Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte på 850 EVO heller Hur som det jag ville poängtera att celler läcker ström (sen är det tiden som avgör när det händer). Skulle gissa på att en 850 pro disk skulle gå sönder av andra anledningar än trasiga celler.

Med andra ord samtliga SSD på marknaden. Mer eller mindre?

Då hamnar det out of scope för tråden antar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Med andra ord samtliga SSD på marknaden. Mer eller mindre?

Då hamnar det out of scope för tråden antar jag.

ahhaha XD precis. nä men återgå, så tycker jag inte det är något fel att skaffa 850 EVO även om man är snål, för den lär inte få samma problem som 840 evo. Har flera ess i ärmen som ska förhindra detta ska hända.

Skulle snarare ifrågasätta om det är lönt att köpa en SSD från samsung, kanske vore bättre att låta dom känna på lite svikande siffror på grund av hanteringen av kunder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sandisk Ultra II bör man undvika från vad jag set, presterar sådär enligt folk på overclock.net och är TLC baserad med 500 PE cykler.

Däremot ger folk lovord till Sandisk Extreme PRO som verkar prestera riktigt bra och dessutom tillåter firmware flash i RAID läge vilket varken intel, samsung gör vilket är lite lustigt.
Sandisk support verkar bättre också enligt dom som haft med Sandisk och Samsung att göra.

Kan vara en modell att titta på, kan vara en uppstickare i år kanske vem vet.

Sandisk Extreme Pro är definitivt en ssd jag skulle kika på om jag behövde en SSD till i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sandisk Ultra II bör man undvika från vad jag set, presterar sådär enligt folk på overclock.net och är TLC baserad med 500 PE cykler.

Däremot ger folk lovord till Sandisk Extreme PRO som verkar prestera riktigt bra och dessutom tillåter firmware flash i RAID läge vilket varken intel, samsung gör vilket är lite lustigt.
Sandisk support verkar bättre också enligt dom som haft med Sandisk och Samsung att göra.

Kan vara en modell att titta på, kan vara en uppstickare i år kanske vem vet.

Sandisk Extreme Pro är definitivt en ssd jag skulle kika på om jag behövde en SSD till i framtiden.

Ser bra ut på pappret i alla fall http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2709849 dessutom 10 års garanti, kör i för sig marvel kretsar, men är bättre än dom hade kört sandforce. Enda nackdelen är att dom inte har 3d nand

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert en ny version med 3D nand i framtiden med då alla är tvungna att gå över till det i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det kommer säkert en ny version med 3D nand i framtiden med då alla är tvungna att gå över till det i längden.

Tvungna? Bara nyfiken vad du ser för fel på 3D nand, inget fel att vara skeptisk (men undrar i fall jag missat något).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

drog ner senaste Magician 4.6, är det bara installera sen frid och fröjd?

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Efter senaste firmwaren från Samsung som dödade vissa 850 diskar så tror jag att jag väntar ett tag och ser vad som händer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tvungna? Bara nyfiken vad du ser för fel på 3D nand, inget fel att vara skeptisk (men undrar i fall jag missat något).

Du får nog läsa vad jag skrev en gång till.

Dom är tvungna pga av ekonomiska skäl. 3D nand kommer konkurrerar ut 2D nand i längden då man bör kunna få ut fler chip på en wafer. I dagsläget är 3D nand bara en liten del av tillverknigen men allt eftersom den ökar och blir billigare kommer 2D nand få mer konkurrens sedan är 3D nand mer tåligt med så i slutändan, högre kapacitet, lägre livslängd för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nya Magician 4.6 ute med firmware update för 840 EVO (ej 840).
Folk verkar ha problem att tanka ner den då Samsung satt en "limit" på hur många som får tanka den per dag.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Skrivet av Broken-arrow:

Förståeligt lär ju bli rätt bra tryck på deras servers nu. Får hoppas detta löser problmet, undrar vad dom gjort för förändring nu. Är det typ en diskfresh eller något annat?

Ett väldigt märkligt förfarande från Samsung...

Servrarna får gå på max till dess X tusen nedladdningar gjorts under en dag, sedan idlar de till nästa dag?

Vet vi med säkerhet om någon lyckats ladda ner Magician 4.6?

Eller är det här ett svepskäl att köpa mer tid för "sista minuten-fixar" ?

Samsung, OCZ, Cersei...
(Börjar snart låta som Arya)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

jag drog ner det utan problem samt uppdaterade till senaste firmware, återkommer med HDTune siffror snart.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ett väldigt märkligt förfarande från Samsung...

Servrarna får gå på max till dess X tusen nedladdningar gjorts under en dag, sedan idlar de till nästa dag?

Vet vi med säkerhet om någon lyckats ladda ner Magician 4.6?

Eller är det här ett svepskäl att köpa mer tid för "sista minuten-fixar" ?

Samsung, OCZ, Cersei...
(Börjar snart låta som Arya)

De kanske ser detta som ett alfa/betatest där de i vanlig Samsung-ordning chansar vilt på att något ska fungera, utan att egentligen ha någon riktig lösning. Om denna firmware brickar en mängd SSDer så blir det ju lite mindre skada med detta limiterade nedladdningssättet, eller hur?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ett väldigt märkligt förfarande från Samsung...

Servrarna får gå på max till dess X tusen nedladdningar gjorts under en dag, sedan idlar de till nästa dag?

Vet vi med säkerhet om någon lyckats ladda ner Magician 4.6?

Eller är det här ett svepskäl att köpa mer tid för "sista minuten-fixar" ?

Samsung, OCZ, Cersei...
(Börjar snart låta som Arya)

Ja folk har fått ner uppdateringen på overclock.net men som sagt servrarna är överlastade så även om du får ner magichian 4.6 så är det inte säkert att den hittar nya firmwaren så den kan säga att du har senaste firmwaren ändå. Får hamra servern i emellanåt helt enkelt så kanske du får ner både magician och firmwaren i magichian tillslut.

En Linux Min användare noterade dock att nya firmwaren inte gillar trim kommandon vid boot. Har inte tänkt på det själv men tydligen kör ubuntu och Linux Mint fstrim via ett chron jobb och det finns tydligen guider som rekommenderar att man tar bort detta och lägger fstrim i rc.local vid boot. igen metod jag använt eller förespråkat då discard i fstab vore vara den dominerande metoden enligt min erfarenhet och vad jag själv kör då jag kör gentoo vilket i princip är linux from scratch så man får ställa in i princip allt själv inklusive hur trim ska hanteras.
Även fstrim manpages säger att discard är standard på alla moderna SSD enheter.

Verkar som den nya firmwaren inte gillar queued trim commands så då kraschar Linux mint vid boot. Själv har jag alltid kört med discard i /et/fstab för varje ext4 eller swap partiton, i princip körs trim av kernel när det behövs istället för fstrim som försöker trimma hela disken när det körs av cron (under förutbestämda intervaller tex varje timme, dag, månad etc).

Så kan vara värt att tänka på om man kör linux eller dual bootar att kolla över hur trim körs i ens distrubution så man inte får boot problem. Dock lätt fixat om man kan chroota efteråt men onödigt problem att råka ut för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

De kanske ser detta som ett alfa/betatest där de i vanlig Samsung-ordning chansar vilt på att något ska fungera, utan att egentligen ha någon riktig lösning. Om denna firmware brickar en mängd SSDer så blir det ju lite mindre skada med detta limiterade nedladdningssättet, eller hur?

obehagligt nog kan du ha rätt...

Jag kan uppskatta att de tar sig tid att försöka fixa problemet mer permanent, efter det första fiaskot.
Men nu har det gått ett halvår, tålamodet börjar tryta!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

ok här lite siffror, direkt efter senaste Magician 4.6 samt uppdatering av firmware

efter Performance Optimeringen

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du får nog läsa vad jag skrev en gång till.

Dom är tvungna pga av ekonomiska skäl. 3D nand kommer konkurrerar ut 2D nand i längden då man bör kunna få ut fler chip på en wafer. I dagsläget är 3D nand bara en liten del av tillverknigen men allt eftersom den ökar och blir billigare kommer 2D nand få mer konkurrens sedan är 3D nand mer tåligt med så i slutändan, högre kapacitet, lägre livslängd för samma pris.

Lite svårt att tolka fick läsa flera gånger, så gick budskapet in ihop med ytligare förklaring som du gav i detta inlägg Jo, lär inte vara intresant med 2D nand i ssd:er längre, dom som gör kretsarna till dom flesta ssd:er kommer pressa ut betydligt fler 3d nand kretsar än 2d.

