comviq låter mig inte utnyttja ångerrätten..

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att TS uppfattar allt som inte i klartext står det han själv önskar, som skit. Svårt att behjälpa någon i en fråga då.
Comviq har vid 2 tillfällen sagt nu att ångerrätten inte gäller, det kanske faktiskt står i avtalet att han avsäger sig ångerrätten om han öppnar kartongen för telefonen? En fråga som isåfall TS kunde haft svar på om han valt att läsa hela avtalet innan han godkände det.
Nu ska istället problemet skyfflas över på annan part, när TS fortfarande har alternativet att läsa igenom avtalet, men som tydligen inte verkar vara av intresse.

§1
Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ilerk22:

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Spelar ingen roll om du använt sim kort eller ej. Dem låter ju dig ändå inte lämna tillbaka eftersom du öppnat förpackningen som telefonen låg i.

Ja det är ju det som är problemet... Verkar som att vi har blivit så härdade av alla EULA och grejer när det kommer till mjukvara och internetforum att folk applicerar samma logik på alla avtal de ser vilket är dåligt. Att bara säga att ingen annan läser avtal är ett sällsynt dåligt argument för att inte läsa avtal när du binder upp dig på ett abonnemang.

Det är rätt att de inte rakt av kan neka ångerrätten för att du öppnat paketet. Ångerrätten finns till för att man ska ha en chans att undersöka en vara man köpt på distans. Däremot är det irrelevant i det här fallet då du fick med telefonen med ett abonnemang som du nu börjat använda och därmed tappade du ångerrätten. Rent juridiskt sitter du nu fast med en telefon du inte vill ha och det är ditt eget fel som det ser ut.

Det du kan göra nu är att ringa Comviq och förklara att du hemskt gärna skulle vilja byta telefon mot en Iphone istället. Det är mer troligt att de går med på det då det är en dyrare telefon. Förklara att den bara är öppnad och att du inte använt den.

Annars får du se det som en dyr läxa att läsa på innan du slänger dig in i avtal med huvudet före. Det är bra att veta i framtiden när avtalen kan bli riktigt dyra. Kollade du förresten vad du faktiskt kommer få betala för telefonen i slutändan? Långt ifrån alla avtal där du köper en telefon med ett abonnemang är bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är två sidor som tar 10-15 minuter att läsa? Är inte det bättre än att spendera timmar för att sedan försöka utnyttja ångerrätten?...

§1 i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Där har du kanske felet? Läser man inte ett avtal och känner till sin fulla rätt vid ett köp så har dom förmodligen rätt i sin sak.

Du brukade SIM kortet/aktiverade det och sade där ifrån dig ångerrätten. Och telefonen ingår väl under samma avtal som SIM kortet, för det är väl inte två inviduella avtal du gjort med Comviq.

Så nej, du har förmodligen sagt ifrån dig ångerrätten och kommer därför inte få lämna tillbaka telefonen. Svårare än så är det inte.

Vad har t ex du (citerade bara en på måfå nu som menar att ångerrätt upphör när man nyttjar abb:et) för input på mitt inlägg:
#15376345

Du menar mao att juristerna på ett bolag som finansieras utav, och har Comviq som medlem, har helt fel?
Jag tycker iaf inte att det som står där är orimligt. Säg att jag köper ett fastprisabb som kostar 300 spänn i månaden och jag använt det i 10 av 30 dagar, det skulle ge att dom får debitera 100:- vid ånger.

Jag ser det ju som rätt rimligt att jag vill ångra t ex mitt mobila bredband efter att jag testkört det i 10 dagar och märkt att täckningen i min sommarstuga är crap? Är det då mer rimligt att jag ska sitta fast i ett avtal där jag inte ens kan nyttja tjänsten pga dålig täckning?
Detta blev ju dock ett sidospår, jag är mer intresserad utav funderingar kring varför telekområdgivarna skriver så som dom gör, det kan ju inte bara vara påhittat?

TS:
Vad säger comviq om du hänvisar till telekområdgivarna? Kan ju dock bli svårt om man bara får prata med kundtjänst som skriker en i örat.
Jag är dock benägen att hålla med TS här, jag har varit i kontakt med en del kundtjänst som är helt sjukt otrevlig.
Detta beror ju till stor del (jag har rätt bra insyn här) på att kundtjänstmedarbetare ofta har provision och "mål", där dom får negativt resultat vid ånger & uppsägan. Det används ord som "vända" (kund försöker byta till konkurrent) och "rädda" (kund försöker ångra/säga upp) kunder.
En kundtjänst idag är alltså lååångt ifrån där för att hjälpa kunden, till större del för att behålla kunden

Permalänk
Medlem

https://www.comviq.se/kundservice/artikel?article=255

En bit ner i texten går det att läsa:
"Om du har börjat använda ditt Comviq abonnemang gäller inte ångerrätten."

Du har tryckt in kortet i en annan telefon och börjat använda abonnemanget.

Bit i det sura äpplet och läs avtal och dylikt noga i framtiden.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BasseBaba:

Vad har t ex du (citerade bara en på måfå nu som menar att ångerrätt upphör när man nyttjar abb:et) för input på mitt inlägg:
#15376345

Du menar mao att juristerna på ett bolag som finansieras utav, och har Comviq som medlem, har helt fel?
Jag tycker iaf inte att det som står där är orimligt. Säg att jag köper ett fastprisabb som kostar 300 spänn i månaden och jag använt det i 10 av 30 dagar, det skulle ge att dom får debitera 100:- vid ånger.

Jag ser det ju som rätt rimligt att jag vill ångra t ex mitt mobila bredband efter att jag testkört det i 10 dagar och märkt att täckningen i min sommarstuga är crap? Är det då mer rimligt att jag ska sitta fast i ett avtal där jag inte ens kan nyttja tjänsten pga dålig täckning?
Detta blev ju dock ett sidospår, jag är mer intresserad utav funderingar kring varför telekområdgivarna skriver så som dom gör, det kan ju inte bara vara påhittat?

TS:
Vad säger comviq om du hänvisar till telekområdgivarna? Kan ju dock bli svårt om man bara får prata med kundtjänst som skriker en i örat.
Jag är dock benägen att hålla med TS här, jag har varit i kontakt med en del kundtjänst som är helt sjukt otrevlig.
Detta beror ju till stor del (jag har rätt bra insyn här) på att kundtjänstmedarbetare ofta har provision och "mål", där dom får negativt resultat vid ånger & uppsägan. Det används ord som "vända" (kund försöker byta till konkurrent) och "rädda" (kund försöker ångra/säga upp) kunder.
En kundtjänst idag är alltså lååångt ifrån där för att hjälpa kunden, till större del för att behålla kunden

Okej nu vill jag veta några saker innan vi fortsätter. Köpte du telefonen på avbetalning eller betalade du direkt ? Har du pratat med Comviq att ev få en ångerreturs iphone ? Tror de kan vara öppna för sådana förslag.

Tips till alla också ring/skriv till operatörerna om att teckna abonnemang man kan oftast pruta + få allt de säger via skrivit eller egen inspelat telefonsamtal.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

Comviq har vid 2 tillfällen sagt nu att ångerrätten inte gäller, det kanske faktiskt står i avtalet att han avsäger sig ångerrätten om han öppnar kartongen för telefonen?

Nja. Just så får det inte gå till som jag förstår det. KKL ger kunden rätt vid distansköp att undersöka produkten även om det innebär att man måste öppna förpackningar utan att rätten till öppet köp förverkas. Den delen går inte att avtala bort med kontrakt.

Men som du har skrivit innan så har ju TS även gjort mer än detta. SIMkortet har använts i en annan telefon och att koppla upp SIMkortet kan absolut ses som att man börjat använda tjänsten som beställts. För denna del gäller kontraktet som man bör ha läst igenom. Om inte innan så iaf efter att man kommit på att man ångrar sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Okej nu vill jag veta några saker innan vi fortsätter. Köpte du telefonen på avbetalning eller betalade du direkt ? Har du pratat med Comviq att ev få en ångerreturs iphone ? Tror de kan vara öppna för sådana förslag.

Tips till alla också ring/skriv till operatörerna om att teckna abonnemang man kan oftast pruta + få allt de säger via skrivit eller egen inspelat telefonsamtal.

Avbetalning.

Jag har bett att få byta telefon men de gav inte eftersom jag redan har öppnat paketet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Vad har t ex du (citerade bara en på måfå nu som menar att ångerrätt upphör när man nyttjar abb:et) för input på mitt inlägg:
#15376345

Du menar mao att juristerna på ett bolag som finansieras utav, och har Comviq som medlem, har helt fel?
Jag tycker iaf inte att det som står där är orimligt. Säg att jag köper ett fastprisabb som kostar 300 spänn i månaden och jag använt det i 10 av 30 dagar, det skulle ge att dom får debitera 100:- vid ånger.

Jag ser det ju som rätt rimligt att jag vill ångra t ex mitt mobila bredband efter att jag testkört det i 10 dagar och märkt att täckningen i min sommarstuga är crap? Är det då mer rimligt att jag ska sitta fast i ett avtal där jag inte ens kan nyttja tjänsten pga dålig täckning?
Detta blev ju dock ett sidospår, jag är mer intresserad utav funderingar kring varför telekområdgivarna skriver så som dom gör, det kan ju inte bara vara påhittat?

TS:
Vad säger comviq om du hänvisar till telekområdgivarna? Kan ju dock bli svårt om man bara får prata med kundtjänst som skriker en i örat.
Jag är dock benägen att hålla med TS här, jag har varit i kontakt med en del kundtjänst som är helt sjukt otrevlig.
Detta beror ju till stor del (jag har rätt bra insyn här) på att kundtjänstmedarbetare ofta har provision och "mål", där dom får negativt resultat vid ånger & uppsägan. Det används ord som "vända" (kund försöker byta till konkurrent) och "rädda" (kund försöker ångra/säga upp) kunder.
En kundtjänst idag är alltså lååångt ifrån där för att hjälpa kunden, till större del för att behålla kunden

Fast nu blandar du ihop saker här. Ångerrätten som det talas om här är inte till för saker som inte fungerar. Den är bara till för att likställa distansköp med köp i fysisk butik. Det är inte alltid bilderna på varan på internet motsvarar verkligheten och då har man rätt att häva köpet. Om varan däremot är trasig så gäller reklamationsrätten i konsumentköplagen och inte ångerrätten i distansköplagen. Samma princip gäller för köp av tjänster. Om operatörens täckningskarta säger att du har täckning på sommarstället men det senare visar sig att du inte har det så kan du häva avtalet eftersom operatören inte uppfyllt sin del. Om du däremot inte tittat på täckningskartan först och det visar sig att det är markerat att det inte finns täckning där så är du körd. Då har operatören inte gjort något fel utan du har inte läst på ordentligt innan du ingick avtalet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ilerk22:

Avbetalning.

