre.

Sås.

Det jag menade med ordentlig var inte kraft, utan att det var 4 fysiska kärnor.

Passmark är ju väldigt korrekt och vettig källa.. Eller inte.. Något lite vettigare än så får du komma med.
Slängde ihop en burk till en bekant för ett tag sedan, och 860k'n var långsammare än i3an jag jämförde med på i princip allt från Cinebench till spel.

EDIT: Eftersom en 860K är i princip en A-10 7850k utan grafikbiten så jag hänvisar till denna:
http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Passmark är ju väldigt korrekt och vettig källa.. Eller inte.. Något lite vettigare än så får du komma med.
Slängde ihop en burk till en bekant för ett tag sedan, och 860k'n var långsammare än i3an jag jämförde med på i princip allt från Cinebench till spel.

EDIT: Eftersom en 860K är i princip en A-10 7850k utan grafikbiten så jag hänvisar till denna:
http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Sant att passmark kanske inte är den vettigaste källan. Nu är iofs det en 4330 som jämförs med i det testet och inte en svagare 4130.

I oklockad form kan det faktiskt stämma att i3 4160 är starkare då även i flertrådat. Antar 860k då hör hemma bland folk som kan överklocka, där den kan bli riktigt potent. Sedan är den även bättre i priset om man inte skaffar eftermarknads kylare. Så det är väll där den hör hemma. På hård budget eller för folk som kan överklocka. Erkänner att den kanske inte är optimal för detta budget bygge.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du en skärm som klarar av FreeSync ?
R9 280 har 3GB 285 har bara 2GB. har du då en högupplöst skärm med freesync så hjälper väl inte det när grafik-minnet tar slut?.

sen var väl det en budget dator inte nån med massa extra finesser? kan väl tycka att en 120GB ssd är bra att ha med.

Jag tror ej att hon kommer behöva mer än 2 gb vram dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hugom3:

Jag tror ej att hon kommer behöva mer än 2 gb vram dock...

Skickades från m.sweclockers.com

i GTA V kommer du behöva det, köp nytt kort på Netonnet eller betala genom internet om du köper på Webhallen så har du ju 14dagars öppet köp (distansköplagen)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

860K är en ganska pigg CPU, passar i en entry level speldator.
Nackdelen med denna är att man målar in sig lite i ett hörn, dvs det finns inget att uppgradera till utan att byta moderkort, som det ser ut just nu iallafall.

Så röstar nog på en G3258 istället + OK tredjeparts kylare + en del OC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

i GTA V kommer du behöva det, köp nytt kort på Netonnet eller betala genom internet om du köper på Webhallen så har du ju 14dagars öppet köp (distansköplagen)

Hon kommer icke spela gta 5

Skickades från m.sweclockers.com