Är det värt det?2 st r9 290x vs ett GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Japp, Nvidia marknadsför sina 970 med 4GB som igentligen bara har 3.5GB i full speed resterande 0.5GB är slött som vanligt RAM. AMD med sina 295x2 marknadsför dessa kort som 8GB och dessa kan bara allokera 4GB minne, resterande 4GB är ej användbart. Och så tycker folk Nvidia kör med falsk marknadsföring??????

Det är inte AMD som bestämt att minnet måste speglas i multi-GPU-lösningar. Det gäller alla multi-GPU-lösningar.
Så om du undrar varför du blir kallad fanboy så har du svaret nu;
Om detta är falsk marknadsföring så är nVidia lika skyldiga, 3,5GB-frågan är dock nVidia-specifik.
(Jag tycker inte att det är att luras. Det är ingen hemlighet att minnet måste speglas.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Har det alltså 8GB tillgängligt minne, ala icke Xfire i spel, där det bara används 4GB?

Jepp 8GB när Amd ändrade kretsarna på andra 2GB kort till 4GB så gjorde Nvidia likadant och Amd kontra med förbättrad krets på 8GB lika bra eftersom 8GB och säkert över 20GB kort kommer rulla ut i år och 8GB blir standard i många maskiner när man vill skruva upp grafiken, ett test på det finns här: http://www.tweaktown.com/reviews/7037/sapphire-radeon-r9-290x-8gb-tri-video-card-review/index.html

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Jepp 8GB när Amd ändrade kretsarna på andra 2GB kort till 4GB så gjorde Nvidia likadant och Amd kontra med förbättrad krets på 8GB lika bra eftersom 8GB och säkert över 20GB kort kommer rulla ut i år och 8GB blir standard i många maskiner när man vill skruva upp grafiken, ett test på det finns här: http://www.tweaktown.com/reviews/7037/sapphire-radeon-r9-290x-8gb-tri-video-card-review/index.html

Bara 20? Ska vi överdriva kan vi väl i alla fall slå lite större och säga 200.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Bara 20? Ska vi överdriva kan vi väl i alla fall slå lite större och säga 200.

16GB på titan och nu allround kort med 8GB 3D-minneskretsar staplade så lätt att klämma in mer, 8GB är normalt i kommande grafikkort och mer finns redan och lätt att klämma i mer och en 20 kärnig xeon processor eller zen så är det lagom, 4GB idag är inte lönt när man drar upp grafiken på flera skärmar som 4k på minst 30 tum helst 40 tum medans 8K kommer i år och oss datornördar vill klart ha det och flera har det redan så varför överdriva 390x är ju ett givet köp med minst 8GB för de släpper säkert fler versioner.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tri-x och framför allt vapor-x är tysta kort. Så finns definitivt tysta Hawaii kort. Med det sagt är fortfarande 295x2 mest intressant om man inte vill ha 8gb per kärna.

Skickades från m.sweclockers.com

tycker inte mitt 290 Tri-X är speciellt tyst, i jämförelse med ASUS Strix 970 så låter det rejält mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

tycker inte mitt 290 Tri-X är speciellt tyst, i jämförelse med ASUS Strix 970 så låter det rejält mycket mer.

Ja men det är väll fortfarande inte högljudd? Sedan finns också som jag sa Vapor-x som är riktigt tyst och slår vissa 970 kort trots den betydligt högre värmeproduktionen. Det jag syftade på var att hawaii kretsar inte behöver vara högljudda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är inte AMD som bestämt att minnet måste speglas i multi-GPU-lösningar. Det gäller alla multi-GPU-lösningar.
Så om du undrar varför du blir kallad fanboy så har du svaret nu;
Om detta är falsk marknadsföring så är nVidia lika skyldiga, 3,5GB-frågan är dock nVidia-specifik.
(Jag tycker inte att det är att luras. Det är ingen hemlighet att minnet måste speglas.)

Jag är inget fanboy, och som jag skrivit tidigare så är Nvidia inget bättre med att vara mer tydlig för gemene konsumenten (inte oss). Att folk kallar mig för fanboy har att göra med åldern tror ja, samt att det verkar vara "inne" att kalla folk det när dom blir lite tårögda. Fast jag bryr mig mindre faktiskt, kanske om jag var en fjortis som dom andra kanske jag också hade börjat med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag är inget fanboy, och som jag skrivit tidigare så är Nvidia inget bättre med att vara mer tydlig för gemene konsumenten (inte oss). Att folk kallar mig för fanboy har att göra med åldern tror ja, samt att det verkar vara "inne" att kalla folk det när dom blir lite tårögda. Fast jag bryr mig mindre faktiskt, kanske om jag var en fjortis som dom andra kanske jag också hade börjat med det

Men du förstår nog att det kan ha sett ut lite så i det här fallet. (Att du försökte göra det till AMD vs nVidia på ett sätt som det saknades grund för)
Med det sagt så skulle jag önska att folk i allmänhet försökte vara mer sakliga.
Att vara en fanboy är inte rationellt, och att kalla någon fanboy leder sällan till något positivt.

Permalänk
Medlem

290 utvecklar mer värme än 970 så kylaren behöver varva lite men extra kylning i datorn går det få ner temperaturen lite plus tri-x är nog bästa specialgjorda kylaren för det kortet för kunna kyla nog runt 2000rpm 30db max?
Mitt asus 280x har två fläktar på kylaren och går aldrig över 1500rpm eller 72c grader så hörs inte när man ändå spelar.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

290 utvecklar mer värme än 970 så kylaren behöver varva lite men extra kylning i datorn går det få ner temperaturen lite plus tri-x är nog bästa specialgjorda kylaren för det kortet för kunna kyla nog runt 2000rpm 30db max?
Mitt asus 280x har två fläktar på kylaren och går aldrig över 1500rpm eller 72c grader så hörs inte när man ändå spelar.

Du glömmer tri-x kylaren på steroider, Vapor-x. Den är ytterligare ännu bättre. Den är riktigt tyst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

ey vill du ha dubbla prestandan av en gtx 980??? för samma pris

R9 295X2 KÖP DET om du har psun annars så är du inte så smart

the value är störd

Permalänk
Medlem

jo vad du kan ha är två styckna r9 290x8gb vapor men det kostar mer, och väldigt väldigt lik prestanda som r9 295x2

Permalänk
Medlem

2x 290x kommer också värma varandra vilket leder till att "throttle" sänkning av GPU core om du inte låter fläktarna "gå fritt".
Jag tyckte personligen ett Asus 290x DCII låter för mycket, tänk dig då två gpu runt 85 - 95c som värmer varandra!

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

2x 290x kommer också värma varandra vilket leder till att "throttle" sänkning av GPU core om du inte låter fläktarna "gå fritt".
Jag tyckte personligen ett Asus 290x DCII låter för mycket, tänk dig då två gpu runt 85 - 95c som värmer varandra!

det kommer inte throttla om du köper vapor dessutom standard trix kylaren kommer troligt viss heller inte throttla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag är inget fanboy, och som jag skrivit tidigare så är Nvidia inget bättre med att vara mer tydlig för gemene konsumenten (inte oss). Att folk kallar mig för fanboy har att göra med åldern tror ja, samt att det verkar vara "inne" att kalla folk det när dom blir lite tårögda. Fast jag bryr mig mindre faktiskt, kanske om jag var en fjortis som dom andra kanske jag också hade börjat med det

Här har vi ett typ exempel på Ad hominem argument. Här förlorade jag min vilja att försöka hålla en diskussion med dig.

Skrivet av Silcan:

Japp, Nvidia marknadsför sina 970 med 4GB som igentligen bara har 3.5GB i full speed resterande 0.5GB är slött som vanligt RAM. AMD med sina 295x2 marknadsför dessa kort som 8GB och dessa kan bara allokera 4GB minne, resterande 4GB är ej användbart. Och så tycker folk Nvidia kör med falsk marknadsföring??????

Skrivet av lorgix:

Men du förstår nog att det kan ha sett ut lite så i det här fallet. (Att du försökte göra det till AMD vs nVidia på ett sätt som det saknades grund för)
Med det sagt så skulle jag önska att folk i allmänhet försökte vara mer sakliga.
Att vara en fanboy är inte rationellt, och att kalla någon fanboy leder sällan till något positivt.

Jag håller med. Jag brukar undvika att kalla folk det men när dem går ut och gör påståenden utan grund i ett hopp om att få företag X att vara bättre så orkar man inte. Han beskyller ett företag och använder anfallet som försvar för det andra som gör exakt samma sak så tror man ju att han har skygglappar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Japp, Nvidia marknadsför sina 970 med 4GB som igentligen bara har 3.5GB i full speed resterande 0.5GB är slött som vanligt RAM. AMD med sina 295x2 marknadsför dessa kort som 8GB och dessa kan bara allokera 4GB minne, resterande 4GB är ej användbart. Och så tycker folk Nvidia kör med falsk marknadsföring??????

Nvidia försökte lura sina kunder så ja. De körde med felaktig marknadsföring.

Skrivet av Ponx:

16GB på titan och nu allround kort med 8GB 3D-minneskretsar staplade så lätt att klämma in mer, 8GB är normalt i kommande grafikkort och mer finns redan och lätt att klämma i mer och en 20 kärnig xeon processor eller zen så är det lagom, 4GB idag är inte lönt när man drar upp grafiken på flera skärmar som 4k på minst 30 tum helst 40 tum medans 8K kommer i år och oss datornördar vill klart ha det och flera har det redan så varför överdriva 390x är ju ett givet köp med minst 8GB för de släpper säkert fler versioner.

Dina spekulationer är inget annat än just spekulationer. Att något existerar betyder inte att det blir standard. Sedan så har inga "20 kärniga Zen processorer" ens kommit fram i rykten så ta och hejda dig? Redan nästa år är det absolut inte ens en chans på att det blir verklighet.

Skrivet av hakd:

2x 290x kommer också värma varandra vilket leder till att "throttle" sänkning av GPU core om du inte låter fläktarna "gå fritt".
Jag tyckte personligen ett Asus 290x DCII låter för mycket, tänk dig då två gpu runt 85 - 95c som värmer varandra!

Du får det att låta som det är ett problem för enbart 290X. Detta är ett problem för de flesta MultiGPU lösningar eftersom korten vanligtvis tvingas ligga väldigt nära varandra och försämrar därför kylningen. Det är därför en hel del personer väljer att köra vattenkylt istället för med fläktar. Sedan throttlar inte direkt korten vid 85-95c. Det är ingen en CPU utan kretsarna är specificerade att klara den värmen. 90-95c i en SLI/CF setup är inte ovanlig under load.

Skrivet av Tangoxx:

det kommer inte throttla om du köper vapor dessutom standard trix kylaren kommer troligt viss heller inte throttla

Skjuter de inte ut luften i chassit? Har för mig att det är vad Trix gör. Alltså vore det självmord att ha dessa i SLI/CF setup.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Se prestanda index. Jag hade nog kört ett 980 istället dels för att jag litar mer på Nvidias drivrutiner till 900 serien, och dels för att jag inte pallar med alla potentiella strul som kan uppstå med CF.

Well said.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Avstängd

OM TS är ute efter mest FPS så är ju 290X i CF att gå på. Vill dock TS ha mindre strul (Risken för strul blir betydligt större med multiGPU lösningar oberoende av märke) så är nog GTX 980 eventuellt något för honom, Mindre prestanda men mindre strul också. 290X är väl "mer framtidssäkert". Båda lösningarna har för och nackdelar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skjuter de inte ut luften i chassit? Har för mig att det är vad Trix gör. Alltså vore det självmord att ha dessa i SLI/CF setup.

Exakt vad dem gör, däremot har man ett hyffsat luftflöde i chassit så går det nog utmärkt. Men som sagt, med hyffsat luftflöde.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Exakt vad dem gör, däremot har man ett hyffsat luftflöde i chassit så går det nog utmärkt. Men som sagt, med hyffsat luftflöde.

Det övre kortet kommer att ligga kloss med det nedre. Alltså kommer den skjuta ut värme rakt ned på det undre kortet och inte få insug nog. Det i sin tur skulle leda till överhettning av båda korten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det övre kortet kommer att ligga kloss med det nedre. Alltså kommer den skjuta ut värme rakt ned på det undre kortet och inte få insug nog. Det i sin tur skulle leda till överhettning av båda korten.

Jag tror vi missförstår varandra lite då jag tänker med en slot i mellan. Men ja, ligga tätt intill varandra är väll inte en hit. Tror det skulle gå att lösa men svårt och vi pratar starkt luftflöde direkt mot grafikkorten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Dina spekulationer är inget annat än just spekulationer. Att något existerar betyder inte att det blir standard. Sedan så har inga "20 kärniga Zen processorer" ens kommit fram i rykten så ta och hejda dig? Redan nästa år är det absolut inte ens en chans på att det blir verklighet.

Det är några år sen Amd och Intel utveckla 20 och 30 kärnors processorer men bristen på teknologi och pris så testar de igen och redan gjorts från Intel men man skulle ju överdriva och utveckling går framåt, värsta ståhej när man gick från 500mb till 1gig och 3gb och nu 8gb det är inte så överraskande, 4gb räcker inte till så klart många kommer köpa och det kommer bättre och bättre, en HUD med chattkanalerna i 3D-glasögonen och liggande tillbaka med kontroller och tangentbord spelande samtidigt på massiva skärmar är ett stenkast bort... Skoj åsido med lite stänk av allvar. http://www.guru3d.com/news-story/amd-server-roadmap-reveal-20-core-processors.html

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag tror vi missförstår varandra lite då jag tänker med en slot i mellan. Men ja, ligga tätt intill varandra är väll inte en hit. Tror det skulle gå att lösa men svårt och vi pratar starkt luftflöde direkt mot grafikkorten.

Extra fläktar hela fronten full med Noctuas 1500rpm eller Cougar som blåser kall luft direkt över komponenterna funkar bra, gammal bild men jag har liknande med olika konfigurationer med fläktar och det hjälper med extra och bygga vindtunnlar och klocka på sommaren utan problem bygga vindtunnlar.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nej nej nej. Det är fullt fungerande 8GB minnen, utmärkt för beräkningar. CFX däremot kan bara använda 4GB. Anser det inte vara falsk marknadsföring någonstans. Alla 8GB är användbara i situationer utanför CFX.

EDIT: Sorry men måste säga det, tagga ner på nvidia fanboy'andet.

Det är ju visst falsk marknadsföring, lägg ner häxjakten efter fanboys. Använder man 295x2 som exempel är det för att det kortet är relevant för vanliga konsumenter, nvidias senaste relevanta motsvarighet var gtx 690, som också tillämpade samma falska marknadsföring.

Det är inte mindre falsk marknadsföring för att båda sidorna gör det och du kan inte på allvar tro att en majoritet eller ens en nämnvärd minioritet av de som köper ett 295x2 (eller GTX 690 för den delen) köper det för beräkning.

Titan Z exkluderas av uppenbara skäl men nästa geforce-kort med dubbla GPU:er kommer säkerligen marknadsföras på samma sätt vilket är precis lika fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ja men det är väll fortfarande inte högljudd? Sedan finns också som jag sa Vapor-x som är riktigt tyst och slår vissa 970 kort trots den betydligt högre värmeproduktionen. Det jag syftade på var att hawaii kretsar inte behöver vara högljudda.

Allt är ju förstås relativt och det är ju inte i närheten av 290x referens som låter som en jumbojet, men skulle aldrig saluföra den som ett tyst grafikkort, eller ens något åt det hållet. Det är ett bra presterande kort som gör det det skall, men antar att man kan säga att det är tyst för att vara AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Det är ju visst falsk marknadsföring, lägg ner häxjakten efter fanboys. Använder man 295x2 som exempel är det för att det kortet är relevant för vanliga konsumenter, nvidias senaste relevanta motsvarighet var gtx 690, som också tillämpade samma falska marknadsföring.

Det är inte mindre falsk marknadsföring för att båda sidorna gör det och du kan inte på allvar tro att en majoritet eller ens en nämnvärd minioritet av de som köper ett 295x2 (eller GTX 690 för den delen) köper det för beräkning.

Titan Z exkluderas av uppenbara skäl men nästa geforce-kort med dubbla GPU:er kommer säkerligen marknadsföras på samma sätt vilket är precis lika fel.

Det är ett marknadsknep, ja. Men anser fortfarande det inte är falsk marknadsföring. Falsk marknadsföring är när de säger någonting som inte ens stämmer, vilket det faktiskt gör i denna situationen. Falsk marknadsföring är en rätt allvarlig anklagelse med lagliga konsekvenser. Jag skulle personligen bli mer förvirrad om de inte hade angett allt minne. Jag antar även Titan Z exkluderas pga priset? Ser inte varför när 295x2 också hade ett väldigt högt lanserings pris. Ser även inte hur priset är så relevant i diskussionen då det finns gott om folk som köpt titan kort utan att veta allt för mycket. Anledningen till att jag sa (tabu ord inkommande) "fanboy" var att han var helt exkluderade nvidia totalt och använde det som försvar mot faktisk falsk marknadsföring. Det var en pik att han borde ha en mer objektiv syn.

Jag säger det igen, kortet kan och är kompatibelt till fulla 8GB. Inte AMDs/Nvidias fel eller ansvar att du inte kör mjukvara som klarar det. Sedan anledningen till att jag nämnde Nvidia var då han verkade glömma av deras existens och att de gör exakt samma sak medans han försökte försvara dem med det.

Det jag däremot ser fram för är Dx12/vulkan där man troligast faktiskt kommer tjäna lite i VRAM på att ha flera kort, det är ju mer bevis på att det inte är kortens fel, det är ju faktiskt korten man köper och inte mjukvaran.

Sedan vet jag att vissa återförsäljare tänjer gränserna på marknadsknep men AMD själva är rätt så tydliga med att det är 2 kärnor och det var det diskussionen handlade om. Jag vet även att det är en mindre grupp som använder det som beräkningskort, däremot tror jag utan tvekan det är fler än vad du tror. Det är inte ovanligt att folk använder det för att accelerera annan mjukvara så som olika adobe program där en stark GPU är guld, där man även bör får 8GB vram beroende på hur Adobes kod är skriven. (Har ej använt adobes mjukvara och kommer inte så kan ej bekräfta att de har skrivit bra kod. Jag antar däremot de inte är inkompatibla OpenCL programmerare.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är ett marknadsknep, ja. Men anser fortfarande det inte är falsk marknadsföring. Falsk marknadsföring är när de säger någonting som inte ens stämmer, vilket det faktiskt gör i denna situationen. Falsk marknadsföring är en rätt allvarlig anklagelse med lagliga konsekvenser. Jag skulle personligen bli mer förvirrad om de inte hade angett allt minne. Jag antar även Titan Z exkluderas pga priset? Ser inte varför när 295x2 också hade ett väldigt högt lanserings pris. Ser även inte hur priset är så relevant i diskussionen då det finns gott om folk som köpt titan kort utan att veta allt för mycket. Anledningen till att jag sa (tabu ord inkommande) "fanboy" var att han var helt exkluderade nvidia totalt och använde det som försvar mot faktisk falsk marknadsföring. Det var en pik att han borde ha en mer objektiv syn.

Jag säger det igen, kortet kan och är kompatibelt till fulla 8GB. Inte AMDs/Nvidias fel eller ansvar att du inte kör mjukvara som klarar det. Sedan anledningen till att jag nämnde Nvidia var då han verkade glömma av deras existens och att de gör exakt samma sak medans han försökte försvara dem med det.

Det jag däremot ser fram för är Dx12/vulkan där man troligast faktiskt kommer tjäna lite i VRAM på att ha flera kort, det är ju mer bevis på att det inte är kortens fel, det är ju faktiskt korten man köper och inte mjukvaran.

