Rockstar bannlyser moddare i GTA V

Permalänk
Medlem

Det är alltid kul med automatiska antifusk och DRM! Allt för att komma åt de som kör pirat eller fuskar men det skadar ändå mest de som kör ärligt...

SP-mods borde inte påverka MP-delen... Dåligt av Rockstar att inte kunna skilja på dem... Om nu detta stämmer d.v.s.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Allt som kan ge dig en fördel i spelet jämtemot andra är ju att betrakta som fusk. Så att ändra spelets FOV är att fuska.

Rockstar har väl gjort det enkelt för sig och bannar alla som har ändrade filer. Alltså ryker alla fuskare, med moddare som collateral damage. Lite synd, men spelar personligen ett fuskar-fritt spel än ett spel med frihet för mods.

Själv ändrar jag FOV för att slippa spy, inte för att få fördelar jämtemot andra spelare. Lite taskigt att kalla det fusk.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

en kanske lätt fråga men från en som inte har spelet.

går det inte att modda och spela offline?? måste man alltid vara inloggad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Allt som kan ge dig en fördel i spelet jämtemot andra är ju att betrakta som fusk. Så att ändra spelets FOV är att fuska.

Rockstar har väl gjort det enkelt för sig och bannar alla som har ändrade filer. Alltså ryker alla fuskare, med moddare som collateral damage. Lite synd, men spelar personligen ett fuskar-fritt spel än ett spel med frihet för mods.

Bästa hade ju då varit om man haft ett modd system implementerat, så att man kan skicka in ev små mods (de harmlösa) och få de godkända. Så alla godkända mods är okej, allt annat, är det inte.

Fusk förekommer i alltid alla online spel (om man inte aktivt blockar det), något annat går tyvärr inte, då där alltid finns dåliga förlorare, eller folk som hellre förstör det för andra än spelar spelet.

Permalänk
Medlem

Snacka om att slå hårt bara för att själva vara ensamma utgivare för all ny kontenta i spelet.

Nä, jag skippar nog GTA5 ändå. Vilket trams.

Permalänk
Medlem

De flesta moddarna avaktiveras automatiskt när man spelar online. SP-moddar ska fan inte orsaka ban. Sånt här trams slipper man om man ger möjligheten till dedikerade servrar. Ska det vara så jävla svårt egentligen att erbjuda orankade servrar där man kan spela om man har moddar? Vill minnas att de hade servrar för troll där man fick en dumstrut, så jag ser inget problem med att kunna ha särskilda servrar för de med moddar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kanske man kan spela offline med moddar och om man sen vill köra online så installerar man om spelet? Lite bängligt men men...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

en kanske lätt fråga men från en som inte har spelet.

går det inte att modda och spela offline?? måste man alltid vara inloggad?

Första gången måste du va inloggad för att starta spelet. Sen kan du stänga av internet för att fortsätta spela offline. Spelet loggar annars in dig automatiskt varje gång du startar spelet. Men har du ingen internet kommer det stå att du måste ha internet 1 gång innan du kan starta spelet.

För övrigt, är det ganska konstigt det här? Supporta inte Rockstar modden som typ ändrade grafik? Kommer inte ihåg vad den hette, men stod i Rockstars Twitter att GTA IV modden som ändrar grafik även kommer till 5an.. Sen händer det här?

Kan väl vara en automatisk ban och inget rockstar själva ville göra? Bara o vänta o se vad som händer..
Stör mig däremot riktigt mycket på att folk direkt får myror i arslet och börjar ge negativa reviews.. Jag menar... Fan låt det åtminstone gå 24h...

Permalänk
Medlem

Skaffade precis detta till PC, inte kört på konsol innan. Jag hade hellre sett ett "GTA 5 multiplayer", istället för GTA online och den påtagliga MMO-itis som spelet drabbats av (åkomman vars symptom vi nu ser ett exempel på).

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Själv ändrar jag FOV för att slippa spy, inte för att få fördelar jämtemot andra spelare. Lite taskigt att kalla det fusk.

Så när du i lugn och ro kan promenera fram till din motståndare och kniva honom, för att han är upptagen med att sitta och spy pga låg FOV, då har du inte fördelaktiga förutsättningar menar du?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Störtlöjligt att vägra moddar i single player. Online är en helt annan sak.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då undrar jag varför man kunde modda så in i helvete mormors kalas så mycket i GTA IV och till och med få köra online med mods i exempelvis Close friends sessions?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fan vad kul det kommer bli när mod communityt har kommit igång om ett par månader! Installera nya texturer, enb, nya städer, miljöer, fordon, uppdrag, vapen, kläder, kanske någon polismod alá LCPDFR! Kommer ju bli skitkul! Sen köra vanilla i multiplayer med polarna.

oh. wait.

Bara att börja köra GTA 4 för mig antar jag. Men det spelet dog ju totalt när 5 kom, speciellt när det kom till Pc..

PS: I GTA IV behövde man ju inte köpa någon DLC, man kunde ju bara ladda ner en ny liten stad och ett par uppdrag, tror ni att det kan vara anledningen till att Rockstar begränsar mods? Så att folk köper DLC utav dem, istället för att modda in nytt material.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av brittaan:

Allt som kan ge dig en fördel i spelet jämtemot andra är ju att betrakta som fusk. Så att ändra spelets FOV är att fuska.

Rockstar har väl gjort det enkelt för sig och bannar alla som har ändrade filer. Alltså ryker alla fuskare, med moddare som collateral damage. Lite synd, men spelar personligen ett fuskar-fritt spel än ett spel med frihet för mods.

Problemet är ju att alla fuskare inte ryker, långt ifrån, och som artikeln säger i sin andra mening gäller det även i enspelarläge, dvs där man inte spelar mot andra och därmed inte ger en fördel mot dem.

Att man inte får modda online hur som helst är väl en självklarhet?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att dela upp MP/Online med "mods accepted" och "vanilla"? GTA är till för att moddas..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det är för lätt att hacka spelet? Har de inte ens försökt att göra det säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Själv ändrar jag FOV för att slippa spy, inte för att få fördelar jämtemot andra spelare. Lite taskigt att kalla det fusk.

Beror ju på hur du ser det... varför ska du inte spy, men alla andra???

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser enorma problem med detta utöver rätten att modifiera fritt? Får någon bit fel, innebär det då helt plötsligt att de blir bannade? :/ Korrupta filer, cpu fel eller RAM störning är inte så ovanliga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

I och med att det finns ett onlineläge i spelet så tycker jag de gör helt rätt i att förbjuda mods. Kan de försvåra något för fuskarna så är det väl inte mer än rätt. Spelföretag som lägger i sig vid moddning av offlinespel är dock löjliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jaja det löser sig själv när rockstar märker att alla modd älskare krackar spelet istället för att köpa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nils45:

Många fuskare finns men det är inte ofta man stöter på dom, tycker jag. Igår spelade jag en hel dag utan att stöta på en fuskare. ESC och find new session brukar ändå lösa problemen.

Det kanske beror på att dom flesta som fuskat numera är bannlysta i 2 veckor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

I och med att det finns ett onlineläge i spelet så tycker jag de gör helt rätt i att förbjuda mods. Kan de försvåra något för fuskarna så är det väl inte mer än rätt. Spelföretag som lägger i sig vid moddning av offlinespel är dock löjliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har ju detta spelet offline/single player vad jag förstått? Om man har en hjärna som spelutvecklare bör man väl då göra det möjligt att modda singelplayer, men inte multiplayer. De borde också ha integrerat Steam Workshop eller liknande system så att användarna slutar pilla i spel-filerna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Allt som kan ge dig en fördel i spelet jämtemot andra är ju att betrakta som fusk. Så att ändra spelets FOV är att fuska.

Rockstar har väl gjort det enkelt för sig och bannar alla som har ändrade filer. Alltså ryker alla fuskare, med moddare som collateral damage. Lite synd, men spelar personligen ett fuskar-fritt spel än ett spel med frihet för mods.

Det är en fantastisk känsla när man blir spyfärdig av att spela ett spel (låg FOV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Så när du i lugn och ro kan promenera fram till din motståndare och kniva honom, för att han är upptagen med att sitta och spy pga låg FOV, då har du inte fördelaktiga förutsättningar menar du?

Jag har inte ägt eller spelat gta sen trean släpptes.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

GTA 5 online är fullt med fuskare. Och Rockstar gjorde ingenting åt det.

Permalänk
Avstängd

Eller så ordnar de modfria servrar respektive servrar där mods är tillåtna. Och möjlighet för spelaren att välja server utifrån en lista som i vissa andra spel givetvis.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av xpanterx:

Kanske man kan spela offline med moddar och om man sen vill köra online så installerar man om spelet? Lite bängligt men men...

2st separata installationer kanske löser det?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

2st separata installationer kanske löser det?

Man behöver ju köpa en ny hårddisk för det.

Permalänk
Medlem

Har sagt sen det släpptes, att det är ett skräpspel. Rockshit visar återigen är dåliga dom är.

Tråkigt för folk som har betalat 60€$ och är nu bannade för att dom ville spela med spelbar FOV. Säger det igen, skräpföretag.

Permalänk
Medlem

Happ, bara o slänga SweetFX och ReShade då.
Better safe than sorry.