Jag har bett att få byta telefon men de gav inte eftersom jag redan har öppnat paketet

Avbetalning då är du körd för då ges "paketrabatt" och abonnemang ångerätten går hand i hand med mobilen. Sätt ut på blocket eller här om att byta telefon + cash mot iphone

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Just så får det inte gå till som jag förstår det. KKL ger kunden rätt vid distansköp att undersöka produkten även om det innebär att man måste öppna förpackningar utan att rätten till öppet köp förverkas. Den delen går inte att avtala bort med kontrakt.

Men som du har skrivit innan så har ju TS även gjort mer än detta. SIMkortet har använts i en annan telefon och att koppla upp SIMkortet kan absolut ses som att man börjat använda tjänsten som beställts. För denna del gäller kontraktet som man bör ha läst igenom. Om inte innan så iaf efter att man kommit på att man ångrar sig.

Precis. Min poäng är väl: Läs alltid ett avtal innan man skriver på.
För hur som haver, Comviq, Telia, Volvo eller hos vem det än gäller. Såväl vänner som bekanta. Man skriver inte på vad som helst, man måste läsa vad som gäller. Såg ett roligt avsnitt av lyxfällan, dom fick den deltagande att skriva på ett lån för en bil osv på skämt, just för att han inte läste en rad i avtalet utan bara skrev på. Och vad eller vem ska man skylla på förutom sig själv.

SIM kortet har brukats och därmed avtalad ångerrätt, det är nog detta TS gick bett på. Hade han ångrat avtalet innan sim kortet hade nyttjats hade dom säkerligen tagit tillbaka telefonen.

§1
Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu blandar du ihop saker här. Ångerrätten som det talas om här är inte till för saker som inte fungerar. Den är bara till för att likställa distansköp med köp i fysisk butik. Det är inte alltid bilderna på varan på internet motsvarar verkligheten och då har man rätt att häva köpet. Om varan däremot är trasig så gäller reklamationsrätten i konsumentköplagen och inte ångerrätten i distansköplagen. Samma princip gäller för köp av tjänster. Om operatörens täckningskarta säger att du har täckning på sommarstället men det senare visar sig att du inte har det så kan du häva avtalet eftersom operatören inte uppfyllt sin del. Om du däremot inte tittat på täckningskartan först och det visar sig att det är markerat att det inte finns täckning där så är du körd. Då har operatören inte gjort något fel utan du har inte läst på ordentligt innan du ingick avtalet.

Som vanligt dumt av mig att ta upp 2 saker i samma inlägg.
Bortse från min mobila bredbandsfråga.
(Dock likställer jag att testköra abonnemanget med att se om en vara motsvarar verkligheten. Även fast jag är i ett område med 4G täckning så kan det skilja enormt på hastighet. Då är det väldigt bekvämt att kunna testköra detta inom ramen för ånger, istället för att behöva starta en diskussion kring att häva avtalet pga för låg hastighet) Men släpp detta nu då det inte gäller tråden.

Min ursprungliga fråga kvarstår (som du även struntade i att svara på):
Telekområdgivarna tar ju upp exemplet att ÅNGERRÄTT ska gälla trots att man BÖRJAT ANVÄNDA tjänsten men att man ska BETALA I PROPORTION till det man nyttjat.

För att styrka att detta även används på andra håll så kolla t ex här:
https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/bra-...

Citat:

Om du ångrar dig gäller följande
Om du bett att tjänsten ska börja utföras redan under ångerfristen ska du betala ett belopp som står i proportion till vad du mottagit till dess att du meddelade oss din avsikt att frånträda

Så mao verkar det ju inte orimligt att detta är fallet.
Frågan är dock om man FÅR avtala bort det som Comviq gjort, eller ej.

Jag säger inte att jag har rätt, eller att Comviq har rätt. Däremot så anser jag det extremt vilseledande om Telekområdgivarna som finansieras utav, och har Comviq som medlem, skriver saker som inte stämmer?

Permalänk

Använder du xperian i dagsläget fortfarande? För skärmdumpen på http://m.imgur.com/9E2kxjJ ser ut att vara tagen med en Android-telefon och du sagt att du är "fast vid iphone" i ditt första inlägg. För om du använder den i dagsläget så har du tagit den i bruk och då är ångerrätten förbrukad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Avbetalning då är du körd för då ges "paketrabatt" och abonnemang ångerätten går hand i hand med mobilen. Sätt ut på blocket eller här om att byta telefon + cash mot iphone

Det är väldigt mycket tyckande i tråden, inte bara de citerade inläggen. Bara för att de ger en "paketrabatt" så kan de inte bara strunta i lagar och regler. Jag tror nog att det kommer att sluta med att han kan lämna tillbaka hela paketet, jag ser inte att det skulle vara några problem.

§1/§5
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad har t ex du (citerade bara en på måfå nu som menar att ångerrätt upphör när man nyttjar abb:et) för input på mitt inlägg:
#15376345

Du menar mao att juristerna på ett bolag som finansieras utav, och har Comviq som medlem, har helt fel?
Jag tycker iaf inte att det som står där är orimligt. Säg att jag köper ett fastprisabb som kostar 300 spänn i månaden och jag använt det i 10 av 30 dagar, det skulle ge att dom får debitera 100:- vid ånger.

Jag ser det ju som rätt rimligt att jag vill ångra t ex mitt mobila bredband efter att jag testkört det i 10 dagar och märkt att täckningen i min sommarstuga är crap? Är det då mer rimligt att jag ska sitta fast i ett avtal där jag inte ens kan nyttja tjänsten pga dålig täckning?
Detta blev ju dock ett sidospår, jag är mer intresserad utav funderingar kring varför telekområdgivarna skriver så som dom gör, det kan ju inte bara vara påhittat?

TS:
Vad säger comviq om du hänvisar till telekområdgivarna? Kan ju dock bli svårt om man bara får prata med kundtjänst som skriker en i örat.
Jag är dock benägen att hålla med TS här, jag har varit i kontakt med en del kundtjänst som är helt sjukt otrevlig.
Detta beror ju till stor del (jag har rätt bra insyn här) på att kundtjänstmedarbetare ofta har provision och "mål", där dom får negativt resultat vid ånger & uppsägan. Det används ord som "vända" (kund försöker byta till konkurrent) och "rädda" (kund försöker ångra/säga upp) kunder.
En kundtjänst idag är alltså lååångt ifrån där för att hjälpa kunden, till större del för att behålla kunden

Jag tycker ditt förra (och även detta) inlägg var jättebra input för tråden. Tackar tackar!

Tänkte att det var läge att understryka följande formulering från telekområdgivarnas site:
Ångerfristen
Ett abonnemang kan du i vissa fall ångra inom 14 dagar räknat från efter den dag du ingått avtalet (skrivit under eller tackat ja per telefon).

Det innebär alltså att det inte är säkert att man får ångra sig alls. I de fall man får ångra sig så behöver man kanske bara betala en del av totalsumman, men i de fallen man inte har ångerrätt så har man inte mycket rättigheter på sin sida längre.

Jag vet inte exakt hur kontraktet i det här fallet ser ut. Såg att någon skrev tidigare i tråden att Comviq hade med villkoret att ångerrätten förverkas vid användning av SIMkortet och om så är fallet så är ångerrätten helt förverkad.

Edit:
Ahh, du skrev ett inlägg till innan jag skrev klart. Precis den delen såg jag att jag tagit upp. Passande ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Som vanligt dumt av mig att ta upp 2 saker i samma inlägg.
Bortse från min mobila bredbandsfråga.
(Dock likställer jag att testköra abonnemanget med att se om en vara motsvarar verkligheten. Även fast jag är i ett område med 4G täckning så kan det skilja enormt på hastighet. Då är det väldigt bekvämt att kunna testköra detta inom ramen för ånger, istället för att behöva starta en diskussion kring att häva avtalet pga för låg hastighet) Men släpp detta nu då det inte gäller tråden.

Min ursprungliga fråga kvarstår (som du även struntade i att svara på):
Telekområdgivarna tar ju upp exemplet att ÅNGERRÄTT ska gälla trots att man BÖRJAT ANVÄNDA tjänsten men att man ska BETALA I PROPORTION till det man nyttjat.

För att styrka att detta även används på andra håll så kolla t ex här:
https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/bra-...

Så mao verkar det ju inte orimligt att detta är fallet.
Frågan är dock om man FÅR avtala bort det som Comviq gjort, eller ej.

Jag säger inte att jag har rätt, eller att Comviq har rätt. Däremot så anser jag det extremt vilseledande om Telekområdgivarna som finansieras utav, och har Comviq som medlem, skriver saker som inte stämmer?

Det var det jag tänkte på.

Skrivet av firechild:

Använder du xperian i dagsläget fortfarande? För skärmdumpen på http://m.imgur.com/9E2kxjJ ser ut att vara tagen med en Android-telefon och du sagt att du är "fast vid iphone" i ditt första inlägg. För om du använder den i dagsläget så har du tagit den i bruk och då är ångerrätten förbrukad.

Nej! Xperian ligger fortfarande i paketet. Skärmdumpen tog jag med min gamla xperia z2a. Jag har en z2a, en galaxy s4 fast på dem har jag kontant

Jag har i flera år kört iPhone och det är.iphone med abonnemang Jag vill ha. Dock låter mig inte comviq byta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Som vanligt dumt av mig att ta upp 2 saker i samma inlägg.
Bortse från min mobila bredbandsfråga.
(Dock likställer jag att testköra abonnemanget med att se om en vara motsvarar verkligheten. Även fast jag är i ett område med 4G täckning så kan det skilja enormt på hastighet. Då är det väldigt bekvämt att kunna testköra detta inom ramen för ånger, istället för att behöva starta en diskussion kring att häva avtalet pga för låg hastighet) Men släpp detta nu då det inte gäller tråden.

Min ursprungliga fråga kvarstår (som du även struntade i att svara på):
Telekområdgivarna tar ju upp exemplet att ÅNGERRÄTT ska gälla trots att man BÖRJAT ANVÄNDA tjänsten men att man ska BETALA I PROPORTION till det man nyttjat.

För att styrka att detta även används på andra håll så kolla t ex här:
https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/bra-...

Så mao verkar det ju inte orimligt att detta är fallet.
Frågan är dock om man FÅR avtala bort det som Comviq gjort, eller ej.

Jag säger inte att jag har rätt, eller att Comviq har rätt. Däremot så anser jag det extremt vilseledande om Telekområdgivarna som finansieras utav, och har Comviq som medlem, skriver saker som inte stämmer?

Det kan möjligen vara så att det anses skäligt att man kan få betala i proportion till användandet om man inte avtalat bort ångerrätten för tjänsten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu ringde jag in igen och frågade snällt om jag fick byta mobil.

Det var samma kvinna som innan svarade.

Hon började gapa på direkten och sa " är du korkad eller förstår du inte svenska? Du har ingen ångerrätt"

Jag ville inte tjafsa emot så jag la på.

Jag må vara korkad men inte är det snällt av kundservice att säga så? Som tur är spelade jag in allting vi pratade om.

Jag är väldigt nära på att släppa detta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilerk22:

Nu ringde jag in igen och frågade snällt om jag fick byta mobil.

Det var samma kvinna som innan svarade.

Hon började gapa på direkten och sa " är du korkad eller förstår du inte svenska? Du har ingen ångerrätt"

Jag ville inte tjafsa emot så jag la på.

Jag må vara korkad men inte är det snällt av kundservice att säga så? Som tur är spelade jag in allting vi pratade om.

Jag är väldigt nära på att släppa detta

Jag ser att du lagt ut en annons i marknaden. Jag kan tycka att det är lite konstigt att det framkommer ny information där. För att ångerrätten ska gälla så ska produkten vara i väsentligen oförändrat skick. Du får bara göra det som krävs för att kunna undersöka telefonen. Inte bara har du packat upp den ur lådan, du har även laddat den och tydligen satt på skärmskydd. Tycker du själv att du bara gjort det som krävs för att undersöka telefonen? Och vad var det i så fall i undersökningen som krävde att det sattes på skärmskydd (och att du därmed plockade bort den skyddsplast som satt där tidigare)?

Dessutom får detta mig att undra vilka andra saker du utelämnat. Som vad du sagt till kundtjänst som får dem att (enligt dig) gapa: "är du korkad eller förstår du inte svenska?".

Jag brukar normalt stå ganska fast vid konsumenters rättigheter även om det svider för säljaren, men detta caset osar skunk och jag tappar helt intresset för att komma med mer hjälp eller tips.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Som vanligt dumt av mig att ta upp 2 saker i samma inlägg.
Bortse från min mobila bredbandsfråga.
(Dock likställer jag att testköra abonnemanget med att se om en vara motsvarar verkligheten. Även fast jag är i ett område med 4G täckning så kan det skilja enormt på hastighet. Då är det väldigt bekvämt att kunna testköra detta inom ramen för ånger, istället för att behöva starta en diskussion kring att häva avtalet pga för låg hastighet) Men släpp detta nu då det inte gäller tråden.

Min ursprungliga fråga kvarstår (som du även struntade i att svara på):
Telekområdgivarna tar ju upp exemplet att ÅNGERRÄTT ska gälla trots att man BÖRJAT ANVÄNDA tjänsten men att man ska BETALA I PROPORTION till det man nyttjat.

För att styrka att detta även används på andra håll så kolla t ex här:
https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/bra-...

Så mao verkar det ju inte orimligt att detta är fallet.
Frågan är dock om man FÅR avtala bort det som Comviq gjort, eller ej.

Jag säger inte att jag har rätt, eller att Comviq har rätt. Däremot så anser jag det extremt vilseledande om Telekområdgivarna som finansieras utav, och har Comviq som medlem, skriver saker som inte stämmer?

Fast det är forfarande två helt olika frågor och du gör fel om du använder en ångerrätt för att häva ett köp där något är trasigt eller inte fungerar som avtalat. Jag önskar att folk skulle sluta med sådana dumheter för det kan komma tillbaks och bita dig. Det klassiska fallet är om du får en telefon som är trasig. Du orkar inte dra det genom reklamation så du skickar den på ångerrätten. Säljaren får tillbaks den och ser att den är trasig och skickar då en faktura på en trasig telefon. Gratis, du har nu inte bara betalat returfrakten (reklamationer ska vara kostnadsfria för kunden) utan du får även betala för en trasig telefon som du inte gjort sönder. Låter det som en bra deal? Så låt bli att blanda ihop ångerrätt/öppet köp med reklamationsrätt och avtalsbrott. Om täckningen på mobilnätet är sämre än avtalat så ska du häva köpet och inte använda ångerätten. Du har betydligt bättre villkor rent juridiskt då och är det en vettig säljare så är det lika mycket jobb. Så visst, jag kan släppa det om du lovar att aldrig någonsin ge så dåliga råd igen.

Jag har inte ignorerat något för jag orkade inte läsa resten av inlägget. Jag reagerade bara på ett direkt skadligt råd som jag ser upprepas alltför många gånger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilerk22:

Nu ringde jag in igen och frågade snällt om jag fick byta mobil.

Det var samma kvinna som innan svarade.

Hon började gapa på direkten och sa " är du korkad eller förstår du inte svenska? Du har ingen ångerrätt"

Jag ville inte tjafsa emot så jag la på.

Jag må vara korkad men inte är det snällt av kundservice att säga så? Som tur är spelade jag in allting vi pratade om.

Jag är väldigt nära på att släppa detta

Med tanke på dina andra trådar börjar det här kännas väldigt konstigt.

Men om hon verkligen kallade dig korkad och du har det inspelat är det väl bara att ringa och be att få prata med en högre uppsatt människa?

(Får man spela in samtal utan att berätta att man gör det?)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

(Får man spela in samtal utan att berätta att man gör det?)

Om man själv deltar är det ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att inte läsa avtal är som att tillmäta sig själv och de egna handlingarna noll betydelse.

Permalänk
Avstängd

Men om det specifikt står att ångerrätt inte gäller om ett abonnemang börjar användas ser jag inga problem med att de säger nej.

Att någon på kundtjänst skulle börja skrika och kalla en för korkad har jag också extremt svårt att tro. Men har du det inspelat så är det väl lugnt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Damen på kundtjänst har antagligen rätt, med tanke på vad som nu framkommit. Hade du inte bytt skärmskydd eller använt simkortet kanske en trevligare medarbetare hade kunna lösa ånger av mobilen men nu är det kört för din del. Ta det en tur via telekområdgivarna om du vill, men de kommer troligen säga samma sak om det får samma info du gett i denna tråd+annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är forfarande två helt olika frågor och du gör fel om du använder en ångerrätt för att häva ett köp där något är trasigt eller inte fungerar som avtalat. Jag önskar att folk skulle sluta med sådana dumheter för det kan komma tillbaks och bita dig. Det klassiska fallet är om du får en telefon som är trasig. Du orkar inte dra det genom reklamation så du skickar den på ångerrätten. Säljaren får tillbaks den och ser att den är trasig och skickar då en faktura på en trasig telefon. Gratis, du har nu inte bara betalat returfrakten (reklamationer ska vara kostnadsfria för kunden) utan du får även betala för en trasig telefon som du inte gjort sönder. Låter det som en bra deal? Så låt bli att blanda ihop ångerrätt/öppet köp med reklamationsrätt och avtalsbrott. Om täckningen på mobilnätet är sämre än avtalat så ska du häva köpet och inte använda ångerätten. Du har betydligt bättre villkor rent juridiskt då och är det en vettig säljare så är det lika mycket jobb. Så visst, jag kan släppa det om du lovar att aldrig någonsin ge så dåliga råd igen.

Jag har inte ignorerat något för jag orkade inte läsa resten av inlägget. Jag reagerade bara på ett direkt skadligt råd som jag ser upprepas alltför många gånger.

1) Trevlig inställning, du läser inte helheten men hugger ändå.
1) När har jag nånsin sagt att man ska skicka tillbaka en trasig telefon på ångerrätten? Nej det är ju nått du hittat på nu. Det är däremot ett dåligt råd som du nu gett. (Samma logik kring hur jag gav råd )
2) När har jag gett råd? Jag skrev följande:

Citat:

Jag ser det ju som rätt rimligt att jag vill ångra t ex mitt mobila bredband efter att jag testkört det i 10 dagar

Nope, har aldrig gett rådet till att nån annan ska gå och göra så. Detta var inget RÅD, det var DISKUSSIONSUNDERLAG. Stor skillnad.
Nu ARGUMENTERAR du emot mig. Du har rätt till din uppfattning och jag tycker inte den är fel.
Däremot så vet jag av ERFARENHET hur sjukt jäkla svårt det är att försöka häva avtal just pga liknande saker (t ex dålig hastighet). Därför ser jag det inte ur egen synvinkel som ett dåligt alternativ att använda ångerrätten för att testköra produkten.
Står jag i butiken så kan jag ju be säljaren att få testköra deras 4g-modem i min dator, göra en bredbandskoll och ett pingtest. Är det konstigt? Nej?
Jag likställer ju detta med att "kolla om telefonen motsvarar förväntningarna".

EDIT: Du tar det ju även bara som "undermålig" / "icke fungerande" tjänst.
Kolla t ex här: http://www.tele2.se/handla/mobilt-bredband-4g/
10-40 Mbit.. Det är ett rätt stort spann. Så även fast det står att jag ska ha täckning på plats X, så är det ett spann på 1-4 gånger hastigheten som accepteras. Jag tycker då inte alls att det är orimligt att kunna testa tjänsten under ångerperioden. Märker jag att jag ofta ligger närmre 10 Mbit än 40 så anser JAG att det är rimtligt att JAG ångrar tjänsten då den inte kommer i närheten av dom optimala 40 Mbiten.
Jag anser att detta är ett exakt lika rimligt skäl som att säga "champagne-färgen på iPhonen jag fick hem motsvarar inte bilden på nätet".

Och du har ju fortfarande inte svarat på det primära i min frågeställning, hur ska man tolka telekområdgivarnas information om att man faktiskt FÅR ångra ett abonnemang som man har använt?
Absolut, du har säkert lika lite aning som jag. Men kollar man telekområdgivarnas sida, som jag bedömer som trovärdig, så finns det först två sektioner om när respektive när inte ångerrätt gäller.
Längre ner står det information om specifika fall, bl a om man har påbörjat använda en tjänst.
Ingenstans står det att man kan avtala bort delar eller det hela.

Därför så tycker jag bara att det iaf kan vara värt för TS att utreda det hela.
Och tills nån kommer med en källa som motbevisar det telekområdgivarna säger, så gillar jag inte att folk bara blint litar på att Comviq har "avtalat bort" det hela. Jag har ofta varit med om att företag för e-handel har försökt avtala bort ångerrätten som helhet.
Jag säger ju snarare samma sak fast åt andra hållet, Comviq har satt sitt namn på en sida/organisation som säger att man ska få ångra trots att man nyttjat tjänsten. Då ger ju dom minst sagt dubbla budskap om dom sen avtalar bort det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Och du har ju fortfarande inte svarat på det primära i min frågeställning, hur ska man tolka telekområdgivarnas information om att man faktiskt FÅR ångra ett abonnemang som man har använt?
Absolut, du har säkert lika lite aning som jag. Men kollar man telekområdgivarnas sida, som jag bedömer som trovärdig, så finns det först två sektioner om när respektive när inte ångerrätt gäller.
Längre ner står det information om specifika fall, bl a om man har påbörjat använda en tjänst.
Ingenstans står det att man kan avtala bort delar eller det hela.

Därför så tycker jag bara att det iaf kan vara värt för TS att utreda det hela.
Och tills nån kommer med en källa som motbevisar det telekområdgivarna säger, så gillar jag inte att folk bara blint litar på att Comviq har "avtalat bort" det hela. Jag har ofta varit med om att företag för e-handel har försökt avtala bort ångerrätten som helhet.
Jag säger ju snarare samma sak fast åt andra hållet, Comviq har satt sitt namn på en sida/organisation som säger att man ska få ångra trots att man nyttjat tjänsten. Då ger ju dom minst sagt dubbla budskap om dom sen avtalar bort det.

Men jag har ju försökt svara på just den frågeställningen. Har du missat det tidigare i tråden?
Telekområdgivaran säger att det ibland går att ångra sig. Men det är ju inte säkert.

Vidare är det högst lämpligt att veta vari det faktiskt finns laga stöd att över huvud taget få ångra tjänster om det inte är fel på dem.
KKL (Konsumentköplag (1990:932)) som vanligen refereras till i de här trådarna gäller inte köp av tjänster utan endast "saker".

Detta deklareras i de två första paragraferna för lagen.

Så vari finns stödet för att få ångerrätt för tjänster? Det närmsta jag kan tänka på är Konsumenttjänstlag (1985:716). Men däri har jag inte sett något om lagstadgad ångerrätt om det inte är fel på tjänsten.

Så jag vill påstå att det inte finns någon lag som skyddar konsumenten vid köp av tjänster på samma sätt som KKL gör när man köper varor på distans. Iaf när det kommer till den specifika ångerrätten på 14 dagar. Känner du till någon sådan lag så är jag idel öra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men jag har ju försökt svara på just den frågeställningen. Har du missat det tidigare i tråden?
Telekområdgivaran säger att det ibland går att ångra sig. Men det är ju inte säkert.

Vidare är det högst lämpligt att veta vari det faktiskt finns laga stöd att över huvud taget få ångra tjänster om det inte är fel på dem.
KKL (Konsumentköplag (1990:932)) som vanligen refereras till i de här trådarna gäller inte köp av tjänster utan endast "saker".

Detta deklareras i de två första paragraferna för lagen.

Så vari finns stödet för att få ångerrätt för tjänster? Det närmsta jag kan tänka på är Konsumenttjänstlag (1985:716). Men däri har jag inte sett något om lagstadgad ångerrätt om det inte är fel på tjänsten.

Så jag vill påstå att det inte finns någon lag som skyddar konsumenten vid köp av tjänster på samma sätt som KKL gör när man köper varor på distans. Iaf när det kommer till den specifika ångerrätten på 14 dagar. Känner du till någon sådan lag så är jag idel öra.

Det är ju exakt detta jag efterfrågar, om det är nån som vet vad det är för nått som telekområdgivarna faller tillbaka på, gällande att man ska få använda ett abbonemang men ändå ångra sig. Men det står ju på "om oss" att dom är 7 jurister, så på nått sätt så måste ju dom ha lyckats tolka nån lag gällande ånger på distans till att även gälla tjänster?
Vidare så står ju återigen samtliga stora bolag med sina namn på den sidan, så det vore ju rätt korkat om alla skrivit dit sina namn och står som finansiärer utan att själva ha läst och samtyckt till det som sidan förmedlar?

Sen förstår jag inte var du läser "ibland".
http://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/
Här är deras första stycke:

Citat:

Du har ångerrätt enligt lag om du ingått ett avtal via telefon eller internet (så kallade distansavtal) eller utanför företagets vanliga affärslokaler, till exempel vid hembesök eller annan endast tillfällig försäljning i köpcentrum eller på gatan. Du har inte ångerrätt enligt lag om du ingått avtalet i företagets ”affärslokaler”.

Så jag förstår inte hur det ska tolkas till ibland?

Läser man längre ner så finns ett stycke med undantag

Citat:

Du har inte ångerrätt enligt lag om:

Men det är bara extremfall såsom att man ingått det i affär eller är ett företag.
Så var nånstans står det att jag bara ibland har rätt att ångra mitt distansavtal?

Även här påstår dom ju att det är distansavtalslagen som ska gälla vid abonnemang och bredband:
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Konsumentarbete/Telefonf...

Så att ångerrätten gäller har jag nog själv inga tvivel om.
Det som för mig är frågan är om man ska ha rätt att ångra sig efter att man har börjat använda tjänsten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är ju exakt detta jag efterfrågar, om det är nån som vet vad det är för nått som telekområdgivarna faller tillbaka på, gällande att man ska få använda ett abbonemang men ändå ångra sig. Men det står ju på "om oss" att dom är 7 jurister, så på nått sätt så måste ju dom ha lyckats tolka nån lag gällande ånger på distans till att även gälla tjänster?
Vidare så står ju återigen samtliga stora bolag med sina namn på den sidan, så det vore ju rätt korkat om alla skrivit dit sina namn och står som finansiärer utan att själva ha läst och samtyckt till det som sidan förmedlar?

Sen förstår jag inte var du läser "ibland".
http://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/
Här är deras första stycke:

Så jag förstår inte hur det ska tolkas till ibland?

Läser man längre ner så finns ett stycke med undantag

Men det är bara extremfall såsom att man ingått det i affär eller är ett företag.

Så var nånstans står det att jag bara ibland har rätt att ångra mitt distansavtal?

Tredje stycket på siten du länkade med den stora rubriken Ångerfristen. Första meningen:

Ett abonnemang kan du i vissa fall ångra inom 14 dagar räknat från efter den dag du ingått avtalet (skrivit under eller tackat ja per telefon).

Jag är inte jurist och du har rätt i att någon annan skulle behöva reda ut detta bättre. Kan det vara så kanske att detta kan gälla i de fallen tjänsten behöver "prylar" för att fungera så som mottagare för parabolen eller simkort... Och att man kan ångra detta så länge man inte startat själva tjänsten? Men det här är en gissning såklart.

Jag blir nyfiken på texten du citerade:
Du har ångerrätt enligt lag om du ingått ett avtal via telefon eller internet (så kallade distansavtal) eller utanför företagets vanliga affärslokaler, till exempel vid hembesök eller annan endast tillfällig försäljning i köpcentrum eller på gatan. Du har inte ångerrätt enligt lag om du ingått avtalet i företagets ”affärslokaler”.

Vilken lag frågar jag mig då. På samma sätt undrar jag över detta när konsumentverket påstår den här typen av saker.

Oavsett så tycker jag om att du vänder på frågan. Det är givande!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tredje stycket på siten du länkade med den stora rubriken Ångerfristen. Första meningen:

Ett abonnemang kan du i vissa fall ångra inom 14 dagar räknat från efter den dag du ingått avtalet (skrivit under eller tackat ja per telefon).

Jag är inte jurist och du har rätt i att någon annan skulle behöva reda ut detta bättre. Kan det vara så kanske att detta kan gälla i de fallen tjänsten behöver "prylar" för att fungera så som mottagare för parabolen eller simkort... Och att man kan ångra detta så länge man inte startat själva tjänsten? Men det här är en gissning såklart.

Oavsett så tycker jag om att du vänder på frågan. Det är givande!

Mmm det har du rätt i, jag läste ännu längre ner där det står:

Citat:

Du har ångerrätt enligt lag om:
Du ingår avtal på distans, till exempel via telefon eller internet

Så jag tolkade det ju som att man har rätt till ångerrätten såvida man håller sig till kraven under "Du har ångerrätt enligt lag om" och "Du har inte ångerrätt enligt lag om", vilket man i min mening gör sålänge man t ex beställer ett telefonabonemang över internet.
Men visst, om " vissa fall " då kan gälla fall som inte tas upp, så är ju sidan dåligt skriven.

Och jag tycker ju definitivt att ett abonnemang är ett avtal, men dom kanske menar avtal mer som att "vi ska leverera en telefon till dig"?
Sen varför jag även faller tillbaka till just abonnemang så hårt är ju för att hela j*kla sidan är ju Telekområdgivarna.

Citat:

Opartisk och kostnadsfri konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband

är ju deras slogan

Nä jag får nog ge mig, men det jag personligen har kommit fram till är att telekområdgivarnas sida är extremt öppen för tolkning.

Edit:
Sen återigen en personlig(!) åsikt är ju ändå att jag inte ser problemet att ångra ett nyttjat abonnemang sålänge man betalar för den tid man använt, då är ju ingen skada skedd.
Att man inte får lämna tillbaka en använd mobil är ju rätt rimligt, då den aldrig kan återställas till 100% ursprungsskick. Men om jag nyttjat lite samtalsminuter och sms från en operatör, och även betalar för mig, då är ju allt fair & square. Det enda dom kan yrka på är ju en viss ekonomisk förlust för hanteringen av ordern & skicka ut simkort etc.

Sen så är ju ångern nått man som näringsidkare får räkna med. Jag själv jobbar på ett företag där vi säljer tjänster med ångerrätt, och internt räknar vi aldrig att en såld tjänst är i hamn innan ångerperioden har löpt ut.