Microstuttering vid streaming

Permalänk
Medlem

Microstuttering vid streaming

Hejsan allihopa,

Så här i hockey-VM-tider har jag stött på ett märkligt problem vid streaming av TV-kanaler från en tjänst kallad Katsomo här i Finland (jmf. Viasat Play). Bilden är uppenbart ryckig (microstuttering) då jag streamar kanaler på datorn. Tjänsten använder sig av MS Silverlight för själva streamingen, vilket jag tror ligger bakom problemet. Intressant nog så fungerar streamen perfekt så länge jag flyttar musen till och från streamingfönstret, alltså då Silverlights animationer rör på sig i fönstret, men då spelrutans ikoner försvunnit ur bild börjar bilden rycka, både i fullscreen och windowed mode. Extremt irriterande, speciellt när bilden sveper i sidled. Tjänsten erbjuder för tillfället betakanaler som streamas i 50fps, och problemet märks mycket tydligare där, men samma problem uppstår också vid normala 25fps.

Vad jag gjort hittills för att försöka få bukt med problemet:

- Testat med 3 olika datorer inkl. Surface Pro 3 (Win 8.1).
- Bytt nätverk, 10Mbps och 100Mbps, olika operatörer, felet kvarstår.
- Överklockat bordsdatorn (2.83 --> 3.5 GHz), felet kvarstår.
- Togglat Hårdvaruacceleration av/på i Silverlight. Med hårdvaruaccelerationen avstängd verkar bilden aningen bättre, men fortfarande dålig.
- Togglat Application Storage av/på i Silverlight.
- Ändrat inställningar i Nvidia Control Panel.
- Prövat olika webbläsare, Chrome, Firefox och IE.
- Installerat om Windows på bordsdatorn, Win 7 --> Win 10.

Är det kanske tyvärr så att tjänstens implementering av Silverlight är dålig? Det faktum att det fungerar finfint när jag rör musen över streamen stöder denna antagelse. Vore extremt tacksam om någon har en lösning på detta. Kan utlova en liten belöning i bitcoins åt den som löser det eller hjälper mig hitta en lösning

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Låter som någon form av energisparläge går igång om det går bra så länge du rör musen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Låter som någon form av energisparläge går igång om det går bra så länge du rör musen.

Problemet finns fortfarande där om jag rör musen utanför spelrutan. Endast då jag rör musen till och från spelrutan så försvinner problemet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Problemet finns fortfarande där om jag rör musen utanför spelrutan. Endast då jag rör musen till och från spelrutan så försvinner problemet.

Har du testat ändra proccess prioritet till högre än normal på webläsaren/silverlight?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har du testat ändra proccess prioritet till högre än normal på webläsaren/silverlight?

Av någon orsak låser Silverlight priotiteten för webbläsaren den körs på till "Above Normal"/"Högre än Normal", går inte att ändra på det. Har testat ändra Core Affinity också, felet kvarstår.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Av någon orsak låser Silverlight priotiteten för webbläsaren den körs på till "Above Normal"/"Högre än Normal", går inte att ändra på det. Har testat ändra Core Affinity också, felet kvarstår.

Då har jag slut på idéer. Är det en betaltjänst hade jag kontaktat deras support, någonting låter mysko. Att få samma problem på alla enheter och bytta webbläsare får mig att tro att felet är som du ursprungligen trodde i klienten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Då har jag slut på idéer. Är det en betaltjänst hade jag kontaktat deras support, någonting låter mysko. Att få samma problem på alla enheter och bytta webbläsare får mig att tro att felet är som du ursprungligen trodde i klienten.

Japp, har varit i kontakt med supporten och väntar på svar. Testade på en fjärde dator idag med samma slutresultat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt när supporten har sämre koll på hård-/mjukvara än en själv. Förklarade problemet grundligt i mitt meddelande, men de frågar fortfarande efter hårdvarukonfiguration och nätverksförbindelse, fast jag klargjort att problemet inte beror på dessa...

Tror ni det är OK att begära återbetalning/delåterbetalning pga missnöje i såna här fall? Det är uppenbart att felet ligger i deras hand eftersom jag testat på fyra olika datorer och tre olika nätförbindelser. Bildkvaliteten är utmärkt på samtliga konfigurationer/nätverk men bilden rycker fortfarande. Problemet ändras inte heller när bitraten tillfälligt är lägre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Tråkigt när supporten har sämre koll på hård-/mjukvara än en själv. Förklarade problemet grundligt i mitt meddelande, men de frågar fortfarande efter hårdvarukonfiguration och nätverksförbindelse, fast jag klargjort att problemet inte beror på dessa...

Tror ni det är OK att begära återbetalning/delåterbetalning pga missnöje i såna här fall?

Jag tror definitivt du kan begära pengarna tillbaka.

Låter lite som när jag kontaktade mitt webbhotell och förklarade hur deras system fungerade för dem... Tog inte lång tid innan jag blev sänd till en av deras server ansvariga så jag kunde fråga min fråga. Var ingen svår fråga egentligen, den som svarade kunde bara ingenting. Ville bara veta lite info om mjukvaran dem körde på deras webbsidor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Tråkigt när supporten har sämre koll på hård-/mjukvara än en själv. Förklarade problemet grundligt i mitt meddelande, men de frågar fortfarande efter hårdvarukonfiguration och nätverksförbindelse, fast jag klargjort att problemet inte beror på dessa...

Tror ni det är OK att begära återbetalning/delåterbetalning pga missnöje i såna här fall? Det är uppenbart att felet ligger i deras hand eftersom jag testat på fyra olika datorer och tre olika nätförbindelser. Bildkvaliteten är utmärkt på samtliga konfigurationer/nätverk men bilden rycker fortfarande. Problemet ändras inte heller när bitraten tillfälligt är lägre.

Är väl rätt förståerligt att de frågar efter de sakerna, all fakta är relevant/önskvärd när det kommer till felsökning (speciellt teknisk). Om inte annat så kanske de vill kunna kunna replikera med motsvarande hårdvara?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Är väl rätt förståerligt att de frågar efter de sakerna, all fakta är relevant/önskvärd när det kommer till felsökning (speciellt teknisk). Om inte annat så kanske de vill kunna kunna replikera med motsvarande hårdvara?

Problemet är nu att jag testat samma tjänst på 4 olika datorer och 3 olika fysiska nätverk, varav en med ny installation av Windows. Sannolikheten att problemet ligger i hårdvaran är minimal/obefintlig. Själv påstår de att de inte märkt något fel. Har testat över en period på 10 dagar, någonting är fel...

Kan väl tilläggas, att på Samsungs SmartTV fungerar streamen felfritt utan knyckande, felet är alltså inte i sändningen, vilket jag kommit fram till tidigare, eftersom streamen också på dator fungerar väldigt fint så länge jag rör musen över själva bilden så att Silverlights menyer rör på sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Vilken uppdateringsfrekvens kör du på skärmen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro