Permalänk
Medlem

Prestandra dropp!

Tjena, har ett problem med min dator, när den nyss har startats så har man kring 250~ fps i cs, med efter sedan 15 ~min spelande droppar det till runt 50-60, har inget med cs att göra eftersom benchmarks också blir ca 3x sämre efter 15 min.. Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Kontrollera kylning av grafikkort och CPU, låter som ett typiskt värmeproblem.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Kontrollera kylning av grafikkort och CPU, låter som ett typiskt värmeproblem.

Jo, har kollat sånt, grafikkortet som är ett 670 gigabyte, blev max typ 58-60 under benchmark, och cpu blev ca 52-54 max, fx 8320. Borde ju inte vara något problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eje128:

Jo, har kollat sånt, grafikkortet som är ett 670 gigabyte, blev max typ 58-60 under benchmark, och cpu blev ca 52-54 max, fx 8320. Borde ju inte vara något problem?

Vilka benchmarks körde du? Hur länge? Vad har du för processorkylning? Vad använde du för program för att läsa temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vilka benchmarks körde du? Hur länge? Vad har du för processorkylning? Vad använde du för program för att läsa temperatur?

Körde Heaven på max, ca 260 sec, sedan körde jag den igen och fick typ 3x sämre. Har stock kylaren, körde core-temp och gpu-z

Permalänk
Medlem
Skrivet av eje128:

Körde Heaven på max, ca 260 sec, sedan körde jag den igen och fick typ 3x sämre. Har stock kylaren, körde core-temp och gpu-z

Kan du lägga upp en screenshot från hwmonitor där du kör "burn in" eller vad det heter (ist för bench)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kan du lägga upp en screenshot från hwmonitor där du kör "burn in" eller vad det heter (ist för bench)?

http://imgur.com/9WcJZDD -> burn HW-> http://imgur.com/cJCDNQZ

Permalänk
Medlem

Jag blir lite orolig när jag ser dessa siffror. Vad har du för nätaggregat?
Enligt HWMonitor ger det 14.872V på +12V-linan, max tillåtet för ATX-standarden är 12.6.
Utöver det så är 5V-linan väldigt låg, 3.195V är klart lägre än 4.75V som sagda standard kräver.

Men är spänningen bara felmätt och temperaturerna stämmer så borde det inte vara temp-problem. Detta förutsatt att du körde någonslags burn-program när du tog skärmdumpen och låtit den vara igång 15-20 minuter.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

HWMonitor och dylika program kan inte läsa av spänningar korrekt, vet att HWMonitor brukar påstå att min +12V lina ligger på 3V

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag blir lite orolig när jag ser dessa siffror. Vad har du för nätaggregat?
Enligt HWMonitor ger det 14.872V på +12V-linan, max tillåtet för ATX-standarden är 12.6.
Utöver det så är 5V-linan väldigt låg, 3.195V är klart lägre än 4.75V som sagda standard kräver.

Men är spänningen bara felmätt och temperaturerna stämmer så borde det inte vara temp-problem. Detta förutsatt att du körde någonslags burn-program när du tog skärmdumpen och låtit den vara igång 15-20 minuter.

Tog en ss under cpu max temp testet, blev som mest 53 c som du kan se, http://imgur.com/4jEiQHE
Men vad kan det annars vara som skapar detta problem? Dragit en virus scan, och malware men inte hittat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag blir lite orolig när jag ser dessa siffror. Vad har du för nätaggregat?
Enligt HWMonitor ger det 14.872V på +12V-linan, max tillåtet för ATX-standarden är 12.6.
Utöver det så är 5V-linan väldigt låg, 3.195V är klart lägre än 4.75V som sagda standard kräver.

Men är spänningen bara felmätt och temperaturerna stämmer så borde det inte vara temp-problem. Detta förutsatt att du körde någonslags burn-program när du tog skärmdumpen och låtit den vara igång 15-20 minuter.

Dock så såg det ut såhär när cs droppade ner till 50 fps, http://imgur.com/riHV9Ps , då är ju tempen helt plötsligt uppe mot 60c ... , dock så vet jag inte riktigt vad Voltage grejerna står för.

Permalänk
Medlem

Tror ni en formatering hjälper?