24-pins kontakten är inte intryckt

Permalänk
Medlem

24-pins kontakten är inte intryckt

Märkte idag att 24-pins kontakten är inte helt intryck i moderkortet (låset på kontakten är inte intryckt). Men datorn får ström och jag har inte haft problem med den. Är det någon risk att man kör såhär? Har försökt få in den men jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Märkte idag att 24-pins kontakten är inte helt intryck i moderkortet (låset på kontakten är inte intryckt). Men datorn får ström och jag har inte haft problem med den. Är det någon risk att man kör såhär? Har försökt få in den men jätte jobbigt.

Funkar det som det ska så ska det ju inte vara nåt problem. Men en varning: Om kontakten inte sitter i ordentligt kan det bli dålig kontakt och hög resistans anslutning vilket kan leda till överhettning av kontakten eller i värsta fall att den smälter. Ha datorn på och känn ifall den blir varm/supervarm. Blir den inte varm så kan du nog vara lugn Lycka till!

/Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

fungerar det inte att trycka i den? Inte bra om det börjar glappa

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Funkar det som det ska så ska det ju inte vara nåt problem. Men en varning: Om kontakten inte sitter i ordentligt kan det bli dålig kontakt och hög resistans anslutning vilket kan leda till överhettning av kontakten eller i värsta fall att den smälter. Ha datorn på och känn ifall den blir varm/supervarm. Blir den inte varm så kan du nog vara lugn Lycka till!

/Dennis55

Ett lås har alla fall gått in men andra sitter utanför. Väldigt jobbigt att få in båda. Moderkortet bara viker sig. Jag tror att det får vara såhär.

Permalänk
Medlem

klart att risken finns att det börjar glappa, försök trycka i den ordentligt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha använt datorn tills detta är fixat. Risk att grilla datorn samt huset du bor i, kanske inte så stor chans men "kan det skita sig så gör de det" verkar alltid gälla för mej...

Permalänk
Medlem

låsen är där för att säkerställa att kontakten sitter kvar och att det inte blir nån glappkontakt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Märkte idag att 24-pins kontakten är inte helt intryck i moderkortet (låset på kontakten är inte intryckt). Men datorn får ström och jag har inte haft problem med den. Är det någon risk att man kör såhär? Har försökt få in den men jätte jobbigt.

Jag har haft samma problem och fick ta i som en gud för att få i kontakten.
Så se efter om du inte kan lägga något som inte leder ström mellan moderkortet och chassit så du kan trycka till ordentligt en gång för alla.
Chansen att kontakten trillar ur om datorn bara står stilla är nog 0, men om du skulle flytta den eller åka på LAN etc så kan det sluta illa.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Entusiast

24-pins kontakten är ett mök att få i många gånger. Man får stötta moderkortet underifrån, så att man inte knäcker det. Risken är överhängande att så sker om man inte stödjer moderkortet ordentligt.

Det är inte helt ovanligt att man får ta i för kung och fosterland. I SKA DEN!!!!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Märkte idag att 24-pins kontakten är inte helt intryck i moderkortet (låset på kontakten är inte intryckt). Men datorn får ström och jag har inte haft problem med den. Är det någon risk att man kör såhär? Har försökt få in den men jätte jobbigt.

Jag hade aldrig vågat använda datorn med en kontakt som sitter sådär. Det bara ber om att något ska hända. Tryck dit j-ln ordentligt så kan du känna dig trygg

Permalänk
Medlem

Om man nu har ett modulärt nätagg, så borde väl det bästa vara att testa om 24 pinnaren om den är trög att få i/trycka i 24 pinnaren innan monterar man moderkortet i chassiet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hade problem med få i hela 8pinns kontakten innan, datorn funkade och allt var bra.

Efter ett år eller så började det strula, felsökte i timmar, när jag till sist såg 8pinkontakten. (suck)

Önskade då att jag tog i för att få dit den från början.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |