Permalänk
Medlem

Strategi Ubiquiti

Tjena.

Har privat fått i uppdrag att hjälpa barnens skola med trådlöst. Jag kommer att köra med Ubiquiti som jag har bra erfarenhet utav och som skolan vill använda.

nu till själva frågan.
Vilka accesspunkter ska man välja??? Skolan har 10Mbps och inte särskilt många resurser lokalt, vilket gör att hastigheten inte egentligen är alls särskilt viktig. Skolan hade tittat på ac-modellen för att både få bra hastighet och bra täckning (tanken var att både ha 5 och 2.4 Ghz).
Själv skulle jag välja PRO-modellen hellre då den också kan använda sig av 5GHz, men att det är meningslöst med hastigheten som ac-tillför med tanke på internetanslutningen ändå.

Dock tänker jag - om jag inte får starka skäl till annat - föreslå endast den vanliga 2.4GHz-modellen. Skolan har inte många pengar och jag tycker att det då måste vara smartast att gå med accesspunkter som kostar mindre än en tredjedel jämfört med pro-modellen. Visst, vi kan inte använda oss av avlastning mellan 2.4GHz och 5GHz, men fördelen med att kunna köpa väsentligt fler accesspunkter borde väl ändå vara större? Då får man råd med en accesspunkt per lektionssal istället för att låta en pro sprida över flera rum..

Synpunkter?

Permalänk
Medlem

2.4Ghz har lång räckvidd, men få kanaler.
5GHz har stor kanalbredd, men kort räckvidd.

Är det inte fullt i 2.4 nätet på grund av många externa trådlösa accesspunkter i närheten så tycker jag att det blir väldigt svårt att motivera en 3dubbel kostnad.

Däremot så känns det som att 10mbit är i minsta laget, i alla fall om det finns någon som helst risk för att det strömmas film över tråden (elever/undervisning/etc).

Om det blir några kronor över så lägg hellre dessa pengar på större internet pipa än onödigt dyra accesspunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många är det totalt som kommer vara anslutna trådlöst?

Permalänk
Medlem

Du behöver ta med flera saker i beräkningen:
- antalet klienter per accesspunkt (Ubiquiti kan inte själv lastbalansera)
- trafik internt i nätet (idag och i framtiden; de kanske kommer investera i en NAS eller liknande?)
- trafik externt (de har 10Mbit idag, men vad har de om tre år?)
- vad för utrustning kommer kopplas upp (äldre 802.11-standarder kan flaskhalsa accesspunkterna)
- lokala störningskällor (andra nätverk, lamparmaturer, väggmaterial, annan teknisk utrustning...etc.)

Att sätta upp enbart 2,4 GHz idag anser jag är lite att kasta pengarna i sjön. Möjligen att man kan prioritera vissa områden med Dual Channel och andra områden med endast 2,4 GHz.

My 4 cents.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vettiga svar. Jag vet att 10Mbps är på tok för lite och därför får de köpa en Clavisterbrandvägg som stoppar eleverna från Youtube och andra strömmande tjänster. (Plus facebook osv).

Det ÄR en liten skola med klasser som 6-7 och 8-9. Dvs, det är dessa två klasses klassrum som företrädelsevis kommer att behöva MYCKET bättre anslutning. Därmed kanske man ska överväga 3 pro på högstadiesidan och sedan komplettera med vanliga accesspunkter i resten av lokalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Vettiga svar. Jag vet att 10Mbps är på tok för lite och därför får de köpa en Clavisterbrandvägg som stoppar eleverna från Youtube och andra strömmande tjänster. (Plus facebook osv).

Det ÄR en liten skola med klasser som 6-7 och 8-9. Dvs, det är dessa två klasses klassrum som företrädelsevis kommer att behöva MYCKET bättre anslutning. Därmed kanske man ska överväga 3 pro på högstadiesidan och sedan komplettera med vanliga accesspunkter i resten av lokalerna.

stoppa siter känns lite hårt med dagens brandväggar...
sätt på en traffic shaper istället på kategorin streaming.

5GHz är ju att föredra,
men då det fortfarande kostar relativ mycket mer att täcka en större yta med 5GHz än med 2,4-bandet, rekommenderar jag ändå 2,4GHz.
På jobbet bygger jag fabrikslokalerna med 2,4GHZ för bästa täckning och kontoren med 2,4/5GHz för bästa täckning/prestanda.
Så jag lägger mina slantar på ett mellanting mellan dig och Gorian, hellre flera punkter på 2,4 och där det flaskar, bygg ut.
Lite svårt att ge förslag utan att veta det Gorian skriver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Vilka accesspunkter ska man välja??? Skolan har 10Mbps och inte särskilt många resurser lokalt, vilket gör att hastigheten inte egentligen är alls särskilt viktig. Skolan hade tittat på ac-modellen för att både få bra hastighet och bra täckning (tanken var att både ha 5 och 2.4 Ghz).
Själv skulle jag välja PRO-modellen hellre då den också kan använda sig av 5GHz, men att det är meningslöst med hastigheten som ac-tillför med tanke på internetanslutningen ändå.

Jag hade gjort som du har sagt hittills i tråden. Däremot förstår jag inte varför du som deras installatör inte tänker långsiktigt, vilket skolor ofta eftersöker - de lär behöva uppgradera sitt nät nu eller tills 5-10 år in i framtiden ju mer deras internetuppkoppling maxas av att accesspunkterna nu kommer kunna erbjuda full hastighet till eleverna, vilket också öppnar för att all tillgänglig kapacitet av de där 10Mbps används. Även lokal trafik inom skolan, om filservrar och dylikt används spelar roll, tycker jag. Något jag haft i åtanke!

Jag tycker personligen även att skolan gör rätt i att kolla i AC-lösningar, och att det inte är riktigt rätt att tänka "att det ändå inte är något som används just nu". De som sa så när N-tekniken kom för installationer fick nog ångra sig bittert när alla enheter plötsligt hade mycket större kapacitet än accesspunkterna som de anslöts till...

Mina åsikter!

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag kan köpa fyra stycken med .ac-stöd eller 16 stycken "vanliga" med bara 2.4GHz.
Jag vet inte vad man kan räkna med för livslängd på en accesspunkt. En server kanske fem år en bra laptop cirka fyra. En accesspunkt kanske fem, max.
Alltså tror jag att det är vettigare att gå på fler och billigare accesspunkter idag och eventuellt gå på motsvarande .ac när dessa blivit billiga. I dagsläget känner jag inte att de är värda pengarna. (Fast jag har tre .ac hemma för tillfället).

Har ungefär dessa priser:
Vanlig: 640
Pro: 2180
AC: 2910

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Talisker00:

Problemet är att jag kan köpa fyra stycken med .ac-stöd eller 16 stycken "vanliga" med bara 2.4GHz.
Jag vet inte vad man kan räkna med för livslängd på en accesspunkt. En server kanske fem år en bra laptop cirka fyra. En accesspunkt kanske fem, max.
Alltså tror jag att det är vettigare att gå på fler och billigare accesspunkter idag och eventuellt gå på motsvarande .ac när dessa blivit billiga. I dagsläget känner jag inte att de är värda pengarna. (Fast jag har tre .ac hemma för tillfället).

Har ungefär dessa priser:
Vanlig: 640
Pro: 2180
AC: 2910

Accesspunkterna slits inte nått särskilt och bör fungera bra tills de blir utdaterade pga att de inte följer nån nyare standard som verkligen behövs, men 802.11a och g lever ju fortfarande gott och a är ju drygt 15år nu och ger fortfarande i många fall bättre prestanda än 802.11n på 2,4GHz. Du kan nog räkna med en lång teknisk livslängd även om den ekonomiska avskrivningen sker på kortare tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.