Sedan vet jag att vissa återförsäljare tänjer gränserna på marknadsknep men AMD själva är rätt så tydliga med att det är 2 kärnor och det var det diskussionen handlade om. Jag vet även att det är en mindre grupp som använder det som beräkningskort, däremot tror jag utan tvekan det är fler än vad du tror. Det är inte ovanligt att folk använder det för att accelerera annan mjukvara så som olika adobe program där en stark GPU är guld, där man även bör får 8GB vram beroende på hur Adobes kod är skriven. (Har ej använt adobes mjukvara och kommer inte så kan ej bekräfta att de har skrivit bra kod. Jag antar däremot de inte är inkompatibla OpenCL programmerare.)

Tycker det verkar som vi har ungefär samma syn på saken, det jag menar med falsk marknadsföring är mer vad som är missvisande mot konsumenter snarare än den juridiska definitionen på ordet.

Titan Z exkluderas på grund av priset som är så högt att det nog faktiskt är ett beräkningskort för de flesta som använder det, något jag inte tror stämmer för 295x2 eller GTX690 för den delen. Jag har ingen insyn i hur många som använder GPU:er som beräkningskort så mina teorier om det är ganska ogrundade och stämmer säkert inte till 100%.

Med det sagt tycker jag fortfarande att kort som marknadsförs mot gamers borde marknadsföras med den mängd minne som gamers kommer att kunna använda, jag skulle mycket väl kunna se framför mig att någon väljer ett GTX690 över ett GTX780Ti exempelvis för att GTX690 "har mer minne" med syftet att använda kortet för gaming i höga upplösningar eller nåt där mycket minne är viktigt. Mina exempel blir lite föråldrade här men det får vi leva med. Jag kommer själv ihåg besvikelsen när jag insåg att mitt GTX295 bara kunde använda ~870MB minne när det stog 1,7GB eller vad det nu var överallt.

Fem år senare har jag (och likaså du gissar jag) lärt mig lite mer om vad det är för hårdvara jag finner så intressant men hade vi verkligen koll på sånt inför vårt första bygge? Det här handlar inte om AMD vs NVIDIA för båda gör samma sak men det är fortfarande fel, tycker jag i alla fall. Visst är det juridiskt försvarbart men det är även CopySwede och TV-avgift.

Till TS:

Det beror på:

GTX980 om du har dålig ventilation i chassit eller kan offra lite prestanda för att undvika eventuellt krångel (lite som någon som köper en 4790K men inte överklockar).

290X Crossfire om du har bra ventilation och kan tänka dig lite extra pyssel för att få rätt rejält med extra prestanda under rätt förutsättningar (lite som någon som sitter kvar med en 2600K i 5GHz trots en massa värme och lite krångel imellanåt).

Mina jämförelser kanske är rätt dåliga men ignorera det inom paranteserna om det låter underligt.

Permalänk
Medlem

Kan även slänga in att Crossfire är riktigt kompetent. Visst kan det strula i nya spel, men det åtgärdas någon vecka efter release av AMD. Att köra singel 290X under denna tid ger ju fortfarande väldigt mycket prestanda - Man kan leva med det, helt enkelt! Men I de flesta fallen handlar det bara om dålig "scaling" när nya spel kommer ut, dvs. 120-140% prestanda jämfört med ett singelkort istället för 160-180+% som man bör kunna förvänta sig av Crossfire.

Själv har jag haft 2x HD6950 och senare 2x R9 280X parade i crossfire, och jag har aldrig stött på några problem. "Crossfire suger" är en fördom som inte reflekteras av faktum - SLI är precis likadant; något tråkig scaling första veckan fram tills drivrutinerna uppdaterats för spelet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

CF/SLI rockar. Har kört det sen radeon x1950 och sen genom alla generationer Radeon för att först nu sitta med Nvidia. Har inte direkt stött på några problem och om CF/SLI inte fungerar så duger det oftast med ett kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Crossfire funkar väldigt bra idag. Speciellt med 290/290X som inte behöver en fysisk brygga på korten. Om du har lust så kan du vänta till juni då 390/390X bör lanseras för att sedan bestämma dig.