Permalänk
Medlem

gta 5 Vram fundering.

Hej.

Jag har 2 970 i SLI och jag är medveten om att bara 4gb Vram är tillgängligt. Ändå säger gta att jag har 8gb. Jag förstår att detta förmodligen bara är en "bugg" eller liknande men hur som helst, min vän har ett 780 och kör samma settings som jag. För mig står det att jag använder 5092mb Vram medans han använder ca 2500. Det laggar mer för mig än för han.

Jag har en i5 4690k OC: 4.5Ghz och han en fx8350 oc: 4.5Ghz.

Någon som har något bra svar?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

Använder båda samma upplösning? Sen kan du testa att ändra inställningar så det står att du använder minder än 3500mb och se hur prestandan blir. För använder du 5gb minne är ju mycket av det ä från ramminnet vilket är segt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

GTA V lägger ihop minnesmängden när man har fler än ett kort så halvera siffran för att veta den verkliga minnesanvändningen.

Med lagg, menar du då konstant låg FPS eller att spelet fryser till ibland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

GTA V lägger ihop minnesmängden när man har fler än ett kort så halvera siffran för att veta den verkliga minnesanvändningen.

Med lagg, menar du då konstant låg FPS eller att spelet fryser till ibland?

Stutter, fps drop på höga höjder! Samma upplösning. 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Stutter, fps drop på höga höjder! Samma upplösning. 1080

Har du aktiverat din växlingsfil/pagefile? Och hur stor är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Har du aktiverat din växlingsfil/pagefile? Och hur stor är den?

Det vet jag inte! Hur gör jag det och vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Det vet jag inte! Hur gör jag det och vad är det?

Det är en fil på din SSD/hårddisk som agerar RAM-minne.

Högerklicka på Dator -> Egenskaper -> Avancerade Systemegenskaper -> Klicka på Inställningar under prestanda i Avancerat-fliken -> Avancerat -> Under Virtuellt minne.

Permalänk
Medlem

Nu finns väl inte 780 med 4GB vram dock.

Problemet som du upplever är förmodligen pga GTA V vill nyttja mer än 3.5GB vram när du spelar och då får du lägre fps när dom sista 0.5gb skall nyttjas.

Och förmodligen har du en pagefile då du inte vet vad det är, så är risken liten att du inaktiverat funktionen.

Hur är det annars med temperaturer och liknande, dom går inte för varma?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Det är en fil på din SSD/hårddisk som agerar RAM-minne.

Högerklicka på Dator -> Egenskaper -> Avancerade Systemegenskaper -> Klicka på Inställningar under prestanda i Avancerat-fliken -> Avancerat -> Under Virtuellt minne.

Ska kolla på det när jag kommer hem från jobbet! Tack och så återkommer jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Skrivet av milo_:

Det är en fil på din SSD/hårddisk som agerar RAM-minne.

Högerklicka på Dator -> Egenskaper -> Avancerade Systemegenskaper -> Klicka på Inställningar under prestanda i Avancerat-fliken -> Avancerat -> Under Virtuellt minne.

Om jag går in där så står det att jag har ca 8GB allokerat, 12GB rekommenderas. Trycker jag på Change så får jag se mina diskar. C: (SSDn) står som "systemkontrollerad" men mekaniska lagringsdisken som jag har GTA installerat på står det "None". Jag har alltså inget sånt för min andradisk. Kan det sänka prestandan eller är det som det ska vara? Endast på systemdisken?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Om jag går in där så står det att jag har ca 8GB allokerat, 12GB rekommenderas. Trycker jag på Change så får jag se mina diskar. C: (SSDn) står som "systemkontrollerad" men mekaniska lagringsdisken som jag har GTA installerat på står det "None". Jag har alltså inget sånt för min andradisk. Kan det sänka prestandan eller är det som det ska vara? Endast på systemdisken?

Det är som det ska vara. Du kan också flytta den från systemdisken men just GTA V har jag hört gynnas av att ha växlingsfilen på en SSD.

Permalänk
Medlem

Kör oxå 2 970 kort i sli, 2560*1440 med det mesta på max utan en enda issue.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hur är cpu/gpu/ram usage?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Ska kolla på det när jag kommer hem från jobbet! Tack och så återkommer jag!

Låter bra. Jag tror dock inte heller att det är ditt problem eftersom att du troligtvis inte varit och pillat där som Tomika skriver.

Din kompis råkar inte sitta med 16 GB RAM? GTA V roffar åt sig en del minne så om du sitter med 8 GB och har andra program uppe samtidigt kan det vara anledningen till ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Hur är cpu/gpu/ram usage?

Mitt GTA V använder cirka 2,8GB RAM, processoranvändningen (för gtav processen) använder 40-60%.

Permalänk
Medlem

Inget är för varmt!

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

Han har 8 gb ram som jag

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

Blås om windows och se om problemet försvinner...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så enkelt som ett mjukvaru problem? Drivrutiner eller spelet i sig? Oftast är ju det en början att installera om bägge.

Att per automatik installera om Windows och om det nu löser problem så är det ju drivrutiner som spökar från första början. Inte heller kul att blåsa om Windows bara för att.

Har provat lite själv nu med GTA V och gtx970 både som enkelt kort och SLI. 1920x1080 samt 2560x1440. Upplever inte att spelet skulle tappa flyt pga för lite vram alls så det är ju inte heller boven i ditt fall. Först när jag använder ett 970 i 1440p och ultra som det blir sirap.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hjälpsam

Ställ om mouse-input till Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av milo_:

Din kompis råkar inte sitta med 16 GB RAM? GTA V roffar åt sig en del minne så om du sitter med 8 GB och har andra program uppe samtidigt kan det vara anledningen till ditt problem.

Spelar med 4 Gb ram jag

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Då Vram inte dubblas när du kör SLI skulle jag inte rekommendera dig att köra med över 5000mb använt minne utan kanske lägga dig runt 3800.

Använder själv ca 1300/2000 mb för att få en FPS på 100+ i nästan alla tillfällen

Permalänk
Entusiast

Jag kör med dessa settings i 3440x1440... vet inte hur pass krävande det är i 1920x1080 om du nu skulle smälla upp allt på absoluta max, men nog fan ska två 970's klara av det då jag kan spela problemfritt så här?!

Permalänk
Medlem

Om du har två grafikkort så kommer både tillgängligt och använt vram att fördubblas. Halvera båda för att få fram vad som egentligen gäller. Detta tar Totalbiscuit upp i sin port report.

Så ditt egentliga använda vram är 2550, alltså använder du lite mer än din vän. Se vad han var för inställningar och kör på exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag kör med dessa settings i 3440x1440... vet inte hur pass krävande det är i 1920x1080 om du nu skulle smälla upp allt på absoluta max, men nog fan ska två 970's klara av det då jag kan spela problemfritt så här?!

https://www.youtube.com/watch?v=w_bkWwaFPJA

Du borde verkligen köpa en 144 hz skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ställ om mouse-input till Windows.

^ this shit right here

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Stuttering på höga höjder samt visa kustområder (typ Docks). Spelar ingen roll vilka inställningar jag kör med min gtx 970. Maxar dock även RAM-använding (8gb) så det kan vara det som strular. GTA har tydligen problem för visa med memory leaks. VRAM använding ligger runt 3300mb.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av buurman:

Jag har samma problem. Stuttering på höga höjder samt visa kustområder (typ Docks). Spelar ingen roll vilka inställningar jag kör med min gtx 970. Maxar dock även RAM-använding (8gb) så det kan vara det som strular. GTA har tydligen problem för visa med memory leaks. VRAM använding ligger runt 3300mb.

Har du satt upp en rejäl storlek på pagefilen?

Skrivet av milo_:

Har du aktiverat din växlingsfil/pagefile? Och hur stor är den?

Skrivet av milo_:

Det är en fil på din SSD/hårddisk som agerar RAM-minne.

Högerklicka på Dator -> Egenskaper -> Avancerade Systemegenskaper -> Klicka på Inställningar under prestanda i Avancerat-fliken -> Avancerat -> Under Virtuellt minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av haggis:

Du borde verkligen köpa en 144 hz skärm!

När det kommer en 34" 21:9 IPS med 144hz så ska jag fundera på det... och kolla efter på kontot om jag har råd med den samt om jag har råd att bygga ihop en dator som orkar förse skärmen med det den behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har du satt upp en rejäl storlek på pagefilen?

Yep, 10gb på min SSD. Hjälper dock inget.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan