Permalänk
Medlem

Byte av moderkort

Tja, jag sitter på en AMD rigg med tillhörande moderkort. Jag hade tänkt byta upp mig lite till en starkare Intel processor med tillhörande moderkort (i5 4690k och z97-a) och undrar med tanke på att jag inte är speciellt teknisk ifall det är svårt? För att windows 8 inte ska krångla en massa så har jag hört att man måste installera om det, är det svårt? Jag har en extern hårddisk ifall det är så att man skickar över W8 till en sådan och sedan tillbaks efter bytet. Och är själva bytet av moderkort svårt, några fler saker man måste göra innan/efter bytet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=5qczGR4KMnY

Testa då detta https://www.youtube.com/watch?v=Dd1eoTLR_VA

Du behöver dock inte installera om det men det är bra om du gör det då det är stor skillnad mellan intel och amd

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

https://www.youtube.com/watch?v=5qczGR4KMnY

Testa då detta https://www.youtube.com/watch?v=Dd1eoTLR_VA

Du behöver dock inte installera om det men det är bra om du gör det då det är stor skillnad mellan intel och amd

Okej tack, om jag provar att återställa hela datorn och ominstallera windows behöver jag ingen skiva utan bara koden till windows va? Borde det funka som det ska då?

Men det går att starta upp datorn och göra detta utan att ta bort något innan jag byter moderkort va?

Permalänk

Du kan ladda ner windows direkt från microsoft och sen skapa en USB du kan starta och installera från. Lätt smidigast.

Bara se till att ha windows keyn redo för installation.

Det värsta som kan hända är att du får massa problem när du bytt allt och måste ominstallera windows då, annars är det bara att testa, men se till att du backuppar allt du vill ha nu, eftersom det kanske är svårt att spara allt om datorn inte kommer in i windows.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Du kan ladda ner windows direkt från microsoft och sen skapa en USB du kan starta och installera från. Lätt smidigast.

Bara se till att ha windows keyn redo för installation.

Det värsta som kan hända är att du får massa problem när du bytt allt och måste ominstallera windows då, annars är det bara att testa, men se till att du backuppar allt du vill ha nu, eftersom det kanske är svårt att spara allt om datorn inte kommer in i windows.

Kan jag ladda ner utan att köpa en ny licens?

Har typ bara spel på datorn så det är bara att ladda ner igen förutom os som jag vill ha kvar då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Carling:

Kan jag ladda ner utan att köpa en ny licens?

Har typ bara spel på datorn så det är bara att ladda ner igen förutom os som jag vill ha kvar då

Skickades från m.sweclockers.com

Du tankar helt legit på microsoft. Tror till och med de har ett litet program som till och med tankar windows och skapar en bootable USB åt dig direkt. Behöver inte köpa en ny licens, se till att du skapar en USB med den versionen du har en key för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Du tankar helt legit på microsoft. Tror till och med de har ett litet program som till och med tankar windows och skapar en bootable USB åt dig direkt. Behöver inte köpa en ny licens, se till att du skapar en USB med den versionen du har en key för.

Kan jag ladda ner till en extern hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carling:

Kan jag ladda ner till en extern hdd?

Beror på om det är bootbar. Troligtvis inte

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sistergodiva:

Du kan ladda ner windows direkt från microsoft och sen skapa en USB du kan starta och installera från. Lätt smidigast.

Bara se till att ha windows keyn redo för installation.

Det värsta som kan hända är att du får massa problem när du bytt allt och måste ominstallera windows då, annars är det bara att testa, men se till att du backuppar allt du vill ha nu, eftersom det kanske är svårt att spara allt om datorn inte kommer in i windows.

Vart då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carling:

Kan jag ladda ner till en extern hdd?

Bästa är om du formaterar hårddisken. Du byter till intel från AMD. Kommer bli strul garanterat.
Jag ska formatera om min disk imrgn. Byter SSD. Smällar man får ta även om det suger att behöva installera om allt.

Angående bytet av moderkort: Titta på tutorials på youtube. Gjorde jag i början.

Tex:

https://www.youtube.com/watch?v=cuQiTMKZGA4