Så jag kommer vänta ut tills fler kör 3D nand diskar och köra med den i datorn med (utrymme behövs alltid) eller dom där nya med NVMe är ju rätt nice

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bad en Linux Mint 17 användare ett test discard (trim stöd i linux kernel) via fstab, typ som windows hanterar trim från windows 7 men han får I/O errors ändå. Så kör man linux bör man nog avvakta med att uppdatera firmwaren tills vi vet om det är ett systematiskt fel eller bara ett enskilt fall.

Själv kört så med både 840 och 840 EVO i linux med trim på via discard i fstab men gav bort min 840 EVO till polaren så kan inte testa den just nu och han kör Linux Mint så har igen lust att bricka hans laptop med bara för att testa

Gött man inte har Samsung SSD enheter mer i alla fall, bara päronen som har en 840 500Gb och det suger hårt nog med tanke på vad den kostade en gång.

Permalänk
Medlem

jag betalde endast 500kr för min 500GB EVO helt ny så jag klagar inte iaf.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Samsung är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

jag laddade upp det här: http://www24.zippyshare.com/v/kv0ZpI9S/file.html

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Tack så mycket, får se om det hjälper.
Edit: Hjälpte ingenting, hittade ingen firmware update. Min Samsung SSD 840 Series får väl fortsätta o va kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Tack så mycket, får se om det hjälper.
Edit: Hjälpte ingenting, hittade ingen firmware update. Min Samsung SSD 840 Series får väl fortsätta o va kass.

har du inte 840 EVO så finns det inget att hämta.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok här lite siffror, direkt efter senaste Magician 4.6 samt uppdatering av firmware

Jag laddade ner senaste Magician 4.6 men har fortfarande "latest firmware" som slutar på C86Q, inte D86Q som är senaste för dig

Permalänk

Ska man avinstallera magician 4.5 innan man installerar 4.6?

Permalänk

HAr lite problem med min evo 840 250 gb, om ni kollar bilden nedan så ser ni att den inte heter det den bör heta, alltså "Microsoft storage space device". Dock finns det riktiga namnet med i listan, andra bilden visar detta.

Bild 1

Bild 2

Hur som helst så gör ju detta att jag inte kommer åt inställningar osv för ssdn, samt uppdatera firmware. Dessutom tror jag inte att jag får ut max prestanda av den heller.

Är det någon som har en aning om hur man kan lösa detta?

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Gud, vad lack man blir! Tänk all den tid som har lagts ner över hela världen på att få tillbaka dessa diskar till utlovad prestanda! Jag tror tusan jag ska bli luddit i ren protest.

Permalänk
Medlem

För dom som vill veta vad nya Firmwaren och Magician gör så rekommenderar jag Pcperspectives podcast som förklarar just detta väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=cyYdHXYjV6c#

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eobet:

Vad fan.

Jag har inte fått hem 4.6 heller (aldrig mera Samsung alltså), och så här ser min ut just nu:

http://i.imgur.com/9wxMzBa.png

Min dator känns sjukt jävla långsam numera. Har uppgraderat till Windows 8.1 från 7 så jag kan inte direkt mäta hur snabbt datorn startar, men förut han ju inte ens animeringen gå klart innan man var på skrivbordet.

Ser mer ut som att den är ansluten till fel kontroller, saknar AHCI eller något annat som inte har med 840-felen att göra. Du har ju jämn och fin hastighet rakt över och inte alls som det ser ut när disken har svårt att läsa cellerna. Då blir det extremt djupa dippar till och från.

Bara för att Samsung klantat sig med TLC-minnen i 840/evo så kan man inte skylla alla fel på det. Det är att göra sig själv en otjänst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ser mer ut som att den är ansluten till fel kontroller, saknar AHCI eller något annat som inte har med 840-felen att göra. Du har ju jämn och fin hastighet rakt över och inte alls som det ser ut när disken har svårt att läsa cellerna. Då blir det extremt djupa dippar till och från.

Bara för att Samsung klantat sig med TLC-minnen i 840/evo så kan man inte skylla alla fel på det. Det är att göra sig själv en otjänst.

Jisses vad snabb du var. Nåja, nu skall ni få höra något roligt:

Har upptäckt att jag i snart TRE ÅRS TID kört med sata 3 och inte 6!

Så visst, siffrorna var fel förut, och jag är ett totalt ämmel, men faktum kvarstår att jag varit nöjd med hastigheten förut (trots sata 3) och på senare tid har min dator blivit riktigt, riktigt långsam i jämförelse.

Här är min nya graf: