AMD till 14 nanometer med Radeon-familjen "Arctic Islands"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Indeed, men "rimlig tid" anser jag vara några arbetsdagar eller så. Det tog ju för fasen månader innan Dying Light fick sitt officiella stöd och Evolve har väl fortfarande ingen profil vad jag vet.

AMD kan inte göra så mycket åt att Nvidia ser till att spelen de stödjer blir medvetet svåra att optimera för AMD. Gamla TWITMTBP-programmet ihop med Gameworks. Extremt anti-konsument då konsumenten straffas för att de inte har "rätt" grafikkort. Köper man Nvidia stödjer man också sådant trams tyvärr.

Jag är själv ganska sugen på Witcher 3 men kommer invänta både recensioner och rapporter på hur spelet fungerar på system utan nvidiagrafik. Ser det svårt ut men spelet ändå verkar värt att spela blir det troligen PS4 utgåvan istället. Trots att både PS4 och Xbox One kör AMD både gör CPU och grafik så kommer Nvidia vad det verkar stödja dessa plattformar mer än för PC. AMD i konsol går bra men på PC ska både konkurrenter och spelare straffas...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

AMD kan inte göra så mycket åt att Nvidia ser till att spelen de stödjer blir medvetet svåra att optimera för AMD. Gamla TWITMTBP-programmet ihop med Gameworks. Extremt anti-konsument då konsumenten straffas för att de inte har "rätt" grafikkort. Köper man Nvidia stödjer man också sådant trams tyvärr.

Jag är själv ganska sugen på Witcher 3 men kommer invänta både recensioner och rapporter på hur spelet fungerar på system utan nvidiagrafik. Ser det svårt ut men spelet ändå verkar värt att spela blir det troligen PS4 utgåvan istället. Trots att både PS4 och Xbox One kör AMD både gör CPU och grafik så kommer Nvidia vad det verkar stödja dessa plattformar mer än för PC. AMD i konsol går bra men på PC ska både konkurrenter och spelare straffas...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för AMD har aldrig gjort något sånt....

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Vad jag förstått är avstånden mellan TSMC:s 20nm och 16nm mer eller mindre desamma, men att man gått över till FinFET (3D-transistorer). För Samsungs del ska 14nm däremot medföra en viss krympning mot föregående 20nm, dock inte lika stor som normalt. Som du säger är det dock mycket oklart exakt vad som gäller i dagsläget, förhoppningsvis får vi större klarhet i det när Chipworks släpper en analys av processorn i Samsung Galaxy S6/S6 Edge.

Länkar till ett gammalt (7 månader) inlägg från Semiwiki som försöker jämföra Intel mot TSMC och Samsung/GF på olika noder: https://www.semiwiki.com/forum/content/3884-who-will-lead-10n...

Riktigt överskådlig tabell!

Läser jag den (sista tabellen) rätt så verkar det också som

  • Intel 32nm->22nm gav en 50% ökning i densitet mot "korrekta" 100%, 22nm->14nm medförde lite mer än en fördubbling av densitet

  • TSMC 28nm->20nm lite mer än en fördubbling, 20nm->16nm är ungefär samma densitet

  • Samsung/GoFlo 28nm->20nm lite mer än en fördubbling, 20nm->14nm har en liten minskning i densitet men i stort sett samma

  • För 20nm så är Samsung/GoFlo ca 30% tätare än TSMC 20nm

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Då inväntar vi kaffeklubben på 14nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Fan lika bra att vänta till 14 nm då ju. Känns som att de blir ett stort kliv och bör vara värt att vänta på. Jag var inställd på att köpa 390X men om nu ändå nästa generation HBM blir dukrigt snabbare och gpun krymps så pass mycket så kan de ju vara värt att vänta 1 år. Har ingen lust att uppgradera så ofta så man får uppgradera smart.

Det är ju alltid "värt o vänta på nästa generation". Men då får man ändå vänta på prestandan och när det kortet väl kommer så glimmar något annat i horisonten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Ja, för AMD har aldrig gjort något sånt....

Du syftar på?

Permalänk
Medlem

Trevligt att tekniken går framåt, men snälla amd. Få ut 300-serien!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

AMD kan inte göra så mycket åt att Nvidia ser till att spelen de stödjer blir medvetet svåra att optimera för AMD. Gamla TWITMTBP-programmet ihop med Gameworks. Extremt anti-konsument då konsumenten straffas för att de inte har "rätt" grafikkort. Köper man Nvidia stödjer man också sådant trams tyvärr.

Jag är själv ganska sugen på Witcher 3 men kommer invänta både recensioner och rapporter på hur spelet fungerar på system utan nvidiagrafik. Ser det svårt ut men spelet ändå verkar värt att spela blir det troligen PS4 utgåvan istället. Trots att både PS4 och Xbox One kör AMD både gör CPU och grafik så kommer Nvidia vad det verkar stödja dessa plattformar mer än för PC. AMD i konsol går bra men på PC ska både konkurrenter och spelare straffas...

Skickades från m.sweclockers.com

Se på gta 5. Även ett nvidia spel där också. Men trots det presterar 280x bättre än 960 fast det är flera år äldre hårdvara och sämre drivrutiner som många påstår. Själv har jag aldrig haft problem med amd drivrutiner. Fast det betyder inte heller att problemet inte existerar för andra. Även i far cry 4 presterar 280x bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Du syftar på?

Jag skulle med vilja veta han han syftar på, jag har inte varit med om att AMD kör samma spel som nvidia. Nvidia har alltid varit den som försökt låsa ner saker medan amd inte haft resurserna att göra det.

Skrivet av magma86:

Se på gta 5. Även ett nvidia spel där också. Men trots det presterar 280x bättre än 960 fast det är flera år äldre hårdvara och sämre drivrutiner som många påstår. Själv har jag aldrig haft problem med amd drivrutiner. Fast det betyder inte heller att problemet inte existerar för andra. Även i far cry 4 presterar 280x bättre.

Har heller aldrig förstått det där med dåliga drivare som folk idag snackar, amd hade lite tvivelaktiga drivare för en massa årsen, men inte idag och inte dom senaste åren.

Folk verkar glömma drivarna som nvidia hade vid samma tidpunkt, dom var katastrofala och i många fall värre än AMDs, drivarna blåskärmade och kunde inte starta om. vet inte hur många gånger man fick sitta och testa drivare efter drivare för att hitta någon som inte blåskärma

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Se på gta 5. Även ett nvidia spel där också. Men trots det presterar 280x bättre än 960 fast det är flera år äldre hårdvara och sämre drivrutiner som många påstår. Själv har jag aldrig haft problem med amd drivrutiner. Fast det betyder inte heller att problemet inte existerar för andra. Även i far cry 4 presterar 280x bättre.

Jag gissar att det beror på mängden grafikminne.
Anar att GTA5 vill ha mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Se på gta 5. Även ett nvidia spel där också. Men trots det presterar 280x bättre än 960 fast det är flera år äldre hårdvara och sämre drivrutiner som många påstår. Själv har jag aldrig haft problem med amd drivrutiner. Fast det betyder inte heller att problemet inte existerar för andra. Även i far cry 4 presterar 280x bättre.

Just GTA V är rätt intressant. Spelet fungerar oväntat bra även på AMD-hårdvara. Jag antar att AMD skulle kunna ha tjänat på PS4 och Xbox One-utgåvorna av spelet i och med snarlik hårdvara.

Far Cry 4 var knappt spelbart vid lanseringen, om jag så sänkte alla grafikinställningarna så gick det onödigt slött. Men efter ett par spel- och drivrutinsuppdateringar ser det helt klart bättre ut även där.

Ofta löses problemen efter ett tag men just vid lanseringen så är det ofta inte någon trevlig upplevelse. Samtidigt är ju inte Nvidia-ägare helt fri från problem, exempelvis Far Cry 4 har väl fortfarande SLI-problem kvar och även Dying Light ska väl ha eller iallafall haft en del Nvidia-exklusiva problem. Jag tycker det är trist när en i grunden öppen plattform som PC och i viss mån även Windows är måste styckas upp i olika plattformar för att någon aktör inte kan sammarbeta med andra.

Skrivet av SwedenVirre:

Jag skulle med vilja veta han han syftar på, jag har inte varit med om att AMD kör samma spel som nvidia. Nvidia har alltid varit den som försökt låsa ner saker medan amd inte haft resurserna att göra det.

Instämmer. Jag tycker samtidigt att det går lite i vågor med. När Nvidia hade köpt PhysX av Ageia och började implementera det i deras produkter och försökte få ut tekniken i spel så blev det ett ganska stort gap. Batman: Arkham Asylum är ju en klassiker. Spelet hade blandannat anti-aliasing och lite PhysX-drivna löv som flög i vinden med ett Nvidia-kort. Med AMD så saknades AA och det förvisso ganska klena PhysX-stödet var heller inte med. Nu hade Unreal-motorn inte stöd för AA vid den tidpunkten med Nvidia var såklart gnidiga och ville hålla på AA-implementationen för sig själva. Hade varit bra goodwill om de låtit alla ägare av spelet få använda detta. Vi har, trots allt, ändå betalat för det.

Sedan det blev klart att PS4 och Xbox One fick AMD-hårdvara så upplever jag att Nvidia blivit grinigare och gnidigare igen. Se bara på G-sync och FreeSync/Adaptive Sync och Nvidias ständiga vägran att stödja en VESA-standard medans de hävdar att deras lösning är bättre för att sedan kommas på med att redan använda vad som förmodligen är Adaptive Sync i någon laptop. När båda lösningarna faktiskt finns i handeln så står det ju klart att FreeSync/Adaptive Sync rimligtvis bör vara den bästa lösningen i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu hoppas jag verkligen de tar sig tid att utveckla mindre GPUer med den nya arkitekturen, så vi får se lite energieffektiva budgetkort.

varför dååå? Fan vilket slöseri med prestanda. nä, kötta på med allt vad de har, helst skalm jag behöva installera en liten sol i burken som driver den. Då vet jag att det är prestanda!

Varför bryr sig folk om energieffektiviteten?? Alltså vi bor inte i tredje världen. El är ju inte långt ifrån gratis här i sverige. Ser inte hur fattig man måste vara om 300kr extra per (el för graffen) år skulle göra ont i plånboken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kitz:

varför dååå? Fan vilket slöseri med prestanda. nä, kötta på med allt vad de har, helst skalm jag behöva installera en liten sol i burken som driver den. Då vet jag att det är prestanda!

Varför bryr sig folk om energieffektiviteten?? Alltså vi bor inte i tredje världen. El är ju inte långt ifrån gratis här i sverige. Ser inte hur fattig man måste vara om 300kr extra per (el för graffen) år skulle göra ont i plånboken!

Skickades från m.sweclockers.com

You are right.
Å andra sidan är det väl inte främst elpriset som är det intressanta för de som bryr sig.

Har själv inte köpt ett grafikkort på rätt många år som drar över 150W vilket främst har att göra med hur jag kyler chassit och hur mycket extra påslag jag är beredd att lägga på det grafikkortet som har en kyllösning som kör tyst. Så det finns ju en del intresse i energieffektiviteten även om man inte tänker på elpriset.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast alltså "hästar" är lite luddigt och det finns som du säker fler värden att ta hänsyn till. Ett avstånd är inte så luddigt. En meter är en meter och en nanometer bör således betyda en nanometer. Det bör som sagt användas för att beskriva avstånd, inte beräkningskraft per area. För det är inte ett mått på beräkningskraft per area.
SIenheter bör man inte ändra storlek på hur gärna man än vill marknadsföra sina produkter. Tänk hur fina prestandasiffror man kan visa upp om man ändrar längden på en sekund...
Jag kan tycka att det är läge att ifrågasätta marknadsföringen när man börjar ändra på SIenheters storlekar iaf.

Exakt detta gjorde ju någon tillverkare som dom påstod senare var en "bug".
Så fort man startade ett performance program så ändrades längden på en sekund i windows, och på så sätt så blev benchmark siffrorna bättre.
Det fanns en video som jämförde klockan i windows mot en mobil, och det skiljde en hel del.

Jag har försökt googla fram videon och vad det gällde, men hittar den tyvärr inte. Men om jag inte missminner mig så handlade det om en laptop eller en HTPC, möjligtvis att det var en surfplatta men tror inte det.

Kanske någon annan vet vad jag pratar om och kan länka?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Exakt detta gjorde ju någon tillverkare som dom påstod senare var en "bug".
Så fort man startade ett performance program så ändrades längden på en sekund i windows, och på så sätt så blev benchmark siffrorna bättre.
Det fanns en video som jämförde klockan i windows mot en mobil, och det skiljde en hel del.

Jag har försökt googla fram videon och vad det gällde, men hittar den tyvärr inte. Men om jag inte missminner mig så handlade det om en laptop eller en HTPC, möjligtvis att det var en surfplatta men tror inte det.

Kanske någon annan vet vad jag pratar om och kan länka?

Jag har också ett minne av det här.
Var det inte så att det gällde HWmonitor som visade fel hastighet i windows 8 för en specifik processormodell?

Det förtjänade ju lite nyheter och att man inte bör mäta på ett sådant sätt.
Jag kan tycka att det är lämpligt att nyhetssiterna tar upp att nanometerspecifikationerna inte heller verkar gälla från tillverkarna... SIenheter är något man inte själv får bestämma i sin marknadsföring...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Exakt detta gjorde ju någon tillverkare som dom påstod senare var en "bug".
Så fort man startade ett performance program så ändrades längden på en sekund i windows, och på så sätt så blev benchmark siffrorna bättre.
Det fanns en video som jämförde klockan i windows mot en mobil, och det skiljde en hel del.

Jag har försökt googla fram videon och vad det gällde, men hittar den tyvärr inte. Men om jag inte missminner mig så handlade det om en laptop eller en HTPC, möjligtvis att det var en surfplatta men tror inte det.

Kanske någon annan vet vad jag pratar om och kan länka?

Det var någon budgetserie från AMD det gällde (om det nu inte finns fler fall) med en FX 4xxx APU har jag för mig. 2012 eller möjligen 2013. Redaktionen tog upp det så bör finnas minst en artikel samt troligen i en fredagspanel.

Jag sitter på mobilen så mina möjligheter till research är något begränsade men vore intressant att se hur det hela slutade. Något med Win8(.0) och slopandet av en tidstiming tycker jag mig minnas. Problemet har även drabbat en del äldre spel i Win8 då dessa krävde en borttagen funktion. I detta fall ska det ha lösts i någon mån av en uppdatering till win8 från MS. Kan vara orelaterat till CPU problemet dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kitz:

varför dååå? Fan vilket slöseri med prestanda. nä, kötta på med allt vad de har, helst skalm jag behöva installera en liten sol i burken som driver den. Då vet jag att det är prestanda!

Varför bryr sig folk om energieffektiviteten?? Alltså vi bor inte i tredje världen. El är ju inte långt ifrån gratis här i sverige. Ser inte hur fattig man måste vara om 300kr extra per (el för graffen) år skulle göra ont i plånboken!

Skickades från m.sweclockers.com

Hållet med fullständigt. Visst kan dom göra energieffektiva kort, men fokus ska självklart ligga på prestanda! Är väl det som är själva meningen med grafikkort tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det var någon budgetserie från AMD det gällde (om det nu inte finns fler fall) med en FX 4xxx APU har jag för mig. 2012 eller möjligen 2013. Redaktionen tog upp det så bör finnas minst en artikel samt troligen i en fredagspanel.

Jag sitter på mobilen så mina möjligheter till research är något begränsade men vore intressant att se hur det hela slutade. Något med Win8(.0) och slopandet av en tidstiming tycker jag mig minnas. Problemet har även drabbat en del äldre spel i Win8 då dessa krävde en borttagen funktion. I detta fall ska det ha lösts i någon mån av en uppdatering till win8 från MS. Kan vara orelaterat till CPU problemet dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gällde överklockning från en viss tillverkare utav moderkort, MSI om jag inte minns fel men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Indeed, men "rimlig tid" anser jag vara några arbetsdagar eller så. Det tog ju för fasen månader innan Dying Light fick sitt officiella stöd och Evolve har väl fortfarande ingen profil vad jag vet.

Och där hör man att du inte är en utvecklare. Jag förstår att man vill ha saker så fort som möjligt, men några månader är en fullt realistisk tid för att hinna med ett sådant arbete.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

20nm var inte gjort för gpu:er

Hur som kan bli något att satsa på. tror säkert 300 serien kommer bli bra, men väntar till nästa gen i stället

Få ser om dom släpper allt nytt på 300 serien och rebandar sen visa kort från 300 till 400 vore ju bättre än att köra med gamla kort från 200 serien igen.

Vad rykten sagt blir 390 och 390x "nya", medans 380x blir rebrand från 290x.
Och 380 blir ett r9 290.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, för AMD har aldrig gjort något sånt....

Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du syftar på?

Tomb Raider t.ex.

Skrivet av thomas_skane:

Jo!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Tomb Raider t.ex.

Vad var problemet med Tomb Raider anser du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om dem släpper ett kort som kostar mellan 2- och 3000 som kan konkurrera med gtx 970 i prestanda och strömförbrukning. Då är jag intresserad. Men som det ser ut nu så verkar det som om AMD helt struntar i hur mycket ström deras produkter drar, vilket är synd.
Vill gärna gå tillbaka till AMD, men än så länge så ser det ganska mörkt ut. Får se vad som händer.

GTX 970 vs Radeon r9 380x

Ska bli intressant!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vad var problemet med Tomb Raider anser du?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa på att han menar TressFX, dock hur låst det var till AMD har jag ingen större koll på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Skulle gissa på att han menar TressFX, dock hur låst det var till AMD har jag ingen större koll på.

Nu förstörde du ju det roliga, hoppades på minst fem frågor innan han lyckades motivera sitt ursprungliga inlägg.

TressFX fungerar även på Nvidia-kort då AMD inte sysslar med vendorlocks. Jag hade själv ett GTX 670 när spelet kom och spelet fungerade lika bra med detta kort som ett Radeon funktionsmässigt. Nvidia behövde uppdatera deras drivare för att få bättre fart på OpenCL för TressFX om jag inte minns helt fel.

Så Oricis påstående faller med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

varför dååå? Fan vilket slöseri med prestanda. nä, kötta på med allt vad de har, helst skalm jag behöva installera en liten sol i burken som driver den. Då vet jag att det är prestanda!

Varför bryr sig folk om energieffektiviteten?? Alltså vi bor inte i tredje världen. El är ju inte långt ifrån gratis här i sverige. Ser inte hur fattig man måste vara om 300kr extra per (el för graffen) år skulle göra ont i plånboken!

Skickades från m.sweclockers.com

Lite intressant hur du tänker. Men det är fler än svenskar här på våran planet som är konsumenter. Och då talar jag inte bara om "tredje världen". Tänk om, tänk rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loeric:

Lite intressant hur du tänker. Men det är fler än svenskar här på våran planet som är konsumenter. Och då talar jag inte bara om "tredje världen". Tänk om, tänk rätt.

Jo men sen vi svenskar tvingades byta våra glödlampor som värmde så fint mot LED och LE, så måste vi ju värma huset på annat sätt

OBS! Sarkasm...

Dold text
Permalänk
Medlem

2016 verkar bli AMD's år.

Nästa CPU och nu det här.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Exakt detta gjorde ju någon tillverkare som dom påstod senare var en "bug".
Så fort man startade ett performance program så ändrades längden på en sekund i windows, och på så sätt så blev benchmark siffrorna bättre.
Det fanns en video som jämförde klockan i windows mot en mobil, och det skiljde en hel del.

Jag har försökt googla fram videon och vad det gällde, men hittar den tyvärr inte. Men om jag inte missminner mig så handlade det om en laptop eller en HTPC, möjligtvis att det var en surfplatta men tror inte det.

Kanske någon annan vet vad jag pratar om och kan länka?

Skrivet av Söderbäck:

Jag har också ett minne av det här.
Var det inte så att det gällde HWmonitor som visade fel hastighet i windows 8 för en specifik processormodell?

Det förtjänade ju lite nyheter och att man inte bör mäta på ett sådant sätt.
Jag kan tycka att det är lämpligt att nyhetssiterna tar upp att nanometerspecifikationerna inte heller verkar gälla från tillverkarna... SIenheter är något man inte själv får bestämma i sin marknadsföring...

Skrivet av anon5930:

Det var någon budgetserie från AMD det gällde (om det nu inte finns fler fall) med en FX 4xxx APU har jag för mig. 2012 eller möjligen 2013. Redaktionen tog upp det så bör finnas minst en artikel samt troligen i en fredagspanel.

Jag sitter på mobilen så mina möjligheter till research är något begränsade men vore intressant att se hur det hela slutade. Något med Win8(.0) och slopandet av en tidstiming tycker jag mig minnas. Problemet har även drabbat en del äldre spel i Win8 då dessa krävde en borttagen funktion. I detta fall ska det ha lösts i någon mån av en uppdatering till win8 från MS. Kan vara orelaterat till CPU problemet dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FribBe:

Det gällde överklockning från en viss tillverkare utav moderkort, MSI om jag inte minns fel men jag kan ha fel.

Precis, var något som bugga ur vid överklockning med vist moderkort, moderkortets klocka tror jag det var som började gå fel flera minuter kul att detta gamla faktan togs upp. SWEC har en artikel tror på både hur processorn presterade och ytterligare artikel om problemet. Synd att det är så dåligt sorterat på gamla artiklar på swec, så kommer bli svårt att jaga rätt på artiklarna.

Skrivet av makn:

Vad rykten sagt blir 390 och 390x "nya", medans 380x blir rebrand från 290x.
Och 380 blir ett r9 290.

Jo, sen en annat ryckte om att det blir nya kort helt (ett senare ryckte än att dom ska banda om korten). Dessutom är det extremt få 200 kort i lager nu. Bara vissa tillverkare som har sämre kylaren som är kvar. Så tja svårt att avgöra vilket dom gör, men lite pekar åt det hållet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar