Permalänk

laggar på gta 5

Hej som titen lyder så laggar det för mig på gta 5 och jag har optemerat det via geforce experience. Jag har GTX 760 (2gb), i5 4690k, 8GB RAM
Det är liksom att allt fryser en kort stund och sen blir vanligt igen (det händer så ganska ofta). Tacksam för snabba svar!

//mvh jakob

Permalänk

760 har endast 2gb minne och gta v är lite tyngre än så.
men det är buggar över hela gta just nu, så de kommer ordna sig efter en/ett par patchar. dom släppte de inte speciellt "stadigt.--"

Permalänk

Okej tack!! men jag har funderat på att uppgradera mitt grafikkort men vet dock inte vilket jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av jakobcoola:

Okej tack!! men jag har funderat på att uppgradera mitt grafikkort men vet dock inte vilket jag ska köpa

vad har du för nätagg?
Köp ett r9 290(x)
om du har en lite taajt budget etc. de fungerar riktigt bra, presterar /typ bättre än 970 & har dessutom 4 gig ram. ggd5r ram tror jag för att va specifik

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobcoola:

Okej tack!! men jag har funderat på att uppgradera mitt grafikkort men vet dock inte vilket jag ska köpa

Beror på din budget, men ett säkert kort är ju GTX 970. Angående ditt problem, testa sänk inställningarna lite och GeForce Experience kan inte optimera bra alls, haha

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Du har troligtvis för höga inställningar i Geforce Experience

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobcoola:

Hej som titen lyder så laggar det för mig på gta 5 och jag har optemerat det via geforce experience. Jag har GTX 760 (2gb), i5 4690k, 8GB RAM
Det är liksom att allt fryser en kort stund och sen blir vanligt igen (det händer så ganska ofta). Tacksam för snabba svar!

//mvh jakob

Sitter själv med ett 980 och lirar GTA V, jag lät Geforce Experience optimera mina inställningar.
Märkte dock så fort jag startade spelet att det verkligen inte blev bra. Flertalet inställningar programmet drog upp till max som totalt dödade flytet i spelet.
Ett tips är att kolla under "Advanced Graphics", du kan sänka/stänga av dessa helt och hållet. Ingen direkt synbar skillnad, men är krävande som tusan.

Du spelar på 1080p antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobcoola:

Hej som titen lyder så laggar det för mig på gta 5 och jag har optemerat det via geforce experience. Jag har GTX 760 (2gb), i5 4690k, 8GB RAM
Det är liksom att allt fryser en kort stund och sen blir vanligt igen (det händer så ganska ofta). Tacksam för snabba svar!

//mvh jakob

Har 2 vänner som hade mycket problem med Geforce Experience, dom avinstallerade det och fixade egna inställningar och sedan försvann fps-drops, lagg och generella krasher som dom hade haft.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Jag har corsair RM750 nätagg så det är inte problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

760 har endast 2gb minne och gta v är lite tyngre än så.
men det är buggar över hela gta just nu, så de kommer ordna sig efter en/ett par patchar. dom släppte de inte speciellt "stadigt.--"

"Tyngre än så", en av mina datorer har "bara" ett 960 (Dock överklockat), det kör på very high på allt 4x MSAA och stadigt 60fps. Så 2GB räcker gott och väl, beroende på vad man har för krav. Vill man spela högre än 1080p och very high texture osv. Då blir det ett väldigt tungt spel.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Okej tack!! jag såg att texture kvaleten var på very high så jag sänkte det och nu blev det bra tack så mycket!!

Permalänk
Medlem

^Texture quality påverkar dock fps minimalt (1-3)

Tror du kanske har gått över din VRAM gräns...är en slider längst upp (som man inte kan röra) som visar om du går förbi gränsen, gör du det får du fryslagg.

Jag har också 2 GB videominne men kör texture qulity på very high. Skulle rekommendera high eller very high, eftersom normal ser skit ut.

Du kan köra very high på textures om du sänker 'Population Variety' ...NVIDIAS guide skriver:

"For players with 2GB of VRAM, it's likely that compromises between the various memory-consuming settings will have to be made, and in our opinion Population Variety is one of the settings that should be sacrificed for superior textures and shadows."

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

"Tyngre än så", en av mina datorer har "bara" ett 960 (Dock överklockat), det kör på very high på allt 4x MSAA och stadigt 60fps. Så 2GB räcker gott och väl, beroende på vad man har för krav. Vill man spela högre än 1080p och very high texture osv. Då blir det ett väldigt tungt spel.

det är tungt med tanke på att det är ostabilt.
1/3 av spelarna på de kan inte få högre fps eller så buggas det o stängs av.

Permalänk
Medlem

Jag lät Geforce Experience optimera mina inställningar en gång och då satte den allt på max. Jag har 2 st GTX 660 med 2gb vram i sli och spelet tror att jag har 4gb i vram så det blev inte så jätte bra när jag använde ca 3gb av 2gb....

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Jag har ett 690 och grafikminnet är inga problem på very high i 2560x1440 så länge jag låter msaa vara på 0 så det låter otroligt att ditt kort skulle flaska på just minnet. Speciellt om du har en 1080p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har ett 690 och grafikminnet är inga problem på very high i 2560x1440 så länge jag låter msaa vara på 0 så det låter otroligt att ditt kort skulle flaska på just minnet. Speciellt om du har en 1080p skärm.

Precis, för mig visar speletets ingame mätare ca 4960MB/4096, jag kör också Very high i 1440p.

Jag tycker att du ska sänka annat först TS, enligt mig så bör texture quality och draw distance prioriteras.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ökar man texture ett snäpp så är väl det typ 0.5GB. Ganska mycket om man bara har 2GB. Men som sagt, så är väl det man bör prioritera ändå.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Okej tack!! jag har fixat lite med inställningarna och nu kör jag på ca 1,9 GB VRAM